Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Prace trwają- teraz kolej na skrzydła. Na zdjęciu przymiarka z jeszcze nie gotowym centropłatem- w tej konfiguracji jest faktycznie lekko karykaturalnie, ale nie załamujmy się- jak dojdą uszy, będzie lepiej. Cięciwa płata 40 cm- prawie jak końcówka skrzydła w prawdziwym szybowcu...Dźwigara nie będzie, tylko szerokie żebra ze styropianu i styroduru- te będą w bardziej obciążonych miejscach: pod kadłubem i na zagięciach płata.

20210304_232105.jpg

Opublikowano

Centropłat już sklejony i zamknięty. Niska temperatura w garażu ma też i zalety- nie trzeba się śpieszyć z klejeniem, bo przy 3-ch st. C Soudal działa jak na zwolnionym filmie. Domknięcie krawędzi spływu na hot glue.

20210307_174631.jpg

20210307_194600.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Skrzydła już w całości. Uszy są sklejone na styk żebrami ze styroduru na Soudal 66A. Trzeba je teraz oczyścić z nadmiaru kleju i szarego pyłu z rumuńskiego styroduru po skosowaniu stykających się elementów, a następnie wyciąć lotki oraz zabezpieczyć spływ i końce płata taśmą izolacyjną. Waga skrzydła na teraz 720 gram, przy powierzchni ok. 55 dm2. Mój "target" wagowy niestety z początkowych 1300- 1400 gram jednak musi pójść w górę- na 1500, może nawet 1600. Ale i tak będzie w okolicach 30 g/dm2, więc powinno być OK.

20210315_071928.jpg

  • Lubię to 2
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Piotrze- no i z tym jest pewien kłopot. Ja mam tego pod dostatkiem z recyklingu- na zdjęciu są widoczne rolki- zwoje blachy aluminiowej dostarczanej do zakładu w którym pracuję (blacha o grubości 0,58 mm, malowana z jednej strony na "dachowe" kolory, surowiec na obróbki dekarskie- też temat sam w sobie ciekawy). Jak widać- coroplast stanowi opakowanie. Do wykorzystania jest tylko ten krążek z czoła, bo te ogromne połacie z tworzącej walca byłyby świetne, ale  są zdeformowane przez taśmy spinające, mają zgniecioną strukturę. Krążek ma fi ok. 1200 mm, ale są też mniejsze- metrowe, narzuca to niestety pewne ograniczenia wymiarowe elementom które można  budować. Do wyboru są tylko dwa widoczne kolory niestety. Nie każdy też krążek się nadaje, miewają zagniecenia, i inne uszkodzenia. Zaleta jest taka, że to recykling, zupełnie za darmo. Tak więc kupić się nie da, ale ale gdybyś miał faktycznie poważne zamiary, to wybrałbym parę krążków i pozostałaby jedynie kwestia jakiegoś transportu, czy odbioru (północno wschodnia Opolszczyzna). Ale na zdjęciu widać tez coroplastowe ochraniacze krawędzi-- te białe zębate kątowniki. To jest dopiero fajny materiał- grubość 3 mm, ma niesamowitą sztywność- z tego zrobić kadłub, to byłby absolutnie pancerny. Ale do dyspozycji są jedynie takie małe kawałki.

20210324_115507.jpg

Opublikowano

Dziękuję Ci Zbyszku. Ze względu na odległość raczej nie skorzystam ale będę miał w pamięci gdybym wybierał się w Twoje okolice przy innej okazji ?

Opublikowano

Jacku- tylko że chodzi o grubość 2 mm, bo 3 mm to faktycznie jest do kupienia w wielu miejscach, ale cieńszego nie spotkałem dotychczas w żadnym sklepie czy internetowym składzie. W pierwszym wpisie tego wątku piszę o tym (cyt.):

Kadłub i statecznik poziomy jest z coroplastu 3 mm, reszta z 2-milimetrowego.

Skyboya można oczywiście zrobić w całości z 3-milimetrowego, ale wtedy zalecałbym go jeszcze powiększyć, bo materiał cięższy, ale i bardziej wytrzymały- inaczej miałby nadwagę (większe obciążenie powierzchni). Dygresyjnie tylko dodam jeszcze, że zakupiłem arkusz poliwęglanu komórkowego o grubości 3mm- trwa myślenie co z niego powstanie...

Opublikowano (edytowane)
19 minut temu, zbjanik napisał:

tylko że chodzi o grubość 2 mm

zapytam w "CHemii " na Rzecznej o ten #2mm...ja zawziąłem się na  Foamboard,  jest  to pierwszy mój model z  tego materiału,  #3, 5  i 10 mm... efekty zachęcające.

Model Cessna Aggwagon , raczej dośc duży i pod spalinę 0.40. Najtrudniejsze ,  czyli płat  przede mną, centropłat juz jest . Kadłub kompletny ze statecznikami i wręgami sklejkowymi to 350g...zobaczymy co dalej

 

 

tu go mają  #2mm

http://www.gekoplast.pl/product,5

Edytowane przez d9Jacek
uzupełnienie wiadomości
Opublikowano

Jacku- z tym producentem z Krupskiego Młyna się kiedyś kontaktowałem telefonicznie- owszem, mamy, kolory i grubości na życzenie, to ile pan chce palet, spytali (paleta to chyba 100 arkuszy minimum), na moje potrzeby to odesłali mnie do BricoMarche, a tam tylko 3 mm. Ale ponieważ to nie daleko, to przy jakiejś okazji się tam wybiorę osobiście- może coś więcej wskóram.

Czyli duża pianka u Ciebie- na pewno wyjdzie lekko, podana waga kadłuba brzmi obiecująco, zapodałeś relację? Chętnie zobaczę jakieś zdjęcia.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Skyboy stoi już na swoich nogach. Wcześniej pojawiło się trochę "życia wewnętrznego"- wzmocnień przodu kadłuba i  mocowanie skrzydła na dwu poliamidowych śrubach. Jest też jak widać wierzch kadłuba. Waga 1400g na teraz.

20210402_072309.jpg

20210402_072339.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano
W dniu 24.03.2021 o 15:15, zbjanik napisał:

Czyli duża pianka u Ciebie- na pewno wyjdzie lekko, podana waga kadłuba brzmi obiecująco, zapodałeś relację? Chętnie zobaczę jakieś zdjęcia.

Zbyszku,

dopiero teraz  przeczytałem ?

a więc , jest to moja  pierwsza "pianka" a w zasadzie  mix, bo i pianka czyli płyta Kappa + balsa + sklejka + profile z twardego styro

pierwszy taki model ,  więc trochę studialny, budując go trochę podpatruje u Ciebie, szczególnie te klejo-nity :)...Kadłub  ze statecznikami praktycznie gotowy  oklejony na gotowo papierem śniadaniowym  na  poliuretan wodny ( do parkietu)..Centropłat prawie też  gotowy.

Zdjęcia  + opis  budowy oczywiście wrzucę,  mimo że  model częsciowo sklejony ale robię go w dwóch egzemplarzach więc elementy są..

Zaczynam walkę z płatami, nie ukrywam ,że z dusza na ramieniu....porobiłem  jakieś próby , zobaczymy co z tego wyjdzie

Nie zaśmiecam Ci już wątku  i uciekam ... będziemy w kontakcie

 

Opublikowano

W innym wątku polecany jest materiał :

Castorama

płyta EPS 6mm, Marka: Diall

Kod: 926251

1 paczka, 8 płyt : 0,8 m x 0,6 m x 6 mm ; 66,68 zł.

Znacznie lepszy od podkładów. Może się przydać.

Polecam zobaczyć i dotknąć.

  • Dzięki 1
Opublikowano
20 minut temu, zbjanik napisał:

jeśli mogę spytać- to już mała seria

już Ci odpowiadam....kiedyś dawno , dawno temu , kiedy  była klasa F4C, idąc za radą i wzorem mojego nieżyjącego już przyjaciela, budowałem dwa  takie same modele- jeden na zawody  a drugi treningowy uproszczony. .Taka równoległa budowa pozwalała  na bierząco wprowadzać pewne udoskonalenia/ poprawki konstrukcji bez destrukcji właściwego egzemplarza. Tu  materiał jest  relatywnie bardzo tani, używam płyt #3mm ,5mm i 10mm. Pianka Kappa ma bardzo ciekawą strukturę , bo #10mm  ma rdzeń składający się z 3 warstw pianki. .Papier w rodzaju cienkiego kredowego a takim jest pokryta płyta znakomicie ją wzmacnia..Balsa i sklejka lotnicza  to odpadowe kawałki. Maska silnika robiona standartową metodą (  tak jak Wojtek _Mecenas robi gondole do Wilka ) z laminatu, - kopyto z  twardego styro. Model ma być napędzany silnikiem  albo ASP 40 albo WEBRĄ 40.Rozpiętośc ~~1800 mm, długośc kadłuba  ~~1300-1400 mm..

Jeżeli się  to wszystko uda , a mam nadzieję , że tak  no to może byc  ciekawe a jednocześnie bardzo tanie rozwiązanie  tecnologiczne. Kleje  próbowałem rózne,  sprawdzaja się SOUDAL 66A, Epo53  i Epo 10 minutowe , Reszta won

 

a i taki mały szczegół konstrukcyjny....dzwigary płatów- główny i pomocniczy  to pasy twardej balsy #1,5 mm  a międy nimi pianka  ,klejone na Epo -klejonity obowiązkowe 

stateczniki- płyta # 10mm oblistwiona na Epo 53  balsą 

Opublikowano

No to widać przemyślaną strategię, nie jakieś jazzowe improwizacje, w jaką stronę, muszę to przyznać, zmierzam ja. To czekam na wątek i zdjęcia, a potem oczywiście filmy z lotów.

Opublikowano

Lotki i stery są już zawieszone na zawiasach (zdjęcia zrobione jeszcze chwilę przed zabudową zawiasów na stateczniku poziomym, ale w realu już są). Są też już dźwignie na lotkach.

20210405_112138.jpg

20210405_112146.jpg

20210405_112210.jpg

20210405_112251.jpg

Opublikowano

Pojawił się przedział napędowy. Pierwotnie miał być domek na pierwszej wrędze, ale okazało się, że musiałby być dość długi, więc poszło w kierunku przedłużenia przodu przez dodanie jeszcze jednej wręgi, na której bezpośrednio zawiśnie silnik. Silnik zresztą ciężki, starej generacji  RAY B 3656/09 (jak ten czas leci- doczekaliśmy się już przestarzałych bezszczotkowców!)- a to z powodu oczywiście środka ciężkości. Osłona samego silnika będzie z PET formowanego na gorąco, ale odcinek pomiędzy wręgami "1" i tą nową "0" jest obudowany aluminiową blachą, od góry zaś ma odchylaną pokrywę z też blaszaną, na prawdziwych zawiasach. Tu będzie się mieścił pakiet i regulator. Jeszcze pomyślę nad tym nosem- lepszy byłby jednak też z blachy- tylko czy zdołam go wyklepać- byłoby bardziej klimatycznie...

20210411_232629.jpg

20210412_071913.jpg

20210412_071924.jpg

20210412_072027.jpg

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.