Skocz do zawartości

Rurka węglowa - szlifowanie ?


ToMarkov

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 
Mam do Was pytanie, potrzebuje rurkę węglowa o srednicy 7.43mm - w sklepach dostepne sa tylko 7 lub 8 mm, nie mam mozliwosci powiekszenia otworów do 8mm. Nigdy nie szlifowałem rurki weglowej i mam dylemat czy lepiej kupic 8mm i zeszlifować do rozmiaru otworu czy  moze 7mm i powiekszyć np taśma do wymaganego rozmiaru ? 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do czego to miałoby być? Piszesz, potrzebujesz 7,43 to dość dokładny wymiar. Rurkę węglową można szlifować, można też oskrobywać jak ostrzenie ołówka. Rurka węglowa jest złożona z nitek wzdłużnych i to można tak ścinać wzdłuż.

Całą rurkę chcesz szlifować czy tylko końcówkę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, wother napisał:

Witam, 
Mam do Was pytanie, potrzebuje rurkę węglowa o srednicy 7.43mm - w sklepach dostepne sa tylko 7 lub 8 mm, nie mam mozliwosci powiekszenia otworów do 8mm. Nigdy nie szlifowałem rurki weglowej i mam dylemat czy lepiej kupic 8mm i zeszlifować do rozmiaru otworu czy  moze 7mm i powiekszyć np taśma do wymaganego rozmiaru ? 
 

Pytanie , jak długa jest ta rurka i do czego ma służyć? Bo podajesz konkretny bardzo dokładny wymiar : 7,43 a jednoczesnie rozważasz powiększenie wymiarów taśmą co z natury jest mało dokładne , nie bardzo rozumiem. Szlifując rurkę "na kolanie " są raczej marne szanse na zrobienie tego aż tak precyzyjnie, szczególnie gdy rurka jest długa. 

Jeśli potrzebujesz aż tak dużej dokładności to można wkręcić rurkę w tokarkę i zebrać papierem ściernym do wymiaru. Choć nawet na tokarce szlifująć papierem ściernym chyba aż takiej dokładności nie uzyskasz.....7,43? Budujesz statek kosmiczny czy co:)?

Wszelkiego rodzaju bagnety , łączenia itp. w modelach latających budowanych w domu po amatorsku jeśli zachowasz dokładność na średnicy <0,1mm to będzie dobrze. A jak uda się zrobić dokładność do 0,05mm to już jest ideał !

A pomiary średnicy z dokładnością 0,01mm to już tylko mikrometrem a nie Boże broń suwmiarką elektroniczną .

Co z tego ,że ma skalę i pokazuje "setki" skoro wystarczy lekko przycisnąć i już pokazuje inaczej?

Może jak napiszesz o co chodzi to pomożemy tu na forum bo obecnie trudno okreslić o co dokładnie chodzi.

Pozdrawiam.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, robertus napisał:

Do czego to miałoby być? Piszesz, potrzebujesz 7,43 to dość dokładny wymiar. Rurkę węglową można szlifować, można też oskrobywać jak ostrzenie ołówka. Rurka węglowa jest złożona z nitek wzdłużnych i to można tak ścinać wzdłuż.

Całą rurkę chcesz szlifować czy tylko końcówkę?

Rurka ma być dzwigarem skrzydeł. Otwory w żeberkach są tak jak pisałem 7.4mm , są zeberka przy kocowkach dość wąskie i nie chciałbym tych otworów tam poszerzać. Niby mało bo 0.5mm ale obawiam się że nie wykonam tego na tyle precyzyjnie i będzie kłopot. Dlatego pomyślałem o ze szlifowaniu rurki 8/6 tak aby weszła w te otwory bez luzu. Nie wiedziałem z której strony ugryźć temat, szlifować czy może w miejscach żeberek pogrubic rurkę :) skoro mówisz że da się latwo to obrobić to chyba tak spróbuje. 

Może troszkę przesadziłem z dokładnością ale jest wymagane 7.4 a rurki tylko co 1mm :) wiec albo nie wejdzie albo będzie luz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomku , skrzydło musisz ustawić do równej płaszczyzny ( deski montażowej) Żeberka mają wchodzić suwliwie z lekkim oporem na rurkę  ale nie bazuj całości na zasadzie ,że nawleczesz sobie na rurkę żebra i będziesz miał wszystko równo.

Punktem odniesienia musi być równa płaszczyzna i wtedy lekki luz na żeberku wypełni klej a jak jest ciasno to delikatnie trzeba podszlifować.

Moim zdaniem to otwory w żebrach trzeba dopasować do rurki a nie odwrotnie.

Nie jesteś w stanie ani Ty ani nikt wyszlifować tak dokładnie długiej rurki więc przemyśl dokładnie montaż płata zanim rozpoczniesz prace.

Ustaw i zamocuj żerba , wtedy wkładaj rurkę a jak nie wchodzi to szlifuj wtedy co chcesz: luz wypełni klej ale geometria będzie zachowana.

Tyle ode mnie a Ty zrobisz jak zechcesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Ares napisał:

Tomku , skrzydło musisz ustawić do równej płaszczyzny ( deski montażowej) Żeberka mają wchodzić suwliwie z lekkim oporem na rurkę  ale nie bazuj całości na zasadzie ,że nawleczesz sobie na rurkę żebra i będziesz miał wszystko równo.

Punktem odniesienia musi być równa płaszczyzna i wtedy lekki luz na żeberku wypełni klej a jak jest ciasno to delikatnie trzeba podszlifować.

Moim zdaniem to otwory w żebrach trzeba dopasować do rurki a nie odwrotnie.

Nie jesteś w stanie ani Ty ani nikt wyszlifować tak dokładnie długiej rurki więc przemyśl dokładnie montaż płata zanim rozpoczniesz prace.

Ustaw i zamocuj żerba , wtedy wkładaj rurkę a jak nie wchodzi to szlifuj wtedy co chcesz: luz wypełni klej ale geometria będzie zachowana.

Tyle ode mnie a Ty zrobisz jak zechcesz.

Widzisz, dobrze ze tu zapytałem bo to rozwiewa trochę moje wątpliwości. 

Jakiego zatem kleju najlepiej użyć aby wypełnić ewentualne puste przestrzenie. Myślałem kleic to na CA ale on nie wypełni takich luk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, wother napisał:

Myślałem kleic to na CA ale on nie wypełni takich luk.

Myślę ,że CA to dobry pomysł. Te ewentualne puste przestrzenie nie powinny być zbyt duże tzn. jeśli będzie tam lekki luz to o.k. gęsty CA wypełni takie małe ubytki.

Generalnie staranność jest wazna przy wykonywaniu modeli latających.

Pewnym rozwiązaniem jeśli już luz na żebrach będzie duży jest zastosowanie kleju poliuretanowy  Soulal 66A D4 (puchnący)

Klej ten schnąc puchnie i wypełnia puste przestrzenie ale trzeba uważać aby nie dać go za dużo i trzeba solidnie zakontrować elementy klejone aby przy schnięciu i zwiększaniu objętości klej nie "pociągnał" elementów i nie pokrzywił konstrukcji.

Wada to widoczna spoina klejona a jak dasz dużo kleju to widoczne wypływki w postaci brązowych bąbli.

Staraj sie zrobić wszystko najdokładniej jak potrafisz a wtedy montaż płata będzie prosty i przyjemny : a jeśli już trochę nie wyszło to spróbuj jak opisałem powyżej.

Warto sobie na kawałku rurki i balsy zrobić próbkę .Będziesz widział ile i jak dawkować klej a po wyschnięciu można rozerwać klejenie i sprawdzić wytrzymałość spiony.

Klej to taki:

https://allegro.pl/oferta/soudal-klej-poliuretanowy-do-drewna-66a-250ml-8718564449?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownictwo_pla_ss&ev_adgr=budownictwo&ev_campaign_id=14937753736&gclid=EAIaIQobChMI8-mS17iK9gIVj5iyCh0K6gMMEAQYASABEgICJ_D_BwE

 

Bardziej poprawnie to klejenie na żywice epoksydowa z microbalonem ( taki wypełniecz do żywic). Spoina dosć lekka i estetyczna a zapchasz tym duże ubytki. W miare łatwo sie szlifuje.

Powodzenia i jak coś to pytaj a najlepiej wklej zdjęcia.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Ares napisał:

Nie jesteś w stanie ani Ty ani nikt wyszlifować tak dokładnie długiej rurki

Jest taka metoda szlifowania nawet bardzo długich wałków na szlifierce bezkłowej,

 

szlif.jpg.e80e63ce4a9443f0a5853fe696cb1e41.jpg   http://ctntw.prz.edu.pl/t/3

ale taki wymiar to dla stali, a nie węgla gdzie włókna węglowe mimo nasączenia żywicą i tak będą delikatnie "stroszyć" po ściernicy, więc utrzymanie "setek" będzie problematyczne. A poza tym kolega Arek ma rację..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie za podpowiedzi. Nie wstawię jeszcze zdjęć bo na razie to rozważania w głowie i kompletowanie materiałów. Chciałem właśnie zamówić między innymi rurki stąd ten dylemat. Wziąłem 7mm i spróbuje wypełnić gęstym CA , ewentualnie ten pomysł z termokurczaka też mi się spodobał. :)

Pozdrawiam Tomek. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMG_20220223_174129.thumb.jpg.71d294ac986f761ea46a45953ed9ef94.jpg

W dniu 19.02.2022 o 00:56, Ares napisał:

Powodzenia i jak coś to pytaj a najlepiej wklej zdjęcia

 

Przyszły rurki i biorę się za montaż plata. Rurki wziąłem 7mm i jest ten luz około 0.5mm , planuje to połapać na CA ale czy nie lepiej później szczelinę wypełnić żywica z mikrobalonem z tym że mam dylemat co do wagi jak i estetyki bo chce pokryc płat transparentna folia a ma być to lekki szybowiec dlg. Czy np gesty CA lub CA gel wystarczy? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, wother napisał:

Czy np gesty CA lub CA gel wystarczy? 

Jeśli lekkie DLG to gęsty CA powinien wystarczyć. A jesli chodzi o estetykę to już od ciebie zależy jak to zrobisz.

Gdybyś się zdecydował na mikrobalon to strzykawka i gruba igła powinny pomóc.

CA jako przezroczysty siłą rzeczy będzie mniej widoczny.

Każdy klej będzie dobry jeśli nie spłynie przed związaniem.

Można zrobic tak: zaaplikuj CA w szczelinę następnie na kawałek zaostrzonego patyczka pryśnij przyspieszaczem i dotknij w kilku miejscach klej w szczelinie. CA będzie szybciej wiązał i nie spłynie a nie będą się robić białe pęcherze co występuje przy pryskaniu bezpośrednio na klej. Oczywiście całą operację trzeba powtarzać do każdego żeberka.

Acha, klejenie rób tak jak masz teraz : na desce montażowej wszystko musi być zrobione na gotowo i najlepiej ( nawet po klejeniu CA) zostawić płat na desce na dobę , niech się wysezonuje i dopiero ściągaj z deski.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Ares napisał:

kawałek zaostrzonego patyczka pryśnij przyspieszaczem i dotknij w kilku miejscach klej w szczelinie. CA

Mam kleje jokera i przyspieszacz tej firmy. Spróbuje tak jak mówisz. Dziękuję bardzo za cenne rady. Mój "warsztat" dopiero kiełkuje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wother napisał:

Mam kleje jokera i przyspieszacz tej firmy. Spróbuje tak jak mówisz. Dziękuję bardzo za cenne rady. Mój "warsztat" dopiero kiełkuje. 

Nie ma za co:) Dodanie większej ilości przyspieszacza powoduje ,że klej zaczyna szybko wiązać i pojawiają sie pęcherze białego koloru.

Jak tylko muśniesz patyczkiem na który prysniesz, klej wiąże szybciej niż normalnie ale bez tego efektu.

Popróbuj sobie na jakimś odpadowym materiale. Patyczki do szaszłyków dobrze sie sprawdzają.

Takie połączenie rurka-żebro powinno być spasowane bez takich luzów: to tak na przyszłość. Ale jak dobrze wypełnisz szczeliny klejem to będzie mogło tak być.

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Ares napisał:

Takie połączenie rurka-żebro powinno być spasowane bez takich luzów

Właśnie autor tego projektu użył nietypowych rurek, 7,5mm. 

Znajomy wypalił mi laserem plik i dopiero po fakcie zorientowałem się se będzie spory luz, tudzież 8mm nie wcisnę stąd ten temat się pojawił. 

Zdecydowałem że użyje 7mm i szczeliny wypełnię gestym CA za Twoja radą.

Na chwilę obecną po sklejeniu dźwigara i natarcia z 3mm preta węglowego jest dość stabilnie. Dojdzie listwa spływu + poszycie to myślę że będzie wystarczająco sztywne aby wyrzucać go z obrotu :)

IMG_20220223_223903.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, wother napisał:

Właśnie autor tego projektu użył nietypowych rurek, 7,5mm. 

 

Cóż, czasem tak bywa. Buduj dalej będzie dobrze.

Generalnie modele z tego typu skrzydłami lepiej spisuja się jako elektroszybowce niż DLG ale lekko rzucić pewnie się też da.

Gdybyś bardziej poważnie  myślał o DLG a chciał budować  to wypadałoby zrobić rdzeń styrodurowy oklejony tkaniną szklaną w worku próżniowym. W tej klasie modeli tak się obecnie buduje skrzydła. Ale to temat na inny post i zapewne melodia przyszłości.

 Bądź ostrożny przy oklejaniu bo tego typu płat łatwo pokręcić napinając folię. Trzeba ostrożnie i równomiernie naciągać .

Powodzenia i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
6 godzin temu, mr.jaro napisał:

 Nie tylko wzrosnie ciezar ale i spoina bedzie slabsza.

 

Bez przesady. Tu nie są potrzebne nie wiadomo jakie rozwiązania. Ja bym użył żywicy z mikrobalonem czy innym wypełniaczem albo jakiegokolwiek kleju epoksydowego. Przyrost masy? Serio uważasz, że 1g albo mniej ma jakiekolwiek znaczenie? A co do wytrzymałości - wytrzymałość spoiny będzie wielokrotnie większa niż balsy. Żeberka się rozlecą w drobny mak, a spoina ani drgnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, mr.jaro napisał:

waskie paseczki termokurczki dla wypelnienia luzu i kleic minimalna iloscia kleju.

Takie połączenie żeberek z dźwigarem to proszenie sie o kłopoty i błąd w sztuce. Koszulka termokurczliwa przyklejona małą ilością kleju w miejscu gdzie występuja siły gnące oraz ( w tego typu rozwiązaniu) siły skręcające, to duży błąd. Koszulki termo są dość elastyczne co w połączeniu z małą ilością kleju praktycznie nie daje  wytrzymałości.

Przyrost masy w związku z wypełnieniem szczelin klejem  jest minimalny i nie warto kombinować z innymi rozwiązaniami.

Wiadomo,że jest to tylko wyjście ze złej sytuacji. Nie twierdzę absolutnie  ,że grube spoiny są dobre i wytrzymałe.

Nie jest moim zamiarem Ciebie urazić Jarku ale zbudowałem od podstaw kilkanaście modeli RC zarówno spalinowych jak i elektrycznych i patent z koszulką naprawdę jest niewłaściwy.

10 godzin temu, mr.jaro napisał:

kazdy klej najlepiej trzyma, gdy go prawie nima.

To prawda ale pod warunkiem gdy połączenie jest wykonane bez zbędnego luzu ( rurka wchodzi w otwór suwliwie z minimalnym oporem) wtedy rzeczywiście kropelka rzadkiego kleju CA załatwia sprawę , natomiast skoro już jest za duży luz to trzeba go wypełnić klejem. Albo gęsty CA albo microbalon.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.