Jump to content

Jakie to są śruby napędowe


e-mir
 Share

Recommended Posts

Teraz, Bodzioch napisał:

Jak dla mnie to masz śruby LEWE. Patrząc od strony silnika śruba kręci się w lewo aby łódka płynęła do przodu.

 

Wedlug Wiki:

"Jeżeli hipotetyczna śruba ma gwint prawoskrętny (tak jak większość typowych gwintów), to wkręca się (oddala się od nas), gdy kręcimy nią w prawo, zgodnie z ruchem wskazówek zegara".

 

Z pokazanymi na fotce srubami wlasnie tak sie bedzie dzialo, bez wzgledu na to, z ktorej strony na nie spojrzysz.

Link to comment
Share on other sites

Właśnie! Wszystko zależy od punktu patrzenia: od dziobu czy od rufy. Jeżeli od rufy to mamy śrubę prawą, jeżeli od dziobu to lewą. Ten starszy wątek czytałem przed zakupem tych śrub. Kupiłem lewe bo w opisie sprzedaży jest napisane: "Kierunek obrotu:przeciwnie z ruchem wskazówek zegara (CCW)" .

 

 

Link to comment
Share on other sites

Obaj sie mylicie.

Nic nie zalezy od punktu patrzenia, bo patrzycie nie na model, lecz wylacznie na srube i wowczas z ktorej strony byscie na te srube nie patrzyli, bedzie ona (sruba, nie model) zawsze zachowywala sie identycznie:

  • sruba prawoskretna bedzie sie od Was oddalala, gdy ja obrocicie w prawo
  • sruba lewoskretna bedzie sie od Was oddalala, gdy ja obrocicie w lewo.

Wezcie sobie najzwyklejsza srubke z nakretka do reki i wyprobujcie to na zywo. Zasada jest identyczna.

Link to comment
Share on other sites

Jarek masz rację! Gwint zawsze jest prawo lub lewoskrętny, niezależnie od strony z której się patrzy i wg tych prawideł te śruby są prawe. Ale tu chodzi o to, że jak będziesz patrzył na obroty silnika od dziobu to (tak jak w moim przypadku) kręci się zgodnie ze wskazówkami zegara, a jak od rufy to przeciwnie. Kupiłem więc te śruby jako lewe  (CCW) a tu Zonk. Łódka pływa do tyłu. Sklep twierdzi, że to śruby lewe, wg mnie prawe więc chciałbym to w końcu jednoznacznie wyjaśnić. Wiem, że można przelutować kabelki lub dać rewersy ale nie w tym rzecz.

Link to comment
Share on other sites

Przepraszam, wiem ze mam racje, ale przeciez Twoje pytanie brzmialo:

"Koledzy powiedzcie mi jakie to są śruby: lewe czy prawe?"

I dokladnie na to, jakby nie bylo, jednoznacznie zadane pytanie otrzymales ode mnie jednoznaczna odpowiedz, z podaniem zrodla. I w tym nie ma absolutnie zadnego marginesu interpretacji.

 

Jesli wybrales niewlasciwe sruby do posiadanego silnika, to juz calkiem inna sprawa, ale o tym wczesniej nie bylo mowy. Trzeba bylo zadac adekwatne pytanie i tez otrzymalbys na nie wlasciwa odpowiedz, bo akurat tak sie sklada, ze definicja kierunku obrotow silnikow, choc rowniez jednoznaczna, jest nieco inna od definicji kierunku obrotow sruby. Obu tych definicji nie powinno sie wrzucac do jednego worka, a aby tego uniknac, trzeba zadawac precyzyjne pytania.

Link to comment
Share on other sites

No to zerknijcie na to:

https://abc-rc.pl/Podstawy-wiedzy-o-smiglach-modelarskich-blog-pol-1542270254.html

W skrócie:

  • Śmigło normalnie prawe
    • dla modelarza lotniczego - oznaczenia  (bez oznaczeń kierunku lub: R, REGULAR lub ciągnące)
    • dla pilota quadów - oznaczenia CCW - (jest to śmigło lewe)
  • Śmigło normalnie lewe
    • dla modelarza lotniczego - oznaczenia  P, Pusher, Pchające, Lewe
    • dla pilota quadów - oznaczenia CW - (jest to śmigło prawe)

Czyli zależy kto patrzy i jaką nomenklaturą się posługuje. I teraz pytanie: kupiłeś lewe czy CCW bo jak widać to nie to samo.

Link to comment
Share on other sites

Jarek., przepraszam że przez mój brak precyzji wprowadziłem zamęt ale sam widzisz, że na podstawie samego zdjęcia otrzymałem dwie różne odpowiedzi: Ty - prawe, Andrzej (Bodzioch) -lewe. A tak nie powinno być żeby podstawowy parametr śruby zależał od własnej interpretacji. Ty precyzyjnie wyjaśniłeś jak określić kierunek śruby jako prawy, sklep twierdzi, że to śruby lewe i tu mam problem. Jestem modelarzem lotniczym, łódkę uzbrajam dla kolegi wędkarza.

Andrzej (Market), kupiłem śruby LEWE CCW, dwułopatowe tu: https://allegro.pl/oferta/sruba-napedowa-hyper-boat-m4-42-5mm-typ-x-lewa-10215369825 

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Market napisał:

No to zerknijcie na to:

https://abc-rc.pl/Podstawy-wiedzy-o-smiglach-modelarskich-blog-pol-1542270254.html

W skrócie:

  • Śmigło normalnie prawe
    • dla modelarza lotniczego - oznaczenia  (bez oznaczeń kierunku lub: R, REGULAR lub ciągnące)
    • dla pilota quadów - oznaczenia CCW - (jest to śmigło lewe)
  • Śmigło normalnie lewe
    • dla modelarza lotniczego - oznaczenia  P, Pusher, Pchające, Lewe
    • dla pilota quadów - oznaczenia CW - (jest to śmigło prawe)

Czyli zależy kto patrzy i jaką nomenklaturą się posługuje. I teraz pytanie: kupiłeś lewe czy CCW bo jak widać to nie to samo.

 

Kompletny groch z kapusta!

Przede wszystkim zakwalifikowanie smigla jako ciagnace lub pchajace nie ma absolutnie nic wspolnego z definicja jego kierunku obrotow. Zarowno smigla prawo- jak lewoskretne mozna wykorzystac zarowno jako pchajace, jak tez ciagnace. To samo dotyczy srub modeli plywajacych pod warunkiem, ze te posiadaja po wlasciwej stronie otwor z gwintem.

 

Ludzie, przestancie kombinowac niczym konie pod gore, bo definicja kierunku obrotow sruby czy smigla jest prosta i jednoznaczna.

 

Naturalnie, ze wlasciwy wybor sruby/smigla zalezy od kierunku obrotow i usytuowania silnika, ale okreslanie tego ostatniego odbywa sie w inny sposob, anizeli ma to miejsce w przypadku sruby lub smigla. Dlatego identyfikacja (nie mylic z doborem) kierunku obrotow srub/smigiel na podstawie kierunku obrotow i usytuowania silnika jest bledem.

 

 

 

 

 

Teraz, e-mir napisał:

Jarek., przepraszam że przez mój brak precyzji wprowadziłem zamęt ale sam widzisz, że na podstawie samego zdjęcia otrzymałem dwie różne odpowiedzi: Ty - prawe, Andrzej (Bodzioch) -lewe. A tak nie powinno być żeby podstawowy parametr śruby zależał od własnej interpretacji. 

Andrzej (Market), kupiłem śruby LEWE CCW, dwułopatowe tu: https://allegro.pl/oferta/sruba-napedowa-hyper-boat-m4-42-5mm-typ-x-lewa-10215369825 

 

Bo i nie zalezy. Definicja w Wiki jest jednoznaczna. Pokazane na zdjeciu sruby sa prawoskretne i koniec.

Ale to nie ma nic wspolnego z definicja kierunku obrotow silnika. Jak juz wczesniej napisalem, kierunek obrotu sruby/smigla dobiera sie na podstawie kierunku obrotow i usytuowania silnika. Ale definicje kierunku obrotow sa w obu przypadkach rozne. Prawdopodobnie dlatego wielu ludzi ma powazne problemy ze zrozumieniem tych, w sumie prostych zaleznosci.

 

Pozostanmy przy pokazanych przez Ciebie na zdjeciu srubach - niezaleznie, czy spojrzysz na nie od strony gwintu, czy tez zaokraglonej koncowki piasty, zawsze beda sie od ciebie oddalaly, gdy je obrocisz w prawo. Czyli to sa sruby PRAWOSKRETNE. Innej mozliwosci nie ma, bo kazda z tych srub akurat tak ma odlane lopatki. I jest to kwestia objeta przytoczona przeze mnie definicja przejeta do mechaniki z dziedziny rachunku wektorowego, a tym samym bezdyskusyjna.

 

A teraz zadaj sobie pytanie, jak dobrac wlasciwy rodzaj sruby do Twojego silnika. W tym celu musisz znac kierunek obrotow walu silnika i jego usytuowanie (system pchajacy lub ciagnacy) w modelu. Bez znajomosci tych danych wlasciwej sruby nie dobierzesz. Ale to nie ma nic wspolnego z sama definicja kierunku obrotow sruby. Rozumiesz teraz roznice?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jarku drogi! Mam takie same zdanie na temat kierunkowości śrub co Ty, dlatego kupiłem lewe a dostałem te ze zdjęcia. Osie silników (są dwa) przy normalnej polaryzacji kręcą się przeciwnie do wskazówek zegara. Patrząc od rufy! To co? Wybrałem złe śruby? To samo zdjęcie wysłałem do sklepu i oni twierdzą, że to są śruby lewe i wszystko jest w porządku z ich strony. I koniec tematu. I mnie nie musisz przekonywać do swoich racji. To ja muszę mieć argumenty do uznania pomyłki w sklepie. Niestety 14-dniowy termin normalnego zwrotu już minął. Nie chodzi tu też o kasę ale teraz muszę kupić kolejne śruby i aż się boję, jak jakiś inny sprzedawca je oznacza. 

Link to comment
Share on other sites

Mirek, ja nie chce nikogo przekonywac. Staralem sie jedynie sprostowac kilka bzdur, ktore sie tutaj pojawily w wyniku Twojego pytania.

 

Jak napisales o kierunku obrotu walow silnikow, sprawa natychmiast stala sie jasna i jednoznaczna. W sklepie najwyrazniej nie maja zielonego pojecia. Najprostszym argumentem jest link do Wiki. Tam znajduje sie matematyczne podloze technicznej definicji kierunkowosci obrotow srub/smigiel.

 

Link to comment
Share on other sites

Zacytuję Ci odpowiedź sklepu na te argumenty: "nie ma Pan racji - prosze sie douczyc temat ZAKONCZONY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Koniec cytatu. Oni widocznie traktują śrubę jak śmigło i patrzą na nią od strony kołpaka. Nie widzę innego wytłumaczenia.

Link to comment
Share on other sites

Dzwoniłem do kolegi Darka który produkuje te śruby i są to śruby LEWE powiedział i koniec kropka. Nazewnictwo jest oparte na opisach śrub firmy Graupner które ponad 50 lat temu sp. pamięci Boguś Ludkowski zapożyczył i tak jest do tej pory. Każdy może sobie nazywać jak chce. Jeżeli kolego buduje łódkę zanętową to nie ma to większego znaczenia .

Ja stosuje prawe , lewe lub L+P  i łódeczka pływa tak jak ja chcę.

Link to comment
Share on other sites

Ot, kolega powiedzial, inny zapozyczyl, a trzeci powtarza bez namyslu... Wlasnie tak powstaja mity.

Niektorzy najwidoczniej blednie definiuja kierunek obrotu sruby zgodnie z zasada przyjmowana do okreslania kierunku obrotow silnika i stad sie biora te bzdury, ktore w dodatku sa uparcie powtarzane przez innych, rozprzestrzeniajac sie niczym zaraza.

Pisze wiec po raz ostatni. Kierunek obrotu sruby i kierunek obrotu walu silnika to nie to samo, gdyz sa definiowane inaczej. Silnik "lewoobrotowy" z walem wyprowadzonym w strone rufy bedzie potrzebowal sruby prawoskretnej i odwrotnie. Dlaczego tak jest, juz wczesniej wytlumaczylem. A jak kto nie wierzy, prosze zajrzec do Wiki i nie rozprzestrzeniac mitow.

Link to comment
Share on other sites

Dla mnie to są sruby prawo obrotowe i koniec.Pływam parę lat w FSR-ach i wiem co piszę.Aby ta sruba działała jak powinna potrzebuje aby silnik obracał sie w prawo ot co.A te z fotki są lewo obrotowe.

20210526_213111.jpg

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, e-mir napisał:

 Osie silników (są dwa) przy normalnej polaryzacji kręcą się przeciwnie do wskazówek zegara. Patrząc od rufy! To co? Wybrałem złe śruby? To samo zdjęcie wysłałem do sklepu i oni twierdzą, że to są śruby lewe  

I taka jest prawda to są prawe śruby  , kręcąc się w prawo (zgodnie do wskazówek zegara) powodują w modelu ruch postępowy  do przodu .

Jeżeli masz 2 wały napędowe to potrzebne są śruby lewa i prawa , silniki powinny kręcić jeden w lewo  ,  jeden w prawo inaczej model będzie skręcał .

 

Śruba lewa podczas pracy będzie się dokręcała na wale a prawa odkręcała jeżeli wał ma  gwint prawy .

Godzinę temu, Grzesiek napisał:

Dla mnie to są sruby prawo obrotowe i koniec.Pływam parę lat w FSR-ach i wiem co piszę.Aby ta sruba działała jak powinna potrzebuje aby silnik obracał sie w prawo ot co

 

Ok Grzesiek masz racje nie przyjrzałem się tym śrubą na samej górze  postu .

 

 

 

sruby.thumb.PNG.0427ea10ec0915fc3bfb36eac7dcb81a.PNG

Przykład i wyjaśnienie 

Może chodzi o to:
CW - ClockWise - zgodnie ze wskazówkami zeg.
CCW - Counter ClockWise - przeciwnie do ruchu wsk. zegara

Zauważ , że śruba pracująca w lewo ma na ciecie na zabezpieczenie  by się nie odkręcała .

Silnik -większość odpalana jest w lewo nawet staro Jaskółka  

I TYLE KROPKA

 

 

Link to comment
Share on other sites

To jest takie proste Śruba prawa ma lewy gwint a lewa prawy gwint chodzi o to aby na obrotach śruba  się nie odkręcała w FSRach są tak duże siły ze śruba lewa na lewym gwincie z super kontrą i tak się odkręci kolega z tymi śrubami musi wybrać może je używać spokojnie pod warunkiem że ma  lewe gwinty na wale   i w śrubie w modelach wędkarskich też tak powinno być prawe i lewe gwinty na wałach, Jak producent robi wały z dwoma gwintami prawymi to idzie na łatwiznę. Lepiej zrobić model z dwoma lewymi śrubami i go dobrze z trymować jak robić ten sam gwint dla dwóch różnych kierunków obrotów śrub. W marcu demonstrowałem model na sprzedaż po zmarłym koledze i właśnie o mały włos bym się nie kąpał za stojacym modelem bo jeden silnik zgubił śrubę, Do dupy jest takie rozwiązanie mając wsteczny bieg trzeba założyć solidne kontry z nakrętek. Poza tym wszystkim określamy śruba prawa czy lewa po 50 latach startów w FSRach sam nie potrafię określić naukowo która jest która bo prawa burta łodzi jest to ster burta określana jako prawa patrząc w łodzi w kierunku dziobu patrząc na bieg rzeki to prawy brzeg jest ten na który patrzymy w dół rzeki a nie pod prąd. więc śruby na zdjęciu są prawe a te potrzebne z prawym gwintem to  lewe. Jeżeli te ze zdjęcia mają prawy gwint to robili je papudraki a nie fachowcy którzy idą na łatwiznę. Boguś Ludkowski wszystkie śruby prawe robił na lewych gwintach tylko po to aby się same nie odkręcały. wielokrotnie się zdarzało że silnik przelany odbijał na lewe obroty i natychmiast gubił śrubę nawet kiedy była solidnie dokręcona  masa śruby + moment obrotowy robiły swoje

                                                                                                               Władek Elpazo  

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, mr.jaro napisał:

Kompletny groch z kapusta!

Przede wszystkim zakwalifikowanie smigla jako ciagnace lub pchajace nie ma absolutnie nic wspolnego z definicja jego kierunku obrotow.

Przeczytałeś podlinkowany artykuł?

Bo w artykule zostało wyjaśnione, że kierunek obrotu śmigła nie wynika z rachunku wektorowego, tylko z uwarunkowań historycznych: w początkach lotnictwa przyjęto, że kierunek obrotu śmigła ustala się z punktu widzenia pilota siedzącego w kabinie. Większość silników kręciła w prawo i większość śmigieł była prawa.

I teraz również w początkach lotnictwa jak konstruktor samolotu chciał zrobić napęd pchający, to przekładał ten sam silnik na tył, ale kierunku obrotów silnika oczywiście nie zmieniał. Więc konstruktor potrzebował odwrotnego śmigła - śmigła lewego, które w tamtych czasach było tożsame z pchającym. Z czasem umiejscowienie napędu (ciągnący/pchający) przestało mieć zwiazek z kierunkiem obrotów, ale tradycyjne oznaczenie pozostało. I tradycyjnie śmigła lewe oznacza się literką P i mianem Pusher. Oto dowód, jeden z wielu:

https://www.apcprop.com/product/b7x4ep/

Akurat przypadkiem ta tradycyjna konwencja zgadza się z konwencją kierunku śrub-gwintów.

 

W przypadku śrub okrętowych jednak nie byłbym tak przekonany i bezkompromisowy. Nie znalazłem przekonywującego wytłumaczenia oznaczania kierunku śrub okrętowych. Może tutaj tradycja morska jest jednak inna. Coś jest jednak na rzeczy, bo przeszukałem parę sklepów modelarskich i kierunek obrotów był tam wyznaczany patrząc od strony silnika, wzdłuż wału, do śruby. Wg tego śruby z początku wątku byłyby jednak lewe, a kolega @e-mir potrzebował jednak prawych. A najlepiej, jak sugerował @Francka, zmienić kierunek jednego silnika i dla symetrii mieć parę lewe/prawe.

 

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.