Jump to content

Jak zmierzyć siły na sterach (popychaczach) w locie?


TeBe
 Share

Recommended Posts

Przymierzam się do pewnego rozwiązania, ale chciałbym zweryfikować jego działanie. W tym celu potrzebuję zmierzyć siły na sterach (popychaczach) w locie.

 

Na razie nic mądrego mi do głowy nie przychodzi oprócz zasilenia serwa z oddzielnego pakietu i po wykonaniu standardowego planu lotu zmierzenie zużycia energii. Ale taki pomiar będzie obarczony dużym błędem.

 

Ideałem byłoby takie rozwiązanie:

- pomiar prędkości modelu (airspeed)

- pomiar wychylenia serwa (wystarczyłby zapis danych z kanału sterującego serwem)

- pomiar prądu pobieranego przez serwo

- zapis tych trzech parametrów próbkowanych w miarę często

 

Czy takie rozwiązania są możliwe z wykorzystaniem telemetrii i karty pamięci w apce MX-20? 

Szukałem w sieci, ale nie udało mi się znaleźć gotowych klocków do tego, zapewne mam za małe doświadczenie w telemetrii, a instrukcja jest dla mnie mało czytelna.

 

Będę wdzięczny za wszelkie rady i sugestie bardziej doświadczonych Kolegów.

Link to comment
Share on other sites

Tomek a nie prosciej i dokładniej jest nakleic jakis tensometr na popychacz?

 

W MX-20 Hott mozesz mierzyc predkosc z GPSa jezeli podlaczysz ktorys z dostepnych modulow, poziom sygnalu takze jest dostepny (zapisywany), prad tez poprzez jeden z czujnikow GR lub firmy zew. np http://www.sm-modellbau.de/shop/index.php?cPath=18

problem pojawia sie z synchronizacja tych danych. Z tego co pamietam dane sa wysylane w paczkach ale nie sa zsynchronizowane tzn. w jednej ramce wysylana jest tylko czesc danych telemetrycznych. Jak bede w domu to wyeksportuje taki plik i bedziesz mogl podejrzec go.

Wydaje mi sie ze pomiar pradu jest realizowany nie tak dokladnie jak bys chcial.

Link to comment
Share on other sites

Ale ja nie chcę wyliczać tych wartości, tylko chce je zmierzyć. Zamierzam bowiem zastosować klapkę Flettnera na SW i chcę sprawdzić jej skuteczność w czasie lotu.

Link to comment
Share on other sites

To może pomiary z jadącego samochodu. Jedziesz z określoną prędkością - jaką zawsze wiesz - skrzydło czy co tam masz wystawić przez okno i sprawdzasz co tam chcesz :)

Link to comment
Share on other sites

Jeśli jednak chciałbyś zmierzyć rzeczywiste siły w locie testowym czy innym – możesz wykorzystać do tego tensometry.

Będziesz potrzebował układu wzmacniającego, którego schemat masz w tym linku: http://www.industrologic.com/sga2man.htm

Do tego potrzebujesz jeszcze rejestratora np. tak jak w tym linku: http://www.pololu.com/product/1623

No i oczywiście tensometr lub kilka.

W podanej konfiguracji rejestrujesz odkształcenia na karcie i odczyt masz dopiero po locie testowym. Kilka prostych wzorków i otrzymasz siły jakie działały w trakcie pomiarów. Jest jeszcze możliwość przechwytu danych pomiarowych bezpośrednio w trakcie lotu.

Pozdrawiam

Piotr

Link to comment
Share on other sites

To może pomiary z jadącego samochodu. Jedziesz z określoną prędkością - jaką zawsze wiesz - skrzydło czy co tam masz wystawić przez okno i sprawdzasz co tam chcesz :)

Tak testowałem pierwsze samodzielne hamulce do szybowca.Przy 110km/h zacinały się. W lataniu całkowicie sprawdziły się.Pamiętaj , że struga powietrza przy karoserii ma większą prędkość niż samochód. Ja używałem wiatromierza do określenia realnej prędkości powietrza.

Link to comment
Share on other sites

Cześć,

samochód nie jest zły, ale zagrożenie realne a pomiar ... czego pomiar?

 

a słyszeliście o tunelu?

aerodynamicznym "tunelu" nawet "otwartym".

 

nie doczytałem jaki to ma być model? jakie prędkości realne?

może dobry, przemysłowy wentylator wystarczy ?

statecznik, dynamometr i gotowe.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.