Skocz do zawartości

Blohm & Voss BV P.212.03


Rekomendowane odpowiedzi

Nie będzie to relacja, raczej informacja.

 

Model zbudowany - wykonał 3 loty, dwa zakończone kretem.
Pierwszy - za późno wyłączyłem mix do wyrzutu i wyszło przeciągnięcie dynamiczne na małej wysokości, drugi - spanikowałem.
Filmu niestety nie ma - wiem nie liczy się. Niech się nie liczy.
Pierwsze uszkodzenie - złamana końcówka skrzydła.
Drugie - dzisiejsze, urwany zawias lotki. (naprawa pierwszego uszkodzenia jeszcze nie zamalowana)

IMG_8293.thumb.jpeg.5c9ca59d6d9df21dc860ec9a9eb5cc7f.jpegIMG_8292.thumb.jpeg.e7de90ca4249c12dc4e255481716f3df.jpeg

 

Trochę historii.
Samolot BV P.212.03 został zgłoszony do konkursu Notfallkämpfer ( https://www.militaryfactory.com/aircraft/ww2-luftwaffe-emergency-fighter-program-aircraft.asp ), zorganizowanego przez Naczelne Dowództwo Luftwaffe. 
Celem konkursu miało być wyłonienie najlepszego myśliwca o dużym pułapie i dużej prędkości.
Konkurs "wygrał" Focke-Wulf Ta 183

Samoloty Blohm & Voss były dość nietypowe, np.: w układzie asymetrycznym (BV 141, BV 237, BV P.194)- http://www.luft46.com/bv/bv.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Samoloty_Blohm_und_Voss


BV P.212.03 był trzecią wersją samolotu z serii 212
Model, który powstał nie jest dokładnie wersją BV P.212.03.
Końcówki skrzydła są takie jak w wersji BV P.212.02. Dlaczego? Tak po prostu wyszło z analizy.
Dzięki temu udało mi się uzyskać taki rozkład współczynnika siły nośnej wzdłuż rozpiętości.

633284736_Zrzutekranu2020-11-1o15_35_44.thumb.png.2e226bbc27a2082ec4986e46b4182e29.png

 

Założenie było takie aby model można było wyrzucić z ręki. Czyli małe prędkości i dobra manewrowość przy małych prędkościach.
Drugie założenie, to testy różnych technologii budowy przed budową Hortena Gotha

 

Aż wstyd napisać kiedy rozpocząłem budowę - jakieś 4 lata temu wyciąłem ze styropianu pierwszy element - kadłub

IMG_1590.thumb.jpeg.8dda88a602b9a417177310f453e594a2.jpegIMG_1587.thumb.jpeg.60b3116d4df031253a1c5a18d14b8913.jpeg

 

 

Koronawirus trochę mi pomógł nadrobić zaległości.

Skrzydła wyciął mi Marek Rokowski @marek rokowski - za co mu serdecznie dziękuję.

Profil skrzydła - mój profil bazujący na profilu Fauvela  

 

1574893254_Zrzutekranu2020-11-1o14_58_00.thumb.png.86b4a451dc8d7b5b9e5815b2287a899c.png

 

Dlaczego profil plankowy? Lenistwo, nie chciałem robić zwichrzenia skrzydła.

Charakterystyki profilu:

1000629498_Zrzutekranu2020-11-1o15_02_23.thumb.png.95e70afc757a297884ee65c66bd2e9c5.png

 

Profil ma dobre charakterystyki przy "piankowych" powierzchniach. Moje skrzydło to laminowany styrodur, ale nie polerowany na błysk - malowanie wałkiem.

Taki zabieg pozwala na uzyskanie powierzchni o charakterystykach koloru czerwonego (NCrit =5)


Tak naprawdę zastosowałem tutaj geometrię skrzydła skośnego z małym "zwichrzeniem" samych końcówek.
Skrzydło zaklinowane na +2 stopnie, końcówki na zero.
Końcówki - profil symetryczny NACA 0008

1975277523_Zrzutekranu2020-11-1o15_30_26.thumb.png.f5ba79f6e7fa3f6b62a3374bfbc10010.png


Niestety model wyszedł o prawie 0,5 kg cięższy niż zakładałem. Waga do lotu 2,46 kg, z 80 gram ołowiu w nosie.
Dlatego ma większe prędkości od zakładanych. Wyrzut z ręki możliwy, ale z górki. Mój syn rzucał z wału wiślanego.

 

Dysponując Flow5 sprawdziłem cały układ z kadłubem:

350586052_Zrzutekranu2020-11-1o15_33_17.thumb.png.e4671b918d21d151a7b84914c5288068.png1153645919_Zrzutekranu2020-11-1o15_33_46.thumb.png.e126ae5731a7240a5e70f8c640771df0.png

 

Układ całkiem przyzwoity - delikatne owiewki mogą poprawić te zaburzenia połączenia skrzydło-kadłub.

 

Dane modelu geometryczne  - są na zdjęciach i zrzutach. 

Plany - to dużo powiedziane, zrobiłem jakieś rysunki, jeśli ktoś chce, mogę wrzucić.

Układ sterowania - jak dla klasycznego samolotu, osobne lotki i ster głebokości - bez steru kierunku

 

IMG_8281.thumb.jpeg.3aba3e7d3502d98438deee813888a989.jpeg

 

IMG_8283.thumb.jpeg.a7ff6ea1342c5b09c3c198037a82ad3c.jpeg

 

Wyważanie z Vanessą


IMG_8276.thumb.jpeg.2e716fdaac68f2e3d9dc8cbaee4b3d56.jpeg

 

Kilka słów o kanale do EDF

Straty w kanale dolotowym zależą od jego długości, dlatego zastosowałem dodatkowe wloty (odwrócone wloty NACA)  - po obu stronach kadłuba.

Nie robiłem pod spodem - jak czyni wiele osób, aby syf nie wpadał do EDF podczas lądowania, Mam ponad 50% FSA z tych dodatkowych wlotów.

 

IMG_8164.thumb.jpeg.40ac09aa890b2d2e9e749324d9918ece.jpeg

 

Zamieszczam plik o EDF - moim zdaniem najprzystępniej opisane sedno.

 

EDF_THR3.pdf

 

 

Kilka zdjęć z budowy wrzucam luźno.

 

 

IMG_1579.jpeg

IMG_8141.jpeg

IMG_8142.jpeg

IMG_8143.jpeg

IMG_8144.jpeg

IMG_8145.jpeg

IMG_8169.jpeg

IMG_8208.jpeg

IMG_8209.jpeg

IMG_8219.jpeg

IMG_8220.jpeg

IMG_8221.jpeg

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

125 cm rozpiętości i 2,5kg wagi to faktycznie dużo i do tego chcesz startować z ręki. Może wspomagajcie się gumą (bez katapulty).

Samolot fajnie wygląda, lubię takie nietuzinkowe konstrukcje lub "what if" a Niemcy mieli sporo takich chusteczkowych projektów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, robertus napisał:

125 cm rozpiętości i 2,5kg wagi to faktycznie dużo i do tego chcesz startować z ręki. Może wspomagajcie się gumą (bez katapulty).

Samolot fajnie wygląda, lubię takie nietuzinkowe konstrukcje lub "what if" a Niemcy mieli sporo takich chusteczkowych projektów.

Da się z ręki - ale jak napisałem, trzeba rzucić z górki, aby miał kilka metrów na opadanie  - wystarczy ok. 3 m i zaczyna się wznosić.

Nie mogłem zbić tej wagi i nie chodzi tu o laminat.

Głownie to EDF na 6S - zasilany dwoma 3S połączone w szereg. (niestety to swoje waży).

Jak pisałem, dla mnie to model przejściowy przed Horten Gotha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, jarek_aviatik napisał:

Nie będzie to relacja, raczej informacja.

 

Model zbudowany - wykonał 3 loty, dwa zakończone kretem.
Pierwszy - za późno wyłączyłem mix do wyrzutu i wyszło przeciągnięcie dynamiczne na małej wysokości, drugi - spanikowałem.

 

Czyli to raczej nie na konkurs...

 

A ten trzeci udany lot? Jakies wrazenia, odczucia pozytywne czy mieszane..?

 

36 minut temu, jarek_aviatik napisał:

Jak pisałem, dla mnie to model przejściowy przed Horten Gotha.

 

To bedzie ciekawe. Mam nadzieje, ze zrobisz relacje albo przynajmniej prezentacje.

.. Niedawno wpadlem na jutubie na film pewnego niemieckiego przyjaciela latajacego jakims speed-Hortenem. Robi ten model wrazenie.

No i same skrzydlo to ciekawostka jesli chodzi o profile i wykonanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Marek_Spy napisał:

Niesamowity a jak czytam cegła, raczej nie szybuje ?

Cegła, hmm, za ciężki, ale szybuje lepiej niż Wilga bez silnika. ? - jest szybki. wyliczone 23 m/s.

Jedyne udane lądowanie miał z wyłączonym EDF, aby sprawdzić trymowanie

 

51 minut temu, wojtek-a napisał:

 

Czyli to raczej nie na konkurs...

 

A ten trzeci udany lot? Jakies wrazenia, odczucia pozytywne czy mieszane..?

 

Jak pisałem, szybki i trzeba uważać przy tej rozpiętości i układzie skrzydeł skośnych. Poza tym profil nie ma zbyt dobrej charakterystyki przeciągnięcia, za to ma inne zalety.

Raczej nie dla początkujących.

 

51 minut temu, wojtek-a napisał:

 

To bedzie ciekawe. Mam nadzieje, ze zrobisz relacje albo przynajmniej prezentacje.

.. Niedawno wpadlem na jutubie na film pewnego niemieckiego przyjaciela latajacego jakims speed-Hortenem. Robi ten model wrazenie.

No i same skrzydlo to ciekawostka jesli chodzi o profile i wykonanie...

Przy mojej pracy, relacja, by była porażką - byłaby to najbardziej rozciągnięta w czasie relacja.

Model mam policzony na makietowca - narysowany w 3D 

2132758354_Zrzutekranu2020-11-1o18_18_41.thumb.png.73baa7175745f9a40d7d7995752b16f7.png

 

Profil to Eppler 625 zmodyfikowany

 

2146607523_Zrzutekranu2020-11-1o18_22_07.thumb.png.c4c057e15578bafda73a247549ab4293.png

 

Próbowałem na profilu opracowanym przez Marko Stamenovica - tu jest plik jego autorstwa, ale szału nie ma.

flying-wing-designer-v13-beta-b.xlsx

 

Po tym jak jeden z kolegów z Forum podał mi cenę za wycięcie żeberek i wręg na frezarce CNC - postanowiłem zrobić własną frezarkę. 

Gotowa - działa super, nawet wyciąłem próbki żeberek z pilśni.

IMG_8045.thumb.jpeg.3c5bd30270e330842c81492a0270fc54.jpeg

 

IMG_8047.thumb.jpeg.fda3fff43a9e8b55d6b57d1cf8713b9e.jpeg

 

Nie ma jak odpowiedni bodziec do działania. 

No ale, niektórzy się cenią.

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.11.2020 o 21:20, Andrzej Klos napisał:

Jarek,

Gratulacje!

Napisz jak Ci wyszedl to jeden dobry lot ?.

Jak Ci dziala Flow5? Czy jestes zadowolony?

Czy nie sadzisz, ze masz troche za duzy Lift Coefficient na koncowkach?

Gratulacje za frezarke, bede musial sie podpytac jak to sie robi?

Dzięki,

Lot trwał ok 3 min. Kilka kręgów, bez dziwactw. Szybko, nie miałem jeszcze tak szybkiego modelu. Wymaga dużej koncentracji - przynajmniej w moim przypadku.

Ale z jednego jestem zadowolony - potwierdziły się moje analizy.

Jak pisałem lądowanie było (ostatnia prosta) z wyłączonym EDF. Kąt wychylenia SW do lądowania, który mi wyszedł z analizy sprawdził się.

 

Flow5 - działa coraz lepiej, Andre sporo dorobił. Robi analizę kadłubów z plików STL, to ukłon w stronę modelarzy makietowych. Ale jeszcze nie liczy dobrze momentu pochylającego z kadłubem, czyli nie da się sprawdzić wpływu kadłuba nośnego.

Flow5 moim zdaniem lepszy od OpenVSP NASA (ale płatny, nadal wersja beta)

Też się bawiłem OpenVSP.

1354196380_Zrzutekranu2020-10-24o13_37_36.thumb.png.3e4409b6f5096834fdcbbdf8cb5e0c8f.png

 

Co do CL na końcówkach - masz rację, na początku miałem końcówki z różnicą o 3,5 st w stosunku do skrzydła (skrzydło +2 st., końcówka -1,5 st.) ale gdy doszedłem, że masa idzie do góry zmieniłem na 0 st., To granica. Dlatego pewnie model przeciągnął gdy za późno wyłączyłem mix do wyrzutu. Ale coż (ta przypadłość, to PESELOZA)

 

Frezarka - tu pomógł mi nasz kolega z Forum @Tomasz D., zwłaszcza w sprawach softu, elektroniki, i przy nauce G codów. Już mu za to dziękowałem, ale uczynię to jeszcze raz - dzięki Tomek.

Najdłużej mi zeszło nad ustawieniem prostopadłości osi X i Y. (Pole robocze plotera 840 x 380 mm, oś Z - nie pamiętam dokładnie ok. 100 mm)

Jak coś, to pisz na PW.

 

W dniu 1.11.2020 o 20:14, Marek_Spy napisał:

Parę razy w życiu miałem takie bodźce a latadlo ciekawe może mniejsze Aku dasz ?

Wysłane z mojego CPH2021 przy użyciu Tapatalka


 

Już się chyba nie da mniejszego - dałem 2 x 3S  2300 mAh połączone w szereg.

IMG_8277.thumb.jpeg.20357541301d20c564e882bb0f5703c4.jpeg

 

IMG_8278.thumb.jpeg.685fd4a830e4f7c35c5f144cd188b0aa.jpeg

Dam mniejsze - to muszę dać balast.

Jak pisałem - to był dla mnie szybki model przejściowy, testowy i do nauki np. laminowania, wycinania ze styropianu.

Nie jestem do niego jakoś mocno przywiązany.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Marek_Spy napisał:

Gotowe są w Chinach z laserem itp. ceny podobne do drukarek 3d tylko lasery kosztują ,sorry za offtop

Wysłane z mojego CPH2021 przy użyciu Tapatalka
 

 

 

Czy mozesz podac namiary na jakas godna polecenia laser lub frezarka.

 

 

24 minuty temu, jarek_aviatik napisał:

 

....

Frezarka - tu pomógł mi nasz kolega z Forum Tomek D, zwłaszcza w sprawach softu, elektroniki, i przy nauce G codów. Już mu za to dziękowałem, ale uczynię to jeszcze raz - dzięki Tomek.

Najdłużej mi zeszło nad ustawieniem prostopadłości osi X i Y. (Pole robocze plotera 840 x 380 mm, oś Z - nie pamiętam dokładnie ok. 100 mm)

Jak coś, to pisz na PW.

....

 

 

 

Z samorobnej frezarki chyba raczej zrezygnuje.  Kiedy bede robil model! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Marek_Spy napisał:

Aliexpress a nawet są w magazynach europejskich czyli dostawa w tydzień.

Wysłane z mojego CPH2021 przy użyciu Tapatalka
 

 

Ale jakie konkretnie?

Ja mieszkam w Australii ?.  Ostatnio Aliexpress ma klopoty z dostawa.  Kupilem kilka rzeczy dwa miesiace temu i nadal czekam.  Banggood przyslal w 2 tygodnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.