samolocik Opublikowano 30 Grudnia 2014 Opublikowano 30 Grudnia 2014 OK, dziękuję. Po przejrzeniu ofert krajowych i zagraniczych gdzie np. nie wysyłają poza kraj-siedzibę firmy niektórych środków chemicznych potrzebnych do laminowania pozostaje zakup w Havlu. Tkaninę węglową o gramaturze 20-60g/m2 widziałem niestety tylko w sklepach zagranicznych, gdzie koszt transportu do kraju to ok. 100pln. a tam gdize jest to tańsze nie ma na stanie. Muszę jeszcze poszukać. Minusowe temperatury na razie odstraszają przed złożeniem zamówienia aby chemia nie zamarzła w trakcie transport...
Rafal B. Opublikowano 30 Grudnia 2014 Opublikowano 30 Grudnia 2014 Na stateczniki wystarczy Ci szkło 25. Jeżeli chcesz użyć węgla to tylko flis węglowy około 8 gramów.
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 30 Grudnia 2014 Opublikowano 30 Grudnia 2014 Jak tkanina węglowa - to tylko biaxial. Flis węglowy jest kiepski. Tkanina (węglowa, "macałem" u Havla) 48 od 80 tym się różni, że jest rzadziej tkana. Zamiast węgla w oczkach będziesz woził żywicę.... Rozwałkowywanie tkaniny węglowej trochę poprawia ale nie jest to "ono". Tkanina szklana 25 jest zdecydowanie lepsza pod względem wytrzymałości od flizeliny węglowej ale wygląda mniej "profi". Chyba, ze bijemy rekord, kto zrobi lżej. Ale stateczniki kompozytowe maja wytrzymać więcej niż 5 lotów ? - Jurek
samolocik Opublikowano 30 Grudnia 2014 Opublikowano 30 Grudnia 2014 Na szczęście wytrzymują więcej niż 150 lotów. Pewnie na zawodach wytrzymałyby tylko 5. Napisałem do Havla zapytanie czy mają tkaniny węglowe lżejsze niż na stronie internetowej. Pośpiechu nie ma, u nas aktualnie minus 16st.C
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 30 Grudnia 2014 Opublikowano 30 Grudnia 2014 Na stateczniki do DLG - masz rację ! - Jurek
samolocik Opublikowano 30 Grudnia 2014 Opublikowano 30 Grudnia 2014 No tak, nie napisałem jakie stateczniki będę próbował wykonać. Przepraszam
BRoman Opublikowano 30 Grudnia 2014 Opublikowano 30 Grudnia 2014 Ja używam EPIDIANU 53 jest duzo tanszy od L285 Przesącza sie jedną i drugo tak samo.Jak bys stwierdzil ze zagesta dolewasz troche toulenu.Ja stosuje denaturat lub metanol czysty,daje ten sam efekt co toulen lecz szybciej paruje.Wadą 53-ki jest zapach,285-ka jest bez wonna. A czemu nie spróbujecie Epidian 52 ? Nie śmierdzi, rzadki,cena zbliżona do E 53 ,Dedykowany do węgla także. Jaka jest jazda po toluenie ? Krasnale mają brody w kwiatki ?
przytek Opublikowano 30 Grudnia 2014 Opublikowano 30 Grudnia 2014 A czemu nie spróbujecie Epidian 52 ? Nie śmierdzi, rzadki,cena zbliżona do E 53 ,Dedykowany do węgla także. Jaka jest jazda po toluenie ? Krasnale mają brody w kwiatki ? O wlasnie, epidian 52 jest o wiele lepsza pod kazdym wzgledem zywica od epidianu 53. Lepiej przesyca, ma przyjemniejszy zapach, robiono na niej wyczynowe szybowce Jantary.... Epidian 53 to epidian 5 rozcienczony styrenem, epidian 52 to tez epidian 5 ale jest rozcienczony eterem butyloglicydylowym.
BRoman Opublikowano 31 Grudnia 2014 Opublikowano 31 Grudnia 2014 Epidian 53 to epidian 5 rozcienczony styrenem, epidian 52 to tez epidian 5 ale jest rozcienczony eterem butyloglicydylowym. ..........i z tego powodu E 52 cała objętość żywicy bierze udział w sieciowaniu. Jej rozpuszczalnik jest rozpuszczalnikiem aktywnym czyli biorącym udział w reakcji z utwardzaczem.
przytek Opublikowano 31 Grudnia 2014 Opublikowano 31 Grudnia 2014 ..........i z tego powodu E 52 cała objętość żywicy bierze udział w sieciowaniu. Jej rozpuszczalnik jest rozpuszczalnikiem aktywnym czyli biorącym udział w reakcji z utwardzaczem. Dokladnie tak jak pisze Roh Styren z epidianu 53 nie bierze udzialu w sieciowaniu, jest rozpuszczalnikiem nieaktywnym i po prostu odparowuje w procesie utwardzania. Dla scislosci - pisalem o epidianie 52 i szybowcach Jantarach- chodzi o prawdziwe szybowce nie o modele.
kesto Opublikowano 31 Grudnia 2014 Opublikowano 31 Grudnia 2014 Jeżeli jesteśmy przy epidianach, to do laminowania nadaje się również Epidian 61. Robiłem z niego owiewki na silnik. Dobrze przesącza tkaniny szklane jak i węglowe. Jedynym minusem jest to, że laminat po wyciągnięciu z formy jest dość elastyczny i utwardza się dopiero po 2-3 tygodniach sezonowania. Po tym czasie jest już "twardy". Osobiście używam zarówno do form jak i wyrobów żywicy epoksydowej LH145 i taką bym polecał.
Andrzej Klos Opublikowano 31 Grudnia 2014 Opublikowano 31 Grudnia 2014 Na stronie Paul Janssens jest dokladnie opisane jak zrobic kadlub modelu Metoda Traconego Styropianu: http://www.pjmodelclassics.be/ Kilka lat temu przetlumaczylem jego artykul (za zgoda autora) na innej PFM, ktora juz nie istnieje. Sam zrobilem ta metoda kilka kadlubow: BD5, Iskra, Orlik etc. Ogladajac kilka postow na tej stronie zuwazylem, ze niektorzy pomijaja/zmieniaja kilka krokow: 1. Uwazam, ze pokrycie styropianu brazowa plastikowa tasma do paczek jest duzo prostsze i szybsze niz folia 2. Jak tylko zywica zacznie sie utwardzac dobrze jest pokryc kadlub warstwa microbalonow z zywica. Po szlifowaniu, kadlub wychodzi gladki jak pupcia niemowlaka. 3. W takim malym modelu wydaje mi sie 3x80g/m^2 powinno wystarczyc. 4. Nalezy pamietac aby zywicy bylo jak najmniej. Moja metoda to przesycanie poprzednio wycitych kawalkow tkaniny (i wyciskanie nadmiaru stara karta kredytowa) a potem ukladanie na kadlubie. Czolem A
Rekomendowane odpowiedzi