Skocz do zawartości

Dwumetrowy wszystkomający Mustang Horbaczewskiego (2.1m ostatecznie)


Rekomendowane odpowiedzi

43 minuty temu, kesto napisał:

Fajnie prezentuje się w powietrzu, ale jeśli chcesz nim polatać dłużej niż 2 minuty, to wywal to śmigło. Cztery łopaty pożerają prąd i nic innego nie dają.

Dają bardzo dużo ciągu statycznego. Co objawia sie tym że model szybko startuje ale potem lata raczej powoli...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, japim napisał:

Dają bardzo dużo ciągu statycznego. Co objawia sie tym że model szybko startuje ale potem lata raczej powoli...

Ostatnio na forum widziałem RENO P51 też cztery łopaty i pomyka całkiem całkiem...

Chyba bardziej zależy to od rodzaju zastosowanego silnika, KV, ilość s itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak obiecałem, parę moich przemyśleń.

Przede wszystkich chciałem Wam podziękować za rady jakie od Was dostawałem, jesteście częścią sukcesu, że nie zbierałem modelu do reklamówki. 🙂

 

Przygotowania.

Przy wyważaniu dałem sobie spokój z Vanessą i wyważyłem na klockach lego, do góry nogami. Co sie pokrywa z wyważeniem na palcach plus minus.

20240227_170505.thumb.jpg.77b0987a8497afa9259e2610acd40241.jpg

 

Może jeszcze wrócę do Vanessy i sprawdzę co robiłem źle.

 

Cały zestaw napędowy, jak wspominałem jest od Mustanga FMS 1700mm, wg tabelki potrafi wziąć 70A, to tyle co moje EDFy, czyli na pakiecie 3000mAh mogę polatać 3 do 4 minut.

Asekuracyjnie ustawiłem timer na 3 minuty i czujnik napięcia na 3,65V. To raczej dość wysoko, ale ja zwykle ląduję w trawę lekkim modelem więc mi to lotto czy wyssie mi aku do zera czy nie. Tu się bałem, że gdzieś mi odetnie w złym miejscu i będę lądował w krzaki. 

Robiłem testy na ziemi i  z przepustnicą na 50% osiągałem czas 4 minut do alarmu, więc te 3 miunuty w locie powinno być ok.

Dodatkowo do Mustanga wstawiłem stabilizator z opcją level aby mi pomagał w oblocie jakby cos było nie teges.

 

Pierwszy lot.

Start w sumie bez problemu, klapy na połowę wychyleń, stabilizator był w trybie level i chyba to on dość szybko mi podniósł ogon, a może tylko tak mi się wydaje.

Byłem przygotowany na to skręcenie w lewo po oderwaniu kołka ogonowego, czytałem o tym. Dużo się sugerowałem opiniami użytkowników modelu od FMS.

Nie byłem pewny jak mocno zaciągnąć ster wysokości aby go oderwać, ale poszedł ładnie, majestatycznie, zaskakująco szybko sie oderwał od ziemi ale też zaskakująco w wolnym locie. Albo to przez wielkość i cichość wydaje się że lata wolno.

Jestem w powietrzu, pomyliłem przełączniki. W modelach nie używam klap ani podwozia to się pogubiłem w stresie.

Przełączniki oczywiście muszę poprzenosić aby uniknąć pomyłek w przyszłości.

Klapka podwozia mi się nie zamknęła. Na ziemi okazało się, że dźwigienka się oderwała, więc sobie dyndała swobodnie na wietrze.

Latałem z gazem od 50 do 80% nie dawałem go na maksa. Model dość szybko się wzniósł, a że miałem problem z ogarnięciem przełączników to latałem cały czas dość wysoko. 🙂

Może jestem przewrażliwiony, albo nie słyszałem na żywo jak lata mustang FMS z tym śmigłem, ale wydaje mi się, że słyszę drgania, wibracje. Wyważałem śmigło i kołpak, sprawdzę to jeszcze 

Sterowało się dobrze, ale nie tak dobrze jak w drugim locie, o czym później.

Szybko zabrakło prądu w moim małym 3000mAh pakieciku. Model FMS lata na 4000 do 5500 bez specjalnego kombinowania z SC, ale ja chcę uniknąć kupowania do każdego samolotu inny typ pakietu. Spróbuje wycisnąć z tego konfigu co mam jak najwięcej się da.

Lądowanie, trochę mi nie wyszło po przyziemiałem przed sobą i do tego na wprost mnie. Musiałem tez model specjalnie pochylać bo samo ujęcie gazu nie pomagało. Tu myślę przeszkadzał leveling w stabilizatorze.

Podwozie się tez trochę zgięło, ale mechanizmy wytrzymały i nic się nie ułamało lub wyrwało z pianki.

 

Nie byłoby drugiego lotu, ale co tam, spróbowałem dogiąć podwozie aby chowało się spowrotem do wnęk, udało się, przykleiłem dźwigienkę hot glue ,no to czemu nie spróbować.

 

Drugi lot.

Tu już wiedziałem czego się spodziewać. Start bez problemowy, podwozie, klapy  pstryknąłem jak trzeba. jednak wiatr lub może podczas rozbiegu coś się przesunęło bo koło nie weszło idealnie we wnękę podwozia i nie schowało się do końca.

Muszę te wnęki odrobinę powiększyć.

W pewnym momencie przepiąłem stabilizację z pozycji level na normal, czyli takie zwykłe gyro "antywiatrowe". Ja w ogóle nie używam żyroskopów, więc ten Mustang to też taki tester technologii, podobnie jak czujnik napięcia 🙂

Po przestawieniu jak widać na filmie musiałem go podtrymować bo  zaciągał do góry. Dostał też wigoru w sterowaniu, wszystko w normie, ale w tym trybie o wiele lepiej czułem model niż z opcją level. Zostałem na tym trybie normal do końca.

W drugim locie wibracjie były mniejsze, może to nie od śmigła tylko coś mi rezonuje? Trochę mi mask chyba latała, do sprawdzenia.

Wtedy zszedłem niżej, żeby zrobić kilka low passów. Bateria się skończyła więc lądowanie, elegancko, bardzo ładnie, spokojnie, poleciałem za siebie, z wytrzymaniem, miodzio, przynajmniej dla mnie, bo nie mam żadnego doświadczenia w lądowaniach na kołach.

 

Podsumowanie.

Oblot udany, model cały, reszta to drobiazgi.

Co musze jeszcze zbadać?

Na pewno będę chciał zbadać śmigło dwułopatowe, jak się lata i czy mniej prądu będzie potrzebował. Może zwiększę też skok. W kolejnych lotach będę tez przestawiał alarm na  napięcie na celi na niżej. Po lotach pakiety pokazywały 50% więc może jeszcze z nich coś wycisnę. Może macie jakieś sugestie co do wartości na ten alarm?

Liczę na dłuższy lot, ale z marginesem na dorobienie kręgu do lądowania.

Podwozie już rozkręciłem i tak wygląda pin łączący mechanizm z golenią.

20240315_155929.thumb.jpg.be7a56bc3a77ceb4fd71f5688e644227.jpg

 

Zrobię go z drutu stalowego z którego mam dorobiony kawałek podwozia wokół koła. Zobaczę czy będzie lepiej w następnych lotach, jak nie to plan B.

Zauważyłem z kolegą, że Mustang stoi dość wysoko. Jakoś tak wyszło mi z planów, częściowo też z tego, że golenie co mam są chyba olejowe, bo wolno wracają do wymiaru, ale są na tyle mocne, że się w ogóle nie uginają.

Jest sposób aby zmniejszyć tą silę tłumienia? Jakby siadł 1-2cm na postoju to by było lepiej wizualnie.

Ewentualnie plan B jest taki że skoro mechanizmy są za słabe to przy wymianie mechanizmów na większe, będę skracał też goleń lub kupie nieco krótszą. To się jeszcze zobaczy bo z drugiej strony wysokie podwozie to lepiej dla śmigła, bo dalej od ziemi.

Zobaczę jak środek ciężkości, czy by go nie przesunąć nieco do tyłu w czym mi pomoże lżejsze śmigło dwułopatowe.

Aha jeszcze to trymowanie. Tak wygląda neutrum dla steru wysokości. Jak to czytać? Statecznik w teorii jest na zero a skrzydło na 2,3 bo dolna płaszczyzna skrzydła ma być na zero. Chyba coś jednak nie udało mi się z kątami do końca dobrze, albo to zadziera od małego skłonu silnika. Ma sens taka teoria?

 

20240315_152750.thumb.jpg.80378b3d32a0cba08f3ab340313ce330.jpg

 

Sprawdzę to tez przy którymś z następnych lotów.

Plan widać jest.

Dzięki jeszcze raz za wszystko!

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje udanej maszyny.

 

Co do trymu. Dałeś duży kąt natarcia dla nośnego profilu to masz duży moment pochylający i trzeba oddawać sterem wysokości. Popatrz jeszcze czy siła zadzierania różni się zależnie od prędkości - bo można pomóc sobie trochę skłonem silnika.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do dojenia pakietów na maxa to bym był ostrożny. Straciłem prze to kilka... . Ćwiczyłem nawroty , ósemki ...i też tak doiłem - badałem jak długo mogę latać. Zawsze pod koniec latania miałem ....kraksy. Doszedłem do wniosku że robiąc nawrót , dodawałem gazu żeby utrzymać wysokość ... napięcie na pakiecie spadało do takiego poziomu że na moment regler odcinał wszystko, a przynajmniej silnik, traciłem prędkości  ... kontrole nad modelem a z reguły było to na niskim pułapie  ...  i kret. Zawsze pod koniec latania kiedy wszystko było cacy.... .

Jedynie tak to sobie mogę wytłumaczyć. Moje modele są po to aby .... ćwiczyć.

Twojego pięknego modelu szkoda by było - zbyt dużo pracy w niego włożyłeś ...

Może jakiś pakiet z Li-on .. 2p będzie taniej ... tylko ciężej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeprowadziłem próby ze śmigłem dwułopatowymi tak:

- oba śmigła przy max gazu pobierają 70A (na stojaku)

- przy podziałce na ok 80% gazu śmigło czterołopatowe pobiera 60A a dwułopatowe 55A.

 

 

Teraz jak to się wyważa.

- ze śmigłem dwułopatowym i jednym pakietem SC przesuwa mi sie do tyłu o 2cm od pozycji 135mm jaka ustawiłem do oblotu

- z dwoma pakietami przesuniętymi na maksa w dostępnym miejscu bez  żadnych poprawek SC przesuwa mi się o 1 cm do tyłu. Myślę, że w tak dużym samolocie jest to niewielka korekta. Wcześniej miałem stateczność na poziomie 15% teraz mam na poziomie 12%

 

 

20240317_134107.thumb.jpg.e9e8c9c8d50847ea6890445eb2a7abad.jpg

 

Przy okazji widać odciski na piance, taki to materiał.

 

20240317_133126.thumb.jpg.e54088ee28f1ba767e3ecfbc92439c73.jpg

 

 

Model przytył o kolejne 200g, zabrałem na śmigle to dodałem w prądzie. Teraz waży 4.7kg, czyli tyle co model FMS do lotu.

 

Poeksperymentowałem trochę z przednim podwoziem. obniżyłem podwozie główne o połowę średnicy koła. Prawie nie widać różnicy ale chyba wizualnie lepiej a do ziemi jeszcze 10cm dla śmigła, niżej już chyba bym nie robił, żeby go nie przytrzeć.

2102637628_podwozie-modyfikacjakopia.thumb.jpg.5a6d62dcb509fe1590fd64959a905f2d.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, robertus napisał:

Ale to podwozie do mnie dobija.

Jeden z kolegów będący na lotnisku u Darka w Piotrkowie stwierdził " Paweł pamiętaj model samolotu to jeden silnik z przodu i stałe podwozie , a odpada połowa problemów "  Piotrek ma racje ale jest jedno Ale chowane podwozie to To COŚ  co lubią tygryski Jak mawia inny zapaleniec Modeli RC

wracając do problemu podwozia przerabiałem kilka typów chińskich retraków  jak retraki do 12Kg zamontujesz w 6kg modelu to jeszcze  działa  w 15 kg po przeróbkach i poprawnych lądowaniach  też jakiś czas działają ,

po przeanalizowaniu kosztów wymiany  do następnego modelu zamówiłem następny  komplet retraków firmy Elektron

one po prostu działają , Zajrzyj na stronę Radka O tam jest konfigurator  i przemyśl temat .

Ponieważ ja lubię dziwne samoloty to do nich nie ma podwozi albo są poza zasięgiem finansowym  to podwozia robię sam.

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, robertus napisał:

tak

Jak masz wolny kanał w odbiorniku to przepnij podwozie na dwa kanały i na jednym ustaw opóźnienie , może brakuje prądu na retraki i nie domykają

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.03.2024 o 12:55, robertus napisał:

Przy okazji widać odciski na piance, taki to materiał.

 

To nie wina pianki, lecz wywazajacego. 🙂

Zeby odciskow nie bylo, wystarczy do pianki tymczasowo przykleic tasma maskujaca (latwo ja potem oderwac bez uszkodzenia malowania) kawalek cienkiej skejki badz cos podobnego.

 

Twoj Mustang ladnie, nie za szybko lata.

 

Jakos sie nie doczytalem, wiec zapytam. Podwozie w Twoim Mustangu posiada amortyzatory ojelowe? Bo jesli tak, zeby bylo mieksze trzeba wymienic sprezynki na mniej sztywne i olej na nieco rzadszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż biję się w pierś. Mogłem to miejsce zabezpieczyć
To moje pierwsze podwozie więc głowy nie dam, ale jak je wcisnę to wolno wracają do stanu normalnego. Tak że myślę że to olejowe.
Temat podwozia badałem nawet przed oblotem symulujac lot i wtedy się zamykało i otwierali dobrze. W pierwszym locie też bez problemów. Myślę że to od tego krzywego lądowania coś się wygięło lub zwiększyło luzy, bo jednak chybota się teraz w każdą stronę.
Mechanizmy wg opisu są dla modelu 3-3.5kg tak że ja się nie dziwię że mogą nie dawać rady. Myślę że to mechaniczny problem bardziej, ale nie mówię że mam100% racji.
Będę badał temat, bo to jest ta wisienka na torcie do pełnego cieszenia się tym modelem w locie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.