Skocz do zawartości

Dwumetrowy wszystkomający Mustang Horbaczewskiego (2.1m ostatecznie)


Rekomendowane odpowiedzi

21 godzin temu, robertus napisał:

@Patryk Sokol taki widok ze znakami zapytania 🙂 w ecal tez mam 🙂. Zobaczę o co w tym excelu chodzi.
 
image.png.a2a6d3e284f037c419d5003c46181e76.png

Ha...

Nawet nie zauważyłem, że subskrypcja mi sie skończyła :D

Ale kolejny raz pakietu roszerzonego nie kupuję i tak używam tylko doboru silnika. :) 

 

Ogólnie - widzę, że wyliczenia Ci się zgadzają ze sobą :) 

Będzie dobrze.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...

Doczekałem się w końcu śmigła. Doszedłem do wniosku, że nie użyję śmigła dedykowanego cztero-łopatowego 17x10x4 (wg info z neta), bo jest po prostu bardzo ciężkie. 300g z kołpakiem.

Zamiast tego planuję użyć śmigła 19x10 i kołpak zrobiony na waku.

Poniżej przedstawiam parę zdjęć i przejdę do pytania, bo potrzebuję porady.

20240108_173339.thumb.jpg.4cadcc230d989256851d5ba397a9c95e.jpg

Śmigło 19x10 jest dedykowane do spaliny i waży 90 gram, średnica otworu 10mm, z kołpakiem waży 117 gram 

Śmigło 18x10 jest dedykowane do elektryka i waży 55gram, średnica otworu 8mm, z kołpakiem wazy 82 gramy, widać, że jest smuklejsze.

Tak, że wirująca masa będzie o wiele mniejsza, mam nadzieję na sprawniejszą reakcję na przyspieszenie i mniejsze prądy.

 

A tu wszystkie, jedno na drugim.

20240108_172329.thumb.jpg.f820765875bcc01a816be739beb7b187.jpg

 

Przejdę do pytań.

Chciałbym jeszcze raz potwierdzić, że zamiana 17x10x4 z czterołopatowego na dwułopatowe to będzie 19x10?

Podeprę się jeszcze potem poborem prądu czy nie przekracza max katalogowego 75A.

 

I drugie pytanie jak je zamontować?

20240108_172544.thumb.jpg.504d77a70522f16bf1aafea9628c213b.jpg

 

Oś jest z aluminium.

Czy wydłutować dołek w śmigle na tą część sześciokątną?

Osobiście myślę o przyklejeniu krążka z balsy i w tym krążku wytnę i wycisnę dołek na tą część. Coś jak na schemacie

image.thumb.png.7f2d3d7221d13205b7a9cdd8ed0146f3.png

 

Kołpak to sobie dotnę i przymocuje od góry.

Czy iść w tym kierunku czy proponujecie coś innego?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydrukowałbym większej średnicy podkładkę z PET, z sześcikątnym otworem , a na tym normalni mocował płytę kołpaka.

Przy wypełnieniu ok. 25% to będzie lekki i da równą podporę podstawie kołpaka, lub dla śmigła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, robertus napisał:

Coś takiego?

image.thumb.png.87430f6567daefe8e85a464f9d540c18.png

Coś w tym stylu, na upartego można z tego zrobic po prostu podstawę do kołpaka, tak by VACU oparło się o nią tylko wtedy to można zrobić to cieńsze, pełnej wysokości tylko tam gdzie sześciokąt :)

Lub jesli podstawa kołpaka niepotrzebna to poprostu druknąć małej średnicy dystans z sześciokątnym otworem podpierający smigło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, robertus napisał:

Doczekałem się w końcu śmigła. Doszedłem do wniosku, że nie użyję śmigła dedykowanego cztero-łopatowego 17x10x4 (wg info z neta), bo jest po prostu bardzo ciężkie. 300g z kołpakiem.

Zamiast tego planuję użyć śmigła 19x10 i kołpak zrobiony na waku.

Poniżej przedstawiam parę zdjęć i przejdę do pytania, bo potrzebuję porady.

20240108_173339.thumb.jpg.4cadcc230d989256851d5ba397a9c95e.jpg

Śmigło 19x10 jest dedykowane do spaliny i waży 90 gram, średnica otworu 10mm, z kołpakiem waży 117 gram 

Śmigło 18x10 jest dedykowane do elektryka i waży 55gram, średnica otworu 8mm, z kołpakiem wazy 82 gramy, widać, że jest smuklejsze.

Tak, że wirująca masa będzie o wiele mniejsza, mam nadzieję na sprawniejszą reakcję na przyspieszenie i mniejsze prądy.

 

A tu wszystkie, jedno na drugim.

20240108_172329.thumb.jpg.f820765875bcc01a816be739beb7b187.jpg

 

Przejdę do pytań.

Chciałbym jeszcze raz potwierdzić, że zamiana 17x10x4 z czterołopatowego na dwułopatowe to będzie 19x10?

Podeprę się jeszcze potem poborem prądu czy nie przekracza max katalogowego 75A.

 

I drugie pytanie jak je zamontować?

20240108_172544.thumb.jpg.504d77a70522f16bf1aafea9628c213b.jpg

 

Oś jest z aluminium.

Czy wydłutować dołek w śmigle na tą część sześciokątną?

Osobiście myślę o przyklejeniu krążka z balsy i w tym krążku wytnę i wycisnę dołek na tą część. Coś jak na schemacie

image.thumb.png.7f2d3d7221d13205b7a9cdd8ed0146f3.png

 

Kołpak to sobie dotnę i przymocuje od góry.

Czy iść w tym kierunku czy proponujecie coś innego?

 

 

Zdecydowanie nie krazek z balsy!  W polaczeniu srubowym matrial powienien byc jak najbardziej sztywny a sruba elastyczna.  Zobacz jak mala powierzchnie styku ma czesc szeciokatna; sruba zmiazdzy smiglo bo balsa nie ma praktycznie zadnej sztywnosci.  Drukowane duzo lepsze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, robertus napisał:

To może dobrze że śruba wbije się w śmigło? Oryginalny kołpak właśnie na tej śrubie się osadza i zazębia aby się nie obracał. A śmigło jest integralną częścią kołpaka.

Chyba bałbym się takiego rozwiązania, bo:

- nie musi wbić się równo, 

- jak nie wbije się do końca to będzie osiadać i zrobi sie luz i bicie 

- itd...

 

Lepiej druk a od przodu moletowana podkładka na śmigło i po problemie, mam takie rozwiązania w modelach 2 i 3metrowych i to działa. ( w sensie podkładki moletowane ) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, robertus napisał:

To może dobrze że śruba wbije się w śmigło?

 

Zeby sie nie "wbila" trzeba stosowac odpowiednio duze i sztywne (grube, zeby sie nie wyginaly) podkladki. Ma to istotne znaczenie, gdyz w mocowaniach smigiel, szczegolnie tych na jedna srube moment obrotowy przenoszony jest na piaste poprzez sile docisku, ktora powinna byc mozliwie duza. A poniewaz drewno jest materialem generalnie stosunkowo miekkim i malo odpornym na zgniatanie w poprzek wlokien, nalezy ten docisk rozlozyc na wiekszej powierzchni (dlatego duza podkladka), by dopuszczalne naprezenia dociskowe w drewnie nie zostaly przekroczone. To samo dotyczy przeciwnej strony, a wiec powierzchni przylegania smigla do piasty.

 

Zaznaczam, ze w jednym miejscu pisze o sile docisku, w drugim o dopuszczalnych naprezeniach na docisk. To nie to samo.

 

Wycinanie w smigle i balsowa podkladka absolutnie nie wchodza w gre - to byloby proszenie sie o wypadek. Przekroj smigla w poblizu piasty to najmocniej obciazone (naprezenia wywolane sila docisku, naprezenia rozciagajace wywolane sila odsrodkowa, naprezenia zginajace wywolane wypadkowa sily ciagu oraz w chwili zatrzymania i rozruchu silnika rowniez naprezenia zginajace w plaszczyznie obrotu smigla wywolane zmiana momentu obrotowego) miejsce o najmniejszym przekroju metrialu, wiec rzepolenie w nim jakichs wyciec prowadziloby do zmniejszenia przekroju i oslabienia smigla w najbardziej newralgicznym miejscu.

 

Prawdopodobnie jakis drukowany "dings" tez nie, bo nie wiadomo z wystarczajaca dokladnoscia, jaka wytrzymaloscia charakteryzuje sie uzyty do druku material oraz czy struktura druku wewnatrz przekroju nie ulegnie zgnieceniu, a tym samym nie da sie przewidziec czy lub jak dlugo taki element wytrzyma sile docisku wymagana dla przeniesienia momentu obrotowego, natomiast postepowanie metoda prob i bledow uwazam akurat w tym przypadku za lekkomyslne.

 

Moim zdaniem najbezpieczniej byloby wytoczyc nowa piaste z odpowiednio wytrzymalego materialu.

 

Robert, popatrz sobie na typowe rozwiazania montazu smigla na jedna srube w silnikach spalinowych. Tam to wyglada bardzo prosto i juz z samej kolejnosci montazu elementow od razu da sie rozpoznac sens tego, co wyzej staralem sie wytlumaczyc: sruba - duza podkladka - smiglo - duza podkladka - piasta.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pokażę Wam kołpak ze śmigłem.

Od spodu w kołpaku jest właśnie to wcięcie na ten kawałek sześciokątny i spodziewam się, ze on przenosi moment obrotowy.

20240109_075411.thumb.jpg.e60a3a66422b59ccae6007bd4ced826d.jpg

 

Sam ten kołnierz wokół sześciokąta opiera się na tym dużym plusie mocowania osi.

Przy okazji widać, że każda łopata jest mocowana dwoma śrubami do kołpaka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.