Skocz do zawartości

Półmakieta - definicja


Paweł Prauss

Rekomendowane odpowiedzi

Najogólniej mówiąc, to model wykonany z półfabrykatów np. zestawów ARF, czy "tartaków" waloryzowanych mniej lub bardziej, przypominających dany oryginał samolotu.

I w zasadzie powinno się pisać: model redukcyjno-latający a nie makieta. Obecnie w przeważającej większości (blisko 90%) tych tzw "makiet" , czy półmakiet , nawet zawodniczych, wykonana jest z jakichś tam zestawów czy planów.

Proces budowy prawdziwego modelu redukcyjno-latającego rozpoczyna się od zdobycia dokumentacji i planów oryginału. Potem trzeba to wszystko przeskalować i zaprojektować model rysując jego plany. Następnie zbudować ten model zachowując wszystkie kryteria  jakie powinien mieć model redukcyjno-latający.

Niestety, jest bardzo niewielu modelarzy potrafiących i mających taki zasób wiedzy aby ten proces przejść od początku do końca. To trwa z reguły kilka lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jeżeli mielibyśmy dwa takie same, tj. identyczne modele, jeden częściowo z prefabrykatów, drugi wykonany od podstaw, to różnie byśmy klasyfikowali takie modele, odpowiednio jako półmakieta i makieta To chyba chodzi o stopień wierności oryginałowi, a nie k technikę wykonania. Regulamin zawodów to inna bajka, czy się mylę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak, i dlatego są dwie kategorie F4C i F4H. Co do zawodów, to różni się właśnie sposób oceniania przy ocenie statycznej. Ocena za loty jest taka sama w obu kategoriach.

Dlatego tak dramatycznie jest mało zawodników w klasie F4C.

 

A tu z regulaminu FAI

6.1.1.         Definicja Modelu Redukcyjno Latającego:

Model redukcyjno latający jest zmniejszonym odwzorowaniem statku powietrznego, cięższego od powietrza, o stałych skrzydłach, zdolnego do transportu ludzi. Celem zawodów modeli redukcyjnych jest odtworzenie dokładnego wyglądu i realizmu pierwowzoru odpowiednio dla danej konkurencji modeli. Odnosi się to zarówno do oceny statycznej jak i osiągów w locie.

Uwaga: przez pojęcie „pierwowzór” należy rozumieć rzeczywisty statek powietrzny, którego prezentowany model jest odwzorowaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli na podstawie powyższej definicji nie da się zbudować modelu redukcyjno-latającego współczesnych BSP, na przykład General Atomics MQ-9 Reaper albo Kratos XW-58 Valkyrie, bo z założenia nie są przeznaczone do przewożenia ludzi... Szkoda, bo niektóre z nich są naprawdę ciekawe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, mecenas napisał:

Najogólniej mówiąc, to model wykonany z półfabrykatów np. zestawów ARF, czy "tartaków" waloryzowanych mniej lub bardziej, przypominających dany oryginał samolotu.

I w zasadzie powinno się pisać: model redukcyjno-latający a nie makieta. Obecnie w przeważającej większości (blisko 90%) tych tzw "makiet" , czy półmakiet , nawet zawodniczych, wykonana jest z jakichś tam zestawów czy planów.

Proces budowy prawdziwego modelu redukcyjno-latającego rozpoczyna się od zdobycia dokumentacji i planów oryginału. Potem trzeba to wszystko przeskalować i zaprojektować model rysując jego plany. Następnie zbudować ten model zachowując wszystkie kryteria  jakie powinien mieć model redukcyjno-latający.

Niestety, jest bardzo niewielu modelarzy potrafiących i mających taki zasób wiedzy aby ten proces przejść od początku do końca. To trwa z reguły kilka lat.

no niestety. większośc z n ich  ( modelarzy) buduje makiety samolotów w innej czasoprzestrzeni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, mecenas napisał:

Dokładnie tak, i dlatego są dwie kategorie F4C i F4H. Co do zawodów, to różni się właśnie sposób oceniania przy ocenie statycznej. Ocena za loty jest taka sama w obu kategoriach.

Dlatego tak dramatycznie jest mało zawodników w klasie F4C.

 

A tu z regulaminu FAI

6.1.1.         Definicja Modelu Redukcyjno Latającego:

Model redukcyjno latający jest zmniejszonym odwzorowaniem statku powietrznego, cięższego od powietrza, o stałych skrzydłach, zdolnego do transportu ludzi. Celem zawodów modeli redukcyjnych jest odtworzenie dokładnego wyglądu i realizmu pierwowzoru odpowiednio dla danej konkurencji modeli. Odnosi się to zarówno do oceny statycznej jak i osiągów w locie.

Uwaga: przez pojęcie „pierwowzór” należy rozumieć rzeczywisty statek powietrzny, którego prezentowany model jest odwzorowaniem.

Czyli nie można też startować w zawodach modelem sterowca lub balonu, a także wiropłata, śmigłowca......itp. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Paweł Praus napisał:

Czyli nie można też startować w zawodach modelem sterowca lub balonu, a także wiropłata, śmigłowca......itp. ?

Ani latającego dywanu, kufra, czy zajączka... Że o smokach nie wspomnę... 

Dyskryminacja - ot co!

;)

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, poharatek napisał:

Ani latającego dywanu, kufra, czy zajączka... Że o smokach nie wspomnę... 

Dyskryminacja - ot co!

Przecież możesz stworzyć nową klasę po co czepiać się czegoś co innym się podoba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.