Skocz do zawartości

Dwumetrowy wszystkomający Mustang Horbaczewskiego (2.1m ostatecznie)


Rekomendowane odpowiedzi

45 minutes ago, mr.jaro said:

Nie opowiadaj bzdur! Sily odsrodkowe beda dzialaly w plaszczyznie podstawy kolpaka, wiec generalnie im mniejsza jego masa, tym lepiej.

 

Jarku, z całym szacunkiem dla twojej wiedzy, która szczerze podziwiam to uważam, że zbyt emocjonalnie podchodzisz do postów. Modelarstwo to nasze hobby, a w moim przekonaniu forum powinno być miejscem poszerzania wiedzy, konstruktywnego ścierania różnych rozwiązań, wyprowadzania innych z błędu w sposób przyjacielski i z szacunkiem. Jakie rozwiązanie ostatecznie wybierze Pytający... zależy od niego. Musimy zaakceptować, że nie każde rozwiązanie jest idealne, może nam się nie podobać, ale powinniśmy starać się pomóc...

 

Czy opowiadam bzdury... prosisz by nie łapać Cię za słówka, a sam opierasz na nich opinię o innych.  Czytaj proszę z większym spokojem.....

54 minutes ago, mr.jaro said:

Podstawa kołpaka musi być w miarę sztywna bo to jednak spora średnica 108mm i nawet cienkościenna podstawa będzie podlegała sporym siłom odśrodkowym.

 

Zinterpretowałeś to jako płaską płytkę, jakby podstawa miała być dyskiem płaskim..... a jakbyś troszkę zwolnił, obejrzał rysunek i wczytał się ze zrozumieniem to zauważyłbyś, że jest spora różnica między jak to napisałem "CIENKOŚCIENNA PODSTAWA" a płaskim dyskiem, gdzie siły odśrodkowe działają rzeczywiście tylko w płaszczyźnie.....

 

I tak by może bardziej obrazowo dla szybkoczytających i wyciągających wnioski.... Podstawa cienkościenna to jakby plastikowa misa (cienkościenny przedmiot)obracana wokół osi symetrii..... jeśli w dwóch miejscach rozetniemy rant wzmacniający (miejsce na hipotetyczne śmigło) i zaczniemy ją szybko obracać to jak myślicie.. co stanie się z cienkimi i lekkimi ściankami pod wpływem sił odśrodkowych?????

 

Proponuję nie łapać się za słówka, rozumieć co się czyta, doradzać jak można najlepiej biorąc pod uwagę wszystkie czynniki.... modelarza, elementy, które ma, możliwości i to co coraz częściej jest istotne.. koszty. Bezwzględnie, BEZPIECZEŃSTWO jest na pierwszym miejscu, ale ono nie wyklucza rozwiązań pośrednich, zapewniających dostateczny poziom bezpieczeństwa.

 

NIE odbiegajmy od tematu, nie róbmy osobistych wycieczek... pomagajmy :)

 

Mamy silnik z oryginalna piastą.... oryginalne śmigło z kołpakiem, ciężkie, ale sprawne.... najłatwiej doradzić kup nowe śmigło, kup do każdego śmigła nową piastę (jedno z drewnianych śmigieł ma otwór fi8 a piasta fi10), dokup do każdego lekki węglowy kołpak, albo stoczyć sześciokąt..... ale piasta bez sześciokąta nie będzie pasowała już do oryginalnego dobrego śmigła i nie użyjemy go już nawet jako zapasowe.. no chyba, że dokupimy piastę z sześciokątem ;)

 

Czasem warto cofnąć się o dwa kroki i jeszcze raz przemyśleć czy warto coś zmieniać w stosunku do oryginału.....

 

Szukajmy dalej rozwiązania ;)

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Stearman napisał:

NIE odbiegajmy od tematu, nie róbmy osobistych wycieczek... pomagajmy

 

Chetnie.

Jako najprostsze rozwiazanie nadal uwazam obtoczenie owego szescianu z piasty - na forum znajdzie sie z pewnioscia pomocna reka.

Zamocowanie kolpaka to znany i od dawna stosowany standard - najzwyklejszy otworek ø10mm w podstawie kolpaka. Podstawe kolpaka moznaby wykonac na przyklad ze sklejki lotniczej (chodzi o wytrzymalosc na docisk zblizona do materialu smigla), zmniejszajac jego mase poprzez wyciecie sporych, symetrycznie rozmieszczonych (ze wzgledu na wywazenie) otworow ulgowych. Kolpak na przyklad formowany prozniowo (chyba juz jest wykonany).

 

Do druku 3D podchodze ostroznie ze wzgledu na strukture wewnetrzna materialu - nie wiadomo jak sie zachowa w wyniku docisku po dokreceniu smigla. Dlatego tego rozwiazania do wykonania podstawy kolpaka swiadomie nie proponuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minutes ago, mr.jaro said:

Chetnie.

 I już Cię polubiłem ;)

 

image.thumb.png.1617277cf3d78f78d7be027cf65b7ae9.png

 

Dla tego typu rozwiązania LEKKIEGO zespołu śmigło + kołapak należałoby założyć:

22g podkładka pierwsza

12g podkładka druga

12g nakrętka M10

42g podstawa kołpaka (lekki wydruk 3D)

17g wytłoczka

90g śmigło

0g na wkręty, mocowania, kołpak wypraska wklejany w podstawę.

 

Co daje 195g waga napędu wersus 300g oryginału..... i tu pytanie czy te 100g różnicy na tyle zmieni Ci położenie środka ciężkości by walczyć o te 100g?

 

Te 100g będzie kosztowało:

- zastosowanie innego śmigła, większego mimo, że lżejsze, wcale nie oznacza, że będzie sprawniejsze, że silnik będzie szybciej wchodził na obroty, da większy ciąg przy mniejszym poborze prądu.... najlepiej przeliczyć lub sprawdzić na hamowni.

- sporo pracy przy zmianach, jakieś koszty,

- wygląd kołpaka pewnie gorszy niż oryginalny...

 

Co zyskasz.... nieocenione doświadczenie i satysfakcję ;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

2 godziny temu, Stearman napisał:

Podstawa cienkościenna to jakby plastikowa misa (cienkościenny przedmiot)obracana wokół osi symetrii..... jeśli w dwóch miejscach rozetniemy rant wzmacniający (miejsce na hipotetyczne śmigło) i zaczniemy ją szybko obracać to jak myślicie.. co stanie się z cienkimi i lekkimi ściankami pod wpływem sił odśrodkowych?????

 

Po pierwsze, w podstawie kolpaka nie robi sie wyciec na smiglo!

Po drugie, po jakie licho rant? Na obwodzie podstawy, w miejscach przewidzianych do mocowania plaszcza kolpaka wykonuje sie male, rozmieszczone symetrycznie klocki. Plaszcz kolpaka przykreca sie do nich srubkami.

Jedynym problemem moze (choc nie musi) byc zbyt cienki i podatny na odksztalcenia material plaszcza kolpaka w wersji formowanej prozniowo. Kto wie, byc moze lepiej byloby wykonac plaszcz kolpaka z grubej pianki - takie rozwiazania sa stosowane i funkcjonuja bez zbednych kombinacji. Ale wowczas musi byc inne mocowanie.

 

Plaszcze kolpakow w modelach redukcyjnych robi sie z laminatu - spora sztywnosc, choc nie sa najlzejsze. Caly pic sprowadza sie do doboru odpowiedniej ilosci warstw. Ale tu chodzi o model z pianki...

 

Prozniowo formowanych kolpakiw jeszcze nie robilem, wiec trudno mi ocenic ich przydatnosc do tak duzego modelu. Dlatego wolalbym sie za bardzo w spekulacje na ten temat nie zaglebiac.

 

Generalnie z tym smiglem i kolpakiem poczekalbym do zakonczenia budowy. Wowczas mozna bedzie stwierdzic, czy wywazenie modelu pasuje i czy przypadkiem nos nie potrzebuje wiecej masy. W takiej sytuacji wieksza waga posiadanego zespolu smiglo-kolpak nie bylaby az tak kontraproduktywna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minutes ago, mr.jaro said:

Po pierwsze, w podstawie kolpaka nie robi sie wyciec na smiglo!

 

Jarku, nadal ignorujesz zdjęcia Roberta i moje bazgroły....

 

20240110_152548.thumb.jpg.52dddefd0c9bc706619ae8c9f7416848.jpg image.thumb.png.1617277cf3d78f78d7be027cf65b7ae9.png

 

Forsujesz rozwiązanie handlowego kołpaka, osadzonego na aluminiowej tarczy, płaskiej i sztywnej, która jest podstawa dla WYCIĘTEGO stożka kołpaka.... to rozwiązanie nijak się ma do wytłoczek (tylko przedniej części stożka + spodnia część) jakie sa pokazane.

Jak widzisz w moim rozwiązaniu podstawa kołpaka jest po frontowej stronie śmigła, co powoduje, że musi być Wycięta.

 

Dlaczego po frontowej stronie zapytasz... ano dlatego, że po stronie piasty silnika jest mały przekrój krzyżowy gdzie musimy zastosować metalową podkładkę dla rozłożenia naprężeń powierzchniowych między śmigłem a piastą..... myślałem, że to już uzgodniliśmy.

Zastosowanie w tym miejscu sklejki, jak proponujesz nic nie zmienia, a nawet piasta o wiele łatwiej wgryzie się w sklejkę niż w twardy materiał śmigła..... 

 

Ale co tam... wyobrażam sobie twoją tarczę kołpaka ze sklejki... jakiej grubości... minimum 3mm... bez rantu bo po co.. wystarczą dwa klocki na mocowanie wkrętów mocujących miękki kołpak.... ale zaraz... dla bezpieczeństwa  kierunek osi wkrętów musi zgadzać się z osią silnika.. więc w wyprasce musi być odpowiednie wgłębienie... tak by miało choć trochę płaszczyzny przylegającej do klocka.... no tak.... ale trudno będzie wykonać taka wytłoczkę domowym sposobem...  No i wytłoczkę trzeba będzie wyciąć na śmigło.... i bez rantu "papierowa" wytłoczka, rozcięta będzie się opierała na obwodzie pierścienia grubości 3mm.... Ja jakoś tego nie widzę.

 

Kołpak można wydrukować, PET-G jest dobrym materiałem, dla twojej wiadomości, można go wydrukować ze 100% wypełnieniem jako LITY kawałek plastiku i jego wytrzymałość na naciski będzie taka sama jak kupnego plastikowego kołpaka. Oczywiście jest on bardziej elastyczny niż ABS czy nylon....

 

Więcej na pewno powie Ci kolega @japim bo mam wrażenie, że sporo zaprojektował i wydrukował kołpaków ;)

 

Ja bym nie rezygnował z metalowej podkładki między śmigło a piasta, nawet po stoczeniu sześciokąta... co tu kryć, większa średnica śmigła większe siły przyłożone do jego końcówki, większe naciski na piastę....

 

Jarek, mam wrażenie, że zaśmiecamy koledze temat.... nie ma co się doktoryzować.... przekonałeś mnie :) 

 

Robert, na koniec powiem tylko tyle, żeby się nie spieszyć, stoczyć sześciokąt jest łatwo, "dokleić" go trudno ;) zanim "zniszczysz" oryginalną piastę upewnij się, że masz dobre rozwiązanie kołpaka spełniające twoje oczekiwania wagowe, wyglądu, wytrzymałościowe ;)

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Stearman napisał:

nadal ignorujesz zdjęcia Roberta

 

Nie.

 

Posiadany przez Roberta kolpak to formowany wtryskowo gotowiec z produkcji masowej, ktory posiada gniazda na lopaty, ale zadnych wyciec. Gniazda te sa uzasadnione i potrzebne ze wzgledu na sposob montazu lopat. Jest to zupelnie inny przypadek anizeli przy zamierzonym zastosowaniu dwulopatowego smigla drewnaianego z mocowaniem centralnym.

 

Rozwiazanie, ktore Ty proponujesz,to wykonanie nowej podstawy kolpaka z wycieciami na smiglo. Czegos takiego sie w warunkach amatorskich nie robi, w kolpakach dostepnych w handlu takich rzeczy tez nigdy nie spotkalem. Kolpak nalezy tak skonstruowac, by owe wyciecia w podstawie nie byly konieczne - stanowia one calkowicie zbedna komplikacje. I da sie to zrobic po stoczeniu owego nieszczesnego szescianu. Chodzi nie tylko o trwalosc, ale takze o prostote konstrukcji, a nie utrudniajace wykonanie kombinacje.

 

Jesli Robert wyrazi takie zyczenie, wowczas przestane tutaj pisac. Problemu nie widze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Luz.. widocznie Cię nie zrozumiałem, przepraszam..... 

Mi chodziło o takie zwykłe kołpaki.... i wycięcia.... chyba na śmigła... a Tobie chyba o inne.

Wydaje mi się, że w wytłoczkach Robert jednak będzie musiał zrobić jakieś wycięcia.....

 

image.png.73ed3e63e6ec234ba7f3c17a78c44482.png image.png.3dfbce802f5d48934f12e01b32cb024d.png image.png.e6d81e6e4adb8cb3918495ab77de2246.png image.png.a0c79a2e3dc969584da5d6bf13f00765.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powtarzam: wyciecia na smiglo w plaszczu kolpaka - owszem, bez tego sie nie da, chyba logiczne. Wyciecia na smiglo w tarczy bedacej podstawa kolpaka - nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, właśnie chyba nie chcę pozbywać się tego sześciokąta aby mieć różne możliwości montażu oryginalnego rozwiązania i alternatywnego. Przynajmniej przez pierwszych parę lotów kiedy ocenię co w rzeczywistości działa lepiej. Odpukać żeby się nie robić przy 9blocie

Poszedłem do budowlanego i niestety nie znalazłem podkładek M13. Kupiłem parę podkładek M14 tak tylko żeby przymierzyć. Spokojnie nie zamierzam ich użyć.
Dwie podkładki pod śmigło i wychodzę poza obszar podcinania śmigła plus podkładka na górę i nakrętka ważą 80 gram. No nie sądziłem że tak dużo. Ale to takie podkładki jak pod śruby kolejowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, robertus napisał:

chyba nie chcę pozbywać się tego sześciokąta

 

Tak trzeba bylo od razu.

Jak juz wczesniej napisalem, poczekaj z tym smiglem do konca budowy i zadecydujesz po sprawdzeniu wywazenia modelu.

 

4 minuty temu, Stearman napisał:

wtedy wycięcia są w

 

...w plaszczu, madralo. Tarcza podstawy pozostaje nienaruszona.

I przy tym calkowicie pomijamy fakt, ze chcac byc wbudowanym w dwumetrowym modelu ow czerwony kolpak musialby jeszcze dlugo rosnac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minutes ago, robertus said:

Dwie podkładki pod śmigło i wychodzę poza obszar podcinania śmigła plus podkładka na górę i nakrętka ważą 80 gram. No nie sądziłem że tak dużo. Ale to takie podkładki jak pod śruby kolejowe

No niestety handlowe podkładki są... grube..... ale może łatwiej samemu wyciąć coś z blachy aluminiowej....

2 minutes ago, mr.jaro said:

.w plaszczu, madralo. Tarcza podstawy pozostaje nienaruszona.

 

No proszę Cię.... no popatrz... to w dolnej części to z wycięciami....  to...?

 

image.png.73ed3e63e6ec234ba7f3c17a78c44482.png

 

Każdy twoim zdaniem "mądrala" pomyśli, że to.... podstawa... bo do niej dokręca się owalny płaszcz... to to z dwoma gniazdami na wkręty.....

 

Jak w polityce... patrzymy na to samo... a widzimy co innego  :) :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Stearman napisał:

to w dolnej części to z wycięciami....  to...

 ...plaszcz kolpaka. I nie zmienia tego fakt, ze jest on zintegrowany z tarcza podstawy.

W tarczy kolpaka wyciec na smiglo nima. Ja doskonale wiem na co patrze i co widze.

Takimi rzeczami raczej mnie nie zagniesz, choc sie nadal starasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest nad wycieciami, dokladnie przy zlaczu. Inaczej kolpaka nie daloby sie zamontowac do piasty.

Teraz ta dyskusja faktycznie staje sie malo potrzebna.

Klaniam sie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarku, jestem pewien, że w końcu doszlibyśmy do porozumienia, a różnica poglądów ma swoje podłoże tylko w semantyce. 

Jak już wspominałem, chylę czoła przed twoją wiedza i doświadczeniem.... a życie jest zbyt piękne by je trwonić na sprzeczki.

Pozdrawiam :)

 

 

 

Wracając do tematu... Robert, masz już swój kołpak prawie zrobiony....

 

image.png.850ba1e182063c48d880f4af7aa815ff.png

 

Pytanie jak będzie zachowywała się krawędź płaszcza kołpaka (linia zielona po jednej i drugiej stronie) po zrobieniu wycięć na śmigło (linie czerwone).

Wytnij i sprawdź... a nóż bez względu na sposób obsadzenia śmigła masz już gotowy lekki kołpak ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Stearman napisał:

Pytanie jak będzie zachowywała się krawędź płaszcza kołpaka (linia zielona po jednej i drugiej stronie) po zrobieniu wycięć na śmigło (linie czerwone).

 

Moim zdaniem prawdopodobnie bedzie sie odksztalcala ze wzgledu na zbyt cienki/miekki material w stosunku do wielkosci kolpaka. Takie rzeczy funkcjonuja w kolpakach do malych modeli (jak ten czerwony na powyzszych zdjeciach), w ktorych grubosc materialu w stosunku do wielkosci kolpaka jest pokazna.

Natomiast jesli przy tej wielkosci plaszcz kolpaka ma pozostac jako formowany prozniowo (co ma swoja zalete - niski ciezar), wowczas tarcza podstawy powinna znajdowac sie przy dolnej (w odniesieniu do polozenia na zdjeciu) krawedzi plaszcza, czyli pod smiglem.

 

Widze, Robert, ze podstawe uformowales na kopycie z posiadanego gotowca. Ale tak nie jest korzystnie. Plaszcz gotowca posiada dosyc duza grubosc i tym samym jest wystarczajaco sztywny. Ty powinienes to jednak inaczej rozwiazac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, robertus said:

Poszedłem do budowlanego i niestety nie znalazłem podkładek M13. Kupiłem parę podkładek M14 tak tylko żeby przymierzyć. Spokojnie nie zamierzam ich użyć.
Dwie podkładki pod śmigło i wychodzę poza obszar podcinania śmigła plus podkładka na górę i nakrętka ważą 80 gram. No nie sądziłem że tak dużo. Ale to takie podkładki jak pod śruby kolejowe emoji16.png

 

Poszukaj podkładek karoseryjnych - duża średnica, a mała grubość.

 

M12x40x1,5 PODKŁADKA KAROSERYJNA szeroka KWASOODPORNA nierdzewna A4 9240(1) (9240412040) • Cena, Opinie • Śruby, nakrętki, podkładki 14855397996 • Allegro

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.