Skocz do zawartości

Piaggio Aero MPA 1:8


Rekomendowane odpowiedzi

Tak mowiac szczerze to troche racji w tym jest. W sumie to przeoczylem twoje plany odnosnie rozpietosci, trzeba bylo cos mniejszego wystrugac. Teraz bedzie troche bolalo w najgorszym wypadku. W kazdym badz razie wysoka trawa bedzie potrzebna.

 

Wysłane z mojego LG-P700 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No przecież tester jest malutki, 172cm. Docelowy model będzie miał 275cm około. I w sumie obciążenie dobrze wyszło, model docelowy planowałem na 50g/dm2. 

Trzeba będzie we wtorek spiąć pośladki i polecieć z podwozia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moj easyglider przy podobnej rozpietosci ma mniejsza wage. 1,8m i waga cos kolo 1kg. Obciazenie powierzchni chyba cos kolo 34g/dm2 wedlug tego co podaje producent. U Ciebie jest prawie dwa razy tyle, tak wiec jak na "prototyp" troche duzo. A przydalo by Ci sie zeby lepiej szybowal.

 

Wysłane z mojego LG-P700 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przygotowuję plan oblotu, proszę o ewentualne uwagi:

 

Loty będą ze stabilizatorem, ale start będzie bez stabilizacji. Powód jest taki, że model na podwoziu ma oś kadłuba podniesioną o 5% w stosunku do poziomu, a stabilizator jest ustawiony na 2%. Czyli podczas startu stabilizator wychylałby SW na wartości ujemne. Włączenie stabilizatora nastąpi na wysokości około 20m. Zastanawiam się nad zainstalowaniem żyra Futaby (mam jedno wolne) na SK i kółko przednie, w celu utrzymania linii startu. Model ma dużą rozpiętość, a końcówki skrzydeł są 12cm nad ziemią, ryzyko cyrkla przy starcie jest duże.

 

1. Pierwszy start zamierzam robić bez klap. Nie mam pojęcia jaką proporcję kątów ustawić na skrzydle głównym i przednim, więc nie będę ryzykował. Oblot będzie na Koczargach, mam tam długi pas z niską trawą, więc mam szansę się rozpędzić.

 

2. Jeśli uda się wystartować i ustabilizować  lot, to zamierzam wykonać 2 niskie przeloty nad pasem w celu sprawdzenia ustawionego przez stabilizator wychylenia SW. Ujemne wychylenie SW będzie sugerowało konieczność zmniejszenia kąta zaklinowania płata przedniego lub przesunięcia SC do przodu, dodatnie wychylenie SW będzie sugerowało konieczność zwiększenia kąta zaklinowania płata przedniego, lub przesunięcia SC do tyłu. Decyzję o zmianie zaklinowania lub SC podejmę w zależności od zachowania modelu.

 

3. Jeżeli wychylenia SW będą dramatycznie duże i zauważalne, to zamierzam wylądować i dokonać korekt, jeśli nie, to przejdę do następnego punktu.

 

4. Zamierzam ustawić 2 pozycje klap, na przełączniku 3-położeniowym - na początek 0 stopni/10 stopni/20 stopni, jednakowe na skrzydle głównym i przednim. Zamierzam wykonać 2 niskie przeloty nad pasem z dwoma ustawieniami klap, na 50% gazu, w celu zrobienia zdjęć wychylenia SW, ustawionego przez stabilizator. Ujemne wychylenie steru kierunku będzie sugerowało zmniejszenie wychylenia klap przednich, dodatnie wychylenie SW będzie sugerowało zwiększenie wychylenia klap przednich.

 

5. Ostatnim etapem będzie lądowanie na klapach 20 stopni, chyba, że wcześniejsze próby klap wykażą niestabilność modelu, wtedy będę lądował bez klap, "na Harriera".

 

Oblot zamierzam robić w piątek wieczorem, jeśli ktoś z Kolegów chce być świadkiem, to zapraszam :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konstrukcja jest dość egzotyczna, więc na pierwsze loty bym się nie bawił w klapy, choć z drugiej strony masz guardiana który pewno Cię poratuje jakoś. Choć przed zwalniem się przez skrzydło na pewno nie uratuje, a model będzie wymagał trochę prędkości przy podejściu sądząc po małej powierzchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radku, ale ten plan lotu ma sens? Co do zwalenia na skrzydło, to się nie boję, pierwszy lot będzie na 75% mocy, planuje łagodne zakręty bez kozakowania. Jeśli wystartuje, to już poleci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko, tylko lądowanie też zrobisz na 75%? Ma sens, jak będziesz wysoko żeby testowac klapy, guardian Ci skoryguje na SW, tak żeby to leciało. Ja bym tylko zrezygnował z niskich przelotów.

 

Sprawdź wysoko nad ziemią jak wolno może latać przy wszystkich pozycjach klap, zawsze jak Ci się zwali będziesz miał zapas by nabrać prędkości i jakoś się wyratować. Przynajmniej się nie zdziwisz przy podejściu do lądowania. Ja klapy do lądowania ustawiam powiedzmy na 80% dolnego położenia, więcej raczej nie trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jak nie zrobię niskiego przelotu, to nie zobaczę, jak Guardian ustawia SW. Tak wiem, mogę nabrać wysokości, wyłączać Guardiana i trymować. Jeszcze się zastanowię. 

EDIT: Hehe, zakładamy, że w ogóle uda się wystartować, a to nie jest pewne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomku, oczywiście będę trzymał kciuki żeby był kolejny oblot. Chyba będziesz oblatywał jak będę w pracy, więc w najgorszym wypadku czeka mnie bezproduktywne 8 godzin ;). Nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło.

 

A nie lepiej kamerę dać gdzieś na kadłub? Tak by zerkała na SW. Jak da na skrzydło to teoretycznie powinien doważyć przeciwne skrzydło, by nie kompensować tego na lotkach, a jak da na kadłub to sobie poprawi wyważenie pakietem.

 

Nie wiem jak tam z tym SC Ci wyjdzie, ale lepiej przesadzić i dać zbyt przednie wyważenie, jak zbyt tylne. Masz co prawda pomocnika w postaci guardiana, ale przy tylnym wyważeniu model robi się dość nerwowy, przy przednim bardziej przewidywalny, no i przednie wyważenie guardian pewno skompensuje na SW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert, ale to dopiero w drugim locie :-) Jeśli pierwszy będzie udany.

Dobrze, moim zdaniem, że zdecydowałeś się na start z podwozia. Wydaje mi się to dużo bezpieczniejsze, niż wyrzut.

Na twoim miejscu chcąc uniknąć niespodzianki, dałbym najpierw wyważenie mocno przednie w odniesieniu do tego co piszą o modelu. Najwyżej nie będzie chciał wystartować.

Potem sukcesywnie przesuwać w tył.

 

Trzymam kciuki. Szkoda, że do Warszawy nie mam bliżej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.