Skocz do zawartości

EXTRA 300 KS 2,3m - relacja z budowy


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie, przedstawię po krótce relację z budowy nowego modelu Extry 300 KS o rozpiętości 2,3m. Model jest konstrukcji Krzysztofa, zestaw wykonany przez Marcina, czyli jak zwykle świetny projekt i świetne wykonanie. Jest to mój drugi, po MX2, model benzynowy.

Płatowiec kleiłem Soudalem 66A oraz żywicą L285 zagęszczoną aerosilem, sporadycznie używałem cyjanoakryla do balsy. Formatki sklejek z częściami zagruntowałem przed wycięciem części kaponem rozcìęczonym rozpuszczalnikiem nitro 1:1.

Z uwagi na niewielkie lotnisko i wyzwania z lądowaniem oraz chęć użycia jednocylindrowego silnika (który będzie mocno drgał) postanowiłem wzmocnić przednią część kadłuba laminując dwustronnie kilka części cienką tkaniną szklaną z żywicą L285. 20210417_114321.thumb.jpg.fba499f0cfd73456e214f69737616458.jpg

Jak bym to robił drugi raz to laminował bym jednostronnie tak żeby obcinanie naddatķów było łatwiejsze i żeby w otworach ulżeniowych nie zbierały się jeziorka żywicy. Obcinałem dremelem i tarczą diamentową. Ważne jest aby przesycić tkaninę około 20 mm poza obrys części gdyż sucha tkanina potrafi się zaplatać o oś tarczy tnącej.  Jak się już przez to przebrnie to kleimy domek na żywicę zagęszczoną aerosilem.

20210502_200413.thumb.jpg.860f5ccc80ad9610fed5c689d5d43fd8.jpg20210502_200413.thumb.jpg.6cd8c402c16eb4f41a55ee4646edc55c.jpg

Żywica najlepiej utwardza się w temperaturze przynajmniej pokojowej więc mówimy żonie że to klejone na wikol i dotwardzamy w kuchni:). Prace nad kadłubem:20210505_222909.thumb.jpg.e1cc26f9ff700fe056eff7319d3c3632.jpg20210505_222916.thumb.jpg.ad278c5251157c963ad3aad80cae645f.jpg20210507_200334.thumb.jpg.fccebb8d5933a239d7e64d1753257c9e.jpg

Potem czas na garbik, balsa sklejona cyjanoakrylem, następnie spryskana z zewnątrz wodą i włożona na noc w lekko dociśnięte  formatki styropianu. Na drugi dzień przyklejona soudalem.

20210507_200339.thumb.jpg.0e4742c68442aa2c4a90dc94e18e30ac.jpg

Kolejny krok to statecznik pionowy i ster kierunku:

20210513_195259.thumb.jpg.c390bbf647f07b5d4ebc950a1e504bd9.jpg

I doklejamy statecznik do kadłuba, następnie można zając się kabinką:

20210519_200615.thumb.jpg.fc6214520f870f5fbe1238d62117a9c6.jpg

Do napędu zdecydowałem się użyć silnik mvvs 58 pro sport z tłumikiem 3411 który ledwo sìę zmieścił po skróceniu rurki wydechowej. Kolektor zlutowałem z gotowych kształtek na srebro.

20210604_135947.thumb.jpg.9d17b171c7d72be69a54025027b95bb6.jpg

Tłumik z przodu podparty jest na 2 wibroizolatorach M4 a z tylu na oringu osadzonym we wrędze.

I już na kołach:

20210606_151527.thumb.jpg.6601140c2c70ac1bfdcc758725fa0e5e.jpg

W tym momencie budowa tak mnie wciągnęła że zapomniałem robi zdjęć. Montaż skrzydła, etap wklejania kieszeni rury łączącej:

20210803_125612.thumb.jpg.46c3989e5e541a8102b1197f41972b4b.jpg

I gotowy płatowiec:

20210808_141520.thumb.jpg.a287ac63004cfa98570bc57391bb68d5.jpg

masa płatowca (z podwoziem, maską i szybką)

20210808_142006.thumb.jpg.ddfc81e8a40e175cbfa2f37ca17efdc4.jpg

Edytowane przez koniorc
Dodano kolejne etapy prac
  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładnie i czysto budujesz model.

Będę śledził postępy.

Model bardzo interesujący , miałem go w planie , nawet złożyłem zamówienie u Marcina na ten właśnie model ale nim został wycięty zmieniłem zdanie i zamieniłem ten projekt na extrę 2,7m i model 2,7m zbudowałem.

Powód zmiany decyzji był prosty , sprzeciw ze strony żony na niezliczoną liczbę modeli i przyzwolenie na budowę jednego modelu , więc zmiana decyzji była uzasadniona wolałem zbudować model największy na jaki mogę sobie pozwolić.

Ale od dawna mam przeczucie że extra 2,3m to dobra opcja na dobry model w rozsądnych pieniądzach, to pewnie jest kompromis pomiędzy mx 2,2m  a  extrą 2,7m , a te dwa są bardzo dobre to model 2,3m samo przez to jest skazany na sukces.

No powodzenia w budowie , model wygląda jak by wiosną chciał już latać;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesław dzięki za miłe słowa, dużo się można było nauczyć z Twoich postów także teraz ja spróbuję podzielić się swoimi doświadczeniami, może komuś się coś przyda. Jedziemy z budową, folia z hobbykinga i wzór oklejenia... no właśnie skąd? A że miało nie być bąbli to przetestowałem 2 sposoby dziórkowania:

20210903_132341.thumb.jpg.dac177e7e204cd5dd286dd10a8923365.jpg

lepsze okazały się igły (0,3mm) niż ten kosmetyczny gadżet. I tu efekt końcowy:

20210913_180144.thumb.jpg.69b29601306a799f655a4e4757973afd.jpg20210913_180136.thumb.jpg.04fc60627990a9fd9721f90f8e62cf46.jpg

Szybka ciemniona lakierem motipa, z 5 warstw. Maska na zdjęciu na razie w podkładzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czas na wybór wyposażenia:

20211001_192406.thumb.jpg.cd07adf7962916ded01e79e1ba42a314.jpg

  idąc od przodu:

-7 serw savox 1270 tg, dźwignia gazu-tarcza plastikowa z zestawu serwa, dźwignie lotek i wysokości alu 1,5 cala, dźwignie kierunku alu 3,5 cala

-3 x 2 cele akumulatorów SONY US18650VTC6 3000mAh Li-Ion 18650, 3 oddzielne baterie zafoliowane w 1 pakiet

-Powerbox spark switch

- zbiornik 0,7 l

- odbiornik futaba R7008SB

-powerbox professional

- przewody zasilające 1 mm2, konektory T-dean

-przeguby kulowe M3 MP JET

-koła przednie 4 cale z alu felgą

Zastanawiam się jeszcze czy zostawić jeden popychacz miedzy serwami kierunku (co ma zapobiec przesztywnieniu układu), czy zamontować drugi, co radzicie?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, extra67 napisał:

Witam .No  Kolego pieknie Tobie to wyszlo.Gratuluje.Mam nadzieje ze Extra bedzie lalac nie gorzej jak MX.Moja extra jeszcze daleko w polu.Bedzie siedzial  silnik DLE 60  dwucylindrowy Pozdrawiam

.

 

20211001_134223.jpg

Niezłe tempo i czysta robota, ja zacząłem prace w kwietniu. Trzeba uważać na te ażurowane kesony, łatwo połamać. Jeśli masz dobrze wentylowany warsztat to domek polecam zabezpieczyć od paliwa lakierem epoksydowym Epinox.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgoda, trzeba by powiększyć otwór w kadłubie na kształt fasolki tak żeby hak na gumę w nią się zmieścił. Ja bym się tego nie bał bo obok jest i tak duże wyażurowanie, natomiast obciążenia z rury skrzydła maja bardzo fajnie zaprojektowaną ścieżkę obciazeń poprzez 4 ścianki podłużne kadłuba oraz wręgę zaraz za rurą. 

Ja mam lotnisko obok garażu wiec jak raz złożę model na śrubki to juz tak zostanie. Jak bym musiał go składać to przerobił bym łączenie skrzydeł na gumkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na chwilę obecną udało mi się wstępnie dotrzeć silnik, około 25 minut pracy, wszystko zgodnie z instrukcją. Śmigło puki co Xoar 25x10, wyważone. Silnik ładnie schodzi do 1400 obrotów i nie ma wogóle zjawiska czterotaktu na obrotach jałowych. Co jest dla mnie totalną nowością to jak jest ciepły zawsze odpala za pierwszym razem. Z wad to mocno wzbudza dragania skrzydeł i szczególnie lotek. Po 10 minutach pracy odkręciła się śrubka trzymająca dźwignię serwa w prawej lotce. Także wszystkie śrubki dźwigni serw zakręcę na niebieski klej do śrub. W weekend mam plan wyregulować gaźnik, sprawdzę wszystko i pojeżdżę po lotnisku. A potem znowu wszystko posprawdzam.20211003_160248.thumb.jpg.512dd1c1e91f45fb6a3f67608d6e2837.jpg 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, koniorc napisał:

Także wszystkie śrubki dźwigni serw zakręcę na niebieski klej do śrub. W weekend mam plan wyregulować gaźnik, sprawdzę wszystko i pojeżdżę po lotnisku. A potem znowu wszystko posprawdzam.

No niedziela ładna się zapowiada, sam czekam na cylinder bo chciał bym w niedzielę polatać.

A jak tak juz wszystko posprawdzasz to i na lot jest opcja :), w każdym razie kiedy byś nie oblatywał modelu koniecznie nagraj lot, bo jestem bardzo ciekaw jak się model zachowuje z różnymi prędkościami , ile miejsca potrzebuje do startu i lądowania itp.

Pomysł z klejem jest dobry , we wszystkich modelach wszystkie śrubki mam przykręcone na niebieski klej, wszystkie bez wyjątków nawet samohamowne , po akcji w Radawcu gdy odkręcił sie silnik przykręcony nakrętkami samohamownymi co spowodowało rozpięcie snapa gazu a przez brak gazu połamałem podwozie węglowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o skrzydło to rury są takie same jak w mx2, czyli do składania skrzydła potrzebne są 2 rury 16mm (ja użyłem alu fi 16x2 1500 mm). Do montażu usterzenia to niestety nie pamiętam, ze 2 rurki fi 5 lub 6mm oraz jedna fi 10 lub 12. Spróbuj zmierzyć otwory w żebrach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.