kaczma2 Opublikowano 2 Listopada 2020 Opublikowano 2 Listopada 2020 Mam zamiar budować model o rozp.1000 mm. Chodzi mi o sterowanie. Na filmach widziałem sterowanie wysokością i kierunkiem, lub tylko kierunkiem, były lotki, ale też były modele bez sterowania . Przynajmniej nie było tego widać. Jakie jest min i max sterowanie? Kąty zaklinowania zerowe. Gdzie powinien być środek ciężkości? Czym powinny być pokryte skrzydła konstrukcyjne i jak zabezpieczyć balsowe stateczniki? Jakie stosuje się profile?
eeemil Opublikowano 3 Listopada 2020 Opublikowano 3 Listopada 2020 Większość informacji znajdziesz tutaj:http://www.charlesriverrc.org/articles/apogeehlg/markdrela_apogeehlg.htm
kaczma2 Opublikowano 6 Listopada 2020 Autor Opublikowano 6 Listopada 2020 Z tej strony co mi podałeś wziąłem plany modeli Apogee Ag3 i Ag4. Dzięki. Zrobiłem wydruk. Mam gotowy kadłub odpowiadający wymiarom. Dołożę drugie serwo i zrobię nowe skrzydła według tego planu. Kadłub ze statecznikami. Dojdzie drugie serwo. Dostałem od kolegi stos desek balsy. Wybrałem wstępnie te na zdjęciu. Zdjęcia nie najlepsze. Słabe światło. Wyrównałem grubość desek na 11 mm i skleiłem epidianem wzdłuż. Mam teraz szerokość 160 mm. Super model z tego nie będzie. Już widzę wagowo. Robię ten model z ciekawości i żeby się nie nudzić.
kaczma2 Opublikowano 10 Listopada 2020 Autor Opublikowano 10 Listopada 2020 Wyszlifowałem 1 połowę skrzydła ale jeszcze nie błysk. Wyszła 49 g. Druga do wykończenia. Na filmie widziałem z węgla, ważyła 52 g. Dla przykładu do lotu, Elf podają 95 g. a inny 1200 rozpiętości 340 g. Dokończyłem szlifowanie obu połówek skrzydła. Ważą po prawie 47 g. Skleiłem pod kątami 10 stopni. Na miejscu łączenia nakleiłem pas tkaniny dla wzmocnienia. Przez noc żywica stwardnieje. Dodaję zdjęcie skrzydła. Przydała się waga jubilerska . Wyszlifowałem połówki z dokładnością 1 g. I to by było wszystko. Zostało trochę prac wykańczających i próby latania. Uzupełniam o zdjęcie złożonego modelu. Dojdzie drugie serwo. Waga 225 g plus serwo 235 g. Powinien być lżejszy. 1
kaczma2 Opublikowano 11 Listopada 2020 Autor Opublikowano 11 Listopada 2020 W międzyczasie robiony jest drugi model. Ma być lżejszy i podobny do typowego DLG. Poszła w ruch piła tarczowa. Wycięte jest natarcie, spływ i deseczki na żeberka a także profil na sklejce.
kaczma2 Opublikowano 12 Listopada 2020 Autor Opublikowano 12 Listopada 2020 Wczoraj wyszlifowałem na natarciu kształt profilu.
kaczma2 Opublikowano 14 Listopada 2020 Autor Opublikowano 14 Listopada 2020 Sklejone są dwie połówki skrzydła. Jedna waży 22 g. bez pokrycia.
kaczma2 Opublikowano 19 Listopada 2020 Autor Opublikowano 19 Listopada 2020 Skrzydło przygotowane do oklejenia. 44g. Zrobione i przyklejone stateczniki do rurki węglowej. 14 g. Sprężynki powodują wychylenie sterków. 2
Łukasz99 Opublikowano 19 Listopada 2020 Opublikowano 19 Listopada 2020 Jeśli planujesz rzucać model za skrzydło, zwróć uwagę po której stronie steru kierunku mocujesz dźwignię. Przy napędach linka-sprężynka ma to kluczowe znaczenie przy starcie. Patrząc ze zdjęć wnioskuję, że będziesz rzucać lewą ręką? Dźwignię mocuje się po przeciwnej stronie kołka/uchwytu do rzucania.
samolocik Opublikowano 19 Listopada 2020 Opublikowano 19 Listopada 2020 Dlaczego po przeciwnej stronie? Na logikę siła odśrodkowa odchyla ster na zewnątrz okręgu więc powinien być przytrzymany dżwigienką trzymaną linką od wewnętrznej strony okręgu czyli od strony ręki która rozpędza model. Ale może źle kombinuję...
kaczma2 Opublikowano 19 Listopada 2020 Autor Opublikowano 19 Listopada 2020 Na tym etapie, raczej nie będzie problemu zamienić. W dużej mierze wzorowałem się na filmach YT Elf. Chyba 9 odcinków. Spojrzałem na jeden z fabrycznych modeli, dźwignia jest z przeciwnej strony.
Łukasz99 Opublikowano 19 Listopada 2020 Opublikowano 19 Listopada 2020 Godzinę temu, samolocik napisał: Dlaczego po przeciwnej stronie? Na logikę siła odśrodkowa odchyla ster na zewnątrz okręgu więc powinien być przytrzymany dżwigienką trzymaną linką od wewnętrznej strony okręgu czyli od strony ręki która rozpędza model. Ale może źle kombinuję... Model po wypuszczeniu nadal chce poruszać się po okręgu. Żeby się temu przeciwstawić w fazie rzutu odchylamy lekko ster kierunku w przeciwną stronę (sposobem na nie wychylanie steru jest zastosowanie profilu niesymetrycznego dla statecznika). Dla praworęcznego pilota odchylamy ster w prawo. Reszta Twojego myślenia jest dobra, lepiej żeby ster był przytrzymany linką (dźwigienką) niż sprężyną. Ster ma za małą masę by sam się wychylił przez działanie siły. Zamiast tego opływ powietrza lubi go wychylić do środka okręgu. Godzinę temu, kaczma2 napisał: Na tym etapie, raczej nie będzie problemu zamienić. W dużej mierze wzorowałem się na filmach YT Elf. Chyba 9 odcinków. Spojrzałem na jeden z fabrycznych modeli, dźwignia jest z przeciwnej strony. W Elfach często wkleja się kołki w obu końcówkach skrzydła, stąd może być to mylące. 1
kaczma2 Opublikowano 20 Listopada 2020 Autor Opublikowano 20 Listopada 2020 Modele mają zasilanie 1S. Odbiorniki pracują 4,8 - 6V choć na 4,5 V także. Jak to jest robione. Jaka aparatura.
Łukasz99 Opublikowano 20 Listopada 2020 Opublikowano 20 Listopada 2020 Stosuje się przetwornice step-up 5V. Większość nowszych odbiorników działa na 1s (Graupner, Futaba, FrSky), choć możliwość takiego zasilania bardziej zależy od zastosowanych serw. Niektóre mogą być za wolne na takim zasilaniu.
Czaro Opublikowano 21 Listopada 2020 Opublikowano 21 Listopada 2020 Ja używam: https://botland.com.pl/pl/przetwornice-step-up/1328-u3v12f5-przetwornica-step-up-5v-14a-pololu-2115.html i załatwia sprawę
kaczma2 Opublikowano 22 Listopada 2020 Autor Opublikowano 22 Listopada 2020 Tak, zaraz się doszukałem. Skleiłem przednią część kadłuba z balsy twardszej 4 mm. Waży 13 g. po oszlifowaniu kantów. Zastanawiam się czy taka konstrukcja będzie wytrzymała, czy jeszcze okleić cienką tkaniną szklaną. Po wstępnej przymiarce włożone aku 4xAAA jest za ciężkie. Są mniejsze baterie albo po prostu lipol 1S i przetwornica. Nie mam pomysłu na mocowanie klapki.
kaczma2 Opublikowano 24 Listopada 2020 Autor Opublikowano 24 Listopada 2020 Serwa wklejone. Muszę jakoś zwinąć przewody. Zabierają za dużo miejsca. Rurka wklejona w kadłub. Przyklejone są rureczki na nitki cięgien. Przymiarka wykazała, że musi być lekkie zasilanie. Po oklejeniu skrzydła folią i impregnacji pozostałych części będzie wiadomo ile ma ważyć aku. Odbiornik duży, 2,4G. Mam mały Rex 5 ale dochodzi przewód antenowy.
Bartkosz Opublikowano 24 Listopada 2020 Opublikowano 24 Listopada 2020 W dniu 21.11.2020 o 15:25, Czaro napisał: Ja używam: https://botland.com.pl/pl/przetwornice-step-up/1328-u3v12f5-przetwornica-step-up-5v-14a-pololu-2115.html i załatwia sprawę Z ciekawości spytam wystarcza 1.5A przy 4x KST + odbiornik? Kiedyś używałem przetwornic przy innych serwach ale też micro i 1.5A było mało przy np. maksymalnych wychyleniach (full hamulce DLG). Przez taki gwałtowny pobór natężenia prądu spaliłem przetwornice ... @kaczma2 jeśli będziesz chciał w przyszłości budować nowy model to mam trochę różnych elementów z laminatu. Stateczniki, rurki, kadłuby, kołki itp. u mnie to leży a może zbudujesz z tego coś ciekawego
kaczma2 Opublikowano 24 Listopada 2020 Autor Opublikowano 24 Listopada 2020 Miejsce wklejenia serw. Model przed oklejeniem. Po oklejeniu. 1
Czaro Opublikowano 25 Listopada 2020 Opublikowano 25 Listopada 2020 W dniu 24.11.2020 o 13:10, Bartkosz napisał: Z ciekawości spytam wystarcza 1.5A przy 4x KST + odbiornik? Te przetwornice z linku, stosuję już przynajmniej 3 lata. To będzie przeszło 150h przelatanych i nie mam problemów. Koledzy z lotniska też je stosują, więc to są kolejne dziesiątki godzin bezawaryjnego nalotu.
Rekomendowane odpowiedzi