Skocz do zawartości

KA-8


JarekF

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie po długiej przerwie.

Rozpoczynam tutaj relację z budowy szybowca przecudnej urody - KA-8 znanego z różnych zestawów i tzw.gotowców.

 

post-2353-0-89428800-1450653159_thumb.jpg

 

Budowa będzie klasyczna tak jak kiedyś przed laty się budowało modele. Model całkowicie konstrukcyjny gdzie materiałem wyjściowym był plan przesłany przez kolegę w formacie pdf.

Na początku zabrałem się za tzw. brudne i hałaśliwe prace - nacięcie listwewk

 

post-2353-0-42838900-1450653197_thumb.jpg

 

Następnie puzzle:

 

post-2353-0-23133400-1450653263_thumb.jpg

 

Z laminatu węglowego wyciąłem bagnet

 

post-2353-0-20870100-1450653313_thumb.jpg

 

Obecnie jestem na etapie wykonywania bloków żeber. Gdy będzie coś więcej do pokazania zamieszczę wkrótce więcej fotek.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat o bagnet jestem spokojny.

Są to sklejone ze sobą 2x3mm laminatu węglowego co daje razem 6x10mm prostokąt węglowy.

W moim 2,6 m Albatrosie mam 5x10  ale szklany i zupełnie sobie radzi. Model miał kilka kraks, kilka razy remontowany a bagnet nigdy nawet nie był naruszony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O nie !! KA-8 z napędem ? To profanacja !

Ja rozumiem niektórych modelarzy, którzy nie mają innej możliwości wyniesienia modelu na wysokość i stosują napęd elektryczny.

Mój KA-8 będzie bez napędu. Akurat tak się składa, że mam warunki terenowe, aby polatać w terenie górzystym. Skoro paralotnią odbywam 1,5 godz. loty to i modelem szybowca też będę latał. Kiedyś moim Albatrosem wyposażonym w napęd elektryczny wystartowałem bez silnika. Ot tak , aby zobaczyć co się będzie działo ? Model wyniosło bez jednego obrotu śmigłem tak wysoko, że widziałem na niebie malutki krzyżyk. Chcę zbudować model szybowca i cieszyć się każdym odbytym lotem bez użycia silnika. Motoszybowce posiadam, więc na inny rodzaj latania też mam możliwości. KA-8 będzie wyjątkowe. Będzie odbywał loty tylko i wyłącznie gdy będą na to warunki. W przyszłości mam zamiar zbudować jeszcze Pilatusa B-4 z możliwością holowania za modelem silnikowym. Ale o tym za wcześnie, aby cokolwiek pisać.

 

P.S.

Witaj Krzysiu, Bardzo mi miło, że zainteresowałeś się moim tematem. Muszę Ci napisać, że jesteś moim idolem w temacie modeli szybowców. Tym bardziej, że Ziomal. Bydgoszcz i Pruszcz Gdański to tylko przez miedzę. Fajnie by było kiedyś się spotkać przy piwku i razem polatać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Przybyło:

 

- drugi płat

 

post-2353-0-14984900-1455390957.jpg

 

- ster kierunku i dźwignia (laminat)

 

post-2353-0-41267600-1455391018.jpg

post-2353-0-05500800-1455391077_thumb.jpg

 

- dźwignia steru wysokości (materiał: szprycha rowerowa)

 

post-2353-0-99699900-1455391134.jpg

 

- ster wysokości

 

post-2353-0-03505500-1455391174.jpg

 

Jutro zaczynam prace przy kadłubie.

 

Mam małe pytanie, bo nie wiem: Czy ktoś z Was orientuje się do czego służy w szybowcu na prawym sterze wysokości  ta dodatkowa płytka widoczna na spływie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pewnie jest odwzorowanie trymera- najczęściej blaszanej klapki, którą się niweluje niedokładności geometryczne płatowca. Latasz sobie i np. stwierdzasz- ciągle ściąga mnie w lewo. Podginając klapkę (na ziemi oczywiście, bo mowa o trymerze stałym, bez napędu) można uzyskać "kalibrację", symetrię zachowań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pewnie jest odwzorowanie trymera- najczęściej blaszanej klapki, którą się niweluje niedokładności geometryczne płatowca. 

 

Zdecydowanie tak. Oczywiście na ziemi z tym, że trymer to coś (klapka) co przestawiane jest w trakcie lotu choćby z uwagi na różną wagę pilota i stany lotu. Odciążenie drążka sterowniczego.

Po mojemu to tam jest jeszcze ruchoma część (powierzchnia) nie ujęta w planach modelu dla uproszczenia wykonania steru wysokości. W oryginale jest na 100%

 

W moim 2,6 m Albatrosie mam 5x10  ale szklany i zupełnie sobie radzi. Model miał kilka kraks, kilka razy remontowany a bagnet nigdy nawet nie był naruszony.

 ...bo szklany. Węgiel potrafi pęknąć oczywiście przy stresie przód -tył. Mówimy o takim właśnie bagnecie jak zrobiłeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poskładałem kadłub. Bardzo przydatnym urządzeniem w takiej robocie jest poziomica laserowa.

 

Na razie na sucho:

post-2353-0-18796000-1455918007.jpg

 

post-2353-0-62325800-1455918029_thumb.jpg

 

Dwie podłużnice trzeba było giąć na mokro i potraktować żelazkiem.

 

post-2353-0-26178500-1455918089.jpg

 

Wykonało się też jarzmo podwozia:

 

post-2353-0-33974800-1455918098_thumb.jpg

 

Kadłub poskładany na klej (Distal):

 

post-2353-0-96942300-1455918105.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.