BRoman Opublikowano 7 Lipca 2019 Opublikowano 7 Lipca 2019 Może zabawimy się w zgadywankę ? Co to jest ? Jaki element modelu ?
BRoman Opublikowano 7 Lipca 2019 Autor Opublikowano 7 Lipca 2019 Pęknięty, złamany. Jakaś różnica ? Faktycznie to coś było bagnetem. Zastanawiające ułożenie włókien i ciekawy sposób nieprzesączenia . Macie jakieś zdanie o wykonaniu ?
Czaro Opublikowano 7 Lipca 2019 Opublikowano 7 Lipca 2019 Bez żywicy kompozyty są lżejsze. I ja to rozumiem
BRoman Opublikowano 8 Lipca 2019 Autor Opublikowano 8 Lipca 2019 Czaro ! Wytłumaczyłeś mi jak krowie na rowie ! Przyszło nowe ? Ten bagnet był w modelu 6,3 m i chyba każdy gram się liczy !
japim Opublikowano 8 Lipca 2019 Opublikowano 8 Lipca 2019 Pęknięty, złamany. Jakaś różnica ? Faktycznie to coś było bagnetem. Zastanawiające ułożenie włókien i ciekawy sposób nieprzesączenia . Macie jakieś zdanie o wykonaniu ? Z mechanicznego punktu widzenia sam środek przekroju jest właściwie tylko wypełniaczem, bo największe naprężenia są zawsze w skrajnych włóknach. Ułożenie wynika pewnie z "rolowania" materiału (jak rolada z nadzieniem) i upchnięcia go do kwadratowej formy. W ten sposób zewnętrzne włókna są węglowe a w środku jest szklany wypełniacz. Tylko podczas rolowania albo celowo (dla oszczędności) albo przez zły dobór ilości nie przesączono włókien wypełniacza.
Czaro Opublikowano 8 Lipca 2019 Opublikowano 8 Lipca 2019 Czaro ! Wytłumaczyłeś mi jak krowie na rowie ! Przyszło nowe ? Ten bagnet był w modelu 6,3 m i chyba każdy gram się liczy ! Zawsze do usług! W modelu 6,3m zmniejszenie stopnia przesycenia to są już kilogramy, co również przekłada się na zmniejszenie kosztów materiałowych. Dobra żywica droga rzecz, trzeba szanować
silesia_system Opublikowano 8 Lipca 2019 Opublikowano 8 Lipca 2019 http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/654392-PWS-(Oldgliders-M-1-3-6-3-m)-Baubericht!/page5 tylko ciekawe jak ta pętla była wysterowana ...
BRoman Opublikowano 9 Lipca 2019 Autor Opublikowano 9 Lipca 2019 Kto jak kto ale ty wiesz jak wysterować pętlę by była prawidłowa albo nieprawidłowa . Nie to jest zastanawiające. Zastanawia sposób wykonania bagnetu . Jeszcze tego nie widziałem (jak wiele innych rzeczy) .
japim Opublikowano 9 Lipca 2019 Opublikowano 9 Lipca 2019 Oj, oj, Przemek, slyszysz dzwony, ale chyba nie bardzo sie orientujesz, z ktorego kosciola i przez to sam sobie zaprzeczasz. Jak napisales - role nosna odgrywaja wlokna weglowe zewnetrznych scianek przekroju i te powinny byc spojone ze soba zywica. Natomiast wypelniacz, jak sama nazwa wskazuje, pelni jedynie funkcje wypelnienia (zapewne jedynie ze wzgledow technologicznych, podczas formowania ma zapobiegac tendencji odksztalcania sie zewnetrznych warstw laminatu weglowego w kierunku wnetrza przekroju laminowanego elementu), wiec powinien byc jak najlzejszy, a przesaczanie go (ciezka) zywica byloby w modelu latajacym posunieciem kontraproduktywnym. Moim zdaniem do zasady konstrukcyjnej tego elementu jako takiej raczej nie mozna sie przyczepic. Przyczyna zlamania mogla byc wada w warstwie laminatu weglowego (miejscowo zbyt mala grubosc, niedostateczne nasaczenie zywica lub cos podobnego), albo po prostu wymiar przekroju elementu (wada konstrukcyjna modelu) okazal sie niewystarczajacy w stosunku do panujacych w locie obciazen. Jarku - nie wiem po co te wycieczki osobiste o dzwonieniu itd? Pracuje zawodowo w takich obliczeniach. Jeżeli masz lity przekrój 10x10mm lub pusty 10x10mm ze ścianką 1mm to owszem redukujesz przekrój (i masę) o 36% ale wynikowa wytrzymałość przekroju (zakładając, że jest cało węglowy) spada 2.4 krotnie. Jeżeli wewnętrzne włókna nie były przesączone to nie brały udziału w przenoszeniu obciążeń ściskających (bo trudno jest naciskać na sznurek). a w przypadku kompozytów to właśnie naprężenia ściskające powodują wyboczenie i w konsekwencji zniszczenie. Znając dokładne wymiary bagnetu i schemat zamocowania można drogą "reverse engineeringu' policzyć dopuszczalne obciążenie na danym elemencie.
BINIU 98 Opublikowano 9 Lipca 2019 Opublikowano 9 Lipca 2019 Witam,dla świętego spokoju szerokość 17,2 mm wysokość 14 mm grubość warstwy węgla 2 -2,5 mm długość 620 mm waga modelu 10 kg w modelu 2 szt obok siebie (34,4 x 14 ) waga 1 szt 270 gram kieszenie - kadłub ,skrzydła laminat szklany
japim Opublikowano 9 Lipca 2019 Opublikowano 9 Lipca 2019 I zeby nie bylo: porownanie przekroju "pustego" z przekrojem litym, wypelnionym calkowicie tym samym materialem, jest w tym przypadku zbyt daleko idacym uproszczeniem. Tutaj mamy mianowicie do czynienia jedynie z przekrojem "pustym", wypelnionym wypelniaczem, a nie z pelnym przekrojem CFK. I dlatego pod wzgledem mechaniczno-wytrzymalosciowym przedstawiony tutaj przekroj nalezy traktowac jedynie jako przekroj "pusty", a wiec bez uwzgledniania udzialu wypelniacza (bez wzgledu na to, czy bylby on przesaczony zywica, czy nie). Jarku - całe szczęście mówimy tym samym językiem. Tak - moje uproszczenie było zbyt daleko idące. Ja po prostu założyłem, że ten wypełniacz jest tam z powodów procesowych. Na mój rozum pomaga w uformowaniu kwadratowego przekroju w formie - inaczej ciężko byłoby dopchnąć węgiel do brzegów/krawędzi formy. Chyba, że np balonem. Pytanie powstaje dlaczego ten wypełniacz w obecnej formie w postaci "nie pracującej na obciążenie wzdłużne waty" i jedynie zapobiegającej zapadnięciu się przekroju jest ok. A może jednak powinien współpracować z resztą? Gdyby był przesączony niezależnie czy wykonany z węgla czy ze szkła to na pewno wzmocniłby konkretnie ten komponent.
BRoman Opublikowano 9 Lipca 2019 Autor Opublikowano 9 Lipca 2019 Miło się czyta merytoryczne argumenty . Może jeszcze koledzy zajmujący się od lat -jak piszą -zagadnieniami wytrzymałości podadzą związek sztywności z wytrzymałością . Jest taki związek ? Zamiast tej zwitki szklano- węglowej mogłaby być jakaś sztywniejsza pianka-tak zrozumiałem argumentacje kolegów. Mam bagnety puste w strefie obojętnej i nie jest to nic specjalnego-rozwiązanie znane od lat .
japim Opublikowano 9 Lipca 2019 Opublikowano 9 Lipca 2019 Związek jest: zależy od materiału, od rodzaju obciążenia, od kształtu. W czystym rozciąganiu nie ma to żadnego znaczenia i jest zależne tylko od właściwości materiału - o tym na poniższym wykresie. Np wspomniane włókno. Na rozciąganie jest sztywne i bardzo wytrzymałe, a na ściskanie miękkie jak... Na puszce 0.5l przy umiejętnej zręczności można stanąć - ale wystarczy się delikatnie przechylić a puszka się zgniata. Bo w rzeczywistości rzadko kiedy mamy do czynienia z czystym rozciąganiem. Mamy też zginanie a wraz z nim pojawia się ściskanie, ścinanie, i wyboczenie a to właśnie w tym ostatnim moduł Younga już ma znaczenie (sztywność). No i jest też sztywność samego przekroju który opisany jest przez moment bezwładności. W uproszczeniu im jest on większy tym przekrój jest sztywniejszy i bardziej wytrzymały na zginanie w danej osi. Tu taki fajny obrazek: Widać że włókno szklane jest bardziej elastyczne od stali, ale pęka przy większych naprężeniach (liniowo odkształca się pod mniejszym kątem).
Rekomendowane odpowiedzi