Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. zbjanik Opublikowano 1 Marca 2021 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 1 Marca 2021 Rozpoczynam relację z budowy nowego modelu- jest to coroplastowa wersja fun-slow-flyera Skyboy. Oryginał jest oferowany przez firmę Stevens, jako zestaw typu "puzzle". Jego rozpiętość to ok. 1200 mm, waga ok. 1000 g. Mój Coro Skyboy będzie nieco większy: rozpiętość 1352 mm. Samolocik jest takim zabawnym pastiszem wyścigowców złotej ery rodzaju GeeBee, ma trochę z I-16, ale też, szczególnie w rzucie pionowym, jest jak szkolny akrobat na uwięzi, z ogromnym statecznikiem, jego krótkim ramieniem, ale i dużym (aż 10 st.) wychyleniem silnika (aż chciałoby się powiedzieć: na zewnątrz kręgu). No brak tylko wystających agrafek do linek w lewym skrzydle i profil nie symetryczny, tylko CRD płaski Clark. Parę fotek oryginału oraz link wątku na rcgroups: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1317942-Stevens-Aero-Skyboy/page8 Kadłub i statecznik poziomy jest z coroplastu 3 mm, reszta z 2-milimetrowego. Parę fotek z aktualnego stanu (dwie sesje po 3-4 godziny). Waga tego co zrobione- 320 g. 5 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 5 Marca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2021 Prace trwają- teraz kolej na skrzydła. Na zdjęciu przymiarka z jeszcze nie gotowym centropłatem- w tej konfiguracji jest faktycznie lekko karykaturalnie, ale nie załamujmy się- jak dojdą uszy, będzie lepiej. Cięciwa płata 40 cm- prawie jak końcówka skrzydła w prawdziwym szybowcu...Dźwigara nie będzie, tylko szerokie żebra ze styropianu i styroduru- te będą w bardziej obciążonych miejscach: pod kadłubem i na zagięciach płata. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 7 Marca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2021 Centropłat już sklejony i zamknięty. Niska temperatura w garażu ma też i zalety- nie trzeba się śpieszyć z klejeniem, bo przy 3-ch st. C Soudal działa jak na zwolnionym filmie. Domknięcie krawędzi spływu na hot glue. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 15 Marca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2021 Skrzydła już w całości. Uszy są sklejone na styk żebrami ze styroduru na Soudal 66A. Trzeba je teraz oczyścić z nadmiaru kleju i szarego pyłu z rumuńskiego styroduru po skosowaniu stykających się elementów, a następnie wyciąć lotki oraz zabezpieczyć spływ i końce płata taśmą izolacyjną. Waga skrzydła na teraz 720 gram, przy powierzchni ok. 55 dm2. Mój "target" wagowy niestety z początkowych 1300- 1400 gram jednak musi pójść w górę- na 1500, może nawet 1600. Ale i tak będzie w okolicach 30 g/dm2, więc powinno być OK. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 24 Marca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2021 Lotki odcięte, styrodur tworzący krawędzie po odcięciu zabezpieczony papierem na wikol, pomalowany lakierem na biało. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 24 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2021 Cześć Zbyszek, gdzie można zakupić tak cienki coroplast? Model wygląda coraz lepiej ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 24 Marca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2021 Piotrze- no i z tym jest pewien kłopot. Ja mam tego pod dostatkiem z recyklingu- na zdjęciu są widoczne rolki- zwoje blachy aluminiowej dostarczanej do zakładu w którym pracuję (blacha o grubości 0,58 mm, malowana z jednej strony na "dachowe" kolory, surowiec na obróbki dekarskie- też temat sam w sobie ciekawy). Jak widać- coroplast stanowi opakowanie. Do wykorzystania jest tylko ten krążek z czoła, bo te ogromne połacie z tworzącej walca byłyby świetne, ale są zdeformowane przez taśmy spinające, mają zgniecioną strukturę. Krążek ma fi ok. 1200 mm, ale są też mniejsze- metrowe, narzuca to niestety pewne ograniczenia wymiarowe elementom które można budować. Do wyboru są tylko dwa widoczne kolory niestety. Nie każdy też krążek się nadaje, miewają zagniecenia, i inne uszkodzenia. Zaleta jest taka, że to recykling, zupełnie za darmo. Tak więc kupić się nie da, ale ale gdybyś miał faktycznie poważne zamiary, to wybrałbym parę krążków i pozostałaby jedynie kwestia jakiegoś transportu, czy odbioru (północno wschodnia Opolszczyzna). Ale na zdjęciu widać tez coroplastowe ochraniacze krawędzi-- te białe zębate kątowniki. To jest dopiero fajny materiał- grubość 3 mm, ma niesamowitą sztywność- z tego zrobić kadłub, to byłby absolutnie pancerny. Ale do dyspozycji są jedynie takie małe kawałki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 24 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2021 Dziękuję Ci Zbyszku. Ze względu na odległość raczej nie skorzystam ale będę miał w pamięci gdybym wybierał się w Twoje okolice przy innej okazji ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 24 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2021 3 godziny temu, samolocik napisał: gdzie można zakupić tak cienki coroplast? https://sprzedajemy.pl/plyta-kanalikowa-3mm-czarna-tekpol-otwock-2-a1d299-nr56358284 cena b.atrakcyjna Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 24 Marca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2021 Jacku- tylko że chodzi o grubość 2 mm, bo 3 mm to faktycznie jest do kupienia w wielu miejscach, ale cieńszego nie spotkałem dotychczas w żadnym sklepie czy internetowym składzie. W pierwszym wpisie tego wątku piszę o tym (cyt.): Kadłub i statecznik poziomy jest z coroplastu 3 mm, reszta z 2-milimetrowego. Skyboya można oczywiście zrobić w całości z 3-milimetrowego, ale wtedy zalecałbym go jeszcze powiększyć, bo materiał cięższy, ale i bardziej wytrzymały- inaczej miałby nadwagę (większe obciążenie powierzchni). Dygresyjnie tylko dodam jeszcze, że zakupiłem arkusz poliwęglanu komórkowego o grubości 3mm- trwa myślenie co z niego powstanie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 24 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2021 (edytowane) 19 minut temu, zbjanik napisał: tylko że chodzi o grubość 2 mm zapytam w "CHemii " na Rzecznej o ten #2mm...ja zawziąłem się na Foamboard, jest to pierwszy mój model z tego materiału, #3, 5 i 10 mm... efekty zachęcające. Model Cessna Aggwagon , raczej dośc duży i pod spalinę 0.40. Najtrudniejsze , czyli płat przede mną, centropłat juz jest . Kadłub kompletny ze statecznikami i wręgami sklejkowymi to 350g...zobaczymy co dalej tu go mają #2mm http://www.gekoplast.pl/product,5 Edytowane 24 Marca 2021 przez d9Jacek uzupełnienie wiadomości Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 24 Marca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2021 Jacku- z tym producentem z Krupskiego Młyna się kiedyś kontaktowałem telefonicznie- owszem, mamy, kolory i grubości na życzenie, to ile pan chce palet, spytali (paleta to chyba 100 arkuszy minimum), na moje potrzeby to odesłali mnie do BricoMarche, a tam tylko 3 mm. Ale ponieważ to nie daleko, to przy jakiejś okazji się tam wybiorę osobiście- może coś więcej wskóram. Czyli duża pianka u Ciebie- na pewno wyjdzie lekko, podana waga kadłuba brzmi obiecująco, zapodałeś relację? Chętnie zobaczę jakieś zdjęcia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Skyboy stoi już na swoich nogach. Wcześniej pojawiło się trochę "życia wewnętrznego"- wzmocnień przodu kadłuba i mocowanie skrzydła na dwu poliamidowych śrubach. Jest też jak widać wierzch kadłuba. Waga 1400g na teraz. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2021 W dniu 24.03.2021 o 15:15, zbjanik napisał: Czyli duża pianka u Ciebie- na pewno wyjdzie lekko, podana waga kadłuba brzmi obiecująco, zapodałeś relację? Chętnie zobaczę jakieś zdjęcia. Zbyszku, dopiero teraz przeczytałem ? a więc , jest to moja pierwsza "pianka" a w zasadzie mix, bo i pianka czyli płyta Kappa + balsa + sklejka + profile z twardego styro pierwszy taki model , więc trochę studialny, budując go trochę podpatruje u Ciebie, szczególnie te klejo-nity ...Kadłub ze statecznikami praktycznie gotowy oklejony na gotowo papierem śniadaniowym na poliuretan wodny ( do parkietu)..Centropłat prawie też gotowy. Zdjęcia + opis budowy oczywiście wrzucę, mimo że model częsciowo sklejony ale robię go w dwóch egzemplarzach więc elementy są.. Zaczynam walkę z płatami, nie ukrywam ,że z dusza na ramieniu....porobiłem jakieś próby , zobaczymy co z tego wyjdzie Nie zaśmiecam Ci już wątku i uciekam ... będziemy w kontakcie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RobRoy Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2021 W innym wątku polecany jest materiał : Castorama płyta EPS 6mm, Marka: Diall Kod: 926251 1 paczka, 8 płyt : 0,8 m x 0,6 m x 6 mm ; 66,68 zł. Znacznie lepszy od podkładów. Może się przydać. Polecam zobaczyć i dotknąć. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Jacku- jakie zaśmiecanie? A czemu dwa egzemplarze równocześnie, jeśli mogę spytać- to już mała seria?! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2021 20 minut temu, zbjanik napisał: jeśli mogę spytać- to już mała seria już Ci odpowiadam....kiedyś dawno , dawno temu , kiedy była klasa F4C, idąc za radą i wzorem mojego nieżyjącego już przyjaciela, budowałem dwa takie same modele- jeden na zawody a drugi treningowy uproszczony. .Taka równoległa budowa pozwalała na bierząco wprowadzać pewne udoskonalenia/ poprawki konstrukcji bez destrukcji właściwego egzemplarza. Tu materiał jest relatywnie bardzo tani, używam płyt #3mm ,5mm i 10mm. Pianka Kappa ma bardzo ciekawą strukturę , bo #10mm ma rdzeń składający się z 3 warstw pianki. .Papier w rodzaju cienkiego kredowego a takim jest pokryta płyta znakomicie ją wzmacnia..Balsa i sklejka lotnicza to odpadowe kawałki. Maska silnika robiona standartową metodą ( tak jak Wojtek _Mecenas robi gondole do Wilka ) z laminatu, - kopyto z twardego styro. Model ma być napędzany silnikiem albo ASP 40 albo WEBRĄ 40.Rozpiętośc ~~1800 mm, długośc kadłuba ~~1300-1400 mm.. Jeżeli się to wszystko uda , a mam nadzieję , że tak no to może byc ciekawe a jednocześnie bardzo tanie rozwiązanie tecnologiczne. Kleje próbowałem rózne, sprawdzaja się SOUDAL 66A, Epo53 i Epo 10 minutowe , Reszta won a i taki mały szczegół konstrukcyjny....dzwigary płatów- główny i pomocniczy to pasy twardej balsy #1,5 mm a międy nimi pianka ,klejone na Epo -klejonity obowiązkowe stateczniki- płyta # 10mm oblistwiona na Epo 53 balsą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2021 No to widać przemyślaną strategię, nie jakieś jazzowe improwizacje, w jaką stronę, muszę to przyznać, zmierzam ja. To czekam na wątek i zdjęcia, a potem oczywiście filmy z lotów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Lotki i stery są już zawieszone na zawiasach (zdjęcia zrobione jeszcze chwilę przed zabudową zawiasów na stateczniku poziomym, ale w realu już są). Są też już dźwignie na lotkach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 12 Kwietnia 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2021 Pojawił się przedział napędowy. Pierwotnie miał być domek na pierwszej wrędze, ale okazało się, że musiałby być dość długi, więc poszło w kierunku przedłużenia przodu przez dodanie jeszcze jednej wręgi, na której bezpośrednio zawiśnie silnik. Silnik zresztą ciężki, starej generacji RAY B 3656/09 (jak ten czas leci- doczekaliśmy się już przestarzałych bezszczotkowców!)- a to z powodu oczywiście środka ciężkości. Osłona samego silnika będzie z PET formowanego na gorąco, ale odcinek pomiędzy wręgami "1" i tą nową "0" jest obudowany aluminiową blachą, od góry zaś ma odchylaną pokrywę z też blaszaną, na prawdziwych zawiasach. Tu będzie się mieścił pakiet i regulator. Jeszcze pomyślę nad tym nosem- lepszy byłby jednak też z blachy- tylko czy zdołam go wyklepać- byłoby bardziej klimatycznie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi