Paweł Prauss Opublikowano 4 Marca 2020 Opublikowano 4 Marca 2020 Koledzy, sprawa frapuje mnie już od dłuższego czasu, czy jest gdzieś podana definicja "półmakiety", bo nie potrafię znaleźć.
d9Jacek Opublikowano 4 Marca 2020 Opublikowano 4 Marca 2020 poszukaj u Schiera...On podawał klasy podobieństwa i odstępstwa od oryginału
piotr28 Opublikowano 4 Marca 2020 Opublikowano 4 Marca 2020 Może tutaj znajdziesz potrzebne informacje: http://rcplock.pl/viewpage.php?page_id=33 O ile dobrze sprawdziłem ,półmakiety to klasa F4H
mecenas Opublikowano 4 Marca 2020 Opublikowano 4 Marca 2020 Najogólniej mówiąc, to model wykonany z półfabrykatów np. zestawów ARF, czy "tartaków" waloryzowanych mniej lub bardziej, przypominających dany oryginał samolotu. I w zasadzie powinno się pisać: model redukcyjno-latający a nie makieta. Obecnie w przeważającej większości (blisko 90%) tych tzw "makiet" , czy półmakiet , nawet zawodniczych, wykonana jest z jakichś tam zestawów czy planów. Proces budowy prawdziwego modelu redukcyjno-latającego rozpoczyna się od zdobycia dokumentacji i planów oryginału. Potem trzeba to wszystko przeskalować i zaprojektować model rysując jego plany. Następnie zbudować ten model zachowując wszystkie kryteria jakie powinien mieć model redukcyjno-latający. Niestety, jest bardzo niewielu modelarzy potrafiących i mających taki zasób wiedzy aby ten proces przejść od początku do końca. To trwa z reguły kilka lat.
FockeWulf Opublikowano 4 Marca 2020 Opublikowano 4 Marca 2020 Czyli jeżeli mielibyśmy dwa takie same, tj. identyczne modele, jeden częściowo z prefabrykatów, drugi wykonany od podstaw, to różnie byśmy klasyfikowali takie modele, odpowiednio jako półmakieta i makieta To chyba chodzi o stopień wierności oryginałowi, a nie k technikę wykonania. Regulamin zawodów to inna bajka, czy się mylę?
mecenas Opublikowano 4 Marca 2020 Opublikowano 4 Marca 2020 Dokładnie tak, i dlatego są dwie kategorie F4C i F4H. Co do zawodów, to różni się właśnie sposób oceniania przy ocenie statycznej. Ocena za loty jest taka sama w obu kategoriach. Dlatego tak dramatycznie jest mało zawodników w klasie F4C. A tu z regulaminu FAI 6.1.1. Definicja Modelu Redukcyjno Latającego: Model redukcyjno latający jest zmniejszonym odwzorowaniem statku powietrznego, cięższego od powietrza, o stałych skrzydłach, zdolnego do transportu ludzi. Celem zawodów modeli redukcyjnych jest odtworzenie dokładnego wyglądu i realizmu pierwowzoru odpowiednio dla danej konkurencji modeli. Odnosi się to zarówno do oceny statycznej jak i osiągów w locie. Uwaga: przez pojęcie „pierwowzór” należy rozumieć rzeczywisty statek powietrzny, którego prezentowany model jest odwzorowaniem.
wiktoreksz Opublikowano 4 Marca 2020 Opublikowano 4 Marca 2020 Czyli na podstawie powyższej definicji nie da się zbudować modelu redukcyjno-latającego współczesnych BSP, na przykład General Atomics MQ-9 Reaper albo Kratos XW-58 Valkyrie, bo z założenia nie są przeznaczone do przewożenia ludzi... Szkoda, bo niektóre z nich są naprawdę ciekawe.
mecenas Opublikowano 4 Marca 2020 Opublikowano 4 Marca 2020 No żeby uczestniczyć w zawodach to nie, ale model zawsze możesz zbudować.
d9Jacek Opublikowano 4 Marca 2020 Opublikowano 4 Marca 2020 1 godzinę temu, mecenas napisał: Najogólniej mówiąc, to model wykonany z półfabrykatów np. zestawów ARF, czy "tartaków" waloryzowanych mniej lub bardziej, przypominających dany oryginał samolotu. I w zasadzie powinno się pisać: model redukcyjno-latający a nie makieta. Obecnie w przeważającej większości (blisko 90%) tych tzw "makiet" , czy półmakiet , nawet zawodniczych, wykonana jest z jakichś tam zestawów czy planów. Proces budowy prawdziwego modelu redukcyjno-latającego rozpoczyna się od zdobycia dokumentacji i planów oryginału. Potem trzeba to wszystko przeskalować i zaprojektować model rysując jego plany. Następnie zbudować ten model zachowując wszystkie kryteria jakie powinien mieć model redukcyjno-latający. Niestety, jest bardzo niewielu modelarzy potrafiących i mających taki zasób wiedzy aby ten proces przejść od początku do końca. To trwa z reguły kilka lat. no niestety. większośc z n ich ( modelarzy) buduje makiety samolotów w innej czasoprzestrzeni
Paweł Prauss Opublikowano 5 Marca 2020 Autor Opublikowano 5 Marca 2020 16 godzin temu, mecenas napisał: Dokładnie tak, i dlatego są dwie kategorie F4C i F4H. Co do zawodów, to różni się właśnie sposób oceniania przy ocenie statycznej. Ocena za loty jest taka sama w obu kategoriach. Dlatego tak dramatycznie jest mało zawodników w klasie F4C. A tu z regulaminu FAI 6.1.1. Definicja Modelu Redukcyjno Latającego: Model redukcyjno latający jest zmniejszonym odwzorowaniem statku powietrznego, cięższego od powietrza, o stałych skrzydłach, zdolnego do transportu ludzi. Celem zawodów modeli redukcyjnych jest odtworzenie dokładnego wyglądu i realizmu pierwowzoru odpowiednio dla danej konkurencji modeli. Odnosi się to zarówno do oceny statycznej jak i osiągów w locie. Uwaga: przez pojęcie „pierwowzór” należy rozumieć rzeczywisty statek powietrzny, którego prezentowany model jest odwzorowaniem. Czyli nie można też startować w zawodach modelem sterowca lub balonu, a także wiropłata, śmigłowca......itp. ?
poharatek Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 25 minut temu, Paweł Praus napisał: Czyli nie można też startować w zawodach modelem sterowca lub balonu, a także wiropłata, śmigłowca......itp. ? Ani latającego dywanu, kufra, czy zajączka... Że o smokach nie wspomnę... Dyskryminacja - ot co! 1
motfil Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 7 godzin temu, poharatek napisał: Ani latającego dywanu, kufra, czy zajączka... Że o smokach nie wspomnę... Dyskryminacja - ot co! Przecież możesz stworzyć nową klasę po co czepiać się czegoś co innym się podoba
Rekomendowane odpowiedzi