Motylasty Opublikowano 14 Maja 2015 Opublikowano 14 Maja 2015 Swego czasu walczyłem z wirtualnym projektem motoszybowca depronowego z płatem KFm. http://motylasty.blogspot.com/2013/12/sketchup-finisz.html Dostałem też informację o przeróbkach starego ToTo-1 polegających na zastosowaniu własnie takowego płata http://motylasty.blogspot.com/2014/04/toto-1-kfm3-pana-jakuba-augustyna.html W końcu postanowiłem coś z tym tematem zrobić i tak powstał ToTo-21 August. W założeniach prostota budowy, tanie wyposażenie, rozpiętość około 140 cm i usterzenie T. Kto śledzi mojego bloga wie, że model już został zbudowany i oblatany - http://motylasty.blogspot.com/2015/04/toto-21-august-cz3.html Postanowiłem wreszcie po kilku lotach zabrać się za dokumentację, jakkolwiek to brzmi. Model wygląda owoż tak. BUDOWA KADŁUBA Tradycyjnie wydruk planów , sklejanie kartek i pierwsze cięcia. Zacząłem od podłużnic kadłuba z listewek sosnowych. Naklejamy je na wycięte boki kadłuba od wewnątrz, dbając o symetrię obu połówek. Wręgi kadłuba wycięte z owocówki, dwie warstwy sklejone ze sobą do grubości 6 mm. Sklejamy ze sobą obie połówki kadłuba ( w tle już widac płat ) Wycinam dolne pokrycie kadłuba. I wklejam je SOUDAL Rev 66A + szpilki Usterzenie T. Wow , ma być sztywne, przenieść w sobie napęd na wysokość, utrzymać tę wysokość na miejscu. Trochę nad tym pokombinowałem, by nie było to zbyt zawite. Podstawą są dwa dźwigary sosnowe odpowiednio wklejone w sam statecznik. Gotowy moduł wklejam w kadłub, po bokach małe usztywnienia od wnętrza kadłuba. Instaluję bowdeny. Sprawdzam poprawność geometrii z pomocą stosownych "maszyn" - http://motylasty.pl/warszt_3.html#warsztat9 Zamykam górę kadłuba. Zabieram się za przód, pierwsze pasowanie napędu. Zamykam przód od góry. Odcinam sam przód. laminuję go, odcinam klapkę na pakiet i wklejam wzmocnienia z balsy. Wszystko szlifuję i pasuję do siebie. Kadłub zaokrąglam, szlifuje tył. Mocowanie samego statecznika poziomego to balsa + sklejka owocówka. Wklejam to w statecznik. Sprawdzam geometrię i zaklejam od góry balsą 1 mm. Wycinam i wzmacniam balsą samo usterzenie poziome. Jako, że płaty już tam gdzieś na boku leżały całość składam "do qpy" BUDOWA PŁATA Płat na profilu KFm o rozpiętości 140 cm. składający się z trzech warstw depronu rowkowanego 6 mm. Rowki widoczne są jedynie na górnym tylnym pokryciu i zostały zasłonięte taśma klejącą pakową w momencie pokrywania modelu. Wycinamy w płyty depronu trzy warstwy płata, warstwa górna (1) , środkowa (2) i warstwa spodnia (3) W warstwach środkowej (2) i dolnej (3) po równym złożeniu wycięte zostają gniazda pod serwa. Następnie w warstwie środkowej (2) wycięty zostaje rowek , będzie to kanał okablowania serwomechanizmów lotek. Złożenie warstw dolnej (3) i środkowej (2) powinno dać taki efekt. W warstwie dolnej (3) wycinamy otwór wyprowadzenie okablowania. Warstwa dolna (3) zostaje rozcięta zgodnie z obrysem warstwy górnej (1) celem wklejenia w nią dźwigara. Warstwa środkowa (2) zostaje od przodu wzmocniona balsową krawędzią natarcia, balsa średnia lub twarda o grubości 6 mm. Wycinamy z niej stosowne listwy. W warstwie tej dodatkowo wzdłuż rowka okablowania wklejona jest listwa balsowa 6x3. W warstwie górnej (1) wklejony został dźwigar na krawędzi spływy z balsy twardej, taki sam dźwigar połączył rozciętą warstwę spodnią (3). klejenie żywicą lub SOUDALEM Rev 66A. W końcu całość sklejamy ze sobą SOUDALEM. Metodą szlifowania nadajemy odpowiedni kształt krawędzi natarcia profilu. Wycinamy lotki. krawędzie po wycięciu wzmacniamy listwa balsy (1), tył płata wzmocniony krawędzią z listwy sosnowej 6x3 (2) Przed oklejeniem na górną część płata w miejscu kadłuba naklejam dodatkowe prostokątne kawałki depronu, szlifuje ten fragment by uzyskać coś na kształt normalnego profilu. Następnie na dolną i górną cześć naklejam pas wzmacniający ( pokrycie ) z balsy 1 mm (1) i dodatkowe wzmocnienia "lokalne" ze sklejki (2). To wszystko na SOUDALU. Płat możemy zamocować na kadłubie w dowolny sposób, kołki i gumy lub śruby poliamidowe. Ja wybrałem metodę na śruby. W płacie zostały wywiercone dwa otwory, w kadłubie przed jego pokryciem wklejone zostały odpowiednie półki ze sklejki 6 mm, też nawiercone tak jak płat. Otwory zalane CA i nagwintowane. Dół płata w części przy kadłubowej. Serwa lotek przykręcone do wklejonych w gniazda półki z balsy. Wyprowadzenie napędu steru wysokości. Model po oblocie. Jak to lata ? Dość duży zakres prędkości, szczególnie ciekawie wygląda w wolnym locie, widać jak KFm walczy o to, by się utrzymać w powietrzu. Z racji dużych powierzchni sterowych ( lotek i wysokości ) bardzo czuły i diabelnie zwrotny. Plan modelu ?, jeśli będzie jakoweś zainteresowanie rozrysuję. 1
Mozart Opublikowano 14 Maja 2015 Opublikowano 14 Maja 2015 Za tydzień zaczynam budowę Toto-0, ale jeśli miałbym plany to na pewno pokusiłbym się także o budowę powyższej wersji, więc postuluję o rozrysowanie
robertus Opublikowano 14 Maja 2015 Opublikowano 14 Maja 2015 Jak zawsze świetna relacja. Co to jest za czarne urządzenie na stateczniku, kątomierz?
Motylasty Opublikowano 14 Maja 2015 Autor Opublikowano 14 Maja 2015 Tia to jest : http://motylasty.blogspot.com/2014/07/cyfrowy-katomierz-digital-pitch-gauge.html
endriuRC Opublikowano 14 Maja 2015 Opublikowano 14 Maja 2015 Motyl dalej w formie hehe bardzo mozliwy że wezme się za robote modelu na nowy sezon 2016.
kesto Opublikowano 14 Maja 2015 Opublikowano 14 Maja 2015 Jak zawsze świetna relacja. Co to jest za czarne urządzenie na stateczniku, kątomierz? Odbiornik radiowy do słuchania Radia Maryja 1
idfx Opublikowano 14 Maja 2015 Opublikowano 14 Maja 2015 oni ładują taką moc, że jak w pustej szklance zostawię łyżeczkę to wpada w rezonans i wciąż ich słyszę .. 1
japko95 Opublikowano 14 Maja 2015 Opublikowano 14 Maja 2015 Albo nie doczytałem, albo nie ma tej informacji. Jaki przekrój ma listwa robiąca za dźwigar?
wacek.matuszak Opublikowano 14 Maja 2015 Opublikowano 14 Maja 2015 Piękna robota ,a relacja jeszcze lepsza. Byłbym BARDZO zainteresowany planami. Pozdrawiam Włodek
Motylasty Opublikowano 14 Maja 2015 Autor Opublikowano 14 Maja 2015 Dźwigary robiłem z twardej balsy o grubości 3. Równie dobrze można zastosować listwy sosnowe 6x3. Będzie to dobrze widoczne na przekroju profilu w planach.
mar.nod Opublikowano 14 Maja 2015 Opublikowano 14 Maja 2015 Jestem twoim fanem (czytaj uczę się na tym co osiągnołeś){ nie wiem jak to napisać} Możesz coś napisać na mój temat. Proszę. No i wszystko Jasne. Ze mnie taki modelarz, jak z koziej......... .
Motylasty Opublikowano 14 Maja 2015 Autor Opublikowano 14 Maja 2015 Marek jakoś nie ogarniam myśli Twych 1
mar.nod Opublikowano 14 Maja 2015 Opublikowano 14 Maja 2015 Miałem nadzieję, że popatrzyłeś na moje wypociny, (wiem,że tak było), ale jeśli nie masz nic do powiedzenia, tzn. zostałem sam. Mnie to nie zniechęca. Człowiek zawsze marzył o lataniu. Pozdrawiam. Chyba zachowałem się nie OK, ale jak zobaczyłem, że jesteś zadałem pytanie , tylko nie w tym temacie. Chyba przekroczyłem, pewne zasady. Przepraszam, proszę o wybaczenie. Naprawdę przepraszam.
Motylasty Opublikowano 14 Maja 2015 Autor Opublikowano 14 Maja 2015 AAAA Śledzę od początku walkę Twą z RWD. I czekam na finał. Przyznam, że sam od dłuższego czasu walczę z myślami by coś makietowego z deprony wystrugać. Jednak na dzie dzisiejszy mam kilka nie dokończonych tematów, które ciągną się już od bardzo długiego czasu. RWD-5 jest jednym z moich faworytów.
mar.nod Opublikowano 14 Maja 2015 Opublikowano 14 Maja 2015 Dzięki za odpowiedż, Znaczy dla mnie wiele. By nie wprowadzać w błąd, osoby postronne(czytaj , oglądających temat ) Co o mnie masz napisać to zapraszam do mnie
Rekomendowane odpowiedzi