Jump to content
Atomizer

Mitsubishi A6M

Recommended Posts

Witam :)

 

Zima się skończyła można kontynuować prace nad Mitsubishi A6M.

W zeszłym roku przygotowałem kadłub i skrzydło.

Prace musiałem przerwać z powodu zimy :P , bo musiałem trochę pojeździć na nartach :D .

 

Model będzie miał 1600mm rozpiętości w całości wykonany ze styropianu wzmacniany twardą balsą.

Ze względu na rozmiary i bałagan jaki powstaje podczas obróbki styropianu wszystkie prace wykonuje na strychu, gdzie nie ma ogrzewania, a jak nie ma ogrzewania to się nie chce robić :) w szczególności gdy temperatura spadnie poniżej 0.

Ale za oknem wiosna, wiec nie ma na co czekać.

 

Jest tylko jeden problem.

 

Samolot ma być napędzany ślinikiem EMAX GT2820/04 grand Turbo

Obecnie testowałem go z regulatorem 80A, ponieważ innego nie mam.

A wiem, że max pobór prądu tego silnika to 46A, więc pewnie wystarczył by regulator 40A.

Nie wiem czy jest to powodem grzania się tego silnika nawet przy niewielkich obrotach. 

Obroty na 50% max. mocy przez ok. 1min. a silnik jest dość gorący i pracował w dodatku bez obciążenia(bez śmigła).

 

 

Trzeba będzie kupić dobry aparat. 

Mój telefon robi kiepskie zdjęcia :P

 

Dużo jeszcze pracy mim poleci Mitsubishi.

Jak uda mi się zrobić kilka fajnych fotek to wrzucę, chociaż na razie nie wiem jak to zrobić.

Dodałem jeden plik (fotka) -silnik, regulator, serwomechanizmy 2 x S3006 - wysokość i kierunek, Tower Pro SG92R-super mocne - 2 do lotek i 2 do klap-może jeden starczy zobaczymy.

post-18554-0-91488900-1454515459_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj ostrożnie z serwami SG92R - to dziadostwo jest.

 

Wcale super mocne nie są (ja przynajmniej jakoś nie zauważyłem żeby były mocniejsze od sg90).

Z węglem to mają pewnie tyle wspólnego, że plastik jest zabarwiony grafitem na czarno :)

Przy niewielkich wychyleniach - drgają straszliwie.

 

Miałem takie w parkjecie - f-117a, wymieniłem na MG91 i  nigdy więcej SG92R ...

 

Ogólnie też serwa mikro na lotki i klapy w modelu tej wielkości to raczej średnio trafiony pomysł.

 

Pakiet jest docelowy?

1500mAh to ten silnik Ci wyssie w mgnieniu oka..

 

W jaką wagę będziesz celował?

1,6m rozpiętości - to pewnie około 3-4 kg?

No to silnik trochę jakby za słaby jest...

 

EDIT:

Ogólnie chyba nie do końca przemyślałeś kwestię napędu.

Silnik. który wybrałeś ma 1460 kv,śmigło do niego to max 10x5 (przy pakiecie 3s). On jest raczej przeznaczony do innych typów modeli niż warbirdy...

(Swoją drogą - grzał CI się, bo bez obciążenia wszedł na maksymalne obroty, a nie było strumienia zaśmigłowego, żeby go ochłodzić).

 

Trochę przejrzałem swoje plany - i wyszło mi, że budujesz model w skali około 1:7,5.

Śmigło do Zero w tej skali - powinno mieć jakieś 14-15'' średnicy.

Od tego możesz zacząć szukanie napędu.

Edited by poharatek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spokojnie... to nie będzie rakieta tylko model do polatania.

Jeśli chodzi o te serwomechanizmy to mnie nie zawiodły jeszcze ani razu.

Mam je teraz w sześciu innych samolotach po cztery w każdym z pięciu i w jednym siedem szt., i wszystko działa jak należy.

Co prawda trafiły mi się dwa popsute, które nie działały od nowości.

Pakiet nie jest docelowy. Planuję kupić 14,8V o pojemności 5500mAh. Silnik ten obsługuje 3-4S zresztą się okaże.

Samolot mimo rozpiętości 1600mm nie będzie ważył więcej niż 2kg gotowy do lotu.

Mam w swojej kolekcji kombajn latający własnej konstrukcji o rozpiętości 1400mm, gotowy do lotu z kamerą waży zaledwie 1000g gdzie kamera waży 100g.


Skrzydło jak widać wykonane ze styropianu i powzmacniane balsą.

To najszybszy sposób na wykonanie. A styropian bardzo dobrze się nadaje do wykonywania modeli tej rozpiętości.


Dziś po ciężkim dniu w pracy udało mi się jeszcze zrobić rozdzielacz do serwomechanizmów od lotek

post-18554-0-09864400-1454534120_thumb.jpg

post-18554-0-25086200-1454534474_thumb.jpg

post-18554-0-71380900-1454534499_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Twoje doświadczenia ze wspomnianymi serwami są czymś niezwykłym i dla mnie na razie odosobnionym. Ja miałem 5szt. i dwóm dość szybko podziękowałem (drgania, trzepotanie). Kupiłem, mimo, że mnie przestrzegano, że to dziadostwo. Jednak nawet zakładając ich bezawaryjność, nie odważyłbym się ich zainstalować w takim modelu.

 

2. Podobnie jak Marcin, uważam że silnik jest nieodpowiedni, moim zdaniem - do zmiany.

 

3. Śmigło (9-10cali) - do zmiany. Robiłeś symulację, ile będzie wystawała poza maskę łopata śmigła 10cali (a Ty powinieneś mieć w tym silniku i przy napięciu 4S raczej 9cali)? Strzelam, że maska ma średnicę ok. 20cm. Tzn., że łopata wystaje na 2,5cm.

 

4. Piszesz, że to nie będzie rakieta, tylko model do polatania, a silnik dajesz jak do rakiety - kV1460 i maleńka średnica śmigła x 16,8V = duża prędkość strumienia zaśmigłowego. Poza tym taki napęd jest aerodynamicznie mało wydajny. Mam model, którego napęd przy poborze 49A daje 3,2kg ciągu, ale na śmigle 14'.

 

5. Regulator 40A do silnika 46Amax to ryzyko. I wiem, że podałeś prąd ciągły regla, a nie max.

 

6. Przyczyną grzania się silnika często jest nieodpowiedni timing, ale próby robi się zawsze z założonym docelowym śmigłem i zapewnia opływ silnika przez powietrze. Wtedy można mówić o wiarygodnych wynikach.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Twoje doświadczenia ze wspomnianymi serwami są czymś niezwykłym i dla mnie na razie odosobnionym. Ja miałem 5szt. i dwóm dość szybko podziękowałem (drgania, trzepotanie). Kupiłem, mimo, że mnie przestrzegano, że to dziadostwo. Jednak nawet zakładając ich bezawaryjność, nie odważyłbym się ich zainstalować w takim modelu.

 

2. Podobnie jak Marcin, uważam że silnik jest nieodpowiedni, moim zdaniem - do zmiany.

 

3. Śmigło (9-10cali) - do zmiany. Robiłeś symulację, ile będzie wystawała poza maskę łopata śmigła 10cali (a Ty powinieneś mieć w tym silniku i przy napięciu 4S raczej 9cali)? Strzelam, że maską ma średnicę ok. 20cm. Tzn., że łopata wystaje na 2,5cm.

 

4. Piszesz, że to nie będzie rakieta, tylko model do polatania, a silnik dajesz jak do rakiety - kV1460 i maleńka średnica śmigła x 16,8V = dużą prędkość strumienia zaśmigłowego. Poza tym taki napęd jest aerodynamicznie mało wydajny. Mam model, którego napęd przy poborze 49A daje 3,2kg ciągu, ale na śmigle 14'.

 

5. Regulator 40A do silnika 46Amax to ryzyko. I wiem, że podałeś prąd ciągły regla, a nie max.

 

6. Przyczyną grzania się silnika często jest nieodpowiedni timing, ale próby robi się zawsze z założonym docelowym śmigłem i zapewnia opływ silnika przez powietrze. Wtedy można mówić o wiarygodnych wynikach.

Witam kolegę :)

 

Tu muszę napisać, że masz rację z trzepotaniem lotek. Miałem jeden taki przypadek w dromaderze ze sterem wysokości i musiałem wymienić na mocniejszy serwomechanizm aby uniknąć tego efektu.

W moim Mitsubishi lotki są na tyle lekkie, że te serwomechanizmy dadzą sobie z nimi redę. Nie wiem jak w locie będzie to wyglądało gdy dojdzie opór powietrza. Ale zawsze można zamocować pręcik oczko niżej i wtedy robi się większa dźwignia. A z doświadczenia wiem, że lotki nie potrzebują wcale dużego kąta wychylenia.

 

W opisie było podane, że silnik ma max. pobór prądu 46A, a w opakowaniu nie było żadnej instrukcji. A jak on się u mnie znalazł? Tego sam nie wiem.

Zobaczymy co z tego wyjdzie. Jeszcze daleko do końca budowy.

Jak widzę trzeba będzie zmienić parę rzeczy, to nie będzie problemem myślę.

Na tą chwile robię z tego co mam pod ręką.

 

Widziałem na własne oczy ten model pewnie chińskiej produkcji o rozpiętości 1400mm jak się nie mylę. Śmigło miał tak małe, że nie wystawało poza maskę.

Spytałem wtedy czy takie małe śmigiełko pociągnie taki duży samolot i czy maska nie będzie hamować strumienia powietrza.

Pan modelarz odpowiedział krótko. Śmigło robi podciśnienie i zasysa powietrze. 

Mam zrobione zdjęcie tego modelu jak będę w domu w następny weekend to zamieszczę.

Model ten tak mi się spodobał, że postanowiłem zrobić sobie własny.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W modelu FMS Mitsubishi A6M2 o rozpiętości 1400mm mam fabrucznie zamontowane śmigło 13x9. Mniej więcej 10 cm wystaje poza obrys maski. Czyli niecałe 4 cale. Gdybym założył śmigło 9" to jak łatwo policzyć wystawało by jakieś 2 cale a nawet mniej. Pomijam kwestię jak by to śmiesznie wyglądało, w efektywność takiego rozwiązania po prostu nie wierzę. A mój model jest mniejszy, przy modelu 1600 tego śmigiełka wystawałoby tyle co nic.

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

W modelu FMS Mitsubishi A6M2 o rozpiętości 1400mm mam fabrucznie zamontowane śmigło 13x9. Mniej więcej 10 cm wystaje poza obrys maski. Czyli niecałe 4 cale. Gdybym założył śmigło 9" to jak łatwo policzyć wystawało by jakieś 2 cale a nawet mniej. Pomijam kwestię jak by to śmiesznie wyglądało, w efektywność takiego rozwiązania po prostu nie wierzę. A mój model jest mniejszy, przy modelu 1600 tego śmigiełka wystawałoby tyle co nic.

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

13 cali to 353,06mm to spore śmigło.

Ten co ja widziałem takiego nie miał, silniczek też zabaweczka mała. Generował dopiero jakiś ciąg przy max. obrotach.

To tak jak w modelach Sky... małe śmigiełka- czy one latają?

W zeszłym roku przyjechał do mojej wioski kolega z W-wy z modelem Sky... model sprzedawany jako gotowy do lotu o rozpiętości 1200mm.

Zapłacił za niego nieco ponad 600zł.

Zabawka nie chciała latać, przy pierwszej próbie samolot został poważnie uszkodzony. Samoloty dedykowane do nauki latania a nie latają.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu nawet nie chodzi o to jaki tam wsadzasz silnik tylko ile śmigła będzie wystawać poza obrys jak dasz 9-10"

Koledzy radzą 14-15 i radzą dobrze. To co Ty planujesz to ani śmigło ani EDF

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu nawet nie chodzi o to jaki tam wsadzasz silnik tylko ile śmigła będzie wystawać poza obrys jak dasz 9-10"

Koledzy radzą 14-15 i radzą dobrze. To co Ty planujesz to ani śmigło ani EDF

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Jak skończę skrzydło, wezmę się wtedy za kadłub i pomyślę chwilę, się zastanowię jakie śmigło będę musiał zastosować i czy będę musiał kupić inny silnik.

Wezmę pod uwagę wszystkie dobre rady, im będzie ich więcej tym lepiej.

Na dziś dzień mam doświadczenie w budowie samolotów o rozpiętości do 1280mm i wadze nie większej niż 700g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na HobbyKing można kupić warbirdy Durafly 1100 mm. Większość jak nie wszystkie mają śmigło 10"

Model Wildcata 1200 który mam ma śmigło 12x8

Modele FMS 1400 które mam lub miałem mają śmigła od 13x8 do 15x9

W tej chwili robię PZL P-11c 1560 mm i model będzie miał śmigło 15x10, choć ze skali powinien mieć 17"

 

To nie są rady. To garść praktycznych informacji ????

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest jeszcze jedna rzecz, dla której warto się wstrzymać z wyborem napędu - waga.

 

Zakładasz, że zmieścisz się w 2000g - no oki, przyjmijmy, że Ci się uda (chociaż jest to wątpliwe - wyposażenie RC będzie ważyło sporo ponad 1000g, sam pakiet, który podałeś to ponad 600g).

Zrobiłem trochę szacunkowych obliczeń i wyszło mi, że model będzie miał wtedy obciążenie powierzchni nośnej około 50g/dm2.

To naprawdę będzie dziwnie wyglądało jak taki kawał maszyny będzie miotany wiatrem po niebie jak jakiś leciutki parkfajerek...

 

Żeby ten model latał jak myśliwiec musi być trochę cięższy - około 3kg, wtedy obciążenie będzie wynosiło jakieś 75 g/dm2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest jeszcze jedna rzecz, dla której warto się wstrzymać z wyborem napędu - waga.

 

Zakładasz, że zmieścisz się w 2000g - no oki, przyjmijmy, że Ci się uda (chociaż jest to wątpliwe - wyposażenie RC będzie ważyło sporo ponad 1000g, sam pakiet, który podałeś to ponad 600g).

Zrobiłem trochę szacunkowych obliczeń i wyszło mi, że model będzie miał wtedy obciążenie powierzchni nośnej około 50g/dm2.

To naprawdę będzie dziwnie wyglądało jak taki kawał maszyny będzie miotany wiatrem po niebie jak jakiś leciutki parkfajerek...

 

Żeby ten model latał jak myśliwiec musi być trochę cięższy - około 3kg, wtedy obciążenie będzie wynosiło jakieś 75 g/dm2.

Tak to prawda, dlatego unikam latania podczas wiatru.

Mam model o nazwie żółty, którego zaraz wrzucę rozpiętość 1200mm waga 430g

Byle wiaterek i z lotu rodzi się walka o przetrwanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wczoraj wieczorem wstępnie zamontowałem lotki i osadziłem serwomechanizmy Tower Pro SG92R-super mocne :) , które nie są wcale super się dowiedziałem. Ale chcę powiedzieć, że nie będzie żadnych drgań lub trzepotania lotek.

Zastanawiam się dale czy warto robić klapy czy sobie odpuścić. Może ktoś podpowie.

Może bym jeszcze przed pomalowaniem zamontował jakieś oświetlenie led tak jak w M01 na załączonym zdjęciu.

post-18554-0-57776600-1454664731_thumb.jpg

post-18554-0-35138000-1454664735_thumb.jpg

post-18554-0-80848200-1454664738_thumb.jpg

post-18554-0-22287600-1454664742_thumb.jpg

post-18554-0-48015800-1454664745_thumb.jpg

post-18554-0-97746000-1454664748_thumb.jpg

post-18554-0-50400900-1454664752_thumb.jpg

post-18554-0-24137900-1454664756_thumb.jpg

post-18554-0-06133600-1454664760_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klapy rób, co sobie będziesz żałował.

 

A te serwa to chociaż zamontuj w demontowalny sposób, też mam z nimi paskudne doświadczenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klapy rób, co sobie będziesz żałował.

 

A te serwa to chociaż zamontuj w demontowalny sposób, też mam z nimi paskudne doświadczenia.

Jak już się okaże na 100%, że te serwa nie będą się nadawać to wymienię na inne. Dożo przy tym nie ma roboty, góra 30min. i gotowe.

Na ta chwilę nie mam innych a S3006 są według mnie za duże.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam .

Trochę te lotki są wydłużone w stosunku do oryginału-celowo to zrobiłeś,bo jak piszesz o możliwości zrobienia klap- to wyjdą Ci one strasznie krótkie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam .

Trochę te lotki są wydłużone w stosunku do oryginału-celowo to zrobiłeś,bo jak piszesz o możliwości zrobienia klap- to wyjdą Ci one strasznie krótkie ?

A witam.

Od oryginału to będzie tu dużo rzeczy odbiegać, na szczegóły nie zwracam zbytnio uwagi.

Założenie jest takie - zrobić szybko i dużo latać, bo w tym jest cała zabawa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To może nie nazywaj go A6M tylko zielony albo niebieski, to nikt tu Ci się nie będzie czepiać ????

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

To może nie nazywaj go A6M tylko zielony albo niebieski, to nikt tu Ci się nie będzie czepiać

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Dobre :)

To powinniśmy wszystkie tu zabawki tak nazwać. Szczególnie te chińskie wypraski ze styrogumy :)

To może nie nazywaj go A6M tylko zielony albo niebieski, to nikt tu Ci się nie będzie czepiać

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Nie pisałem jeszcze, że się mnie czepiacie :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale wkrótce zaczniemy ☺

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.