Jump to content
osteon

Konwersja łodzi spalinowej na elektryczną

Recommended Posts

Proszę o poradę gdzie mogę poruszyć temta konwersji łodzi sportowej 120cm, z silnika spalinowego na elektryczny. Zakupiłem silnik o mocy 5280W , regulator 180A ale nie wiem jaka śrubę napędową. Chciałbym umieścić zdjęcia łodzi i skontaktować się z osobami które pomogły by mi w pełni skonfigurować tą łódkę. Pozdrawiam. Marek Młodziński

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trafiłeś w odpowiednie miejsce. Lecz czasami odpowiedź nie spada od razu. Jaka śruba, nie ma na dobór śruby złotej recepty. Wpływa na to masa czynników. Wielkość kadłubu KSZTAŁT, obroty silnika, ile KV na V. Waga itd. Pewnie paru osobą nie spodoba się pomysł konwersji spaliny na elektryka, zaczną się argumenty i będzie nieprzyjemnie. Ale dasz radę powodzenia

P. S

Przepraszam za błędy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zanim napiszesz coś lub przed, klikasz okienko więcej opcji w prawym dolnym rogu. Wtedy na dole z lewej pojawi się standardowe okienka Dodaj plik. Jeśli natomiast chcesz wkleić link to często muszę najpierw kliknąć symbol BBCode, który jest dosłownie nad literą pogrubiającą B na niebieskim polu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Załączam zdjęcia mojej łódki.


Zanim napiszesz coś lub przed, klikasz okienko więcej opcji w prawym dolnym rogu. Wtedy na dole z lewej pojawi się standardowe okienka Dodaj plik. Jeśli natomiast chcesz wkleić link to często muszę najpierw kliknąć symbol BBCode, który jest dosłownie nad literą pogrubiającą B na niebieskim polu.

Bardzo dziekuje za podpowiedź. Pozdrawiam.

post-20928-0-92831900-1568878225_thumb.jpg

post-20928-0-21653000-1568878258_thumb.jpg

post-20928-0-01128400-1568878300_thumb.jpg

post-20928-0-38233300-1568878319_thumb.jpg

post-20928-0-87885600-1568878348_thumb.jpg

post-20928-0-39498600-1568878388_thumb.jpg

post-20928-0-98148200-1568878415_thumb.jpg

post-20928-0-07562600-1568878441_thumb.jpg

post-20928-0-55379400-1568878521_thumb.jpg

post-20928-0-09432900-1568878543_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

To jakie masz pytania konkretnie ?

Czy ten regulator jest odpowiedni do tego silnika, tej łódki.

Czy dobrze poprowadziłem chłodzenie bo według mnie za szybko sie grzeje regulator po 10min osiaga 67st C.

Czy ta śruba napedowa jest odpowiednia do tego silnika elektrycznego czy nalezy ja zmienić ( już zamówiłem śruby 2 szt

Metal 78mm 75mm P1.6 P1.4 Propeller Prop f 6.35mm 1/4" Shaft RC Boat Marine MONO

 

Łódka wolno pływa co nalezało by zmienić by pływała szybciej?
Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja zapytam :

- ile obrotów ma silnik

- jakim napięciem go zasilasz

- jakieś średnicy masz wał ( i średnice linki i samego wału śruby )

- jak wysoko nad wodą wypada wał , od lustra wody do osi obrotu .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak kolega Marek, będzie się przypadkiem wybierał do Wrocławia, to zapraszam.

Jak będzie chwila czasu to sprawdzimy co tą łódkę boli, dobierzemy jakąś śrubę (bo trochę ich mam), pójdziemy na naszą zatoczkę i  stateczek popłynie.

Z tego co widać to jakiś "gotowiec" jest, to i jakoś tam pływał, więc pewnie znowu popłynie jak go nauczymy

Jakby co to kontakt na skrzynkę :)

 

Szkoda, ze kolega Marek tak późno się pokazał na forum, bo akurat w zeszłym tygodniu o rzut beretem od Bogatyni, w Hagenwerder odbyły się zawody łódek FSR.  Tym razem Polaków tam nie było, bo byliśmy w Czechach, ale i tak można było dużo podpatrzeć od niemieckich kolegów. Szkoda :(

 

A co do śruby to moim zdaniem jest o wiele za duża do tego silnika.

Ten silnik potrzebuje mniejszej śruby... I wtedy (miejmy nadzieję) cały układ napędowy będzie o wiele lepiej pracował.

Wg mnie śruba do tej łódki powinna mieć średnicę mniejszą niż 50mm

Do tego odpowiednie ustawienie kąta wału i może coś z tego będzie

 

A.C.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak kolega Marek, będzie się przypadkiem wybierał do Wrocławia, to zapraszam.

Jak będzie chwila czasu to sprawdzimy co tą łódkę boli, dobierzemy jakąś śrubę (bo trochę ich mam), pójdziemy na naszą zatoczkę i  stateczek popłynie.

Z tego co widać to jakiś "gotowiec" jest, to i jakoś tam pływał, więc pewnie znowu popłynie jak go nauczymy

Jakby co to kontakt na skrzynkę :)

 

Szkoda, ze kolega Marek tak późno się pokazał na forum, bo akurat w zeszłym tygodniu o rzut beretem od Bogatyni, w Hagenwerder odbyły się zawody łódek FSR.  Tym razem Polaków tam nie było, bo byliśmy w Czechach, ale i tak można było dużo podpatrzeć od niemieckich kolegów. Szkoda :(

 

A co do śruby to moim zdaniem jest o wiele za duża do tego silnika.

Ten silnik potrzebuje mniejszej śruby... I wtedy (miejmy nadzieję) cały układ napędowy będzie o wiele lepiej pracował.

Wg mnie śruba do tej łódki powinna mieć średnicę mniejszą niż 50mm

Do tego odpowiednie ustawienie kąta wału i może coś z tego będzie

 

A.C.

Bardzo dziekuje. Też tak myslę, ze sruba powinna być mniejszej srednicy ale nie wiem jaką i gdzie mam kupić bo wał to 1/4 cala ?

To ja zapytam :

- ile obrotów ma silnik

- jakim napięciem go zasilasz

- jakieś średnicy masz wał ( i średnice linki i samego wału śruby )

- jak wysoko nad wodą wypada wał , od lustra wody do osi obrotu .

Silnik ma 30000obrotów, zasilany pakietem 6c 300A, wał o srednicy 1/4 cala. Wysokość wału od lustra wody zmierzę jutro. Pozdrawiam i bardzo dziękuję za zaangażowanie i pomoc.

Bardzo dziekuje. Też tak myslę, ze sruba powinna być mniejszej srednicy ale nie wiem jaką i gdzie mam kupić bo wał to 1/4 cala ?

Silnik ma 30000obrotów, zasilany pakietem 6c 300A, wał o srednicy 1/4 cala. Wysokość wału od lustra wody zmierzę jutro. Pozdrawiam i bardzo dziękuję za zaangażowanie i pomoc.

Silnik ustawiony na 1280KV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marek trzymaj się Michała on jedyny na tym forum ma duże udokumentowane doświadczenie w napędach takich łodzi jak twoja.

Co do temperatury twojego ESC to całkiem normalna. ten model jak dostanie prawdziwego kopa to Akku nie dotrwa 10min chyba że pociągniesz kabel z elektrowni Bogatynia  :D  :D  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo dziekuje. Też tak myslę, ze sruba powinna być mniejszej srednicy ale nie wiem jaką i gdzie mam kupić bo wał to 1/4 cala ?

Silnik ma 30000obrotów, zasilany pakietem 6c 300A, wał o srednicy 1/4 cala. Wysokość wału od lustra wody zmierzę jutro. Pozdrawiam i bardzo dziękuję za zaangażowanie i pomoc.

Silnik ustawiony na 1280KV

Silnik ustawiony na 12800KV

Marek trzymaj się Michała on jedyny na tym forum ma duże udokumentowane doświadczenie w napędach takich łodzi jak twoja.

Co do temperatury twojego ESC to całkiem normalna. ten model jak dostanie prawdziwego kopa to Akku nie dotrwa 10min chyba że pociągniesz kabel z elektrowni Bogatynia  :D  :D  :D

He he he. Z tą elektrownia to ci sie udało . Dziekuje Wszystkim za wiadomosci i wsparcie. Jak myslisz do jakiej temperatury moge dopuscic w regulatorze by go nie uszkodzić?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coś się tu nie zgadza. Twierdzisz, że pływasz 10 minut, nasuwa się od razu myśl, że Twój silnik osiąga szczątkową moc. Przyczyny takiego stanu mogą być dwie, akumulator, który umiera, lub wał za wysoko co bym na razie wykluczył. Żeby model tych gabarytów pływał sprawnie, potrzeba powyżej 4kW mocy. Policzmy więc,

- Dysponujesz pakietem 6 celowym, 6x3,85V ( takie napięcie ja przyjmuję do obliczeń) =  23,1V. Aby osiągnać moc elektryczną 4000W przy takim napięciu potrzeba ponad 160 amperów prądu. Jest to bardzo dużo, dlatego zasilanie takiego modelu takim napięciem jest błędem.  Obroty Twojego silnika przy takim napięciu to niecałe 30000.  Czy to dużo czy to mało? Jest to moim zdaniem dolna granica dla napędu zanurzonego i średnicy śrub w granicach 49-54mm. Twoje śruby są dużo za duże, potrzebujesz śruby 52-54mm, problem w tym, że kupno takiej na wał 6,35mm graniczy z  cudem. Ja ten temat przerabiałem, mam model 120cm długości, zasilam go 8 celami, jest to za mało,  obroty na śrubie mam w granicach 35 tyś, i śrubę 54mm.  Prąd mam na poziomie 140A i morduje nim akumulatory.  Wszystkie śruby, które posiadam, zostały przetoczone na tokarce z otworu 4,86 na 6,35mm. Stosowanie cieńszych wałów niż 1/4 cala przy takich mocach napędu elektrycznego to szybka droga do ukręcenia ich.  Po zastosowaniu śruby w granicach 50-54mm Twój model prawdopodobnie ożyje ale nagle napotkasz problem, mięknących akumulatorów i przegrzewania regulatora. Temperatura o której piszesz jest jeszcze w normie, ale pierwsze co wysiądzie w Twoim regulatorze to elektrolity i dopiero zaczną się  problemy. Nie chce Ciebie zniechęcać ale ja bym zmienił silnik na 750-800 obrotów i zasilanie na 10-12 cel. Wtedy dopiero jest tak jak ma być. Kluczowe jednak jest WYWAŻENIE  modelu i ustawienie wału.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.