Jump to content
Jarek1925

Całkowity początek z lataniem FPV przy pomocy kontrolera lotu

Recommended Posts

Witam wszystkich,
Latam modelami od paru lat. Zapoznałem się już z FPV jednak bez żadnego wspomagania kontrolera lotu, OSD, GPS itd. Po prostu samo czyste latanie FPV. Wiem że jest to trochę niebezpieczne dla modelu bo w razie utraty zasięgu, zakłóceń lub innych problemów model leci sobie dalej i nie mam nad nim żadnej kontroli. Chciałbym z tego powodu zakupić prosty w obsłudze kontroler lotu, do tego GPS aby nie utracić całkowicie modelu oraz aby posiadał OSD. Nigdy się w to nie bawiłem i nie wiem nawet jak dokładnie pytać w google. Posiadam samoloty więc nie będzie mi on potrzebny do żadnego quadrokoptera. Loty jakie planuję wykonywać to max 1km. Po prostu "wokół komina" z tym że patrząc z góry. Posiadam aparaturę FS-i6. Odbiorniki FS-IA6B które mają wyprowadzenie PPM jak i S-BUS. Pomoc jaka by mi się przydała to jaki kontroler i GPS kupić oraz jak to połączyć i skonfigurować. Chyba że są gotowe poradniki które dobrze wszystko wyjaśniają. Mój osprzęt FPV to boscam ts832 600mW. Odbiór za to google Eachine EV800. Jeśli byłby ktoś bardzo pomocny byłbym bardzo mocno wdzięczny. Chciałbym aby był to też poradnik dla następnych osób będących w mojej sytuacji. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sam uzywam w moich skrzydlach z powodzeniem dwoch kontrolerow firmy MATEK. F405 CTR - uniwersalny, takze do dronow i F411 Wing, malutki i jak nazwa wskazuje do samolotow. Do tego modul GPS SAM-M8Q tej firmy (wersja bez kompasu, bo w samolocie nie jest potrzebny). 

 

 Po prawidlowym podlaczeniu i skonfigurowaniu (INAV w moim przypadku) dziala wszystko bez problemu. 

 

Nie jest to moze najtansza opcja, ale sprzet jest sprawdzony w boju. Do tego dokumentacja jest dostepna i w miare czytelna, co w przypadku niektorych produktow nie jest takie oczywiste.

 

FrSky tez ma tego troche w ofercie i chyba tansze ale sie nie wypowiem bo nie uzywalem.

 

Jest jeszcze rodzimy kompletny system PitLaba, z pelnym serwisem i wszelka pomoca, ale niestety troche inne pieniadze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jestem bardzo wdzięczny za odpowiedź. Oba te kontrolery są dla mnie jak najbardziej ok pod względem ceny. Dziwi mnie tylko że moduł GPS który pokazałeś jest prawie że w cenie samego kontrolera. A taki moduł również spełniał by swoją funkcję czy jednak jeśli kontroler Matek to i musi być GPS Matek?
https://www.banggood.com/pl/Beitian-Smallest-Mini-Dual-GLONASSGPS-BN-180-Micro-Double-GPS-Antenna-Module-UART-TTL-For-CC3D-F3-RC-Drone-Airplane-p-1208587.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gzies kiedys znalazlem wytlumaczenie dlaczego ten modul jest 4 x drozszy niz inne. Nie moge teraz odszukac ale to mnie przekonalo :)  ;) do zakupu. Poza tym chcialem uniknac niespodzianek z niekompatybilnoscia itp i dlatego wybralem z tej samej firmy.

 Ten GPS z linku jest tani, znany i lubiany. Powinien zadzialac bez problemu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zostaje jeszcze ardupilot na omnibusie f4 pro v3 z gps-em od miniapem-a lub minipix-a.

Prostszy w konfiguracji ale musi być pierwszy raz zaprogramowany przez DFU. Na dzień dzisiejszy za 140 zł masz system prawie pro:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie latam dronami (na szczescie bo i bez tego to hobby za duzo pochlania...). GPS po podlaczeniu do FC, konfigurujesz w INAVIE czy innym konfiguratorze kontrolera.

 

...Ardupilota nie znam. Kiedys cos patrzylem, ale jakis mi sie wlasnie zawily wydal -_- . Do Mateka tez trzeba za pierwszym razem (chyba? w obu tak robilem) wgrac odpowiedni program w mode DFU (jesli to o to samo chodzi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, a co dokładnie oznacza zaprogramowamy przez DFU? Maxiiii czyli za 140zł mam już wszystko czego oczekuję od takiego systemu? Czyli OSD i w razie problemów automatyczny powrót chociaż aby odzyskać zasięg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tryb DFU to inaczej tryb bootloadera. W skrócie - by zmienić oprogramowanie kontrolera lotu, bądź też je uaktualnić - musisz uruchomić kontroler w trybie, który na to pozwoli. Najczęściej używa się do tego przycisku (czasami zwiera specjalne piny) na kontrolerze i dopiero wtedy można wgrać najnowsze oprogramowanie Betaflight, INAV, czy inne pochodne. Brzmi skomplikowanie, ale jest to bardzo proste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

W wgrywanie oprogramowania się bawiłem kiedyś. Tylko było to oprogramowanie do flysky i6 wgrywane przez arduino. Dziękuję chłopaki za odpowiedzi. Dla mnie to trochę czarna magia a z drugiej strony chciałbym być spokojniejszy w czasie lotu. Czekam jeszcze na Ciebie Maxiii. Nie do końca rozumiem ale musiałbym kupić Omnibusa F4 Pro i coś jeszcze żeby to chodziło? Trochę się wbtym gubię i byłbym bardzo wdzięczny jeśki ktoś napisałby mniej więcej w jakie elementy muszę się zaopatrzyć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omnibus i gps z kompasem to cały system zapewniający prawidłowe latanie i co najważniejsze po prawidłowej konfiguracji tryb lotu taki jak RTL (powrót do domu) działa bez żadnej dodatkowych ustawień.

Tak zachowuje się samolot w którym padł odbiornik i prawidłowo zadziałał FS.

https://www.youtube.com/watch?v=gs431ZEyeHU

 

Prawidłowa konfiguracja spowoduje prawidłowe działanie już za pierwszym lotem. 

Ale wybór należy do ciebie. 

Proponuję sprzęt wymieniony prze zemnie a pozostanie tylko wybór oprogramowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Omnibusa F4 Pro z OSD widzę na BG. GPS i kompas trzeba jakiś konkretny? Jeśli zakupię to wszystko to pomożesz mi to w miarę podpiąć i ustawić? Ogólnie chcę to wstawić do Twinstara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omnibus musi być w wersji v3 a gps ma mieć kompas plus odpowiednią wtyczkę. I tak trzeba będzie przestawiać piny we wtyczce. Najlepszy jest od mini apm-a, od mini pix-a też ma chyba taką wtyczkę ale nie miałem takiego więc nie jestem pewny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten drugi omnibus jest lepszy bo ma jeszcze pomiar prądu i napięcia.

GPS też jest dobry pamiętaj tylko o wtyczce.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W takim razie w domu na kompie sprawdzę te wtyczki i bym zamówił. Mogę liczyc wtedy na Twoją pomoc? Żeby nie zapomnieć to ten omnibus połączy się z odbiornikiem flysky ia6b?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, jestem tutaj świeży jeżeli chodzi o fpv. Z lataniem RC mam doświadczenie, aktualnie mam kilka modeli typu pionier1400 i benzynę dwupłat. 

Mam prośbę o pomoc w skompletowaniu wyposażenia fpv do Pioniera. Loty w okolicy. 

Widziałem filmy z obrotowa kamera która podążała za ruchem goglami, fajne rozwiązanie. Jeżeli ktoś wie coś o tym proszę napisać. 

Nie rozpoczynam nowego tematu bo myślę że ten będzie akurat. 

Nie latam stronami i jak narazie mnie to nie interesuje. 

Wiem że muszę mieć google, nadajnik odbiornik i kamerę.

 

Czekam na informację, a najlepiej na konkretne linki ze sprzętem pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A gdzie chcesz kupować w PL czy CN? Albo inaczej - jaki budżet planujesz na to przeznaczyć? 500zł? 1000zl? 2000zł? No limit?

 

Do tzw pan-tilta potrzebujesz HeadTracker (można sobie zrobić za 25 zł) - albo gogle z wbudowanym headtrackerem. 

Do tego radio musi obsługiwać port PPM in - aby móc sygnał z headtrackera wysłać do modelu.

Wybór gogli to bardzo osobisty temat - pytanie czy nosisz okulary?

Jedni wolą "kubełki" - inni gogle. Do podziwiania okolicy IMHO są kubły - czyli duże wyświetlacze w obudowie.

 

I oczywiście najlepszy tekst "podajcie mi strony gdzie mogę sobie to wszystko kupić". Czy w związku z tym linki sponsorowane akceptujesz za odwalenie całej roboty za Ciebie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.