Skocz do zawartości

"replika" modelarskiego silnika benzynowego felgiebel


yarun
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

jak wspominałem wczoraj tak też się stało pierwsza seria korbowodów już jest gotowa 

IMG_20200517_201448.thumb.jpg.951a5f6506874dffb06de74614c01344.jpgIMG_20200517_201523.thumb.jpg.d4b5dc65d341513067d6cc9f590bbab5.jpg

 

na początek wykonałem uchwyt obróbkowy a następnie każdy z korbowodów został w nim zaciśnięty i wykończony oczywiście bez kłopotów początkującego frezera cnc sie nie obyło jednak efekt jest zgodny z zamierzeniami ;) na fotce są korbowody 3 szt gdzie oś otworów sie nie zgrała oczywiście one nie zostana zamontowane w silnikach 

teraz czas na przeciwwagi wału a może i dokończenie karteru? okaże się co będzie łatwiej zaprogramować  

 

IMG_20200517_201438.jpg

IMG_20200517_201928.jpg

  • Lubię to 3
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ładne cacko ? tak sobie myślę o naszej rozmowie. Kamil w pierwszej obróbce zrób kształt zewnętrzny, potem obróć (włóż do twojego przyrządu , na marginesie bardzo zgrabny) splanuj na wysokość i dopiero wtedy zrób dwa otwory (z przegłębieniem ) nie będziesz miał problemu z celowaniem w poprzednią obróbkę. Pozdrawiam Piotrek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba czas ujawnić co sie zdarzyło przez ostatni weekend w warsztacie ;)

więc wałkuję nadal temat korbowodów i został dopracowany do perfekcji powstał nowy przyrząd gdzie nie ma czegoś takiego jak przesunięcia względem stron prawej i lewej a eksperymenty prowadziłem na korbowodzie od silnika osmax 46ax przez co powstało 10 szt korbowodów na sprzedaż 

a o to efekty 

po lewej stronie oddalony troszkę leży pęknięty oryginał 

P.S.

w temacie felgieblana cnc powstają korbowody do pojemności 7,5ccm natomiast na tokarce wykonuję części karteru czyli tuleje łożyskujące wał oraz resztę podtoczeń np pod przerywacz zapłonowy w kolejnym kroku planuje obrobić gwinty oraz już z wykorzystaniem frezarki cnc rozfrezowania pod korbowód i cylinder 

IMG_20200524_162621.jpg

IMG_20200524_162635.jpg

IMG_20200524_162800.jpg

IMG_20200524_162824.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzesiek jak rozmawialiśmy w temacie korby możemy coś pomyśleć jednak nie na szybko bo jeszcze wrzeciono niskoobrotowe czeka na zainstalowanie w maszynie a tym czasem na przekór pewnym ludziom SZCZAWIK w weekend znów pracę nad silnikiem podgonił ;) tym razem powstały 3 kartery do pojemności 7,5ccm (tyle się ostało z 15 odlewów) oraz kilka tłoków to pojemności 15ccm. w karterach pozostanie tylko nawiercić otwory pod gwinty które zostały zaznaczone przez maszynę i karter gotów. kolejnym etapem będzie tuleja łożyskująca wał wykonać chcę ją z brązu. 

 

w międzyczasie maszyna zdążyła sie "zepsuć" a dokładniej czujnik wysokości narzędzia niestety to jest to jak sprzedawca chce mieć własny program sterujący maszyną a jeszcze nie skończył go pisać jednak panowie w piątek problem rozwiązali połowicznie natomiast dziś ostatecznie i będzie można działać nadal na 100% ;) 

 

oczywiście przed osiągnięciem takiego efektu jak na fotkach musiałem wykonać stosowne przyrządy pierwszy do wiercenia otworów w łapkach i kolejny pozwalający na obróbkę karteru z jednego mocowania od strony cylindra oraz od strony  skrzyni korbowej 

to tyle na teraz idę działać dalej  w następnym etapie pewnie pokarzę obrobione tłoki kartery z tulejką oraz to co zdołam zaprogramować na maszynę :) 

IMG_20200601_162841.jpg

IMG_20200601_162822.jpg

IMG_20200601_162758.jpg

IMG_20200601_162734.jpg

  • Lubię to 2
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

co tu dużo gadać Grzesiek wraz z Ryśkiem (koledzy z Jawora) byli w piątek na kontroli i zdemaskowali mnie :) więc czas ujawnić co działo się w długi weekend w warsztacie . niestety prace nie ida tak szybko jak bym chciał lub jak by sie wielu z was wydawało na każdym etapie są jakieś problemy raz większe raz mniejsze przykładem może być wiercenie tłoków pod sworzeń niby proste a jednak trudne aby obydwa otwory były w jednej linii jednak 4 tłoki poszły do przetopu ale lekcja odrobiona i w kajecie zanotowane jak ma to być robione ;) 

 

wiec do rzeczy walka była dokładnie z tłokami a efekt jest taki że w ciągu 3 dni są gotowe wszystkie tłoki jakie mam do silników 15ccm oraz 7,5ccm natomiast pora o której to piszę to godzina mojego wyjścia z warsztatu wiec chcąc coś naskrobać nie po frezowane mam tylko kanały w tłoku silnika 4ccm jednak pewnie jutro to zrobię i wszystkie tłoki idą do pudełeczka czekać na resztę części. co jeszcze? w wolnych chwilach pomiędzy przekładaniem odlewów w maszynie cnc wziąłem się za tulejki w korbowodach nie są one jeszcze obrobione wewnątrz bo korby czeka jeszcze jedna obróbka ale o tym później  

 

jestem trochę zmęczony staniem przy maszynach ale było warto ;) odlewy powoli się kończą więc muszę brać sie na poważnie za skończenie nowej wersji pieca odlewniczego i zacząć myśleć nad wykonaniem kolejnych odlewów do celu jakim miało być po 15 szt każdego z silników a jest co przetapiać uzbierało mi sie prawie całe wiadro 50l  wiór i nie tylko ( niestety niektóre z odlewów były po prostu brzydkie) 

 

miłego oglądania fotek koledzy :)

IMG_20200614_000429.jpg

IMG_20200613_235151.jpg

IMG_20200613_235229.jpg

IMG_20200614_000302.jpg

IMG_20200614_000324.jpg

IMG_20200614_000403.jpg

  • Lubię to 3
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

ostatnio co weekend to wyjazd jak nie na zawody to kolegów odwiedzam więc robota idzie średnio szybko maszyny głównie stoją a jutro jeszcze czeka mnie tygodniowa delegacja więc cokolwiek dopiero będę mógł działać w weekend jednak czas wyjazdów był owocny dorwałem ORYGINAŁ felgiebla wykonany w latach 30stych przez samego autora i konstruktora tegoż silnika.  więc co do wizyty w katowicach jak najbardziej na plus nie dość że widziałem silnika na żywo to jeszcze załapałem się na jazdę parowozem ;) i herbatę  z samowaru :) 

co do samych działań warsztatowch to przyszedł czas  na zrobienie porządku w plikach i efektem jest 100 % ogarnięcie pojemności 4ccm oraz 7,5ccm z pietnachą jeszcze walczę bo była traktowana po macoszemu jednak chcę mieć wszystko uporządkowane najbardziej jak się da. w międzyczasie na cnc robią się części do silników novarossi itp stosowanych w łodziach fsr  oraz inne części do łódek które zostały u mnie zamówione :) 

więc dziwajta chopy co żech widzioł na śląsku ? 

IMG_20200628_133444.jpg

IMG_20200628_205142.jpg

IMG_20200628_205148.jpg

IMG_20200628_205159.jpg

IMG_20200628_205204.jpg

IMG_20200628_205224.jpg

IMG_20200628_205231.jpg

IMG_20200628_205238.jpg

IMG-20200628-WA0000.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

problemy z fotkami widzę że nie tylko u mnie były ale na szczęście można już coś napisać ;) 

więc po weekendzie przybyło nowych części i zostały ruszone kolejne tematy wraz z moim pomocnikiem. jest troszkę wkurzający zadaje mnóstwo pytań na które odpowiedzi są oczywiste dla mnie ale cóż to jest właśnie mój tata mimo to lubię z nim pracować. więc przejął maszynę cnc na jeden wieczór i tak o to powstały tylne denka do pojemności 4ccm :) 

tata frezował a ja wykańczałem je na tokarce. pasują do karterów idealnie :) 

 

IMG_20200802_181344.thumb.jpg.05b00eabd378f072f4182db1816b26fb.jpg

 

IMG_20200802_234153.thumb.jpg.5cb8f6088c4c40cafa7b89ee1ccf40d6.jpg

 

11027.jpg.3fdd32262f2b04e91fb89d3fcd602e5a.jpg

 

i tutaj już w silniku obrys zewnętrzny jak i otwory pasują co mnie cieszy 

IMG_20200804_221519.thumb.jpg.27ee7eb8ebb976c599e5b7831f5edbf6.jpg

 

IMG_20200804_221538.thumb.jpg.6f983dbed07d7134fd577084099e7fbd.jpg

 

 

poza tylnymi denakami udało mi się zrobić serię korbowodów do pojemności 4ccm oraz 7,5ccm po 21 szt. dla czego 21? bo 1 przeznaczyłem na błędy jakie mogła by wykonać maszyna przy np źle wykonanym  przyrządzie do obrobienia drugiej strony korby. niestety ten temat mocno mnie denerwował zanim doszedłem do ostatecznego dopracowanego kształtu przyrządu. zajęło mi to około 4 próby i dopiero w ostatnim z nich wyszło wszystko tak jak w camie symetrycznie i bezproblemowo.

 

IMG_20200801_174559.thumb.jpg.93a9f46ec2fb4b8e2ee6ff2a8bae52e7.jpg

 

IMG_20200801_174848.thumb.jpg.3f382b9e236d9d1294e0254500458053.jpg

 

kombinuje również nad wykonaniem śrub napędowych do modeli fsr tu przykład 3łopatowej do klasy offshiore. pierwsza strona jak widać to żaden problem jednak obrobienie strony drugiej to już jest wyzwanie w mojej ocenie troche poważniejsze niż korbowody bo nie mam kompletnie pomysłu jak wykonać przyrząd aby ją złapać i trafić z bazami w te same punkty coś będzie trzeba nad tym podumać jak sądzę te śruby np dla Grześka czy reszty kolegów będą nie lada gratką ;)  planuje wykonywać je z aluminium brązu ewentualnie stalowe z cienkimi łopatkami 

 

718699574_ruba.thumb.jpg.8a02d63a9f3f56e7e6f884ec84732be8.jpg

i ostatnim tematem są zbiorniki paliwa do felgieblów zacząć trzeba było od wykonania stempla i matrycy gdy to już opanowałem to po pierwszych sztukach denek okazało się że wyciąganie stempla żabą hydrauliczną to zbyt czasochłonne a do tego niszczyło stempel więc musiałem w stemplu wykonać wymyślny system wypychający go z matrycy i udało się ;) 

wykonuje je z blaszki 0,5mm a podczas prasowania wygląda to jak by to nie była blaszka tylko kartka papieru jednak 15t nacisku robi robotę ;) 

 

 

IMG_20200801_174505.thumb.jpg.6bf2fe1d12ad03c67149204481160c50.jpg

 

tak właśnie miną mój weekend razem z tatem w warsztacie 

P.S. ciągle mnie pyta kiedy pierwszy silnik odpali sądzę że to jeszcze kawałek czasu zajmie drugą dobrą wiadomościa jest to że korby do novarossi spisują sie całkiem nieźle w sobotę dostałem informacje w tej sprawie od kolegi z Łodzi 

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

od ostatniego czasu moje pudełko z częściami silnika się troche zapełniło  a w międzyczasie jeden z silników zmartwychwstał czego dowody są tu https://www.facebook.com/kamil.d.jarek/videos/3386823688029650

 

natomiast w temacie staroci jakoś energia do pracy mnie trochę opuściła pewnie przez panujące upały jednak co do pudełka z częściami wszystkie tłoki są już gotowe i robią sie tylne denka do pojemności 7,5ccm

 

IMG_20200813_234536.thumb.jpg.1e84ed2747305708d6cc66dc55deb5af.jpg

 

natomiast czeka mnie full pracy przy odlewach piętnachy  na razie zostały obrobione termicznie przez co zyskały twardość i aluminium nie będzie sie kleiło do frezów czy noży tokarskich 

IMG_20200813_234633.thumb.jpg.84f72d82a98372c2b01f83d9ea9cfe80.jpg

 

wspomniałem również o tym jak to zmartwychwstał silnik hype oto i on wraz z wykruszonym tłokiem. na chwile obecna ma dorobiony nowy tłok i pracuję jak na filmiku widać idealnie chodź czeka go docieranie jeszcze przez chwilę. silnik ogólnie był w stanie tragicznym wszystko co mogło zardzewieć to zardzewiało a to wszystko przez to że silnika po lataniu sie nie myje więc drodzy koledzy jeśli to czytacie PROSZĘ was myjcie silniki szczególnie po lataniu na paliwie z nitro miksturą której tajną  recepturę podał mi Pan Jan S. jest to benzyna ekstrakcyjna z olejem parafinowym w ilości 10 do 12 % po lataniu wystarczy otworzyć gaźnik na ful odkrecić świece i strzykawką wlać około 20ccm mikstury kręcąc rozrusznikiem silnik sie przemyje idealnie i nie rdzewieje a olej parafinowy go zakonserwuje do kolejnego latania lub nawet sezonu 

IMG_20200813_235109.thumb.jpg.e0d28ff9ad170dc131f050df0196bb59.jpg

 

brakowało mi łącznie 20 tłoków z wszystkich pojemności a dorabiając je zrobiłem parę ciekawych fotek 

sprawa 1 którą na początku poruszył Mariusz dokładność maszyny w tym wypadku tokarki na poziomie 0.005mm 

sprawa 2 narzedzia pomiarowe mikrometr dokładność 0.001mm 

każdy z tłoków jest obniżony na średnicy po 3 setki ponieważ tutaj szczelność zapewniają pierścienie nie gładź tłoka więc aby opory pracy były mniejsze tłok jest szczuplejszy IMG_20200809_152914.thumb.jpg.63e40f44b5613fe19f5abb606c55d2d7.jpgIMG_20200809_152934.thumb.jpg.a59e9ae1a18432d8a02eb05f24c2f8b4.jpgIMG_20200809_153140.thumb.jpg.4d163534ef948770f3070aefa1209565.jpgIMG_20200809_153658.thumb.jpg.de260214029951d32068b68bde5c8063.jpgIMG_20200809_154423.thumb.jpg.0de85d1a2f8db3dc99b7c4e7566bc8c2.jpg

 

i na koniec nacinanie pierścieni oraz kanału sterującego 

 

IMG_20200809_155703.thumb.jpg.d3b9e2919f895ffcda1581ced43a511f.jpgIMG_20200813_233621.thumb.jpg.c637545dbf7c07133dfb48b68d44aa53.jpg

 

część widziała pewnie na moim fejsbuku filmik jak odlewalem wałki z mosiądzu i tu efekt 

najlepsze jest to że każde wióry mogę przetopić bez strat materiału patrząc na koszty mosiądzu brązu czy innych cennych materiałów jest to bardzo duża korzyść poza tym we wrocławiu nie mogę kupić wałków z brązu mniejszych niż 16mm więc idealnie się składa że z wiórów mogę odlać kolejne wałki i wykonać np tulejki w których obraca się wał 

 

IMG_20200809_170109.thumb.jpg.a4b36506ab752447bf0ca0d99396671b.jpg

 

i ostatni owoc wczorajszego dnia tylne denka do 7,5ccm na chwilę obecną są już obrobione i dopasowane do karterów 

 

IMG_20200813_234518.thumb.jpg.62913f3a23104755ed9abd45d8be07ad.jpg

 

  • Dzięki 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.