Skocz do zawartości

Szybowiec STERUS 5 -konstrukcji J. Wojciechowskiego


ikar61
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • 4 tygodnie później...
  • 5 tygodni później...

Startuj na pełnym gazie to powinno starczyć ciągu . Troszkę małe są powierzchnie sterów : no ale skoro model już gotowy to nic sie nie poradzi. Daj dosyć duże wychylenia sk i sw co częściowo poprawi sytuację.

Model jest bardzo ładny.

Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Sterus ,wystartował wyrzucony z ręki.Wniosek z oblotu to-model  miał tendencję do skrętu w lewo ale ogólnie latał dobrze majestatycznie jak duży jastrząb.Poprawki jakie zrobiłem to idealne ustawienie st. poziomego wzgledem skrzydeł oraz trochę powiękrzyłem powierzchnie steru kierunku.No i czekam na odpowiednią pogodę i ponowny oblot,łącznie z filmowaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Sterus lata raczej poprawnie ale niewiem dlaczegoa trochę opornie wykonuje skręt w prawo.Planuje w okresie jesienno zimowym wykonać lotki na skrzydłach co duzo poprawi jego sterownosc kierunkową.Dołączam filmik z lotu Sterusa. 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, ikar61 napisał:

Sterus lata raczej poprawnie ale niewiem dlaczegoa trochę opornie wykonuje skręt w prawo

Jeśli to zjawisko występuje w locie silnikowym trzeba sprawdzić wykłon silnika w bok. Jeśli w locie szybowym to powodem może być niesymetria/zwichrzenie modelu. 

Dobrze jakbyś sobie jeszcze raz dokładnie sprawdził wszystkie płaszczyzny nośne i kadłub czy jest prosty itp. 

Ale ogólnie bardzo ładny oldtimer. 

Ciekawie i ładnie prezentuje się na niebie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Ci Jurek za krytykę ale nadmienię iz Sterusa zbudowałem już kiedys 50 lat temu napedzany był silnikiem samozapłonowym 2,5 cm i rownież ważył 2,5 kg i pieknie latał.W ksiązce Wojciechowskiego jest napisane ,korzystny ciężar to 2,5 kg natomiast maksymalny to 6,45 kG.Pytam się wiec gdzie tu jest ze Sterus został schrzaniony,moze zwróce uwagę ze sam model wazy 2,55 kG natomiast dwa Aku i silnik to ciezar 515 gram.W tym modelu dzwigar skrzydeł jest wzmocniony na całe długosci ,obustronny keson ,zeberka z balsy 3 mm no i kadłub spód i góra pokryty balsą.Owszem te twoje szybowce jak ja je nazywam patykowate napewno wazą niewiele,mój kolega lata modelem ktory wazy moze ze 300 gram bez silnika i Aku i lata nawet w 3D .Jest to kwestia gustu bo jeden woli córkię a drugi tesciową.

  • Lubię to 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że porównywanie patyczaka, do Sterusa to lekka przesada.

A co do wagi mam 3 szt. 3 metrówek

- Thermik3MW - patyczak ze sklejki i balsy - waga 1520g RTF

- Thermik (TopModel) - kadłub epoxy, skrzydła styro+abachi - waga ok. 2800g RTF

- Sinbad Electro - waga ok 3500g RTF

 

Wszystkie latają fajnie, a czasem waga nie przeszkadza a pomaga, bo Thermikiem3MW da się latać jak wieje 12 m/s ale jest to wyzwanie, a już dwa pozostałe spoko dają radę, dając dużo frajdy :)

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Wracam z powrotem do tego tematu ,ponieważ planuję na skrzydłach wykonać lotki.Mam pytanie czy przy wklęsłym profilu lotki zdadza swój egzamin,oraz na jakiej długosci skrzydła je wykonac.A jeszcze co do wzniosu skrzydeł to pewnie trzeba zmniejszyc gdzies do 2 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, ikar61 napisał:

Wracam z powrotem do tego tematu ,ponieważ planuję na skrzydłach wykonać lotki.Mam pytanie czy przy wklęsłym profilu lotki zdadza swój egzamin,oraz na jakiej długosci skrzydła je wykonac.A jeszcze co do wzniosu skrzydeł to pewnie trzeba zmniejszyc gdzies do 2 stopni.

Mam 3 metrowego Sinbada z oryginalnym mocno wklęsłym profilem. Ma lotki i działają :)

Mam mały wznios ok 2-3 stopni. Wielkość lotu zależy od tego jak będzie szybko ten model latał im wolniej tym muszą być większe.

IMG_1251.thumb.jpeg.37c92d1c460a8e213414cb8fa26aac71.jpeg

 

IMG_1585.thumb.jpeg.71fec18f89f4a364e43a9be4fa6fb048.jpeg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, kulfon250 napisał:

Mam 3 metrowego Sinbada

Maćku napisz proszę tak z ciekawości jak latają takie wolne modele jak Sindbad? Widziałem mnóstwo filmików jak na klifach przy w sumie pokaźnym wiaterku latają nad skarpą bez lotek i nawet dają radę. Jakie są Twoje odczucia ? Aha, jescze jedno :Twoje modele są zawsze pięknie i czysto wykonane .

Pogratulować:)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sinbad lata bardzo ładnie, tak majestatycznie.

Ja akurat lubię wolne modele, bo dają czas na podejmowanie decyzji, wiek robi swoje ;)

Na lotki reaguje dobrze. W poprzednim mniejszym 2.2m miałem mniejsze lotki i efekt był taki, że na większych prędkościach działały, przy szybowaniu można było machać nimi do woli :).

Miałem Bird of Time bez lotek. Latał fajnie ale jak sie przechylił, to chwile trwało zanim się go wyprostowało :) A, że przechylać się lubił, to latanie to było lekkie myszkowanie :)

Kiedyś lubiłem latanie bez lotek. Z wiekiem zrobiłem sie wygodny.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam.Jestem zaineresowany tamatem Sterusa . Kiedyś zbudowałen go w trzech różnych konfiguracjach.Jako szybowiec i elektroszybowiec.Niestety plany do budowy zostały pożyczone i nie wróciły z powrotem. Czy posiada Pan te plany i czy byłby pan skłonny się nimi podzielić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Dziękuję za szybką odpowiedź, Mój adres szczygiel72@interia.pl 

 

Pozdrawiam Tomek  z góry dziękuję.

PS.

Sterus którego zbudowałem z napędem elektrycznym ważył ponad 3 kg,trzymał się powietrza jak przyklejony . później dostał napęd spalinowy 6.5 ccm .Była to świetna przygoda więc chętnie do niej wrócę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.