Tender79 Opublikowano 5 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2018 Ostatnio będą na lotnisku pozazdrościłem koleżance pięknego ESA Focke Wulfa 190. Projekt Garkulec został zrealizowany więc zapadła decyzja… trzeba zrobić Warbird’a z okresu WWII. Koncepcji było wiele. Zakres wyboru modelu ograniczyłem do Allied Force, jednak Spitfire i Mustang odpadły od razu jako zbyt oklepane. Na placu boju został Hawker Typhoon i P47 Thunderbolt (w moim odczuciu najlepszy samolot WWII) no i osiłkowi w żłobie dano… więc po co wybierać na jak można zrobić dwa! Ten wątek tyczy się budowy P47 Thunderbolt. Szukałem w sieci i mało jest tych modeli budowanych jako scratch build. Z racji tego, że kraksy zdarzają mi się często nie wykonuję swoich modeli z perfekcyjną dbałością o detale. Skupiam się na szybkości wykonania i prostocie konstrukcji. Model ma poprawnie latać i cieszyć oko. Thunderbolt ze zwoją majestatyczną sylwetką nie może mały, zaprojektowałem go z rozpiętością 1300mm. Budowę zacząłem od skrzydła. Do tej pory wykorzystywałem profile z rodziny KFM. Tym razem chciałem spróbować coś innego. Oglądałem jak robią skrzydła chłopaki z Flight Test. Skrzydła do P47 zrobiłem kopiując rozwiązanie jakie wykorzystali przy budowie ich Spitfire’a. Dwie połówki skrzydła są wykonane z jednego kawałka foambord 5mm zagiętego na krawędzi natarcia. Dolna część proilu kończy się na 20 cm przed końcówką płata. Wg chłopaków z Flight Test ogranicza to „tip stall”. Najpierw wydruk, wycięcie formy, klejem na piankę i wycinamy. Następnie wklejamy dwa dźwigary, które będą tworzyć wysokość profilu. Pierwszy dźwigar na 25% cięciwy profilu. Dźwigar sklejony z dwóch kawałków foam bord 5mm, następnie odstęp na bagnet ustalający wznios (w moim przypadku 5 stopni) i ponownie dźwigar. Na krawędzi spływu element ułatwiający łączenie górnej i dolnej części płata – zwiększa powierzchnie klejenie i ładnie formuje profil. Wklejamy serwomechanizm. Następnie nacinamy (z wyczuciem bo pęknie przy zginaniu) miejsce zagięcia na krawędzi natarcia, aby ułatwić zaginanie górnej części płata. Z wyczuciem i na raty naginamy górną część i dociskamy ją do dźwigarów aby zobaczyć gdzie zrobić nacięcia formujące kształt profilu (nacinamy z wyczuciem). W moim przypadku część skrzydła będąca w kadłubie jest płaska więc trzeba zrobić nacięcia jak na załączonym zdjęciu. Wklejamy bagnet formujący wznios (w moim przypadku 3x5mm foam bord), nakładamy klej na rowek na krawędzi natarcia, dźwigary, bagnet i element na krawędzi spływu i kleimy. Operacje powtarzamy na drugim skrzydle i łączymy obie połówki płata ze sobą wsuwając bagnet. Gotowe – całość z wycięciem zajęła mi około godziny – gotowe skrzydło waży 400 gramów. Myślałem długo jak zrobić kadłub. Aby zachować kształt zbliżony do oryginału musi być dość mocno zaoblony. Użycie foambord nie wchodziło więc w rachubę. Szukałem lekkiego rozwiązania, ponieważ masa gotowego modelu przygotowanego do lotu nie może przekraczać 1200 gramów. Elektronika w moim przypadku waży 350 g, więc na kompletny kadłub zostaje 450g. Z racji tego, że posiadam wycinarkę do styropiany zdecydowałęm się zrobić styropianowy rdzeń kadłuba, który po połączeniu i wzmocnieniu profilami węglowymi będzie potraktowany papierem na Wikol dając bardzo lekką i wytrzymałą konstrukcję. Aby ułatwić wycinanie kadłub skład się z trzech części. Zaprojektowałem i wydrukowałem odpowiednie kształtki i wyciąłem elementy wraz z przednią pokrywą silnika z wewnętrznym otworem na silnik (osłona silnika z twardego XPS’u) Wycinanie i dopasowanie styropianowych elementów około 3 godzin. Aby sprawdzić jak będzie wyglądała sztywność po nałożeniu papieru na Wikol połączyłem ogonową i środkową część kadłuba i pokryłem ją kilkoma warstwami papieru pakowego uwzględniając włókna wzdłuż i w poprzek aby sklejka byłą jak najmocniejsza. Efekt pozytywnie mnie zaskoczył. Po wyschnięciu kadłub jest bardzo twardy i wytrzymały na odkształcenia. Wyschnięty element waży 70g więc na resztę zostaje już tylko 380g powinno się udać. W między czasie wyciąłem z foam bord 5mm statecznik pionowy w ster wysokości, który okleiłem mocną taśmą. Planuje wychylenie steru wysokości do max 30 stopni. Następnie wyciąłem w kadłubie otwory na skrzydła uwzględniając kąt zaklinowania na 2 stopnie, wkleiłem balsowe wzmocnienia. Element przed pokryciem papierem waży 30g. Zacząłem przygotowywać łoże silnika z twardego XPS’u – będzie wklejone w kadłub na klej epoksy i 4 bolce o długości 4 cm. Silnik musi być łatwo demontowalny - ze sklejki 3mm wyciąłem kształtkę do której od tyłu zostały wklejone nakrętki na śruby mocujące silnik, następnie sklejka zostanie wklejona w łoże w twardego XPS’u. Łoże zostało tak uformowane aby zapewnić 1 stopniowy skłon silnika. I to tyle na razie, na 11 listopada planowany oblot. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 5 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2018 Cześć, trzymam kciuki za oblot,nareszcie na forum zawitała pianka ala flitetest jak i pewne rozwiazania konstrukcyjnie chłopaków za morza. Opierasz budowę na jakiś konkretnych planach ? Czy jakies ogólne rzuty samolotu ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
a2j Opublikowano 6 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2018 Napisz co to za pianka gdzie i za ile nabyłeś? Bardzo lubię projekty Panów z FliteTest. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 6 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2018 Witam kolegów, odnośnie planów to wzorowałem się na ściągnięty z aerofred.com i rysunkach z netu. Na zdjęciu poniżej widać różnicę w moim kadłubie vs. orginał (upraszam konstrukcję) Jeśli chodzi o zakup pianki to wpisz w net płyta piankowo - kartonowa (są w sklepach dla plastyków) jak kupuję w sklepie stacjonarnym tu: https://architekci-sklep.pl/1070-plyty-piankowe Bardzo fajny i wytrzymały materiał, świetnie się z niego buduje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sławek Opublikowano 6 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2018 Dżwigar przy tej wielkości modelu to raczej nie z pianki.... Widzę pokryty ogon- strasznie pomarszczony papier - kryj nim PO jego dobrym namoczeniu . Unikniesz zmarszczek . Jeśli to był element docelowy radził bym wykonać go od nowa. Najlepiej kryc sklejony juz cały kadłub -bedziesz mógł przed oklejeniem nadac mu odpowiedni kształt na przejściach segmentów a krycie dodatkowo wzmocni ich połączenie. Model dzięki temu zabiegowi nie będzie wcale bardziej pracochłonny a zyska na wyglądzie . Uproszczenie modelu wcale nie musi iść w parze z wyglądem ala klocki Lego . Ogólnie pomysł fajny -śledzę dalsze postępy. PS pianka tego typu jest też dostępna pod nazwą X-foam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 6 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2018 Co do dzwigara to kolega Slawek po części ma racje, na poczatku w moim spitfire z ft z piankowy m dzwigarem nie bylo problemów ale po wielu startach i lądowaniach taki dzwigar6 na łączeniu był coraz bardziej słaby i skrzydelko zaczelo sie rozchodzić. Nie mniej u ciebie dzwigar piankowy jest dużo bardziej solidny myślę ze powinno być problemów z wytrzymałością. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 6 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2018 To zdjęcie części ogonowej było przed wyschnięcie. Teraz wyglada zdecydowanie lepiej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 6 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2018 Moim zdaniem wystarczył by papier sniadaniowy wyszlo by trochę lżej i latwiej sie namacza niz pakowy, ale coś za coś. Ogon kadłuba nie do złamania w tym zestawieniu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 7 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2018 No to kadłub prawie gotowy (na zdjęciu jeszcze niedoschnięty stąd pomarszczenia) jak na razie mamy: - kompletny płatowiec: 420g - elektronika (silnik RAY c3536, KV 1250, pakiet 2200 mAh, odbiornik) 395g - statecznik pionowy i poziomy: 63g - oklejony kadłub 277g co daje 1 155 gramów, więc przy bezwietrznej pogodzie i tej pow. skrzydeł powinien pięknie latać, ale to się okaże. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 7 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2018 Jak wyschnie to możesz zważyć ponownie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 7 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2018 Jasne, bezpośrednio po nałożeniu ważył 320g, rano 277g, zwaze po robocie i napisze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 7 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2018 To sporo wody odparowało, przydatna informacja Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 7 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2018 A po całkowitym wysuszeniu mamy 254 gramy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 8 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 Czyli sumarycznie ok 70g wody odparowało. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mayster8405 Opublikowano 8 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 Ciekawe co mocniejsze!? bo papierem nie oklejałem, natomiast japonką na wikol tak. Robiąc mojego SU 37, dziobek okleiłem-wzmocniłem fizeliną krawiecką bo wyglądał na bardzo słaby punkt. Po dwu kraksach dziobrk wytrzymał a dewastacja nastąpiła za nim. Ciężar fizeliny jest wiele lżejszy od papieru a jej struktura przypomina pajęczynę.Występuje także z klejem do prasowania. Nie wiem, czy ktoś coś takiego robił i ma porównanie!? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 8 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 Niestety zawsze kleiłem papierem pakowym na wikol, nie mam porównania do innych okładzin. Ale ciekawi mnie też czy waga 254 g przy 90 cm kadłubie to mało czy dużo, Waszym zdaniem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 8 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 Dużo czy mało ciężko stwierdzić nie chcesz przekroczyć 1200 czy ci sie uda nie jestem do końca przekonany, ja jestem wlasnie na etapie wykańczania (głównie malowania) swojego p 51, mam jakieś 120cm rozpiętości a na wadze juz 1300 g oczywiście na gotowo z wyposażeniem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 8 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 Odnośnie wagi gotowego do lotu wygląda, że wyjdzie około ~~1250 gramów. Tym czasem dokonałem wyliczeń CG i wygląda to następująco Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 8 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 Oki, podasz link do stronki w której wyliczyles środek ciężkości? Jaki silnik elektryczny planujesz założyć ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 8 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 Link do strony gdzie możesz wyliczyć CG jest TUTAJ a co do silnika to posiadam (dane ze strony): G2 RAY C3536-1250 Silnik przeznaczony do napędu bezpośredniego modeli samolotów o wadze do 1500g i szybowców o wadze do 1600g zasilanych z baterii lipo złożonej z 2 do 4 ogniw. Podstawowe dane: wymiary: fi 35 x 36mm średnica ośki: 4mm zasilanie: 2-4 ogniw Li-xxx waga: 105g KV: 1250 obr/V zalecane śmigła: 3S Li-pol 11x5, 4S Li-pol 9x5 moc max: do 420W (3S) obiążenie max: 38A/30s zalecany regulator: 40A zastosowanie: modele trenerków do 1500g, szybowców do 1600g, akrobatów do 1300g, akrobatów 3D do 1050g Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi