Skocz do zawartości

Dwumetrowy wszystkomający Mustang Horbaczewskiego (2.1m ostatecznie)


Rekomendowane odpowiedzi

Prawie cały dzień walczyłem z materią i nadal jestem w punkcie wyjścia.

Próbowałem:

- owijać linki Vanessy wokół kadłuba,

- owijać linki Vanessy wokół skrzydeł.

- w końcu wyważyłem na palcach

- sprawdziłem jeszcze śmigła jak sie wyważa z nimi.

Porobiłem kilka testów, proszę Was o interpretację i co źle robię.

To od końca

Tak się wyważa do góry nogami na palcach ze śmigłem cztero-łopatowym, tu myślałem, że pakiet wypadnie o swoją długość bardziej do tyłu, jak mierzyłem go "na oko".

20240224_133524.thumb.jpg.f61ba802a449b97fa6b1630f33027035.jpg

 

Tak się wyważa ze śmigłem dwu-łopatowym

20240224_134938.thumb.jpg.3eb15b804441ec8cee875143ea2cecc8.jpg

 

Widać sporą różnicę.

 

Gdy obróce samolot do pozycji normalne i na vanessie ustawię poziomo statecznik a pakiet w tym miejscu jak mi wychodzi dla wyważenia do góry nogami to pion pokazuje mi 35mm do tyłu od środka ciężkości. Widać biały pakiet pod kabinką. 

20240224_141813.thumb.jpg.fa1438dbce6363f06a9d749d5c2142e1.jpg

 

Gdy jednak przestawię tak pakiet aby pion pokazywał linię środka ciężkości, a statecznik był poziomo to pakiet mi wychodzi baaardzo z przodu.

No i tu mam dodatkową wagę od czterołopatowego śmigła.

 

20240224_142325.thumb.jpg.7b6450680b44c1d99e5f08d4addd5d83.jpg

 

Tak, że różnica jest kolosalna między metodami. Coś pewnie źle robię przy Vanessie, ale nie wiem co. Robię tak jak piszą: przestawiam pakiet i kręcę patykiem aby wypoziomować statecznik. obserwuje pion, jeśli nadal nie celuje w środek ciężkości, znowu przestawiam pakiet, doprowadzam statecznik do poziomu i sprawdzam pion, itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie możesz wyważyć normalnie podpierając model w miejscu wyznaczonego CG? A ewentualnie potem ćwiczyć i uczyć się nowych wynalazków, ale mając już jakiś punkt odniesienia? Chyba byłoby bezpieczniej ;) 

Przepraszam nie doczytałem, mea culpa ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@robertus na pierwszym zdjęciu nieprawidłowo poprowadzone są linki. Pętle powinny być przy krawędzi spływu i natarcia. Nie ma różnicy czy na skrzydle czy na kadłubie, ważne aby odpowiadały cięciwie przy nasadzie skrzydła. Oczywiście lepiej owinąć wokół kadłuba aby nie uszkodzić cienkiej krawędzi spływu.

Statecznik poziomować poziomicą kieszonkową ale oczywiście do wyważenia trzeba ją zdejmować. I powinno być wszystko ok.

Punkt zawieszenia pionu murarskiego i vanessy nad sobą w osi.

Linki niezbyt sztywne, aby się dobrze układało.

I powinno działać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma znaczenia gdzie zamocowane są pętle. 

 

Poziomica nie może leżeć na modelu bo zmienia mase tak jak napisał Paweł. Gosciu mówi o tym też w filmie aby zamiast poziomicy dać np jakiś poziomy patyk na statywie do którego będzie się równać. Albo za każdym razem musisz ściągać poziomicę. 

72138_31764.jpg

images.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem ten obrazek, ale mimo wszystko wydaje mi się, że trzeba montować pętle na cięciwie.

Wyczytałem, że Vanessa jest bardziej precyzyjna niż inne metody i stąd mogą być różnice.

Ponadto, ciekawostka, pion murarski zawsze będzie pokazywał linię pionową przechodzącą przez SC, nawet jak model nie będzie w pionie. Przy czym dotyczy to SC w ujęciu przestrzenny, 3d. Nam jednak chodzi o rzut na powierzchnię skrzydła, gdzie przyjęło się zaznaczać i odczytywać SC, dlatego trzeba poziomować model.

Ja przykładam delikatnie poziomicę podręczną nie kładąc jej nawet na statecznik pełną masą.

Delikatne odstępstwa można sobie darować, bo przecież SC trzeba i tak oblatać. Toje różnice @robertus są jednak dość znaczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.02.2024 o 16:19, robertus napisał:

Coś pewnie źle robię przy Vanessie, ale nie wiem co.

 

Tu w zasadzie nie bardzo jest co zrobic niewlasciwie. Sznurki powinny byc zaczepione luzno i nigdzie nie ocierac, a na zdjeciu widac, ze ocieraja o kadlub. Byc moze to przyczynia sie do pewnego zafalszowania wywazenia, bo jak wiadomo, wszelkie tarcie jest wrogiem dokladnego wywazania i ten warunek dotyczy absolutnie wszystkich rodzajow wywazarek modelarskich.

No i jak ktos juz zauwazyl, ta poziomica (jesli tak faktycznie bylo) nie powinna lezec na stateczniku.

 

Zasadniczo jakbys modelu nie wywazal, polozenie srodka ciezkosci powinno byc w kazdej metodzie (no, moze oprocz uwazanego za najmniej dokladne wywazania na palcach) bardzo zblizone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem tej metody wyważania.

Znając SC nie lepiej zamocować w tym miejscu jedną linkę, zawiesić model i wypoziomować ?

W FPV 2 zrobiłem nawet specjalny uchwyt do wyważania i zamocowania linki w SC. Tak wypoziomowałem model z pakietem i jest OK.

image.thumb.png.754b03e77209ff8a10f8b236ee5d14f1.png

Jeśli w SC znajduje się kabinka pilota i nie ma jak zamocować linki to można zamocować na dwie linki do skrzydła po bokach kadłuba tak aby linki nie ocierały o kadłub i wtedy poziomować.

image.png.49e00fa79a78e46ad290e61d280f6594.png

 

To wg mnie najlepsza i najprostsza metoda poziomowania.

Oczywiście dobrze jest zaznaczyć na długości modelu poziom z dokumentacji technicznej i rzutować na model poziomicą laserową poziom.

A w dzisiejszych czasach  nie problem kupić takie cudo.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Atomizer napisał:

Znając SC nie lepiej zamocować w tym miejscu jedną linkę, zawiesić model i wypoziomować ?

 

Taka metoda pozwala tez na wywazenie modelu wzgledem osi podluznej. Niejeden o tym zapewne nawet nie pomysli i zdziwilby sie, jakie roznice wagi moga wystapic pomiedzy prawym i lewym skrzydlem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, mr.jaro napisał:

Taka metoda pozwala tez na wywazenie modelu wzgledem osi podluznej. Niejeden o tym zapewne nawet nie pomysli i zdziwilby sie, jakie roznice wagi moga wystapic pomiedzy prawym i lewym skrzydlem.

Dobre wyważenie to podstawa tak jak i poprawnie wykonany model aby podczas oblotu obyło się bez niespodzianek i nadmiernego trymowania.

Na zdjęciu widać ołów dla wyrównania wagi.

image.thumb.png.4b0e45277e371e0d4f4295a1f1a29478.png

 

A tu w trakcie wyważania akurat taki wkręt równoważył model.

image.png.fbb49ccbcf021b796139ae9791a20ac5.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na złe wyważenie trymowanie nie pomoże.

Każdy model ma pewien zakres właściwego CG (może nieprecyzyjnie napisałem, nie zakres CG tylko zakres wyważenia wokół CG gdy lata przewidywalnie), w zależnosci od wielkości i rodzaju modelu ten zakres może wynosić koło 1cm (w modelach małych), lub więcej. Kwestia modelu, stylu latania czy wybiera się bardziej przednie wyważenie z zakresu, bardziej tylne, czy środek. Ale początkiem poszukiwań właściwego ustawienia jest zawsze prawidłowo określony CG. Natomiast czy się to zrobi jedną metodą czy inną to już preferencje i przyzwyczajenia mierzącego odgrywają rolę, nie ma tak, że jedne metody działają, inne nie, pod warunkiem, że się to robi poprawnie.

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vanessa pokazuje, gdzie jest aktualnie SC i to jest jej wielka zaleta.

Po drugie jest dokładna bardziej niż palce i możliwa do zastosowania w dużej skali. Nie wyobrażam siebie wieszania dużego modelu na podporach, uszkodzenie skrzydła gwarantowane.

I na metoda to wagi kuchenne. Kupić trzy takie same i też wszystko można obliczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie duży to circa 2-2,2 m rozpiętości bo takie miałem i zapewniam, że w żadnym poszycia, czy samego skrzydła nie uszkodziłem (wystarczy na końcach do podpierania przykleić krążki z przyklejoną gąbką :)  ) i wyważałem tymi starymi metodami bezbłędnie w pozycji normalnej i odwróconej, a loty potwierdziły poprawne wyważenie, więc absolutnie się nie zgodzę. Ta metoda jest najlepsza, którą dana osoba opanowała prawidłowo i tyle :) 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.