Skocz do zawartości

RASCAL 38" po mojemu


Rekomendowane odpowiedzi

Model który chciałem przedstawić i który zacząłem budować jakiś czas temu, to amerykański klasyk, budowany w różnych wielkościach i napędach.Zauroczyła mnie jego sylwetka.

post-3422-0-66713800-1501697178.jpg

post-3422-0-58034700-1501697193.jpg

 

Plany którymi dysponowałem opiewały na 1.40m rozpiętości /CNC/, zamieszczone także w dziale PLANY.

Model taki dla mnie jest za duży, więc przy pomocy kreślarskiego przenośnika stworzyłem plany wielkości 38" / około1m/.Sterowanie lotkami i sterem wysokości./wstępne założenie/.

Przy budowie zastosowałem wiele uproszczeń, jak  przy budowie Wicherka, pomimo że  jest prosty w budowie ale nie powinno to wpłynąć na wytrzymałość.

Boki kadłuba, w przedniej części tworzy element z dwu warstw deski balsowej 1.5m/m, której wewnętrzna jest ażurowana.Dalsza część kadłuba to  listwy balsowe grubości 3m/m

post-3422-0-39065500-1501697311_thumb.jpg

post-3422-0-07919900-1501697329_thumb.jpg

post-3422-0-28153800-1501697342_thumb.jpg

Listwy wzdłużne i kratownica balsa3x3m/m, skrajne od góry i dołu balsa 2x3m/m

Jako wręgi to sklejka owocowa, które są wklejone  w dwie półki / dla serw i pakietu/

post-3422-0-75503800-1501699282_thumb.jpg

Przymiarka elementu z wręgami do połówek kadłuba

post-3422-0-36742900-1501699596_thumb.jpg

post-3422-0-99844900-1501699608_thumb.jpg

Sklejenie kadłuba jest proste i bezproblemowe

post-3422-0-88615700-1501699724_thumb.jpg

post-3422-0-50867800-1501699804_thumb.jpg

Po sklejeniu połówek do wręg i sprawdzenie osiowości z balsy 1.5 m/m wyciąłem pokrycie górne i dolne kadłuba.Obecnie jest wklejone tylko dolne pokrycie pozostawiając dostęp od góry na montaż podzespołów jak serwa , cięgła popychaczy, odbiornik. W dolnej podwozie i zasilanie.

post-3422-0-47479100-1501699979_thumb.jpg

post-3422-0-14051300-1501700008_thumb.jpg

post-3422-0-89421200-1501700037_thumb.jpg

post-3422-0-72166800-1501700053_thumb.jpg

W przedniej części kadłuba w komorze silnikowej, w dole wklejono z obu stron balsę w celu wyprowadzenia zaokrąglenia i wklejenia wręgi silnikowej.Kadłub w obecnym stanie waży 45gram i został odłożony do póżniejszego wykończenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten model ma piękną sylwetkę :)

Gdzieś tam nawet się mi pałęta na liście "do zrobienia", ale na razie będę kibicował Twojej budowie ;)

 

Mała uwaga - niezależnie od planowanego sposobu pokrycia modelu (folia pewnie?), już teraz zrób coś z tymi czerwonymi śladami po markerze na kadłubie, bo będą wyłazić jak cholera...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak będzie zrobiony będzie piękny-mam nadzieję ;) , znasz historię.

Marcin, wcześniej nie pomyślałem z tym markerem,bo mogłem użyć miękkiego ołówka.Kadłub wykonany jest wstępnie i wymaga dalszego "głaskania".Co do pokrycia mam trzy opcje, albo wszystko w japonce, z tym że japonką nie uzyskam bieli, mieszana ;japonka- folia lub sama folia.Chcę małym kosztem wykonać model a co zrobię z resztą białej folii?, Transparentną fioletową mam.

Golenie podwozia wykonałem z pręta węglowego śr. 3m/m z 2m/m osią klejone na żywicę i wzmocniony punkt klejenia nicią kevlarową .Golenie są wklejone między dwie sklejki gr 3m/m na żywicęOsłony balsowe.Osłony mogłyby być szersze, są wąskie, akurat do takich kółek jakie mi pasowały.

post-3422-0-00065300-1501739379_thumb.jpg

post-3422-0-24002000-1501739390_thumb.jpg

post-3422-0-66985800-1501739414_thumb.jpg

post-3422-0-77664400-1501739427_thumb.jpg

post-3422-0-23687400-1501739441_thumb.jpg

 na obecną chwilę też odstawione do dalszego dopracowania z wagą 10gram.

 Myślę że nasz forumowy kolega F-150, nie będzie mi miał za złe i napiszę, że rozmawialiśmy na temat wykonania tartaku tego modelu w wielkości 55" /140cm/ i stwierdził że problemu by nie było?Potwierdzenie byłoby dobrą wiadomością. :)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

C.d

Do steru wysokości jako górę i dół wykorzystałem deseczkę balsową grubości 1m/m ażurowaną oraz kratownice z listewek balsowych 3x3 oraz 3x2 m/m.Listwa łącząca lotki to 9x3m/m / do rozcięcia/.W osi statecznika jest wklejony element balsowy gr.3m/m z wyciętym gniazdem do wklejenia steru kierunku.Jest duży, co mi zapewni dużą powierzchnię łączenia z kadłubem.

post-3422-0-52246700-1501830744_thumb.jpg

Do klejenia używałem sprawdzonego kleju do balsy i miękkiego drewna Soudal 62A

Gotowy statecznik wygląda jak na fotce

post-3422-0-98195500-1501831330_thumb.jpg

Zawiasy to paski szer.2cm  "dyskietkowe", łącznik lotek wykonany z drutu stalowego śr.2m/m wklejone na żywicę.Same lotki nie są wklejone w zawiasy /szpilki !/ dopiero po pokruciu całego steru.

Ster nie jest duży, ale jednak swoją sztywność już posiada.

Oczywiście wszystko podlega ostatecznemu wykończeniu. które zostawiam sobie na koniec składania tych puzli.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to dalej!

Ster kierunku wykonany tę samą technologią co wysokości.Zakładałem na początku że ster ten nie będzie posiadał ruchomej lotki, ale w kadłubie na półce jest przygotowane gniazdo do zamontowania serva i zadecyduję dopiero na końcu.W sumie te dwa stateczniki ważą  12gram , czyli ogólnie z kadłubem  i podwoziem 67gram.

post-3422-0-38343500-1501910928_thumb.jpg

Tak z ciekawości przymierzyłem to co mam i wychodzi taki efekt jak na fotkach.

post-3422-0-38140600-1501910945_thumb.jpg

post-3422-0-04635000-1501910959_thumb.jpg

post-3422-0-47016600-1501910973_thumb.jpg

cdn

Sugestie mile widziane. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Ster kierunku wykonany tę samą technologią co wysokości.Zakładałem na początku że ster ten nie będzie posiadał ruchomej lotki...

Sugestie mile widziane. ;)

... Zakładałem na początku że statecznik pionowy nie będzie posiadał steru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydło.

"Rascalik"  ma skrzydło eliptyczne i będzie eliptyczne, ale na chwilę obecną postanowiłem że będzie skrzydło prostokątne, poprostu ułatwiłem sobie sprawę.Zeberka do eliptyka są w planach  do wielkości 1.40cm i muszę odpowiednio pomniejszyć plany do mojej skali.Jak się będzie sprawowało skrzydło to się okaże!?

Profil skrzydła to Clark Y

post-3422-0-90369700-1502006126_thumb.jpg

post-3422-0-53274700-1502006154_thumb.jpg

żeberka wykonane z 1.5m/m balsy, w centropłacie i przy lotkach z 3-ki, dzwigary sosnowe 2x5m/m.Kesony na natarciu i spływie dół i góra balsowe 1m/m.Z racji że lotki chcę napędzać jednym serwem w centralnej części skrzydła serwo będzie osadzone między dwoma żeberkami grobości 10m/m montowane od dołu.Klejenie Soudalem 62A.Po wyschnięciu, łączenia żeberek i dzwigarów potraktowałem rzadkim CA.

Co dalej zobaczymy.?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy skrzydle niewiele, ale trochę dalej, czyli przymiarka kesonów i zakończenia skrzydeł

post-3422-0-11855600-1502084161_thumb.jpg

Po wklejeniu kesonów, odciąłem lotki i powiększyłem otworki w końcówkach żeberek, będą one osiami wprowadzonego węglowego pręta 2m/m na całą długość, służącego jako napęd lotek.

post-3422-0-04324900-1502084194_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stefanie, czy tak będzie dobrze!?

Keson – część konstrukcyjna skrzydła samolotu mająca na celu przeniesienie obciążeń zginających i skrecających, powstałych w wyniku oddziaływania siłaerodynamicznych. Zwykle umiejscowiona w przedniej lub środkowej części płata. Często ma postać zamkniętego przekroju cienkościennego. Keson umieszczony w przedniej części ma z reguły kształt noska profilu, a umieszczony w części środkowej ma dwie powłoki poziome oraz dwie ścianki pionowe.

Co to jest keson Stefanie to ja wiem, i aby nie mącić innym w głowie nie będę już nic poprawiał tylko wstawiam definicję, ze względu na Twój wpis.

Być może po tym zdaniu jak  napisałem, wyszło że spływ jest także kesonem co jest błędem, a nie dopisałem że wkleiłem listwy spływu.

Będę się starał pisać zrozumiale. 

A tu lotka oraz zakończenie płata.

post-3422-0-14669900-1502107349_thumb.jpg

post-3422-0-65322100-1502107363_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie chciało Ci się poprawiać Henryku to trudno.

Przepisałeś co to jest keson to może wszyscy Ci którzy nie wiedzą zorientują się, że wyżej są wypisane błędy.

Jeśli jednak chcesz aby twoje skrzydło miało keson to zamknij nosek od strony dźwigara.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stefanie, tak właśnie się stanie, podobnie jak na tym zdjęciu.

post-3422-0-17470300-1502129030_thumb.jpg

Wstępne wycięcie miejsca na serwo do obsługi dzwigien lotek. Samo ramię dzwigni nasunąłem na 1-no centymetrową  cienkościenną rurkę spełmiającą rolę ośki i zalałem żywicą, 

post-3422-0-63148100-1502129445_thumb.jpg

Skrzydło będzie  jako jednoczęściowe ze wzniosem 1.5 cm na stronę, myślę że będzie dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak przemyślałem ponownie sprawę i postanowiłem, że byłaby profanacja modelu ze skrzydłem prostokątnym i zabrałem się za skrzydło eliptyczne takie jakie powinno być.Prostokątne miało o 1dcm 2 więcej Fakt, więcej pracy bo trzeba wyciąć 10x 2szt różnych żeberek.

Pomimo, że byłem sobie trochę polatać z kolegą, zdążyłem trochę zrobić, wyciąłem żeberka i dolne elementy obrysu skrzydła, sklejenie ich i wklejenie sosnowego dzwigara

post-3422-0-89388800-1502646188_thumb.jpg

post-3422-0-07324700-1502646201_thumb.jpg

Po podeschnięciu oszlifuję , złożę połówki i sprawdzę czy są identyczne.Wklejanie żeberek i  górnego dzwigara to przyjemność, a póżniej trzeba się trochę przyłórzyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.