Jump to content

DLG pytania


kaczma2
 Share

Recommended Posts

Mam zamiar budować model o rozp.1000 mm. Chodzi mi o sterowanie. Na filmach widziałem sterowanie wysokością i kierunkiem, lub tylko kierunkiem, były lotki, ale też były modele bez sterowania . Przynajmniej nie było tego widać.

image1.jpg.8c463d0eb45f672411af3f5d95e990fa.jpg

Jakie jest min i max sterowanie? Kąty zaklinowania zerowe. Gdzie powinien być środek ciężkości? Czym powinny być pokryte skrzydła konstrukcyjne i jak zabezpieczyć balsowe stateczniki? Jakie stosuje się profile?

Link to comment
Share on other sites

Z tej strony co mi podałeś wziąłem plany modeli Apogee Ag3 i Ag4. Dzięki. Zrobiłem wydruk. Mam gotowy kadłub odpowiadający wymiarom. Dołożę drugie serwo i zrobię nowe skrzydła według tego planu.

Kadłub ze statecznikami. Dojdzie drugie serwo.

IMG_20201106_105955.thumb.jpg.9efe7d38dea95efc60f1b5e50c6e4465.jpg

 

Dostałem od kolegi stos desek balsy. Wybrałem wstępnie te na zdjęciu.

IMG_20201106_110137.thumb.jpg.b776d17f4785ea7a7b178c14362be494.jpg

 

Zdjęcia nie najlepsze. Słabe światło.

 

Wyrównałem grubość desek na 11 mm i skleiłem epidianem wzdłuż. Mam teraz szerokość 160 mm.

 

 

Super model z tego nie będzie. Już widzę wagowo. Robię ten model z ciekawości i żeby się nie nudzić.

 

Link to comment
Share on other sites

Wyszlifowałem 1 połowę skrzydła ale jeszcze nie błysk. Wyszła 49 g. Druga do wykończenia. Na filmie widziałem z węgla, ważyła 52 g. Dla przykładu  do lotu,  Elf podają 95 g. a inny 1200 rozpiętości 340 g.

 

Dokończyłem szlifowanie obu połówek skrzydła. Ważą po prawie 47 g.  Skleiłem pod kątami 10 stopni.  Na miejscu łączenia nakleiłem pas tkaniny dla wzmocnienia. Przez noc  żywica stwardnieje. 

 

Dodaję zdjęcie skrzydła. Przydała się waga jubilerska . Wyszlifowałem połówki z dokładnością 1 g. I to by było wszystko. Zostało trochę prac wykańczających i próby latania.

IMG_20201110_091241.thumb.jpg.590f36d11cd02b08c5a6912c29e38304.jpg

 

Uzupełniam o zdjęcie złożonego modelu. Dojdzie drugie serwo. Waga 225 g plus serwo 235 g. Powinien być lżejszy.

 

IMG_20201112_174857.thumb.jpg.41bfb042370f538cf5ff5a18efaddc68.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Jeśli planujesz rzucać model za skrzydło, zwróć uwagę po której stronie steru kierunku mocujesz dźwignię. Przy napędach linka-sprężynka ma to kluczowe znaczenie przy starcie. Patrząc ze zdjęć wnioskuję, że będziesz rzucać lewą ręką?

Dźwignię mocuje się po przeciwnej stronie kołka/uchwytu do rzucania.

Link to comment
Share on other sites

Dlaczego po przeciwnej stronie? Na logikę siła odśrodkowa odchyla ster na zewnątrz okręgu więc powinien być przytrzymany dżwigienką trzymaną linką od wewnętrznej strony okręgu czyli od strony ręki która rozpędza model. Ale może źle kombinuję...

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, samolocik napisał:

Dlaczego po przeciwnej stronie? Na logikę siła odśrodkowa odchyla ster na zewnątrz okręgu więc powinien być przytrzymany dżwigienką trzymaną linką od wewnętrznej strony okręgu czyli od strony ręki która rozpędza model. Ale może źle kombinuję...

Model po wypuszczeniu nadal chce poruszać się po okręgu. Żeby się temu przeciwstawić w fazie rzutu odchylamy lekko ster kierunku w przeciwną stronę (sposobem na nie wychylanie steru jest zastosowanie profilu niesymetrycznego dla statecznika).

Dla praworęcznego pilota odchylamy ster w prawo. Reszta Twojego myślenia jest dobra, lepiej żeby ster był przytrzymany linką (dźwigienką) niż sprężyną. Ster ma za małą masę by sam się wychylił przez działanie siły. Zamiast tego opływ powietrza lubi go wychylić do środka okręgu.

 

Godzinę temu, kaczma2 napisał:

Na tym etapie, raczej nie będzie problemu zamienić. W dużej mierze wzorowałem się na filmach YT Elf. Chyba 9 odcinków. Spojrzałem na jeden z fabrycznych modeli, dźwignia jest z przeciwnej strony.

W Elfach często wkleja się kołki w obu końcówkach skrzydła, stąd może być to mylące.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Stosuje się przetwornice step-up 5V. Większość nowszych odbiorników działa na 1s (Graupner, Futaba, FrSky), choć możliwość takiego zasilania bardziej zależy od zastosowanych serw. Niektóre mogą być za wolne na takim zasilaniu.

Link to comment
Share on other sites

Tak, zaraz się doszukałem.

Skleiłem przednią część kadłuba z balsy twardszej 4 mm.  Waży 13 g. po oszlifowaniu kantów. Zastanawiam się czy taka konstrukcja będzie wytrzymała, czy jeszcze okleić cienką tkaniną szklaną.

Po wstępnej przymiarce włożone aku 4xAAA jest za ciężkie. Są mniejsze baterie albo po prostu lipol 1S i przetwornica. Nie mam pomysłu na mocowanie klapki.

PB220234.thumb.JPG.f174e453a55e116f21d25cb0f35325d9.JPG

Link to comment
Share on other sites

Serwa wklejone. Muszę jakoś zwinąć przewody. Zabierają za dużo miejsca. Rurka wklejona w kadłub. Przyklejone są rureczki na nitki cięgien. Przymiarka wykazała, że musi być lekkie zasilanie.  Po oklejeniu skrzydła folią i impregnacji pozostałych części będzie wiadomo ile ma ważyć aku. Odbiornik duży, 2,4G. Mam mały Rex 5 ale dochodzi przewód antenowy.

PB240235.thumb.JPG.f14f29844e4007b18acffdc849e672c3.JPG

Link to comment
Share on other sites

W dniu 21.11.2020 o 15:25, Czaro napisał:


Z ciekawości spytam wystarcza 1.5A przy 4x KST + odbiornik? 
Kiedyś używałem przetwornic przy innych serwach ale też micro i 1.5A było mało przy np. maksymalnych wychyleniach (full hamulce DLG). 
Przez taki gwałtowny pobór natężenia prądu spaliłem przetwornice ... 

@kaczma2 jeśli będziesz chciał w przyszłości budować nowy model to mam trochę różnych elementów z laminatu. 
Stateczniki, rurki,  kadłuby, kołki itp. u mnie to leży a może zbudujesz z tego coś ciekawego :)
 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 24.11.2020 o 13:10, Bartkosz napisał:


Z ciekawości spytam wystarcza 1.5A przy 4x KST + odbiornik? 
 

 

Te przetwornice z linku, stosuję już przynajmniej 3 lata. To będzie przeszło 150h przelatanych i nie mam problemów. Koledzy z lotniska też je stosują, więc to są kolejne dziesiątki godzin bezawaryjnego nalotu.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.