Jump to content
Motylasty

ToTo-21 August KFm.

Recommended Posts

Swego czasu walczyłem z wirtualnym projektem motoszybowca depronowego z płatem KFm.
 
Dostałem też informację o przeróbkach starego ToTo-1 polegających na zastosowaniu własnie takowego płata 
 
W końcu postanowiłem coś z tym tematem zrobić i tak powstał ToTo-21 August.
W założeniach prostota budowy, tanie wyposażenie, rozpiętość około 140 cm i usterzenie T.
Kto śledzi mojego bloga wie, że model już został zbudowany i oblatany - http://motylasty.blogspot.com/2015/04/toto-21-august-cz3.html
 
Postanowiłem wreszcie po kilku lotach zabrać się za dokumentację, jakkolwiek to brzmi.
 
Model wygląda owoż tak.
 
toto2101.jpg
 
toto2168.jpg
 
BUDOWA KADŁUBA
 
Tradycyjnie wydruk planów , sklejanie kartek i pierwsze cięcia.
Zacząłem od podłużnic kadłuba z listewek sosnowych.
 
toto2102.jpg
 
Naklejamy je na wycięte boki kadłuba od wewnątrz, dbając o symetrię obu połówek.
 
toto2103.jpg
 
Wręgi kadłuba wycięte z owocówki, dwie warstwy sklejone ze sobą do grubości 6 mm.
 
toto2104.jpg
 
Sklejamy ze sobą obie połówki kadłuba ( w tle już widac płat :) )
 
toto2105.jpg
 
Wycinam dolne pokrycie kadłuba.
 
toto2106.jpg
 
I wklejam je SOUDAL Rev 66A + szpilki
 
toto2107.jpg
 
Usterzenie T.
Wow :) , ma być sztywne, przenieść w sobie napęd na wysokość, utrzymać tę wysokość na miejscu.
Trochę nad tym pokombinowałem, by nie było to zbyt zawite.
Podstawą są dwa dźwigary sosnowe odpowiednio wklejone w sam statecznik.
 
toto2108.jpg
 
toto2109.jpg
 
toto2110.jpg
 
toto2111.jpg
 
Gotowy moduł wklejam w kadłub, po bokach małe usztywnienia od wnętrza kadłuba.
Instaluję bowdeny.
Sprawdzam poprawność geometrii z pomocą stosownych "maszyn" - http://motylasty.pl/warszt_3.html#warsztat9
 
toto2112.jpg
 
Zamykam górę kadłuba.
 
toto2113.jpg
 
Zabieram się za przód, pierwsze pasowanie napędu.
 
toto2114.jpg
 
Zamykam przód od góry.
 
toto2115.jpg
 
toto2116.jpg
 
toto2117.jpg
 
toto2118.jpg
 
Odcinam sam przód. laminuję go, odcinam klapkę na pakiet i wklejam wzmocnienia z balsy.
 
toto2119.jpg
 
Wszystko szlifuję i pasuję do siebie.
 
toto2120.jpg
 
Kadłub zaokrąglam, szlifuje tył.
 
toto2121.jpg
 
Mocowanie samego statecznika poziomego to balsa + sklejka owocówka.
 
toto2122.jpg
 
Wklejam to w statecznik.
 
toto2123.jpg
 
Sprawdzam geometrię i zaklejam od góry balsą 1 mm.
 
toto2124.jpg
 
Wycinam i wzmacniam balsą samo usterzenie poziome.
 
toto2125.jpg
 
Jako, że płaty już tam gdzieś na boku leżały całość składam "do qpy"
 
toto2126.jpg
 

BUDOWA PŁATA 
 
Płat na profilu KFm o rozpiętości 140 cm. składający się z trzech
warstw depronu rowkowanego 6 mm. Rowki widoczne są jedynie na górnym tylnym pokryciu 
i zostały zasłonięte taśma klejącą pakową w momencie pokrywania modelu.
Wycinamy w płyty depronu trzy warstwy płata, warstwa górna (1) , środkowa (2) i warstwa spodnia (3)
 
toto2150.jpg
 
W warstwach środkowej (2) i dolnej (3) po równym złożeniu wycięte zostają gniazda pod serwa.
 
toto2151.jpg
 
Następnie w warstwie środkowej (2) wycięty zostaje rowek , będzie to kanał okablowania serwomechanizmów lotek.
 
toto2152.jpg
 
Złożenie warstw dolnej (3) i środkowej (2) powinno dać taki efekt.
 
toto2153.jpg
 
W warstwie dolnej (3) wycinamy otwór wyprowadzenie okablowania.
 
toto2154.jpg
 
Warstwa dolna (3) zostaje rozcięta zgodnie z obrysem warstwy górnej (1) celem
wklejenia w nią dźwigara.
 
toto2155.jpg
 
Warstwa środkowa (2) zostaje od przodu wzmocniona balsową krawędzią natarcia, balsa średnia lub twarda o grubości 6 mm. Wycinamy z niej stosowne listwy.
 
toto2156.jpg
 
W warstwie tej dodatkowo wzdłuż rowka okablowania wklejona jest listwa balsowa 6x3.
 
toto2157.jpg
 
W warstwie górnej (1) wklejony został dźwigar na krawędzi spływy z balsy twardej,
taki sam dźwigar połączył rozciętą warstwę spodnią (3). klejenie żywicą lub SOUDALEM Rev 66A.
 
toto2158.jpg
 
W końcu całość sklejamy ze sobą SOUDALEM.
 
toto2159.jpg
 
Metodą szlifowania nadajemy odpowiedni kształt krawędzi natarcia profilu.
 
Wycinamy lotki. krawędzie po wycięciu wzmacniamy listwa balsy (1), tył płata wzmocniony krawędzią z listwy sosnowej 6x3 (2)
 
toto2160.jpg
 
Przed oklejeniem na górną część płata w miejscu kadłuba naklejam dodatkowe prostokątne kawałki depronu, szlifuje ten fragment by uzyskać coś na kształt normalnego profilu. Następnie na dolną i górną cześć naklejam pas wzmacniający ( pokrycie ) z balsy 1 mm (1) i dodatkowe wzmocnienia "lokalne" ze sklejki (2).  
To wszystko na SOUDALU. Płat możemy zamocować na kadłubie w dowolny sposób, kołki i gumy lub śruby poliamidowe. Ja wybrałem metodę na śruby. W płacie zostały wywiercone dwa otwory, w kadłubie przed jego  pokryciem wklejone zostały odpowiednie półki ze sklejki 6 mm, też nawiercone tak jak płat. Otwory zalane CA i nagwintowane.
 
toto2161.jpg
 
toto2162.jpg
 
toto2163.jpg
 
toto2166.jpg
 
Dół płata w części przy kadłubowej. 
 
toto2165.jpg
 
Serwa lotek przykręcone do wklejonych w gniazda półki z balsy.
 
toto2164.jpg
 
Wyprowadzenie napędu steru wysokości.
 
toto2167.jpg
 
Model po oblocie.
 
toto2169.jpg
 
Jak to lata ?
 
Dość duży zakres prędkości, szczególnie ciekawie wygląda w wolnym locie, widać jak KFm walczy o to, by się utrzymać w powietrzu. Z racji dużych powierzchni sterowych ( lotek i wysokości ) bardzo czuły i diabelnie zwrotny.
 
Plan modelu ?, jeśli będzie jakoweś zainteresowanie rozrysuję. :)

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za tydzień zaczynam budowę Toto-0, ale jeśli miałbym plany to na pewno pokusiłbym się także o budowę powyższej wersji, więc postuluję o rozrysowanie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak zawsze świetna relacja. Co to jest za czarne urządzenie na stateczniku, kątomierz?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motyl dalej w formie hehe :) bardzo mozliwy że wezme się za robote modelu na nowy sezon 2016.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak zawsze świetna relacja. Co to jest za czarne urządzenie na stateczniku, kątomierz?

Odbiornik radiowy do słuchania Radia Maryja :P

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

oni ładują taką moc, że jak w pustej szklance zostawię łyżeczkę to wpada w rezonans i wciąż ich słyszę .. ;)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Albo nie doczytałem, albo nie ma tej informacji. Jaki przekrój ma listwa robiąca za dźwigar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dźwigary robiłem z twardej balsy o grubości 3.

Równie dobrze można zastosować listwy sosnowe 6x3.

Będzie to dobrze widoczne na przekroju profilu w planach. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jestem twoim fanem

(czytaj uczę się na tym co osiągnołeś){ nie wiem jak to napisać}

Możesz coś napisać na mój temat.

Proszę.

 


No i wszystko Jasne.

Ze mnie taki modelarz, jak z koziej......... .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

? pogubiłem się ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem nadzieję, że popatrzyłeś na moje wypociny,

(wiem,że tak było),

ale jeśli nie masz nic do powiedzenia,

tzn. zostałem sam.

Mnie to nie zniechęca.

Człowiek zawsze marzył o lataniu.

Pozdrawiam.


Chyba zachowałem się nie OK,

ale jak zobaczyłem, że jesteś zadałem pytanie , tylko nie w tym temacie.

Chyba przekroczyłem, pewne zasady.

Przepraszam, proszę o wybaczenie.

Naprawdę przepraszam. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

AAAA :)

Śledzę od początku walkę Twą z RWD. :)

I czekam na finał. Przyznam, że sam od dłuższego czasu walczę z myślami by coś makietowego z deprony wystrugać.

Jednak na dzie dzisiejszy mam kilka nie dokończonych tematów, które ciągną się już od bardzo długiego czasu.

RWD-5 jest jednym z moich faworytów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedż,

Znaczy dla mnie wiele.

By nie wprowadzać w  błąd, osoby postronne(czytaj , oglądających temat )

Co o mnie masz napisać to zapraszam do mnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.