Jump to content

Treningowy model na uwięzi trochę inaczej.


leszek-bart
 Share

Recommended Posts

Zaispirowany modelem kolegi Tomka "Skutera" i z braku aparatury RC którą spaliłem (myślę , że kiedyś kupię ) postanowiłem zbudować swój model  oparty częściowo na na modelu Junior , którego plany znajdują się w  książce P.Zawady "Sekrety modeli akrobacyjnych na uwięzi " . Model będzie budowany w technologii nisko budżetowej  sprawdzonej na całej rodzinie modeli akrobatów 3 D.

post-520-0-00779200-1500401180_thumb.jpg

Rozpiętość to 130 cm , długość 100 , waga przewidywana 1 kg . napęd silnik Turnigy 3536 jak będzie zamało to 3542 i zasilanie 4S LiPo . Dodam , że ostatni raz latałem modelem na uwięzi 30 lat temu i był to model szkolny na silnik 2,5 cm . W w/w książce piszą , żeby od razu robić 2 modele bo nauka latania wymaga ofiar .

Wszystki przyszłym budowniczym modeli na uwięzi  polecam obejrzeć stronę : http://f2b.cba.pl/?page_id=2427

 

Długo się nie namyślałem i powstały plany modelu , a w krótce wykonany został statecznik poziomy  w technologii klasycznej .

 

post-520-0-30634300-1500401439_thumb.jpg

Kadłuba na razie nie będę robił ,  wezmę się za skrzydła , bo przy robieniu Katany XLite miałem problemy z zamontowaniem skrzydeł w kadłubie jak zrobiłem najpierw kadłub . Kadłub będzie wykonany klasycznie wręgi balsa , sklejka  połączone listewkami i prętami szklanymi bo nie mam węglowych , tylko miejsce mocowania podwozia wzmocnię rurą weglową .. Szczegóły i zdjęcia  póżniej .

Obecnie myślę jak wykonać orczyk napędu sterów i klap w skrzydle .  Profesjonalnego pewnie nie zrobię, coś spróbuję wydłubać . Kolega Skuter obiecał mi wykonać profesjonalne regulowane zakończenie linek jak w swoim modelu .Jak będę wracał z pracy to kupię balsę na skrzydła  o ile sklep jeszcze istnieje .

 

Balsy nie kupiłem to zabrałem się za orczyk i napęd sterów  , wyszło coś takiego  :

post-520-0-78616500-1500401579_thumb.jpg

 

Czy odstęp pomiędzy linkami wynoszący 85 mm jest właściwy dla tej wielkości modelu ? 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Ciachu ciachu , trochę kleju i jest model mój przyjacielu . No prawie jest .

post-520-0-64743800-1500795935_thumb.jpg

Kadłub w mojej ulubionej technologii , na lotnisku od razu wiedzą czyje to modele ,  skrzydło standardowo z kesonem oklejonym balsą 1,5 mm . Niestety w Białymstoku nie znalazłem balsy 1,5 . 

post-520-0-60056600-1500795962_thumb.jpg

Wieczorem złożę do kupy to pokażę .

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Leszek, jeśli już decydujesz się na akurat taki timer, to wybierz jego wersję z mosfetami zamiast przekaźnika:

 

http://allegro.pl/przekaznik-czasowy-0-999-min-wielofunkcyjny-timer-i7088355927.html?fromVariant=7088022701

 

Jaki regulator (ESC) do tego motorka Turnigy 3536 i z czego i jak będziesz sterował ESC (?) w modelu C/L, bo ten timer, co kupujesz to jest tylko typu załącz/wyłącz

 

[edit] Już widzę - nie doczytałem! Piszesz coś o "programatorze" serw (ale nie dałeś linka do tego, który chcesz kupić), czyli: timer->tester serw->ESC->motor. Pewnie tak to podłączysz?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

]Elektronika już poskładana . Szczegóły na zdjęciu . Wszystko działa jak sobie wymyśliłem  . Nie obeszło się jednak bez strat . Niechcący spowodowałem zwarcie i spalił się regulator oraz wypaliła się   blaszka od jednej celi w pakiecie . Działa to tak , że tester serw jest połączony bezpośrednio z regulatorem silnika przewodem sygnałowym . Przewody zasilania z BECA regulatora idą do przekaźnika czasowego widocznego na zdjęciu , a z niego idą do testera serw . Sygnał uruchamiający przekaźnik czasowy pochodzi z 2 ogniw balansera pakietu zasilającego silnik modelu .

W przekaźniku czasowym można ustawić po ilu sekundach ma się silnik włączyć  ( idziemy spokojnie do uchwytu sterowniczego ) . Silnik zaczyna pracować i latamy tak długo jak ustawiliśmy na przekaźniku czasowym .  Po zadanym czasie przekaźnik czasowy wyłącza  silnik i lądujemy . Pomocny będzie stoper z alarmem  by w porę wyrównać lot modelu . Koszt  nowych elementów to 35 zł + transport  oraz kilka przewodów z wtyczkami i gniazdami serw . Silnik i regulator pochodzi z innego modelu . w przyszłości dorobię pokrywę do przekaźnika i poskracam odpowiednio przewody .Zdjęcie zrobiłem już po wypadku , dlatego podłączone jest dodatkowe zasilanie do testera serw .

post-520-0-83340000-1515695678_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 11 months later...
  • 5 months later...
  • 3 months later...

]Model na razie stoi z braku regulatora , bo te co mam używam w elektroszybowcach . Ostatnie pł roku budowałem coś takiego , bo na moim lotnisku wybudowano staw . Jak prawie skończyłem i poszedłem popływać to okazało się , że staw ogrodzono płotem z siatki a bramę zamknięto . ma to być zbiornik retencyjny .

post-520-0-84277100-1573159714_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 years later...

Model czeka na konsultacje co do ustawień tajmera i oblatanie . Sprawa się odwleka z powodu mojej choroby ale kiedyś oblot nastąpi . Z nudów zacząłem budowę pełnowymiarowego modelu Legacy , jednak w Białymstoku nie można kupić balsy 1,5 mm ani sklejki 0,8 mm i prace staneły . Dobrze , że chociaż klej super glu da się kupić . Przyśpieszacza już niestety nie . Nie udało mi się też kupić paneli imitujących drewno na kadłub , więc będzie tradycyjny z balsy .

Link to comment
Share on other sites

Chłopaki w sklepie Podlaskie Centrum Modelarskie mają trochę balsy na miejscu i kleje CA jak i przyśpieszacze. Sklep jest na Lipowej za Gomixem, który swego czasu też posiadał troszkę asortymentu.

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, leszek-bart napisał:

Model czeka na konsultacje co do ustawień tajmera i oblatanie . Sprawa się odwleka z powodu mojej choroby ale kiedyś oblot nastąpi . Z nudów zacząłem budowę pełnowymiarowego modelu Legacy , jednak w Białymstoku nie można kupić balsy 1,5 mm ani sklejki 0,8 mm i prace staneły . Dobrze , że chociaż klej super glu da się kupić . Przyśpieszacza już niestety nie . Nie udało mi się też kupić paneli imitujących drewno na kadłub , więc będzie tradycyjny z balsy .

Leszku, ja do budowy swoich Legacych , a mam ich jeszcze dwa nie używałem sklejki 0,8 mm. jak sądzę chcesz okleić wewnętrzne boki kadłuba w części silnikowej . Ja do tego celu używałem tkaniny szklanej klejonej na żywicę. Boki kadłuba zrobiłem z deski basowej 3 mm,dół kadłuba b 8 mm, góra b 10 -12 mm, żeberka basa 2 mm ,kesony balsa 2mm, natarcie dwa x b3mm, spływ b 5 mm oczywiście w miejscu wklejenia zawiasów wzmocnienia z 5 mm, dźwigary z balsy 5 mm w centopłacie 12 mm, na końcowym żeberku 6 mm. Zrobiłem jeszcze jedną zmianę a mianowicie podwozie przeniosłem ze skrzydeł do kadłuba , drut zastąpiłem blachą duralową 3 mm. 

Link to comment
Share on other sites

IMG_20240428_124521_427_HDR.thumb.jpg.7eeccb55693d006ccdf7a67f0b577876.jpg

 

 

 

 

 

Moja konstrukcja kadłuba opiera sie na 4 prętach węglowych i wregach ze sklejki . Balsa pełni rolę okładziny jedynie . Też przeniosłem podwozie do kadłuba . Statecznika poziomego nie będę oklejał balsą bo nie ma takiej potrzeby , wytrzymałość zapewnia pręt węglowy i płaskownik . Pozostanę przy sklejce na kadłubie , rozwiązanie sprawdzone w innych modelach , żywicę musiał bym kupić bo nie mamimage.thumb.jpeg.2ff2d0bab2d1e679abd8aadc958c812d.jpeg .  Na chwile obecną wygląda to tak .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.