bart07 Opublikowano 29 Lipca 2015 Opublikowano 29 Lipca 2015 Maćku, piszesz z poziomu stolicy. Jak widzę Wasze relacje z weekendowych spotkań, to faktycznie można odnieść wrażenie, że modelarze mogą ze sobą rozmawiać. U nas tylu potrafi zebrać się na pikniku raz, dwa w roku. Pewnie jest jeden czynny modelarz na 250 km2. Tak więc szkolenia, dyskusje ... kto i z kim? A może trzeba będzie załatwiać to w stolicy?
bart07 Opublikowano 4 Sierpnia 2015 Opublikowano 4 Sierpnia 2015 Tomku, nie wiem, czy to pokłosie Twojego wywiadu, ale w bieżącej Angorze jest bardzo wyważony artykuł "Drony straszą nie tylko wrony" Michała Fiszera. Polecam szczególnie ostatnią kolumnę. Miód na serce
idfx Opublikowano 5 Sierpnia 2015 Opublikowano 5 Sierpnia 2015 http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,18490248,lotnisko-chopina-trwa-postepowanie-w-sprawie-drona-policja.html#BoxLokKrakLink
akte Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Nie jestem pewien, czy już ktoś zamieszczał, wię wklejam tu: http://latajzglowa.pl/
robertus Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Wg tych informacji poniżej 150metrów można latać
prezes_wojtek Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 No i to mi się podoba - brawo ULC! Teraz tylko środowiskowa kampania propagująca ten adres i jesteśmy w domu. Informować i uczyć a nie zabraniać i karać - bardzo fajnie.
bart07 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Najważniejsze jest to, że w 100% zgadza się z wnioskami jakie padły w tym wątku. Pozostaje poprawić przepisy
TomekH Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Wg tych informacji poniżej 150metrów można latać Kilka obrazków poniżej jest też napisane że obowiązują przepisy prawa lotniczego, a jeszcze niżej że grozi 5 lat za nieprzestrzeganie tych przepisów... Więc nie wiem skąd wytrzasnęli do 150m.
bart07 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Na fiszkach przydałby się na dole drobnym drukiem stosowny paragraf...
Bartek Piękoś Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Wg tych informacji poniżej 150metrów można latać No właśnie nie do końca. To jest dość niejasno napisane, bo poniżej 150m mają prawo latać takie statki powietrzne jak lotnie, para- i motolotnie, którym w świetle prawa mamy obowiązek ustąpić drogi. Fajnie jednak, że coś takiego powstało, tylko pytanie o zasięg oddziaływania, bo kto ma szanse na to trafić? Raczej Ci, którzy już są kumaci. Warto ten adres i materiał popularyzować jak tylko się da między początkującymi modelarzami.
TomekH Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 No właśnie nie do końca. To jest dość niejasno napisane, bo poniżej 150m mają prawo latać takie statki powietrzne jak lotnie, para- i motolotnie, którym w świetle prawa mamy obowiązek ustąpić drogi. Nooo właśnie. Czyli jest zwykłe wprowadzanie w błąd... Bo "nie lataj w pobliżu lotnisk" to jest logiczny wymóg, jednak nieprecyzyjnie sformułowany bo nijak się ma do np. obszarów CTR które niejednokrotnie obowiązują nawet kilkadziesiąt km od najbliższego lotniska.
Y/F-22 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Copter na sznurku to już nie dron a ... latawiec? Ktoś próbuje obejść prawo, na facebooku całkiem fajna dyskusja o tym się rozwinęła. http://fotokite.com/ A mi babcia wielokrotnie wspominała "uwiąż se to na sznurku to Ci nie ucieknie".
bart07 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Dlaczego obejść prawo? Masz 50 - 100m sznurka, to dalej nie polecisz. Masz na 99,99% pewne dodatkowe zabezpieczenie. To tak jakbyś próbował tłumaczyć, że pies na smyczy i wolno to to samo.
Y/F-22 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Latawcem możesz latać (chyba) wszędzie a copterem, zgodnie z prawem, nie w każdym miejscu Bez licencji mógłbyś puścić go na sznurku w centrum Warszawy lub w innym miejscu, gdzie modele poruszać się nie mogą, jako ... właśnie jako latawiec. I oni o tym właśnie myślą, na sznurku to podobno już nie dron. Tak samo jak temat pokrewny poruszał zagadnienie czy w strefie CTR bądź innej (w której nie można latać) można puszczać latawiec ... a drona na sznurku?
robertus Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Nie ma to jak przekombinować zagadnienie.
Bartek Piękoś Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Dron na sznurku jako latawiec to moim zdaniem bzdura. Nie wierzę, że ktoś rozsądny mógłby to uznać za literę prawa, zbyt wiele w tym jest "przeciw" (różnice: napęd, mechanizm lotu, sterowanie, ciężar). Nie sznurek czyni latawiec. Co nie zmienia faktu, że to (dron) być może bezpieczniejsze niż bez sznureczka (kabelka), choć też może rodzić komplikacje.
ufolek Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Opublikowano 26 Sierpnia 2015 Cos Panowie kombinujecie w złą stronę . W naszym prawie nie ma żadnych dronów, bixlerów, parkflyerów itp. tylko bezzałogowe statki powietrzne. Czyli zdalnie sterowane maszyny latające, wykorzystujące siły aerodynamiczne. Nigdzie chyba nie jest powiedziane, ze BSP nie może mieć sterowania przewodowego, a wiec latawiec tez należy do BSP i latać nim w określonych miejscach nie wolno. Zresztą, co za różnica , czy silnik samolotu zassie 700 gramowego bixlera czy 2 kilo latawca... Oni te prawo muszą i będą zmieniać, a my sobie nie pomożemy mówiąc że DJ Phantom z ogonem to latawiec.
Bartek Piękoś Opublikowano 27 Sierpnia 2015 Opublikowano 27 Sierpnia 2015 Krzyśku, to wcale nie jest takie oczywiste. Nigdzie nie jest napisane, że BSP muszą wykorzystywać siły aerodynamiczne (a modele rakiet?). Poza tym prawo rozróżnia nie tylko BSP, ale i (osobno) modele latające. Przepisów dot. wykonywania lotów w warunkach VLOS przez modele latające (ML) lub BSP (prawo posługuje się oboma pojęciami i to nie zamiennie), nie stosuje się do jednych i drugich wykonujących "loty na uwięzi lub w obiektach zamkniętych" (Rozporządzenie MTBiGP z 26.03.2013r., pkt. 4.2). Teoretycznie może to dotyczyć latawców. Tylko co to oznacza? Bo jeśli tylko to, że nie stosuje się tych przepisów, a innych, dotyczących latawców ustawodawca nie wskazuje, tzn. czy to znaczy, że latawcem można tak po prostu wlecieć w CTR, MATZ, strefy D i P, itd., czego normalnie robić nie wolno, oraz że operator (latawca) nie musi zapewnić ciągłej i pełnej kontroli lotu oraz unikania kolizji z innymi SP. Logicznie rzecz biorąc, musi to zapewnić, ale wprost napisane jest to niejasno. Albo jest to potężna luka w prawie, albo ustawodawca zamierza to doprecyzować w najbliższej przyszłości.
robertus Opublikowano 27 Sierpnia 2015 Opublikowano 27 Sierpnia 2015 Skoro oficjalnie ULC mówi, że do 150m jest ok to mi to wystarcza i nie zamierzam bardziej zgłębiac tematu. Jest na obrazku jak byk. 90% ludziom to wystarcza aby cieszyć się modelarstwem.
Rekomendowane odpowiedzi