Skocz do zawartości

Projekt przepisów EASA


Makdaam

Rekomendowane odpowiedzi

Nie latam juz od jakiegoś czasu, ale od modelarzy w UK dotarła do mnie informacja o prototypie regulacji dronów (modele też się łapią) od EASA.

https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/civil-drones-rpas

W skrócie model własnej konstrukcji, aby latać nim bez pozwoleń (kategoria OPEN) musi:
- mieć masę startową < 250g
- mieć maksymalną prędkość (względem ziemi) 15m/s (54km/h)
- mieć maksymalny pułap 50m
- można nim latać tylko do 100m od siebie i w zasięgu wzroku, albo w przypadku FPV i follow-me, z zachowaniem bezpiecznej separacji od ludzi, mienia, ziemi i dróg publicznych.

Są przewidziane większe modele w klasie OPEN, ale muszą mieć certyfikat CE i nie można ich modyfikować (generalnie musza mieć wbudowane w/w ograniczenia co do prędkości, pułapu i separacji od stref i dróg). Nie przewidziano większych samodzielnych konstrukcji.

Chyba, że chcecie latać w klasie SPEC albo LUC, ale tam wymagane pozwolenia i biurokracja przypominają wymagania co do pełnowymiarowego statku powietrznego (logi lotów, szkoleń, napraw).

Uwagi można wysyłać DO POŁOWY PAŹDZIERNIKA na adres UASPrototypeRule@easa.europa.eu

Moim zdaniem zupełnie zapomniano o modelarzach, szczególnie konstruktorach modeli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

dzisiaj na FB znalazłem post udostępniony przez Przemka Jakubczaka, w którym mowa o projekcie EASA, regulującym w zasadzie wszystko co związane z modelami RC.

Zamieszczę linki i udostępniajcie i podpisujcie petycję.

Co w ogóle o tym myślicie ?



https://www.change.org/p/https-www-easa-europa-eu-improve-europe-s-uas-prototype-rule
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Nie wiem, nie wczytalem się we wszystko. Z pobieżnego przeglądnięcia nowych regulacji dla UK i z drugiej strony wielu informacji z US na temat rosnącego biznesu usług dronami wygląda to jak czyszczenie przestrzeni powietrznej pod nowy interes, za który zabierają się poważne korporacje międzynarodowe. Czyli tak, czy inaczej wytną nam maksymalny obszar abyśmy im nie przeszkadzali w świadczeniu usług I zarabianiu. Walczyć o swoje trzeba bo niby dlaczego cala przestrzeń ma być dla jednych a nic dla drugich?

 

[edit] z listu w wersji EN nie rozumiem tekstu o bogatych ludziach którzy mają gdzieś prawo. Wiązanie olewania prawa ze statusem finansowym nie jest szcześliwe, olewaja i ludzie z kasą i bez. Sportu narodowego nie zmienisz ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Coś się dzieje. Może warto się przyłączyć bo słabo to wygląda. Zapraszam do dyskusji co możemy zrobić. Czy jakieś nasze stowarzyszenie zgłosiło się do współpracy?

 

Déclaration de la European Model Flying Union
 
 

Lors d'une réunion à Friedrichshafen le 28 octobre passé, les délégations de 11 pays (AUT, BEL, DEN, FRA, GBR, GER, LUX, NED, NOR, SUI, SWE) ont publié la déclaration fondatrice de la European Model Flying Union (EMFU). Était aussi présent le International Jet Model Committee. La formalisation de cette fédération européenne de tous les aéromodélistes aura lieu au cours des prochains mois avec une probable assemblée générale de création vers la fin avril 2017.

 

The European Model Flying Union (EMFU) was formed by representatives from 11 countries at a meeting in Friedrichshafen on the 28 October 2016.
The EMFU was formed to ensure the 500.000 model flyers within Europe are strongly represented in ongoing negotiations with EASA and the European political system.
The meeting agreed to appoint Bruno Delor and Dave Phipps to represent the EMFU in the proposed EASA experts group.
At the time of foundation, the EMFU represents 180.000 model flyers and invites all model flying associations within Europe to join with us at a time when model flying is under threat from inappropiate regulation.

 

 

 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Coś się dzieje. Może warto się przyłączyć bo słabo to wygląda. Zapraszam do dyskusji co możemy zrobić. Czy jakieś nasze stowarzyszenie zgłosiło się do współpracy?

 

Déclaration de la European Model Flying Union
 
 

Lors d'une réunion à Friedrichshafen le 28 octobre passé, les délégations de 11 pays (AUT, BEL, DEN, FRA, GBR, GER, LUX, NED, NOR, SUI, SWE) ont publié la déclaration fondatrice de la European Model Flying Union (EMFU). Était aussi présent le International Jet Model Committee. La formalisation de cette fédération européenne de tous les aéromodélistes aura lieu au cours des prochains mois avec une probable assemblée générale de création vers la fin avril 2017.

 

The European Model Flying Union (EMFU) was formed by representatives from 11 countries at a meeting in Friedrichshafen on the 28 October 2016.

The EMFU was formed to ensure the 500.000 model flyers within Europe are strongly represented in ongoing negotiations with EASA and the European political system.

The meeting agreed to appoint Bruno Delor and Dave Phipps to represent the EMFU in the proposed EASA experts group.

At the time of foundation, the EMFU represents 180.000 model flyers and invites all model flying associations within Europe to join with us at a time when model flying is under threat from inappropiate regulation.

 

 

 

 

 

Moim zdaniem to działanie powinno się odbyć do 25 września 2016 jako konsultacje społeczne do A-NPA 2015-10, które było edycją “przedwstępną” na podstawie której powstał draft rozporządzenia Commission Regulation on Unmanned Aircraft Operations, który  to wejdzie do kolejnych konsultacji społecznych jako NPA (nie wiadomo, czy pod numerem 2015-10, czy innym) – trzeba śledzić stronę:

https://www.easa.europa.eu/document-library/notices-of-proposed-amendment

 

Jeśli się pojawi, to należy zarejestrować się do CRT ( http://hub.easa.europa.eu/crt/ ) aby móc komentować przepis i zgłaszać swoje propozycje. Można to robić indywidualnie lub jako organizacja (stowarzyszenie, aeroklub, nadzór lotniczy, itp.) Warto się do tego przygotować i zaproponować rozwiązania.

 

Projekt EASA ma kilka mankamentów:

  • brak aspektu edukacyjnego, samo ustanowienie prawa nie rozwiąże problemu, i tak znajdą się osoby, które nie będą miały o tym zielonego, czy też innego pojęcia.
  • nie wiadomo, kto miałby egzekwować te przepisy (policja, urzędnicy ULC?)

Draft:

UAS Prototype Regulation final.pdf

 

Nie wiadomo jak zachowa się nasz ULC. Można by spowodować spotkanie z inspektorami odpowiedzialnymi w naszym ULC za te kwestie. Myślę, że indywidualnie nie ma większych szans na spotkanie, ale np. poprzez Aeroklub Polski lub inną instytucję modelarską.

 

Niestety, ale jeśli Rozporządzenie Komisji Europejskiej wejdzie w życie – będzie obowiązywało we wszystkich krajach UE.

 

Nasze Rozporządzenie z 2013 roku jest OK – miało być zmienione po incydencie drona z samolotem Lufthansy.

Już o tym pisałem, ale skasowałem post. Brałem udział w komisji pod egidą dr Laska byłego szefa PKBWL, właśnie po incydencie drona z samolotem Lufthansy. I propozycje PKBWL miały iść w kierunku edukacji i rejestracji aparatur.

 

Edukacja:

  • broszura informacyjna o bezpiecznym lataniu, którą otrzymywałby człowiek przy zakupie aparatury lub drona sterowanego ze smartfona, i podpisywałby oświadczenie, że będzie się do tego stosował. Obowiązek spoczywałby na sprzedawcy, również internetowym.
  • Obecni posiadacze – otrzymywaliby broszurę w momencie rejestracji aparatury.

Rejestracja aparatur – obowiązkowa.

 

Ale co jeśli sami dajemy pretekst do zaostrzania prawa:

Loty w CTR i innych zakazanych -  http://pfmrc.eu/index.php?/topic/64103-krak%C3%B3w-lotnisko-ko%C5%82o-fortu-zielonkimarszowiec-poszukujemy-ch%C4%99tnych-do-korzystania/

http://www.kombat_krakow.republika.pl/spotkania_trening.html

Można latać w CTR, ale najpierw trzeba to zgłosić. Czy za każdym razem zgłaszają? Pytanie retoryczne.

 

Podglądactwo dronowe, itp.

 

 

Jeśli dalej będziemy (sorry, że uogólniam, ale nikt z ustawodawców też nie rozróżnia, i wrzuca nas do jednego wora z tymi co łamią przepisy) tak robić, to nikt nie będzie się przejmował naszym hobby, jeśli uznają, że narażamy pasażerów w samolotach komunikacyjnych, czy dopuszczamy się innych przestępstw.

Ktoś kiedyś napisał "jeśli nie umiesz korzystać z wolności, działasz na szkodę wolności"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wyczytałem kolejne publikacje będą  w marcu 2017.

 

https://bmfa.org/News/News-Page/ArticleID/2417/EASA-Prototype-Rules-for-Unmanned-Aircraft-Update

 

a EMFU morze stać się realną stroną w dyskusji.

 

http://www.emfu.eu/

 

Oby EMFU przedstawiło jakieś realne alternatywne rozwiązania vs propozycja EASA. Ale niestety nie widać w EMFU przedstawicielstwa Polski (zakładka: "Memeber Associations". Może jakaś nasza ogranizacja modelarska powinna do tego dołączyć. Ze swej strony mogę zaoferować nieodpłatne konsultacje do jakiegoś naszego rozwiązania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy- może powołajmy Stowarzyszenie Modelarzy RC, takie internetowe, jakoś się zorganizujmy, żeby był oficjalny szyld. Akces byłby internetowy, nie musielibyśmy się przecież gdzieś fizycznie spotykać, mamy od tego sieć. 

Interesujący pomysł. Jest tylko małe ale... logistyka.

Pozostanie konieczność uczestnictwa i to nie wirtualnego w sympozjach czy spotkaniach. A to już zawsze wiąże się z kosztami wyjazdów, które uczestnik będzie chciał otrzymać choć w części.

Najlepszym - moim zdaniem, była by stała obecność funkcji reprezentanta modelarzy przy AP.

Jednak tam, nie ciekawie się dzieje ostatnio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Interesujący pomysł. Jest tylko małe ale... logistyka.

Pozostanie konieczność uczestnictwa i to nie wirtualnego w sympozjach czy spotkaniach. A to już zawsze wiąże się z kosztami wyjazdów, które uczestnik będzie chciał otrzymać choć w części.

Najlepszym - moim zdaniem, była by stała obecność funkcji reprezentanta modelarzy przy AP.

Jednak tam, nie ciekawie się dzieje ostatnio.

 

Jeśli w AP nie dzieje się dobrze, to może pomysł Zbyszka jest OK. Zamiast płacić składki do AP można płacić składki na konto stowarzyszenia. Koszty nie będą duże - porada prawna, rejestracja w sądzie, księgowy, a całą resztę można ogarniać przez forum (głosowania, członkostwo, itp.) Myślę, że są wśród nas przedstawiciele prawników, księgowych, którzy mogliby pomóc. Byleby z tego  nie zrobiła się jakaś patologia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobaczcie jak wygląda struktura http://www.saaweb.co.uk/ w zakładce clubs.

 

Wygląda to na stowarzyszenie stowarzyszeń. Ciekawe jak prawnie to wygląda bo w Polsce stowarzyszenia zwykłe (nie KRS) nie mogą się stowarzyszać.

Albo są to kluby bez osobowości prawnej. Zapewne SAA taką ma.

Wg mnie nie trzeba się wcale spotykać.Składka idzie na księgowość ew. na eventy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Byłem dziś na spotkaniu w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, aby rozeznać sprawę dotyczącą projektu EASA.

 

Generalnie sami Inspektorzy ULC są zaskoczeni tym projektem.  Mają obawy, że może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego.

Procedowanie nad tym projektem rozpocznie się w przyszłym roku.

 

Aktualne stanowisko ULC jest takie aby w każdym kraju UE utrzymać własne regulacje odnośnie dronów.

Pewnie nasze rozporządzenie z 2013 roku ulegnie zmianie w kwestiach: OC, rejestracji aparatur i aspektów edukacyjnych.

 

Odnośnie utworzenia stowarzyszenia modelarzy RC (hobbystów), wg Pana Inspektora jest to wręcz pożądane, aby ULC miał z kim wymieniać poglądy, kogo reprezentować i bronić interesów tegoż.

Obecnie z ULC w sprawie „dronów” kontaktują się tylko podmioty prowadzące działalność komercyjną.

Nie ma przedstawicielstwa środowiska modelarzy hobbystów. Aeroklub Polski nie wykazuje aktywności w tej kwestii, aczkolwiek składki pobierają od członków sekcji modelarskich – jeśli ktoś z nas może wpłynąć na ten stan rzeczy, to najwyższy czas.

 

Kończąc, proponuję podejść poważnie do pomysłu utworzenia stowarzyszenia np. w oparciu o nasze Forum.

 

Pan Inspektor wyraził wolę spotkania się ze środowiskiem modelarzy hobbystów - nawet w szerszym gronie. (W ULC raczej grupa poniżej 20 osób )

 

Za zgodą Pana Inspektora podaję jego dane:

Paweł Szymański

Główny Specjalista – Stanowisko ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych

Tel. (22) 520 72 57

e-mail: pszymanski@ulc.gov.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Byłem dziś na spotkaniu w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, aby rozeznać sprawę dotyczącą projektu EASA.

 

Generalnie sami Inspektorzy ULC są zaskoczeni tym projektem.  Mają obawy, że może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego.

Procedowanie nad tym projektem rozpocznie się w przyszłym roku.

 

Aktualne stanowisko ULC jest takie aby w każdym kraju UE utrzymać własne regulacje odnośnie dronów.

Pewnie nasze rozporządzenie z 2013 roku ulegnie zmianie w kwestiach: OC, rejestracji aparatur i aspektów edukacyjnych.

 

Odnośnie utworzenia stowarzyszenia modelarzy RC (hobbystów), wg Pana Inspektora jest to wręcz pożądane, aby ULC miał z kim wymieniać poglądy, kogo reprezentować i bronić interesów tegoż.

Obecnie z ULC w sprawie „dronów” kontaktują się tylko podmioty prowadzące działalność komercyjną.

Nie ma przedstawicielstwa środowiska modelarzy hobbystów. Aeroklub Polski nie wykazuje aktywności w tej kwestii, aczkolwiek składki pobierają od członków sekcji modelarskich – jeśli ktoś z nas może wpłynąć na ten stan rzeczy, to najwyższy czas.

 

Kończąc, proponuję podejść poważnie do pomysłu utworzenia stowarzyszenia np. w oparciu o nasze Forum.

 

Pan Inspektor wyraził wolę spotkania się ze środowiskiem modelarzy hobbystów - nawet w szerszym gronie. (W ULC raczej grupa poniżej 20 osób )

 

Za zgodą Pana Inspektora podaję jego dane:

Paweł Szymański

Główny Specjalista – Stanowisko ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych

Tel. (22) 520 72 57

e-mail: pszymanski@ulc.gov.pl

W kwestii większego stowarzyszenia modelarzy RC w Polsce to jak najbardziej.W Bobrownikach istnieje Sportowy Klub Modelarski , który jest stowarzyszeniem, mamy własny zarząd, prowadzimy księgowośc i nie jest to specjalnie trudne i zajmujące.Koszty utrzymania naszego stowarzyszenia nie są wysokie i dzięki temu ,że jesteśmy stowarzyszeniem dostaliśmy od gminy teren na lotnisko, bez tego nikt nie będzie rozmawiał .  z pojedynczym "Kowalskim"..Aeroklub Polski ma raczej inne priorytety.Takich stowarzyszeń jak SKM w Bobrownikach jest pewno więcej i stworzenie ogólnopolskiej organizacji modelarzy RC z tych stowarzyszeń jest jak najbardziej możliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na stronie ULC jest komunikat:

 

Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym [Agenda]
 

Uprzejmie przypominamy, że w dniach 16-17 listopada 2016 r. na Uczelni Łazarskiego w Warszawie (przy ul. Świeradowskiej 43) odbędzie się Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym poświęcona zarobkowym przewozom lotniczym (CAT) i lotnictwu ogólnemu (GA), organizowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Już teraz serdecznie zapraszamy do uczestnictwa wszystkie zainteresowane osoby oraz podmioty sektora lotniczego. Konferencja będzie miała charakter otwarty.

Zachęcamy do zapoznania się z agendą konferencji.

Plan_KBL_16_i_17_11_2016_-_final.pdf

 

Może ktoś ma wolną chwilę aby wziąć w tym udział i napisać co mówili o bezzałogowcach.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.