Skocz do zawartości

Tester ciągu EDF i pomiar QX-Motor QA-Motors EDF 70mm 6łopatek QF2827(2227) 3800kV


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Godzinę temu, robertus napisał:

Zasłaniam wylot całościowo zbliżając do niego dłoń na 5cm i wtedy  waga pokazuje wiecej.

Robert, ale jak był skierowany wylot? Nie na szalkę wagi?

Jeśli nie na szalkę wagi, to robiłeś po prostu ścianę za strumieniem wylotowym, co powodowało, że nie było strat na pokonanie ściśliwości powietrza aby "odpychać" EDF.

Czysta fizyka.

Opublikowano

Jak dla mnie testy powinny być wykonywane z zabudowanym silnikiem na płatowcu. Przynajmniej prototypowym kanałem (od wlotu do dyszy). Przed wlotem oraz za dyszą powinno być sporo wolnej  przestrzeni. Inaczej wynik będzie zakłamany. Jest jakiś sens badać ciąg samych silników ?  Straty mogą przecież sięgać kilkudziesięciu procent po zabudowie, szczególnie w myśliwcach z wlotami na nosie. 

Opublikowano
23 minuty temu, AKocjan napisał:

Jak dla mnie testy powinny być wykonywane z zabudowanym silnikiem na płatowcu. Przynajmniej prototypowym kanałem (od wlotu do dyszy). Przed wlotem oraz za dyszą powinno być sporo wolnej  przestrzeni. Inaczej wynik będzie zakłamany. Jest jakiś sens badać ciąg samych silników ?  Straty mogą przecież sięgać kilkudziesięciu procent po zabudowie, szczególnie w myśliwcach z wlotami na nosie. 

Widzisz kolego Arku, Robert postawił konkretne pytania i oczekuje na nie odpowiedzi. Nie pyta o to czy jest sens, czy nie ma sensu.

Czy w Twoim poście jest odpowiedź na którekolwiek pytanie?

 

Masz rację co do wolnej przestrzeni, jednakże nie do końca.

To co pokazał Robert - test z nadmuchem na szalkę wagi, czy też zasłanianie wylotu ręką, to daje pogląd o ile zwiększa się ciąg przy zastosowaniu bariery za. Może to pomóc w skróceniu rozbiegu, gdyż na początku ciąg będzie większy. (Tak jak za zamieszczonym przeze mnie filmie startów z lotniskowca.)

Może sprawdzić jaka odległość jest najbardziej właściwa.

 

Nie wiemy po co Robert wykonuje te testy i jakie wnioski z tego będą.

Opublikowano
W dniu 23.07.2020 o 16:49, robertus napisał:

I co Wy na to?

 

QA-Motors EDF 70mm 6łopatek QF2827(2227) 3800kV

2:14 Test #1 -Thrust Tube 100% FSA - 1550g

2:59 Test #2 - Tuba walcowa - 1490g

4:16 Test #3 - bez tuby - 1690g

5:45 Test #4 - dmucham na wagę - 1997g

 

 

O dziwo największą wartość pokazało gdy dmuchałem bezpośrednio na wagę. Szczerze nie rozumiem, ale przyjmuję do wiadomości.

Macie jakieś wytłumaczenie tego zjawiska?

Robert, aby zinterpretować te wyniki potrzeba więcej danych:

I tak:

Test #1 100% FSA, tu możesz poeksperymentować z wysokością stożka, znaleźć optymalną. Wiadomo, że dobrze jest jeśli tworząca jest pod małym kątem  aby strugi odbijające się od ścianki tworzącej stożka nie zaburzały przepływu, ale pewnie jest też jakiś kompromis pomiędzy stratami tarcia (długość wylotu) a zaburzeniem przepływy (kąt tworzącej - zasada, że kąt padania = kąt odbicia);

Test #2 Tu mniejszy ciąg może być spowodowany minimum trzema aspektami:

1) FSA > 100%, mniejsza prędkość na wylocie;

2) Długością walca i powiązane z tym;

3) gładkość powierzchni wewnętrznej walca.

Test #3 pokazuje, że FSA nie ma wielkiego znaczenia, czyli może mieć znaczenie długość walca i  stan powierzchni.

 

Test #4 - pisałem wcześniej, tutaj nie ma strat energii strumienia wylotowego na "ściśnięcie" powietrza za dyszą wylotową aby uzyskać efekt odrzutu.

 

Wg mnie jeśli idzie o "po taniości" optymalne jest to:

edf.png.1a086d8deec60ded8de1273c3134af6d.png

 

  1. Za wylotem nie ma przeszkód, można eksperymentować i optymalizować wylot.
  2. Bezwładność przyrządu wraz z EDF nie ma wpływu na test - zerujesz wagę po ustawieniu zestawu do testu;
  3. Odległość pomiędzy szalką a EDF powinna pozwolić dołożyć kanał wlotowy.  Ja robiłem testy z kanałem wlotowym walcowym i stożkowym do moich modeli (BV 212.03 i Horten). W obu przypadkach były spore straty. Zwłaszcza BV212 gdzie kanał jest baaardzo długi. Generalnie poprawia sprawę i to znacznie dodatkowy(e) wlot(y) blisko EDF.

Przyznam, że chętnie zobaczyłbym taką tabelkę z wynikami.

 

Piotr @Exu napisał:

Przykład w moim viper jet turbina wemotec 70mm silnik het 2w20 ciąg ma około 1500g po włożeniu turbiny do modelu ciągu spada do około 1200g po zamontowaniu skrzydeł ciąg spada do około 950g a wszystko przez to że turbina dostaje mniej powietrza niż na takim stanowisku testowym. 

 

Jeśli testy robił w poziomie, to ciąg mierzony spadał ze względu na bezwładność dodawanych elementów.

- włożył EDF do kadłuba, strata ciągu na pokonanie masy kadłuba, no chyba, że jeszcze kanał jakiś nieoptymalny;

- dodanie skrzydeł = dodatkowa masa 

 

 

 

Opublikowano
5 godzin temu, jarek_aviatik napisał:

Robert, ale jak był skierowany wylot? Nie na szalkę wagi?

Chyba się pogubiliśmy. mam takie stanowisko testowe.  Wylot jest do góry.

EDF robi nacisk na wagę, jak przysłonię wylot EDF to wskazanie wagi wzrasta i zbliża się do wartości gdy jak przy teście nr4 z mojego filmu, gdy trzymam EDF w ręku i dmucham na wagę z bliskiej odległości.

20200723_091423.thumb.jpg.8dfc93e47572dc7c4e0484ef173a9566.jpg

 

 

 

4 godziny temu, AKocjan napisał:

Jak dla mnie testy powinny być wykonywane z zabudowanym silnikiem na płatowcu.

Potrzebuję wiedzieć jakie parametry EDF ma na przyrządzie, jako wzorcowe, powinny być najlepsze. Po zamontowaniu w samolocie z pewnością spadną. Pomoże mi to tez przy projektowaniu samolotów, na co zwrócić uwagę, aby straty były jak najmniejsze.

 

Wcześniej, przed zbudowaniem modelu po prostu dmuchałem na wagę jak w pierwszym zdjęciu samym EDF i zamontowanym w modelu. Wychodziła mi rzędu strata ok 100g.

Po zrobieniu filmu z testów na stanowisku sam nie wiem jak interpretować wyniki. Czy jest w ogóle sens oceniać ciąg na podstawie testu nr4?

 

1 godzinę temu, jarek_aviatik napisał:

Test #1 100% FSA, tu możesz poeksperymentować z wysokością stożka, znaleźć optymalną.

Czytałem, że optymalna długość to miedzy 2-3 razy średnica EDF. Jest wysoka na ok 2,5 raza.

 

1 godzinę temu, jarek_aviatik napisał:

Test #2 Tu mniejszy ciąg może być spowodowany minimum trzema aspektami:

1) FSA > 100%, mniejsza prędkość na wylocie;

2) Długością walca i powiązane z tym;

3) gładkość powierzchni wewnętrznej walca.

Sądzę, że przy większym FSA niż 100% spada prędkość, ale ciąg powinien wzrosnąć. Choć tu długość kanału może wprowadzać opór. A mam takie modele z długim wylotem bądź wlotem.

Po pierwszych dwóch testach wniosek mam taki, że ciąg jest prawie taki sam. Ciekawe jak z prędkością? Nie mam anemometru niestety, ale spodziewam się, że z trust tubą powinna być większa.

 

Test trzeci to ciąg bez niczego, nie ma oporów wlotu i wylotu. EDF zamontowany na kadłubie jak w HE-162

 

Test4 jest dla mnie najbardziej zastanawiający.

 

Najważniejsze pytanie, który z tych testów mam porównywać do testu ciągu w modelu i jak miałbym mierzyć ciąg w modelu aby to porównać? Powiesić na haku z wagą czy dmuchać na wagę jak kiedyś?

 

1 godzinę temu, jarek_aviatik napisał:

Wg mnie jeśli idzie o "po taniości" optymalne jest to:

edf.png.1a086d8deec60ded8de1273c3134af6d.png

 

Tu jest błąd w rysunku. EDF dmucha w kierunku wagi. W każdym razie ja mam odwrotnie, jak na zdjęciu.

 

Opublikowano
7 minut temu, robertus napisał:

Tu jest błąd w rysunku. EDF dmucha w kierunku wagi. W każdym razie ja mam odwrotnie, jak na zdjęciu.

 

 

Intencja mial dmuchac w gore i naciskac na wage (a nie ja ciagnac) - to co wystaje to stozek wentylatora - nie kwadratowy silnik :)

 

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, jarek_aviatik napisał:

 

Wg mnie jeśli idzie o "po taniości" optymalne jest to:

edf.png.1a086d8deec60ded8de1273c3134af6d.png

 

  1. Za wylotem nie ma przeszkód, można eksperymentować i optymalizować wylot.
  2. Bezwładność przyrządu wraz z EDF nie ma wpływu na test - zerujesz wagę po ustawieniu zestawu do testu;
  3. Odległość pomiędzy szalką a EDF powinna pozwolić dołożyć kanał wlotowy.  Ja robiłem testy z kanałem wlotowym walcowym i stożkowym do moich modeli (BV 212.03 i Horten). W obu przypadkach były spore straty. Zwłaszcza BV212 gdzie kanał jest baaardzo długi. Generalnie poprawia sprawę i to znacznie dodatkowy(e) wlot(y) blisko EDF.

 

 

Tak też uważam - tanio i prosto.

Jednak po przekroczeniu pewnej (małej) granicy, problemem jest dostęp do dobrej i dużej wagi.

Nie będę się powtarzał, jak ja to robię - nic specjalnego, można znaleźć na forum.

Mierzę sobie, dla własnych potrzeb, ciąg zabudowanych lub nie turbinek, napędów wielosilnikowych itd. (waga do 20kg).

 

Skomentuję jeszcze, co znaczy dla własnych potrzeb.

Po prostu mierzę ciąg statyczny, jaki ja w danych warunkach osiągam.

Mogę to porównywać z danymi producenta - w sumie mało ważne; albo robiąc swoje modyfikacje - porównywać ich wpływ na ciąg statyczny.

 

Edit

Mierząc ciąg nie powinno być nic "w zasięgu" strumienia powietrza wylotowego.

Mierzymy ciąg uzyskany przez masę wyrzucanego powietrza z jakąś tam prędkością.

Tak mi się tylko przypomniało. 

 

Edytowane przez hubert_tata
Uzupełnienie
Opublikowano
4 minuty temu, japim napisał:

Intencja mial dmuchac w gore i naciskac na wage (a nie ja ciagnac) - to co wystaje to stozek wentylatora - nie kwadratowy silnik :)

Aaa to wszystko tłumaczy :) to mam tak samo tylko mój silnik jest walcowy, nie kwadratowy ;)

 

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, robertus napisał:

 

Test4 jest dla mnie najbardziej zastanawiający.

 

Robert - test #4, tak jak pisałem, cały strumień za EDF napiera na szalkę wagi. Szalka ugina się minimalnie. Ty trzymasz EDF nieruchomo.

Zasada fizyki: akcja = reakcja, minimalne straty.

 

Natomiast gdy wylot EDF jest w przeciwną stronę, powietrze z dyszy aby wygenerować ciąg, musi się "odbić" od ściśliwego powietrza otoczenia, masz całkiem sporo strat na to właśnie.

 

Godzinę temu, robertus napisał:

Chyba się pogubiliśmy. mam takie stanowisko testowe.  Wylot jest do góry.

EDF robi nacisk na wagę, jak przysłonię wylot EDF to wskazanie wagi wzrasta i zbliża się do wartości gdy jak przy teście nr4 z mojego filmu, gdy trzymam EDF w ręku i dmucham na wagę z bliskiej odległości.

20200723_091423.thumb.jpg.8dfc93e47572dc7c4e0484ef173a9566.jpg

 

 

 

To samo dzieje się jeżeli masz jak powyżej i przysłaniasz wylot EDF  ręką - wówczas cały strumień powietrza napiera na Twoją rękę i się od niej odbija. Oddalaj rękę od wylotu EDF i zaobserwuj zmiany na wadze.

 

Czy jest sens testu #4 - oprócz tego aby sprawdzić ile masz więcej do startu na kołach z barierą za wylotem EDF, to raczej nie.

 

Ty nie starujesz na kołach, ale gdyby, to robi się to w następujący sposób:

  • ustawiasz barierę za modelem;
  • ktoś przytrzymuje model;
  • dajesz pełny ciąg i masz na wstępie trochę więcej ciągu, model szybciej się rozpędza.

 

Godzinę temu, robertus napisał:

 

 

Czytałem, że optymalna długość to miedzy 2-3 razy średnica EDF. Jest wysoka na ok 2,5 raza.

 

 

Teraz możesz to sam potwierdzić lub obalić.

 

 

EDIT:

Jak interpretować wyniki?

Musisz przyjąć jakieś kryteria i metodykę.i co chcesz wiedzieć, przykład

Test #1 - tu możesz znaleźć optymalną geometrię stożka dla FSA 100%

Możesz sprawdzić przy jakim FSA masz największy ciąg, itp.

 

Test #2 - tu wyszły Ci straty, sprawdzić jak to się zmienia ze zmianą długości, przy tym samym rodzaju materiału na cylinder (aby była jednakowa gładkość powierzchni)

Zacząć od najdłuższego walca i go skracać.

 

Potem po dobraniu stożka wylotowego (optymalnego) - dodawać wloty, tak samo jak z walcem do wylotu, zacząć od najdłuższego i skracać.

Drugi test (ja taki sobie robiłem do BV212) długi cylinder i wycinałem otwory przy wlocie do EDF, daje to pojęcie co powinieneś zrobić z modelem aby uzyskać w miarę możliwości to co na teście.

 

 

Edytowane przez jarek_aviatik
uzupełnienie
Opublikowano

@robertus  warto  byłoby zbudować kilka prototypowych tuneli i sprawdzić, przy  którym silnik generuje największy ciąg. Ja proponuję coś takiego (tylko że sam tunel bez modelu). Przed wlotem / dyszą dużo wolnej przestrzeni. 

@jarek_aviatik można tak zaprojektować stanowisko, żeby móc zweryfikować wpływ przeszkody za samolotem na siłę ciągu. 

To żółte robi za wagę wędkarską xd
test1.thumb.png.dc9c3ab4271c949241050eb42f9681ac.pngja

Opublikowano
2 godziny temu, jarek_aviatik napisał:

Ty nie starujesz na kołach, ale gdyby, to robi się to w następujący sposób:

  • ustawiasz barierę za modelem;
  • ktoś przytrzymuje model;
  • dajesz pełny ciąg i masz na wstępie trochę więcej ciągu, model szybciej się rozpędza.

Heh do tego to bym musiał zrobić lotniskowiec :) Ale zrozumiałem o Co Ci chodzi. :)

image.png.e2bcf77cb917a0ec1844c816599df787.png

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.