Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Artur z kołobrzegu Opublikowano 23 Marca 2016 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2016 Witam ,w temacie tym będę przedstawiał swoją budowę 2 osobowego czeskiego motoszybowca Straton D8. Od zawsze chciałem, od dziecka marzyłem . Teraz gdy zdobyłem już wykształcenie i zapewniłem sobie godny byt, mogę w końcu się za to zabrać. Będzie to mój sposób na wzniesienie się w powietrze. Nie akceptuję i nie podobają mi się warunki finansowe latania w aeroklubach. Wszechobecna komercja brzydzi mnie a kreowanie lotnictwa i latania jako zajęcia dla najbogatszych uważam za błędne. Marzy mi się odrodzenie polskiego lotnictwa amatorskiego - tak jak w latach 80 kiedy to ludzie budowali w domach, stodołach modelarniach i latali. Każdy kto odpowiednio mocno chciał latać- dopiął swego. Jeżeli moja praca pokazywana tutaj zainspiruje kogokolwiek i powstanie dzięki temu choć jedna konstrukcja ultralekka zbudowana amatorsko - będę szczęśliwy. Od zawsze wiedziałem, że rozpoczęcie to tylko kwestia czasu- zacząłem. Chce pokazać w jaki sposób można rozwiązać poszczególne problemy podczas budowy. Zainspirował mnie Pan Jerzy Gruchalski i jego motoszybowiec Bąk którego to miałem okazję obejrzeć w roku 2012 na pokazach Air Fair Bydgoszcz. Chce skończyć w ciągu 3 lat. 2 zdjęcia zapożyczone z sieci aby pokazać Wam jak konstrukcja wygląda . Budowę rozpocząłem od znalezienia i zakupu dokumentacji technicznej. Nie było łatwo ale udało mi się ją kupić za w przeliczeniu z czeskich koron za 850zł. Kolejnym warunkiem rozpoczęcia budowy było zdobycie kadłuba- tutaj sytuacja wyglądała nieco gorzej ale i tym razem po 4 miesiącach poszukiwań szczęście się do mnie uśmiechnęło . Przywiozłem z Pragi na dachu swojego niewielkiego samochodu oryginalny kadłub produkcji firmy PRO Fe- dawnego producenta "seryjnego" stratonów. Spotkałem się z niesamowitą życzliwością Czecha o imieniu Zbynek , w zasadzie dostałem kadłub i pół motoszybowca gratis. Z kadłubem dostałem błotniki kół , owiewki końcówek skrzydeł , powycinane i zalaminowane piankowe elementy krawędzi natarcia skrzydła i stateczników. Bardzo miły facet cenę ustaliłem sobie sam. Zbynek dopytywał jeszcze czy to dla mnie aby nie za dużo. Wspaniały człowiek - też pilot w garażu wisiały pod sufitem jego 2 samoloty... Dostałem, bo oddał mi go w cenie materiału na budowę. Koszt skorupy kadłuba i otrzymanych gratisów to 980zł Nie będzie to wątek dynamiczny. Co jakiś czas napiszę kilka słów ot tak dla ideii 10 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koriolan2 Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Wspaniale .Jestem zachwycony pomysłem . Życzę powodzenia i kibicuję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Powiało świeżością ,czymś niesamowicie ciekawym ,nowym .Trzymam kciuki . Znałem osobiście trzech gości co metodami chałupniczo -garażowymi zrobili sobie własne powiedzmy statki powietrzne i latali. Tak więc to marzenia nie z gatunku science-fiction.Powodzenia ! P.S Zacznij od uzupełnienia profilu . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
okruszek Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Brawo i gratulację spełnienia marzeń. Bardzo ci kibicuje ;] bo wiem jakie to marzenie, wzbić się w przestworza ;] a tym bardziej na własnej konstrukcji ;] Ja niestety nie mogę sobie na to pozwolić, ale jak skończę ??? z modelarstwem, to przeskakuje na paralotnie i w górę. Powodzenia i oczywiście KIBICUJE. Przyleć do Szczecina ;] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Artur dawno cię tu nie było:) widzę pozmienialo się gratuluję pomysłu i kibicuje!!! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paweł Prauss Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Trzymam kciuki za wspaniały pomysł. Czy analizowałeś ile będzie Cię kosztowało całe to przedsięwzięcie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KrzysiekB. Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 zasiadam do śledzenia wątku! . Powodzenia ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojcio69 Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Życzę powodzenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Powiało świeżością ,czymś niesamowicie ciekawym ,nowym .Pięknie to ująłeś. I w dodatku tak wiosennie. Artur, masz we mnie wiernego kibica! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mkrawcz1 Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Trzymam kciuki :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
302_Osh Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Powodzenia! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SiM Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Super, powiem Ci że spełniasz też nijako moje marzenia sam od kilku lat noszę się z takim zamiarem ale presja wokół tego że to niemożliwe jest zbyt wielka. Kibicuję ci z całego serca i chętnie zobaczę efekty twojej pracy w realu. Mnie najbardziej zainspirowała taka oto konstrukcja. Jak na to trafiłem to zacząłem wierzyć ze się da Powodzenia 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lech51 Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Piękne loty, a mi się marzy kit VANS RV-12. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paweł Prauss Opublikowano 25 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2016 Serce rośnie!!! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
awiator Opublikowano 25 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2016 Witam.Polecam lekture Na własnych skrzydłach Józefa Borzęckiego nestora polskiego lotnictwa amatorskiego,niestety zginoł na Skowronku zbudowanym własnoręcznie.życze wytwałości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Artur z kołobrzegu Opublikowano 26 Marca 2016 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Super, powiem Ci że spełniasz też nijako moje marzenia sam od kilku lat noszę się z takim zamiarem ale presja wokół tego że to niemożliwe jest zbyt wielka. Właśnie z ta presją, że się nie da chciałbym skończyć. Nie jest to przekonanie istniejące bez przyczyny. Są problemy materiałowe ze stalą na okucia. Stali 30hgsa nikt nie chce mi sprzedać w mniejszej ilości - wymagają zakupu całego dużego arkusza a cały arkusz nie jest mi potrzebny . W kilka osób byłoby to korzystne i problem byłby rozwiązany. Z aluminium problemu nie ma, wiem gdzie kupić i są odpowiednie przekroje- o tym później- po kolei. Brakuje na chwile obecną jakiejkolwiek literatury traktującej o amatorskiej budowie samolotów. Tzn książki są ale technicznie wnoszą do tematu niewiele. Są bardzo ogólne - brakuje konkretów, wskazówek czy informacji ułatwiających budowę na danym przykładzie. Myślę sobie że gdyby tak pokazać krok po kroku, objaśnić i wytłumaczyć to i chętni na budowę własnych skrzydeł by się znaleźli -idea w narodzie jeszcze nie umarła. Jak patrze na plany Stratona to uważam, że nie ma tam nic na tyle skomplikowanego, żeby sobie z tym nie poradził średnio zaawansowany modelarz. Wstępna kalkulacja kosztów budowy, silnika i opłótnienia pozwala zamknąć się w 14tyś zł Skoro jest tyle osób zainteresowanych tematem- będę czuł się zobowiązany aby opisywać co robię. Dziękuję za miłe słowa. Słów kilka na temat drewna. Cała konstrukcja wykonana jest z sosny . Sosna ma najkorzystniejszy ze wszystkich dostępnych u nas drzew stosunek wytrzymałości do gęstości - czyli do wagi. Jest jedynym drzewem które ma niemal 2 krotnie wyższą wytrzymałość na rozciąganie niż na ściskanie. Drewno na konstrukcje lotnicze to drewno specjalne - musi spełniać kilka wymagań które postaram się przybliżyć: . 1. Musi to być drewno rosnące w warunkach powodujących powolny wzrost- na mało urodzajnej glebie co powoduje niewielki roczny przyrost słojów- odpowiednią ich gęstość. Wymagana jest gęstość rzędu 6-10 słojów na 1cm szerokości deski . 2. Listwy jakie chcemy otrzymać muszą być wycięte z tzw. bieli sosnowej - czyli części zewnętrznej pnia blisko kory. ( proszę spojrzeć na rysunek pnia nr 1 w którym rozrysowałem sposób cięcia oraz rys 2- nazewnictwo ) 3. Interesuja nas najbardziej deski centralne - tak jak na rysunku - ze względu na wymaganą jak najwyższą prostopadłość ułożenia słoi do płaszczyzny patrząc na pień z tyłu. 4. patrząc z góry na deskę dąży się do jak najwyższej równoległości ułożenia słoi wzdłuż deski ( rys nr 3) 5. Drewno bez wad typu sęki, zasmółki . 6. Najlepszym okresem do zdobycia drewna jest zimowa wycinka - wtedy drzewo ma w sobie najmniej żywicy. 7. Drewno musi zostać wysezonowane, czyli musi się odprężyć- naturalnie powyginać i osiągnąć odpowiednią wilgotność. Sezonowanie musi trwać rok. Najlepiej sezonować pod daszkiem, wiatą -na wolnym powietrzu lub w miejscu gdzie jest przepływ powietrza.Podczas zesonowania drewno trzeba przekładać - ja przekłądałem deski o 180 stopni co 2-3 tygodnie. Gdzie zdobyć drewno ?? Odpowiedź jest prosta -Wszędzie gdzie jest go dużo i można do woli sobie wybierać. Ja dużo listew zdobyłem z tartaków - składów drewna . Objeździłem chyba wszystkie w okolicach Bydgoszczy , teraz penetruje te pod Warszawą. ( pytać o obrzyny - oddają potrzebne nam bielactwo za grosze.) Przykładowo za samochód listew zapłaciłem 30zł... ^^ Wiele listew wybrałem z marketów budowlanych typu Castorama, Obi, Brico itp - wadą jest nieco wyższa cena ale i tak nie jest źle- dobra typowo lotnicza metrowa listwa to skarb - warta jest 4zł tym bardziej że natniemy z niej dużo listewek. Jest sporo szukania i jeżdżęnia po tartakach - ale kto mówił że będzie łatwo PS książkę "Na własnych skrzydłach" przeczytałem miała wpływ na to co teraz robię Poniżej parę zdjęć z poszukiwań, transportu i sezonowania drewna. Transport desek na dachu samochodu 5 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pilot84 Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Również będę śledził temat. Powodzenia w budowie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
micro Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Robi się coraz ciekawiej . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Dzięki, że zdecydowałeś się zamieszczać postępy z budowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
motofan11 Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Artur powodzenia w budowie , jaki silnik masz zamiar zastosowac? tutaj ciekawa strona o konstrukcjach amatorskich z naszego kraju http://www.piotrp.de/AMATORSKIE/amator.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi