Skocz do zawartości

TO-MASZ -polska odpowiedź na Magnuma :)


marek rokowski

Rekomendowane odpowiedzi

Modele te latają pewnie nie z powodu profilu a uszu , profil który posiada Magnum czy To-masz  pozwala jedynie  zmniejszyć prędkość lotu.

 

Warstwy skrzydła sklejaj z już uformowanym  profilem !!.

 

Wagą się nie przejmuj - zauważyłem że im cięższy pakiet wkładam tym model lata bardziej majestatycznie ,SC się nie zmienia po pakiety wypadają u mnie idealnie pod nim.

 

Co do wzmocnień to radzę rurkę węglową na natarcie i pręt na spływ -od razu otrzymasz przy okazji  "nosek" natarcia

 

Jeśli możesz  to mijaj rurki z cienką ścianką -jeśli masz wybór rurek o tej samej średnicy a różnej grubości ścian.

 

Płaskownik (1szt) za to możesz wkleić na płasko między warstwy zwłaszcza  gdybyś montował Magnumowe podwozie ale przy tworzywie jakim jest podkład pod panele i planowanym rozmiarze sugerował bym podwozie druciane mocowane w kadłubie.

 

By uniknąć ewentualnych kłopotów z wyważeniem   możesz na wydrukowany plan nanieść przedłużony trochę przód kadłuba  co oddali silnik od SC  ,nie mówiąc ze możesz całkiem zmienić sylwetkę pozostawiając tylko te same pozycje skrzydła i usterzenia ....

 

Zmień klej na UHUpora -zawsze to będzie lżej i szybciej, jedynie Soudalem możesz skleić warstwy skrzydła -lepiej utrwali profil .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Sławek.

Drukarka właśnie trzaska model w skali 150% , co powinno dać około 1200mm rozpiętości, chciałem troszkę mniejszy ale program nie chce ze mną rozmawiać, albo 100% lub mniej, albo 150% nic pośrednio nawet jak wpisywałem 140% to i tak samo się zmieniało na 150%.

Mam garść płaskowników i rurek , i prętów węglowych, płaskowniki od 0,5x5mm do 1mmx5mm, rurki mam 3mm ze średnią ścianką i 4mm ze średnią ścianką i kilka niestety z cienką ścianką.

Ale nic się nie dzieje, okazało się że mam w zanadrzu tylko 3 zawiasy sterów i jeden bowden więc będę musiał coś zamówić drobnicy, to od razu zamówię jeszcze rurki węglowe, w środku ciężkości myślałem o rurce nawet 6mm.

Co do kleju to używałem soudal 66A nawet  troszkę usztywnia klejone elementy, jest bardzo wytrzymały i dość lekki po wyschnięciu, no i pięknie wypełnia nierówności i małe ubytki, niestety przez to puchnięcie wszędzie go pełno i niezbyt ładnie sie prezentuje, twardy jak diabli do oszlifowania i nie za szybko wysycha.

Zobaczymy co mi z tego wyjdzie, podwozie chyba zostawie klasyczne z magnum ale dostanie wzmocnienia ze sklejki i koła piankowe, jak zastosuję pływaki to chyba tez w nie wkomponuję koła.

Standardowy magnum uszkodził płat przy lądowaniu na pływakach nie przez gwałtowne przyziemienie, bo było delikatne, ale przez gwałtowne zatrzymanie ( druga sprawa że płat nie miał na krawędzi spływu wzmocnienia) jak dotknął ziemi to stanął jak wryty , jak przyklejony.

Pomyślałem że gdyby miał nawet małe koła to ujechał by kilkadziesiąt centymetrów i wytracanie prędkości nie było by takie gwałtowne, dla tego w tym powiększonym zastosuję jakieś koła.

A po za tym chciałem przeprosić Marka za wcięcie mu się w temat, chciałem uzyskać tylko kilka podstawowych informacji a już się rozpisałem i rozpisałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Jakiś czas temu szukałem modelu dla uczniów gimnazjum którzy mają zajęcia z modelarstwa lotniczego w ramach eksperymentalnej klasy o profilu lotniczym.

Zbudowali już szybowce F1N, Jaskółki, depronowy model z napędem gumowym a niektórzy depronowy model RC.

 

Kolejny projekt miał być prosty w budowie, niskobudżetowy ale musiał już lepiej wyglądać niż modele z paneli podłogowych. Zależało mi na epp aby modele przetrwały początki edukacji RC i wtedy Marek zaproponował swój projekt , model TO-Masz.

Zakupiłem dwa modele i właśnie dziś został ulotniony pierwszy z nich - drugi jest malowany i pewnie poleci w najbliższą sobotę.

Oba modele całkowicie własnoręcznie wykonali uczniowie, w dekorowaniu już trochę pomogłem.

 

20160607_085635.jpg

 

Do sterowania wystarcza najbardziej podstawowy nadajnik w tym przypadku dziesięcioletnie radio od Sky-lady a model lata bardzo przyjemnie i nad wyraz wdzięcznie prezentuje się w powietrzu. 

Jeszcze nie wyschły robione w klasie dekoracje gdy został ulotniony i wzbudził sporo emocji wsród uczniów.

W czasie budowy model nie budził pozytywnych opinii  ....takie dziwne szerokie skrzydło, wklęsło-wypukły profil i te olbrzymie uszy ale dziś stała się rzecz dziwna - trzy loty i model tak się spodobał, że na sobotę mam już kolejkę chętnych do nauki latania.

Trenujemy na kablu uczeń-trener modelem Easy-Cub ale wstawanie na 8 rano w sobotę motywowało tylko najbardziej zaangażowanych adeptów modelarstwa. Dziś na loty zapisali się Ci uczniowie którzy do tej pory woleli w sobotę wyspać się dłużej :)

 

20160607_085646.jpg

 

Marku - szacun za ten projekt!

Taki model powinien być obowiązkowy dla każdego początkującego modelarza - prosty w budowie, prosty w obsłudze, kretoodporny, ładnie się prezentuje i lata jak po sznurku.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Nie z dwóch powodów :

-silnik będzie pobierał dużo więcej niż powinien amperów co może skutkować ogromnym spadkiem osiągów nie mówiąc  o jego spaleniu 

-wydajność prądowa pakietu 450mAh też ma ograniczenia i ich przekroczenie również jest dla niego szkodliwe

 

Optymalne do tego silnika  jest śmigło 6x4 -pobiera wtedy 12A  - przelicz z wartości "C"  pakietu jaką wydajność ma pakiet , przykładowo jeśli pakiet ma 20C i pojemność 450mAh to taki pakiecik da max 9A -za mało na optymalne śmigło a co dopiero nad wymiarowe.

 

Potrzebujesz śmigła 6x4 i większego pakietu który jest w stanie z zapasem dać 12A  (chyba że masz w swoim minimum  30 C)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie tego typu modele z wklęsłym profilem lepiej się spisują  z silnikami o nie dużym KV (obroty /1v) .

 

Poczytaj temat o MAGNUM  (to pierwowzór Tomasza)  http://pfmrc.eu/index.php?/topic/48154-magnum-fff-m%C3%B3j-nowy-model/?hl=magnum

Różnice między nimi są tylko wizualne  więc masz tam kopalnie wiedzy na temat napędów.

 

 

Rozmiarem śmigła względem wielkości modelu się nie przejmuj  -w makietach jest to  ważne ale nie tu ,  tu jest bezdyskusyjnie  ważne dopasowanie go rozmiarowo do silnika .

 

Nie napisałeś jakie masz C tego pakietu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To_Masz to taki model który im wolniej leci tym bardziej przyjemnie się nim lata  :D

W ramach szkolnego projektu powstały dwa takie modele i oba świetnie latają, wybaczają wiele błędów pilotażu i są praktycznie niezniszczalne.

krótki film z latania można zobaczyć tu:

 

 

Po małym treningu wystarcza szkolne boisko aby polatać tym modelem a na większej przestrzeni radzą sobie w powietrzu nawet nie obeznani z RC uczniowie, oczywiście jedni lepiej a inni gorzej ..... ale modele wytrzymują nawet najbardziej ekstremalne sytuacje  B)

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Udalo mi się wczoraj oblatac Tomasza. Wyposazenie :

 

silnik: http://radio-modele.pl/silnik-emax-gt2205-22-kv1660,532,20504.html

pakiet: 2s 450mAh

smiglo: GWS 8x4.3

regulator: Tower Pro MAG 18A

 

Niestety model skrecał w lewo, dodatkowo znosił go zachodni wiatr, przymusowe lądowanie w polu kukurydzy, minuta lotu, 20 minut szukania. Czekam na sugestie i lepszą pogode.

 

Pozdrawiam

 

PS.

Filmik: http://www.youtube.com/watch?v=uCXYLv_QNXg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie słuchasz tych  sugestii .

 

JESZCZE RAZ:      Śmigło za duże !!- zagotujesz silnik i/lub pakiet  (a i regulator  oberwie ) nawet w linku z silnikiem masz tam podane sugerowane śmigła i jakie osiąga na nich parametry.

 

Co do znoszenia w lewo - przechył i pochył silnika zastosowałeś ? By nie wnikać w szczegóły jeśli nie znasz tych pojęć  - silnik pochylony w dół na 3stopnie i tyle samo w prawo .

Jedno niweluje/zmniejsza  zadzieranie w górę modelu na locie silnikowym ,drugie niweluje tendencje do zakręcania w przeciwnym kierunku do obrotów śmigła .

 

jeśli dalej tak zakręcał w locie bez napędu to sprawdź  czy nie są przekrzywione skrzydła lub usterzenie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Pierwszy link do silnika był zły. Założyłem silnik od poprzedniego modelu STC http://abc-rc.pl/silnik-Emax-2205-22 . A jeżeli chodzi o skłon i wykłon, to myślałem że o skłon zadbał producent, a do wykłonu, przyznaje się nie przyłożyłem wagi. Geometrie płatowca starałem zrobić się dobrze, co potwierdzają idealne loty szybowe. Wygląda na to że muszę dać podkładki pod silnik.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym przypadku ma dobrze spasowane śmigło  - wierząc tabelce silnika  dla pakietu 2S  na jakim lata Przemek

 

A Ty Michale możliwe że piszesz o konfiguracji na 3s ale jeśli się mylę to mnie popraw .

 

Skłon i wykłon nadajemy w tego typu produkcjach  zazwyczaj sami - z różnymi napędami zjawiska te występują w różnym stopniu i w różnym kierunku (np lewe śmigła)   więc Marek zostawia nam to do własnej inwencji .

 

PS  Możesz dodatkowo zwiększyć wychylenie steru kierunku - nawet na źle dobranych kątach silnika dzięki dosyć skutecznemu usterzeniu  Tomasz powinien być bardziej pod kontrolą niż widać było to na filmie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam problem z otwarciem filmu ale na temat skręcania modelu mogę podzielić się doświadczeniem z montażu modelu przez uczniów.

Tomasz-2 ostro skręcał początkowo i brakowało trymera aby to poprawić. Przyczyną był źle przyklejony bowden do kadłuba a dokładnie, klejony w rękach a nie na stole. Kadłub modelu jest smukły i bowdeny muszą być klejone gdy kadłub leży na stole. Epp się ugina i niestety w przypadku szkolnego modelu, to wystarczyło aby zmieniła sie geometria ogona i model miał problem z lotem prostoliniowym.

Po ponownym osadzeniu bowdenu model latał bez konieczności trymowania SK.

 

To jest prosty model i trudno w nim coś zepsuć, skłon jest prawidłowy i wykonany w kształtce epp a wykłon trzeba dobrać na wyczucie, jedna podkładka zwykle wystarcza.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

 

 

Problem z bowdenami mnie nie dotyczy, bo zastosowałem węglowe popychacze.

 

post-1869-0-72129400-1468328890_thumb.jpg

 

Bowdeny nie wzbudziły mojego zaufania. Mam węglowe wzmocnienie w spodzie kadłuba, dołoże jeszcze boczne wzmocnienia zapobiegające zginaniu kadłuba podczas pracy serw, ale na ziemi nic takiego nie zauważyłem.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Dzień dobry, koledzy modelarze.

 

To jest mój pierwszy post, więc jeśli robię coś wbrew obyczajom (regulamin czytałem), to proszę o wyrozumiałość.

 

Kadłub i ogon obrobiłem na okrągło, bo lubię obłe kształty :)

Malowanie aerografem (to mój debiut) farbami akrylowymi z marketu mimo, że czytałem na forum, że malowanie EPP aerografem nie wychodzi dobrze. Sądzę, że jak na pierwszy raz wyszło całkiem nieźle.

Poległem na próbie ułożenia bowdenów w nacięciach w bokach kadłuba – po wciśnięciu bowdenów koszmarnie wzrastały opory ruchu cięgna. Jako wzmocnienie w nacięcia poszły więc pręciki węglowe, a bowdeny poszły wierzchem. Nie spodobał mi się pomysł umieszczenia na wierzchu regulatora i wykombinowałem przewiewną komorę w spodniej części kadłuba.

Oryginał w wykonaniu Marka ma wydech, co mi się bardzo spodobało, więc i tu nie odpuściłem :)

post-19580-0-08256900-1478343764.jpg

post-19580-0-09799500-1478343887.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.