Skocz do zawartości

Jakie to są śruby napędowe


e-mir

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 56
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Właśnie! Wszystko zależy od punktu patrzenia: od dziobu czy od rufy. Jeżeli od rufy to mamy śrubę prawą, jeżeli od dziobu to lewą. Ten starszy wątek czytałem przed zakupem tych śrub. Kupiłem lewe bo w opisie sprzedaży jest napisane: "Kierunek obrotu:przeciwnie z ruchem wskazówek zegara (CCW)" .

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarek masz rację! Gwint zawsze jest prawo lub lewoskrętny, niezależnie od strony z której się patrzy i wg tych prawideł te śruby są prawe. Ale tu chodzi o to, że jak będziesz patrzył na obroty silnika od dziobu to (tak jak w moim przypadku) kręci się zgodnie ze wskazówkami zegara, a jak od rufy to przeciwnie. Kupiłem więc te śruby jako lewe  (CCW) a tu Zonk. Łódka pływa do tyłu. Sklep twierdzi, że to śruby lewe, wg mnie prawe więc chciałbym to w końcu jednoznacznie wyjaśnić. Wiem, że można przelutować kabelki lub dać rewersy ale nie w tym rzecz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to zerknijcie na to:

https://abc-rc.pl/Podstawy-wiedzy-o-smiglach-modelarskich-blog-pol-1542270254.html

W skrócie:

  • Śmigło normalnie prawe
    • dla modelarza lotniczego - oznaczenia  (bez oznaczeń kierunku lub: R, REGULAR lub ciągnące)
    • dla pilota quadów - oznaczenia CCW - (jest to śmigło lewe)
  • Śmigło normalnie lewe
    • dla modelarza lotniczego - oznaczenia  P, Pusher, Pchające, Lewe
    • dla pilota quadów - oznaczenia CW - (jest to śmigło prawe)

Czyli zależy kto patrzy i jaką nomenklaturą się posługuje. I teraz pytanie: kupiłeś lewe czy CCW bo jak widać to nie to samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarek., przepraszam że przez mój brak precyzji wprowadziłem zamęt ale sam widzisz, że na podstawie samego zdjęcia otrzymałem dwie różne odpowiedzi: Ty - prawe, Andrzej (Bodzioch) -lewe. A tak nie powinno być żeby podstawowy parametr śruby zależał od własnej interpretacji. Ty precyzyjnie wyjaśniłeś jak określić kierunek śruby jako prawy, sklep twierdzi, że to śruby lewe i tu mam problem. Jestem modelarzem lotniczym, łódkę uzbrajam dla kolegi wędkarza.

Andrzej (Market), kupiłem śruby LEWE CCW, dwułopatowe tu: https://allegro.pl/oferta/sruba-napedowa-hyper-boat-m4-42-5mm-typ-x-lewa-10215369825 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarku drogi! Mam takie same zdanie na temat kierunkowości śrub co Ty, dlatego kupiłem lewe a dostałem te ze zdjęcia. Osie silników (są dwa) przy normalnej polaryzacji kręcą się przeciwnie do wskazówek zegara. Patrząc od rufy! To co? Wybrałem złe śruby? To samo zdjęcie wysłałem do sklepu i oni twierdzą, że to są śruby lewe i wszystko jest w porządku z ich strony. I koniec tematu. I mnie nie musisz przekonywać do swoich racji. To ja muszę mieć argumenty do uznania pomyłki w sklepie. Niestety 14-dniowy termin normalnego zwrotu już minął. Nie chodzi tu też o kasę ale teraz muszę kupić kolejne śruby i aż się boję, jak jakiś inny sprzedawca je oznacza. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacytuję Ci odpowiedź sklepu na te argumenty: "nie ma Pan racji - prosze sie douczyc temat ZAKONCZONY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Koniec cytatu. Oni widocznie traktują śrubę jak śmigło i patrzą na nią od strony kołpaka. Nie widzę innego wytłumaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzwoniłem do kolegi Darka który produkuje te śruby i są to śruby LEWE powiedział i koniec kropka. Nazewnictwo jest oparte na opisach śrub firmy Graupner które ponad 50 lat temu sp. pamięci Boguś Ludkowski zapożyczył i tak jest do tej pory. Każdy może sobie nazywać jak chce. Jeżeli kolego buduje łódkę zanętową to nie ma to większego znaczenia .

Ja stosuje prawe , lewe lub L+P  i łódeczka pływa tak jak ja chcę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, e-mir napisał:

 Osie silników (są dwa) przy normalnej polaryzacji kręcą się przeciwnie do wskazówek zegara. Patrząc od rufy! To co? Wybrałem złe śruby? To samo zdjęcie wysłałem do sklepu i oni twierdzą, że to są śruby lewe  

I taka jest prawda to są prawe śruby  , kręcąc się w prawo (zgodnie do wskazówek zegara) powodują w modelu ruch postępowy  do przodu .

Jeżeli masz 2 wały napędowe to potrzebne są śruby lewa i prawa , silniki powinny kręcić jeden w lewo  ,  jeden w prawo inaczej model będzie skręcał .

 

Śruba lewa podczas pracy będzie się dokręcała na wale a prawa odkręcała jeżeli wał ma  gwint prawy .

Godzinę temu, Grzesiek napisał:

Dla mnie to są sruby prawo obrotowe i koniec.Pływam parę lat w FSR-ach i wiem co piszę.Aby ta sruba działała jak powinna potrzebuje aby silnik obracał sie w prawo ot co

 

Ok Grzesiek masz racje nie przyjrzałem się tym śrubą na samej górze  postu .

 

 

 

sruby.thumb.PNG.0427ea10ec0915fc3bfb36eac7dcb81a.PNG

Przykład i wyjaśnienie 

Może chodzi o to:
CW - ClockWise - zgodnie ze wskazówkami zeg.
CCW - Counter ClockWise - przeciwnie do ruchu wsk. zegara

Zauważ , że śruba pracująca w lewo ma na ciecie na zabezpieczenie  by się nie odkręcała .

Silnik -większość odpalana jest w lewo nawet staro Jaskółka  

I TYLE KROPKA

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest takie proste Śruba prawa ma lewy gwint a lewa prawy gwint chodzi o to aby na obrotach śruba  się nie odkręcała w FSRach są tak duże siły ze śruba lewa na lewym gwincie z super kontrą i tak się odkręci kolega z tymi śrubami musi wybrać może je używać spokojnie pod warunkiem że ma  lewe gwinty na wale   i w śrubie w modelach wędkarskich też tak powinno być prawe i lewe gwinty na wałach, Jak producent robi wały z dwoma gwintami prawymi to idzie na łatwiznę. Lepiej zrobić model z dwoma lewymi śrubami i go dobrze z trymować jak robić ten sam gwint dla dwóch różnych kierunków obrotów śrub. W marcu demonstrowałem model na sprzedaż po zmarłym koledze i właśnie o mały włos bym się nie kąpał za stojacym modelem bo jeden silnik zgubił śrubę, Do dupy jest takie rozwiązanie mając wsteczny bieg trzeba założyć solidne kontry z nakrętek. Poza tym wszystkim określamy śruba prawa czy lewa po 50 latach startów w FSRach sam nie potrafię określić naukowo która jest która bo prawa burta łodzi jest to ster burta określana jako prawa patrząc w łodzi w kierunku dziobu patrząc na bieg rzeki to prawy brzeg jest ten na który patrzymy w dół rzeki a nie pod prąd. więc śruby na zdjęciu są prawe a te potrzebne z prawym gwintem to  lewe. Jeżeli te ze zdjęcia mają prawy gwint to robili je papudraki a nie fachowcy którzy idą na łatwiznę. Boguś Ludkowski wszystkie śruby prawe robił na lewych gwintach tylko po to aby się same nie odkręcały. wielokrotnie się zdarzało że silnik przelany odbijał na lewe obroty i natychmiast gubił śrubę nawet kiedy była solidnie dokręcona  masa śruby + moment obrotowy robiły swoje

                                                                                                               Władek Elpazo  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, mr.jaro napisał:

Kompletny groch z kapusta!

Przede wszystkim zakwalifikowanie smigla jako ciagnace lub pchajace nie ma absolutnie nic wspolnego z definicja jego kierunku obrotow.

Przeczytałeś podlinkowany artykuł?

Bo w artykule zostało wyjaśnione, że kierunek obrotu śmigła nie wynika z rachunku wektorowego, tylko z uwarunkowań historycznych: w początkach lotnictwa przyjęto, że kierunek obrotu śmigła ustala się z punktu widzenia pilota siedzącego w kabinie. Większość silników kręciła w prawo i większość śmigieł była prawa.

I teraz również w początkach lotnictwa jak konstruktor samolotu chciał zrobić napęd pchający, to przekładał ten sam silnik na tył, ale kierunku obrotów silnika oczywiście nie zmieniał. Więc konstruktor potrzebował odwrotnego śmigła - śmigła lewego, które w tamtych czasach było tożsame z pchającym. Z czasem umiejscowienie napędu (ciągnący/pchający) przestało mieć zwiazek z kierunkiem obrotów, ale tradycyjne oznaczenie pozostało. I tradycyjnie śmigła lewe oznacza się literką P i mianem Pusher. Oto dowód, jeden z wielu:

https://www.apcprop.com/product/b7x4ep/

Akurat przypadkiem ta tradycyjna konwencja zgadza się z konwencją kierunku śrub-gwintów.

 

W przypadku śrub okrętowych jednak nie byłbym tak przekonany i bezkompromisowy. Nie znalazłem przekonywującego wytłumaczenia oznaczania kierunku śrub okrętowych. Może tutaj tradycja morska jest jednak inna. Coś jest jednak na rzeczy, bo przeszukałem parę sklepów modelarskich i kierunek obrotów był tam wyznaczany patrząc od strony silnika, wzdłuż wału, do śruby. Wg tego śruby z początku wątku byłyby jednak lewe, a kolega @e-mir potrzebował jednak prawych. A najlepiej, jak sugerował @Francka, zmienić kierunek jednego silnika i dla symetrii mieć parę lewe/prawe.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.