f2cmariusz Opublikowano 29 Lipca 2019 Opublikowano 29 Lipca 2019 dla mnie nie ma problemu po przez internet zamówić stosowne pręty czy śruby M5x40 czy samemu podjechać do hurtowni śrub tak że dziękuję bardzo za pomoc Kolego Andrzeju. Asortyment przynajmniej w ofercie konkretny. To samo dotyczy śrub M5x40. Jest duża oferta tylko nie wiem jak z dostępnością. Ale ponieważ zawsze tam są kupowane śruby to myślę że nie będzie i tym razem żadnego problemu. Po prostu pierwszy zakup pręta M5 w budowlanym sklepie jest nietrafiony. Co do kanału smarującego to wiem że dla mnie jest prościej nie wykonywać go w panewkach. I pewnie luz technologiczny pasowania panewek wystarczy. Musi wystarczyć. Czyli ujmując to w zapis będzie Ø8H7/h6 może Ø8H7/h7 czyli powinien być luz mierzony na średnicy od 0,02 do 0,03 mm na wale zamontowanym w karterze. Bo o drugim luzie po-osiowym to nawet nie wspominam. Ten po przykręceniu śmigła na tarczy oporowej będzie w dziesiątkach części milimetra. Pora skończyć docieraki do wału i przetrzeć wały i wypolerować miejsca współpracy wału z panewką przed azotowaniem wałów korbowych. 1
f2cmariusz Opublikowano 1 Sierpnia 2019 Opublikowano 1 Sierpnia 2019 Praca w toku... pozwoliłem sobie samowolnie na niewielkie modyfikacje orginału tylko dlatego że sam nie muszę takiego kształtu wykonywać. Oczywiście poza narysowaniem. Narysować w tym programie należy tylko tą część bryły która poddawana jest obróbce skrawaniem. modyfikując w programie także narzędzie skrawające uzyskałem kompromis użycia tylko jednego narzędzia. I to jak widać dalej działa. woda jak widać leje się a że jest w wszystko zamknięte w szczelnej klatce to jest używana bez ograniczeń. Dla mnie jest to bardzo duże osiągnięcie. detal złapany za gwint po przez porozcinaną jednoczęściową tulejkę z gwintem w środku. Widok na ekran. Steruje tokarką CNC210 laptop po przez USB z zainstalowanym Mach3. Pierwsze toczenie z mosiądzu drugie ze śruby 5.8 następne z tej właściwej śruby 8.8 gładkość uzyskanej powierzchni jest dla mnie bardzo dobra bo papierek 600 szybko usuwa rysy po toczeniu nadając stali ulepszonej cieplnie gatunku 8.8 wysoki połysk. I tu dochodzimy do kolejnego dylematu: JAKIE POWINNO BYĆ ZAKOŃCZENIE ŚRUBY KOMPRESYJNEJ Z TEGO RODZAJU PRZECIW-TŁOKIEM. ja tutaj mam swojego rodzaju nabyte własne doświadczenie jeśli chodzi o przeciw-tłoki żeliwne pracujące w czarnych zestawach. Parę rozwiązań się sprawdziło co by regulacja kompresji była stabilna i powtarzalna podczas całego lotu modelem który trwał zazwyczaj do 6 minut jak było wszystko dobrze wyregulowane. Korzystałem w latach młodości z doświadczeń starszych kolegów także. Janek Rosiński, Andrzej Ziemniak, Waldemar Salach, Jerzy Zwoliński. Oleg Gałkowski. I pewnie paru innych także mógł bym wymienić gdybym pamiętał ich imiona... 2
d9Jacek Opublikowano 1 Sierpnia 2019 Opublikowano 1 Sierpnia 2019 w tej gwintowanej częsci sruby to mozna otworek wywiercic i będzie stabilnie
f2cmariusz Opublikowano 2 Sierpnia 2019 Opublikowano 2 Sierpnia 2019 Jacku masz racje. Jak uczył mnie Profesor Brzoska na Wytrzymałości Materiałów zrobienie otworu równym połowie średnicy wałka to tylko utrata ok 6 % wytrzymałości. Wykonując w pierwszej "Gapie" cały układ sterowania to była podstawa w uzyskaniu lekkiej konstrukcji. Prętów M5 na śruby kompresyjne czarnych 8.8 aktualnie nie ma w moich hurtowniach śrub. Zamówić nie problem ale czas oczekiwania na telefon. Zatem za 13,50 zakupiłem 95 śrub M5 x 45 czarnych imbusowych o oznaczeniu na łbie 8.8 pozwoliłem sobie na więcej fotografii. Mam tu na myśli pokazanie samej adopcji malej szlifierki przeWatowanej bo mogącej pracować góra 10 minut bez nadmiernego nagrzania się. Konstrukcja powstała w zeszłym tysiącleciu a dalej precyzyjnie kluczami 10 czy popukując jestem w stanie dokładnie korygować wymiar w następnym cięciu. cztery sztuki na godzinę... Jak przypomnę sobie że następną przygotówkę należy zmienić i nacisnąć myszą ikonkę "Cycle Start". Zasługuje na uwagę ten pierwszy egzemplarz śruby kompresyjnej. Dostałem go. 2
d9Jacek Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Mariuszu.....nie chciałbym mówić " kraaaaaaaaaaa" ale jeżeli nie zastosujesz specjalistycznych i " specyficznych " metod gięcia to ta piękna sruba kompresyjna pęknie w miejscu przejścia gwintowanego walca w gładki stożek zakończony kulką
AndrzejC Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Nic nie powinno pęknąć jeżeli Kolega Mariusz użyje małego gustownego palniczka, o którym była tu już mowa i podgrzeje precyzyjnie tę śrubkę w miejscu gięcia. I będzie dobrze . Ale fakt, faktem, że w miejscu przejścia z gwintu w pręt można było zostawić niewielki łuk o promieniu ze dwa mm. Na pewno by to wzmocniło tą daną śrubkę. A.C.
d9Jacek Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Jacku masz racje. Jak uczył mnie Profesor Brzoska na Wytrzymałości Materiałów zrobienie otworu równym połowie średnicy wałka to tylko utrata ok 6 % wytrzymałości. Wykonując w pierwszej "Gapie" cały układ sterowania to była podstawa w uzyskaniu lekkiej konstrukcji. Prętów M5 na śruby kompresyjne czarnych 8.8 aktualnie nie ma w moich hurtowniach śrub. Zamówić nie problem ale czas oczekiwania na telefon. Zatem za 13,50 zakupiłem 95 śrub M5 x 45 czarnych imbusowych o oznaczeniu na łbie 8.8 1.JPG 2.JPG 3.JPG pozwoliłem sobie na więcej fotografii. Mam tu na myśli pokazanie samej adopcji malej szlifierki przeWatowanej bo mogącej pracować góra 10 minut bez nadmiernego nagrzania się. Konstrukcja powstała w zeszłym tysiącleciu a dalej precyzyjnie kluczami 10 czy popukując jestem w stanie dokładnie korygować wymiar w następnym cięciu. 1-IMG_4523.JPG cztery sztuki na godzinę... Jak przypomnę sobie że następną przygotówkę należy zmienić i nacisnąć myszą ikonkę "Cycle Start". Zasługuje na uwagę ten pierwszy egzemplarz śruby kompresyjnej. Dostałem go. ....pewnie że zasługuje
f2cmariusz Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 w orginalnej śrubie kompresyjnej silnika SiM 2b jest promień gięcia około 2 mm. I na pewno podobny promień będzie w replikach. Ale dalej nie wiem jakim kształtem powinna być zakończona śruba kompresyjna co by ograniczyć do minimum samo-odkręcanie się kompresji podczas pracy silnika. Jest jakiś sposób na to niepożądane zjawisko? 1
d9Jacek Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 jest, niesymetryczne ścięcie po kątem części gwintowanej .... tak jak sie kiedyś w Rytmach robiło 1
AndrzejC Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Można też nadpiłować trójkątnym pilnikiem rowek w śrubie na końcu gwintu. Działa tak samo dobrze, a nawet lepiej, bo naprężenia układają się symetrycznie. A.C.
Paweł Prauss Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Autor Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Znam 3 prawie pewne sposoby: Kontra Tutaj w silniczku Super Tigre aTutaj w MVVS Kołek ustalający W silniczkach KMD Blokada stosowana w silniczkach IRVINE - imbus dociskający z boku (osobiście nie uważam tego rozwiązania za dobre bo niszczy gwint na śrubie kompresyjnej), a myślałem że Anglicy są bardziej techniczni...
f2cmariusz Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Można też nadpiłować trójkątnym pilnikiem rowek w śrubie na końcu gwintu. Działa tak samo dobrze, a nawet lepiej, bo naprężenia układają się symetrycznie. A.C. fajnie że naprężenia układają się symetrycznie z tym że w tym przypadku jak chcemy blokować śrubę kompresyjną aby nam się podczas pracy silnika nie luzowała to właśnie tak jak padło wcześniej stwierdzenie (Brawo Jacek jestem pełen podziwu dla Twojej wiedzy) robimy tak jak w Rytmach było kiedyś dawno... mam zachowane do dzisiaj pięć sposobów modernizacji silnika RYTM według rosyjskiego miesięcznika dla majsterkowiczów Modelist-Konstruktor gdzie jak widać śruba jest ścięta po to aby wprowadzić nie osiowość obciążenia skutkującym braku samo odkręcaniu podczas pracy śruby kompresyjnej. Skomplikowany to wywód ale z młodości pamiętam Mistrzostwa Warszawy na Kępie Potockiej gdzie Janek Rosiński kazał pilnikiem nadpiłować śrubę kompresyjną bo odkręcała się kompresja w nowym Rytmie. A także to samo na zawodach w Dąbrowie Górniczej w trakcie lądowania śmigłowca Andrzej Rachwał ten sam manewr zarządził u młodych mających problem z odkręcaniem się kompresji. Pamiętam że poskutkowało w jednym jak i w drugim przypadku.
d9Jacek Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Znam 3 prawie pewne sposoby: Kontra Tutaj w silniczku Super Tigre ST.jpg aTutaj w MVVS MVVS.png Kołek ustalający W silniczkach KMD KMD.jpg Blokada stosowana w silniczkach IRVINE - imbus dociskający z boku (osobiście nie uważam tego rozwiązania za dobre bo niszczy gwint na śrubie kompresyjnej), a myślałem że Anglicy są bardziej techniczni... Irvine.jpg Pawle, ale sądzę , że te przykłady rozwiązań podane przez Ciebie nb znakomite to juz nadmierna ingerencja w obraz SiM-a ps.a tak na marginesie, zabezpieczenie pokazane na fot nr 2 mały niektóre Jaskółki ( moje dwie trójki mają)
Paweł Prauss Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Autor Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Ok Jacku, jeśli możesz to załącz fotografie tych J-3 myślę że wszyscy tutaj chętnie je obejrzą jak i te rozwiązania o których piszesz
d9Jacek Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Ok Jacku, jeśli możesz to załącz fotografie tych J-3 myślę że wszyscy tutaj chętnie je obejrzą jak i te rozwiązania o których piszesz pewnie ż e mogę ale kolega Mario będzie niezbędny ...będę Go prosił ale jak wiesz On te śruby teraz piłuje a ma ich 126
symon5 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Przypuszczam że w IRVINIE pod imbusa blokady wkłada się np miedź i jest ok
f2cmariusz Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 przejrzałem wszystkie swoje silniki i tylko trzy na kilkadziesiąt mają ścięcie na końcu śruby kompresyjnej współpracującym z przeciw tłokiem. Dwa malutkie "Koliber" i jeden "Rytm". Co sobie przypomnę i podejdę do tokarki CNC210 to maszyna stoi i czeka...
d9Jacek Opublikowano 3 Sierpnia 2019 Opublikowano 3 Sierpnia 2019 1-IMG_4610.JPG przejrzałem wszystkie swoje silniki i tylko trzy na kilkadziesiąt mają ścięcie na końcu śruby kompresyjnej współpracującym z przeciw tłokiem. Dwa malutkie "Koliber" i jeden "Rytm". 1-IMG_4585.JPG 1-IMG_4586.JPG Co sobie przypomnę i podejdę do tokarki CNC210 to maszyna stoi i czeka... potrzebny Ci jest minutnik....taki do gotowania jajek....mówię całkiem serio
AndrzejC Opublikowano 4 Sierpnia 2019 Opublikowano 4 Sierpnia 2019 fajnie że naprężenia układają się symetrycznie z tym że w tym przypadku jak chcemy blokować śrubę kompresyjną aby nam się podczas pracy silnika nie luzowała to właśnie tak jak padło wcześniej stwierdzenie (Brawo Jacek jestem pełen podziwu dla Twojej wiedzy) robimy tak jak w Rytmach było kiedyś dawno... A czy Kolega Mariusz spróbował? Przypuszczam, że wątpię. Bo proszę Kolegi, każdy praktyk ma swoje sprawdzone patenciki. I jakbym tego nie sprawdził, to bym o tym nie pisał... Jeszcze raz: jeżeli w twardej śrubie wypiłuje kolega odpowiedni rowek, to ta śruba na pewno się zaklinuje i nie będzie się odkręcać. A jak kolega chce, żeby na pewno się nie odkręcało, to niech zastosuje sobie kontrę w postaci nakrętki kołnierzowej M5. ząbkowanej od spodu. Odkręcać się nie będzie ale wyglądu toto też nie będzie miało... A.C.
f2cmariusz Opublikowano 4 Sierpnia 2019 Opublikowano 4 Sierpnia 2019 czyli najprościej w moim przypadku powierzyć zadanie wykonania owego magicznego rowka starszemu Koledze. To można potraktować jako żart ale chętnie kiedyś sprawdzę wymyśloną teorię z praktyką. Bo jak widzę śrub kompresyjnych teraz zrobię 98 sztuk bo tyle mieli śrub imbusowych w sklepie. Ale jak przyjdą zamówione pręty M5 w gatunku 8.8 to dalej będę produkował przygotówki. Także klasyczny kształt. różne warianty zabezpieczenia przed samo odkręcaniem. Preferowany przeze mnie nie psujący wyglądu silnika spalinowego SiM 2b to ostatnia wersja. kolejny przekrój silnika ze spiłowaną kod kontem śrubą kompresyjną w miejscu styku z przeciw tłokiem. w rosyjskich silnikach była i taka wersja gdzie sprężysta odpowiednio dobrana podkładka robiła naciąg wstępny. w silniku 2,5 z serii MK pamiętam taki patent. I to działało. Mnie się nie udało dobrać odpowiednio sprężystej blaszki plus stosowne osadzenie (podtoczenie) w miejscu gdzie w przeciw tłoku był drobnozwojny gwint. (RYTM) I u mnie to nie działało. najprostsze czasami jest najlepsze. Bez ingerencji w silnik Waldemar Salach takie rozwiązanie preferował. To dotyczy silnika Super Tigre.
Rekomendowane odpowiedzi