leszek-bart Opublikowano 18 Lipca 2017 Opublikowano 18 Lipca 2017 Zaispirowany modelem kolegi Tomka "Skutera" i z braku aparatury RC którą spaliłem (myślę , że kiedyś kupię ) postanowiłem zbudować swój model oparty częściowo na na modelu Junior , którego plany znajdują się w książce P.Zawady "Sekrety modeli akrobacyjnych na uwięzi " . Model będzie budowany w technologii nisko budżetowej sprawdzonej na całej rodzinie modeli akrobatów 3 D. Rozpiętość to 130 cm , długość 100 , waga przewidywana 1 kg . napęd silnik Turnigy 3536 jak będzie zamało to 3542 i zasilanie 4S LiPo . Dodam , że ostatni raz latałem modelem na uwięzi 30 lat temu i był to model szkolny na silnik 2,5 cm . W w/w książce piszą , żeby od razu robić 2 modele bo nauka latania wymaga ofiar . Wszystki przyszłym budowniczym modeli na uwięzi polecam obejrzeć stronę : http://f2b.cba.pl/?page_id=2427 Długo się nie namyślałem i powstały plany modelu , a w krótce wykonany został statecznik poziomy w technologii klasycznej . Kadłuba na razie nie będę robił , wezmę się za skrzydła , bo przy robieniu Katany XLite miałem problemy z zamontowaniem skrzydeł w kadłubie jak zrobiłem najpierw kadłub . Kadłub będzie wykonany klasycznie wręgi balsa , sklejka połączone listewkami i prętami szklanymi bo nie mam węglowych , tylko miejsce mocowania podwozia wzmocnię rurą weglową .. Szczegóły i zdjęcia póżniej . Obecnie myślę jak wykonać orczyk napędu sterów i klap w skrzydle . Profesjonalnego pewnie nie zrobię, coś spróbuję wydłubać . Kolega Skuter obiecał mi wykonać profesjonalne regulowane zakończenie linek jak w swoim modelu .Jak będę wracał z pracy to kupię balsę na skrzydła o ile sklep jeszcze istnieje . Balsy nie kupiłem to zabrałem się za orczyk i napęd sterów , wyszło coś takiego : Czy odstęp pomiędzy linkami wynoszący 85 mm jest właściwy dla tej wielkości modelu ? 1
leszek-bart Opublikowano 23 Lipca 2017 Autor Opublikowano 23 Lipca 2017 Ciachu ciachu , trochę kleju i jest model mój przyjacielu . No prawie jest . Kadłub w mojej ulubionej technologii , na lotnisku od razu wiedzą czyje to modele , skrzydło standardowo z kesonem oklejonym balsą 1,5 mm . Niestety w Białymstoku nie znalazłem balsy 1,5 . Wieczorem złożę do kupy to pokażę . 1
leszek-bart Opublikowano 23 Lipca 2017 Autor Opublikowano 23 Lipca 2017 Model prowizorycznie poskładany do kupy wygląda tak : Przednie podwozie pochodzi z Katany XLight . Chwilowo nastąpi przestój do czasu zakupu balsy . 1
Paweł Prauss Opublikowano 23 Lipca 2017 Opublikowano 23 Lipca 2017 A to natarcie w płacie takie kanciate zostanie czy planujesz coś zmienić?
leszek-bart Opublikowano 23 Lipca 2017 Autor Opublikowano 23 Lipca 2017 Pewnie , że będzie jeszcze doklejona listwa , ale to po wykonaniu kesonu itd . Model tylko poskładany .
leszek-bart Opublikowano 24 Grudnia 2017 Autor Opublikowano 24 Grudnia 2017 ]Balsa dotarła , model przygotowany do oklejania . to co na zdjęciu waży 630 gram .Pewnie do lotu zmieszczę się w 1100 gramach . Do sterowania silnikiem chcę wykorzystać taki Timer i programator serw : http://allegro.pl/przekaznik-czasowy-0-999-min-wielofunkcyjny-timer-i6958450933.html
ssuchy Opublikowano 29 Grudnia 2017 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Leszek, jeśli już decydujesz się na akurat taki timer, to wybierz jego wersję z mosfetami zamiast przekaźnika: http://allegro.pl/przekaznik-czasowy-0-999-min-wielofunkcyjny-timer-i7088355927.html?fromVariant=7088022701 Jaki regulator (ESC) do tego motorka Turnigy 3536 i z czego i jak będziesz sterował ESC (?) w modelu C/L, bo ten timer, co kupujesz to jest tylko typu załącz/wyłącz [edit] Już widzę - nie doczytałem! Piszesz coś o "programatorze" serw (ale nie dałeś linka do tego, który chcesz kupić), czyli: timer->tester serw->ESC->motor. Pewnie tak to podłączysz?
leszek-bart Opublikowano 11 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 11 Stycznia 2018 ]Elektronika już poskładana . Szczegóły na zdjęciu . Wszystko działa jak sobie wymyśliłem . Nie obeszło się jednak bez strat . Niechcący spowodowałem zwarcie i spalił się regulator oraz wypaliła się blaszka od jednej celi w pakiecie . Działa to tak , że tester serw jest połączony bezpośrednio z regulatorem silnika przewodem sygnałowym . Przewody zasilania z BECA regulatora idą do przekaźnika czasowego widocznego na zdjęciu , a z niego idą do testera serw . Sygnał uruchamiający przekaźnik czasowy pochodzi z 2 ogniw balansera pakietu zasilającego silnik modelu . W przekaźniku czasowym można ustawić po ilu sekundach ma się silnik włączyć ( idziemy spokojnie do uchwytu sterowniczego ) . Silnik zaczyna pracować i latamy tak długo jak ustawiliśmy na przekaźniku czasowym . Po zadanym czasie przekaźnik czasowy wyłącza silnik i lądujemy . Pomocny będzie stoper z alarmem by w porę wyrównać lot modelu . Koszt nowych elementów to 35 zł + transport oraz kilka przewodów z wtyczkami i gniazdami serw . Silnik i regulator pochodzi z innego modelu . w przyszłości dorobię pokrywę do przekaźnika i poskracam odpowiednio przewody .Zdjęcie zrobiłem już po wypadku , dlatego podłączone jest dodatkowe zasilanie do testera serw .
ssuchy Opublikowano 14 Stycznia 2018 Opublikowano 14 Stycznia 2018 Leszek, jak oblatasz to koniecznie filmik zapodaj. Nie za dużo drewna masz w tym modelu? Nie będzie za ciężki?
leszek-bart Opublikowano 15 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 15 Stycznia 2018 To samo mówili mi na lotnisku jak przyjechałem oblatać Katanę Lite a okazało się , że lata jak deproniak . Tak jak pisałem wcześniej model przed oklejeniem waży 630 gram .
leszek-bart Opublikowano 4 Lutego 2018 Autor Opublikowano 4 Lutego 2018 Model oklejony . Po oklejeniu waży 720 gram . Waga gotowego do lotu 1130 gram .Teraz będzie czekał na zakup pakietu . A tak wygląda :
kaszalu Opublikowano 1 Lutego 2019 Opublikowano 1 Lutego 2019 (edytowane) Poleciał ?? Edytowane 1 Sierpnia 2019 przez kaszalu
leszek-bart Opublikowano 7 Listopada 2019 Autor Opublikowano 7 Listopada 2019 ]Model na razie stoi z braku regulatora , bo te co mam używam w elektroszybowcach . Ostatnie pł roku budowałem coś takiego , bo na moim lotnisku wybudowano staw . Jak prawie skończyłem i poszedłem popływać to okazało się , że staw ogrodzono płotem z siatki a bramę zamknięto . ma to być zbiornik retencyjny .
leszek-bart Opublikowano 26 Kwietnia Autor Opublikowano 26 Kwietnia Model czeka na konsultacje co do ustawień tajmera i oblatanie . Sprawa się odwleka z powodu mojej choroby ale kiedyś oblot nastąpi . Z nudów zacząłem budowę pełnowymiarowego modelu Legacy , jednak w Białymstoku nie można kupić balsy 1,5 mm ani sklejki 0,8 mm i prace staneły . Dobrze , że chociaż klej super glu da się kupić . Przyśpieszacza już niestety nie . Nie udało mi się też kupić paneli imitujących drewno na kadłub , więc będzie tradycyjny z balsy .
Karollo Opublikowano 26 Kwietnia Opublikowano 26 Kwietnia Chłopaki w sklepie Podlaskie Centrum Modelarskie mają trochę balsy na miejscu i kleje CA jak i przyśpieszacze. Sklep jest na Lipowej za Gomixem, który swego czasu też posiadał troszkę asortymentu.
sylkub Opublikowano 26 Kwietnia Opublikowano 26 Kwietnia 6 godzin temu, leszek-bart napisał: Model czeka na konsultacje co do ustawień tajmera i oblatanie . Sprawa się odwleka z powodu mojej choroby ale kiedyś oblot nastąpi . Z nudów zacząłem budowę pełnowymiarowego modelu Legacy , jednak w Białymstoku nie można kupić balsy 1,5 mm ani sklejki 0,8 mm i prace staneły . Dobrze , że chociaż klej super glu da się kupić . Przyśpieszacza już niestety nie . Nie udało mi się też kupić paneli imitujących drewno na kadłub , więc będzie tradycyjny z balsy . Leszku, ja do budowy swoich Legacych , a mam ich jeszcze dwa nie używałem sklejki 0,8 mm. jak sądzę chcesz okleić wewnętrzne boki kadłuba w części silnikowej . Ja do tego celu używałem tkaniny szklanej klejonej na żywicę. Boki kadłuba zrobiłem z deski basowej 3 mm,dół kadłuba b 8 mm, góra b 10 -12 mm, żeberka basa 2 mm ,kesony balsa 2mm, natarcie dwa x b3mm, spływ b 5 mm oczywiście w miejscu wklejenia zawiasów wzmocnienia z 5 mm, dźwigary z balsy 5 mm w centopłacie 12 mm, na końcowym żeberku 6 mm. Zrobiłem jeszcze jedną zmianę a mianowicie podwozie przeniosłem ze skrzydeł do kadłuba , drut zastąpiłem blachą duralową 3 mm.
leszek-bart Opublikowano 28 Kwietnia Autor Opublikowano 28 Kwietnia Moja konstrukcja kadłuba opiera sie na 4 prętach węglowych i wregach ze sklejki . Balsa pełni rolę okładziny jedynie . Też przeniosłem podwozie do kadłuba . Statecznika poziomego nie będę oklejał balsą bo nie ma takiej potrzeby , wytrzymałość zapewnia pręt węglowy i płaskownik . Pozostanę przy sklejce na kadłubie , rozwiązanie sprawdzone w innych modelach , żywicę musiał bym kupić bo nie mam . Na chwile obecną wygląda to tak .
leszek-bart Opublikowano 23 Maja Autor Opublikowano 23 Maja Wyszło coś takiego . Teraz wyszlifować i okleić . Waży toto 1,13 kg i ma 146 cm rozpiętości . 3
Rekomendowane odpowiedzi