Jump to content

Środek ciężkości latającego skrzydła z kadłubem.


sp350D
 Share

Recommended Posts

Jak w CGcalc zamodelować latające skrzydło z kadłubem? Takie jak:

Uwzględniać jakoś ten kadłub czy pominąć? Chciałbym policzyć dla podobnego modelu ale ze 3 razy większego.

Jakie macie z tym doświadczenia?

Link to comment
Share on other sites

Nie trzeba uwzględniać

Ale kilka razy przejechałem się na cgCalc przy latających skrzydłach - najlepiej wyznaczyć SCA i obliczyć wg wzoru SCA/6 

Pokazałem tutaj jak to zrobić 

 

 

Działa dobrze - sprawdzałem, 

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Jak uwzględnić wycięcie części skrzydła - w przypadku DELTY - trójkąta,  pod silnik. Czy w ogóle uwzględniać.

Zrobiłem Deltę i żeby to latało sensownie, szybowało ,  musiałem mocno podgiąć lotki.

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, RobRoy napisał:

Jak uwzględnić wycięcie części skrzydła - w przypadku DELTY - trójkąta,  pod silnik. Czy w ogóle uwzględniać.

Zrobiłem Deltę i żeby to latało sensownie, szybowało ,  musiałem mocno podgiąć lotki.

 

Nie musisz odejmować wycięcia na silnik/śmigło.

 

To normalne, że musisz unieść elevony - to robi tzw dekalaż.

 

Zawsze powtarzam, że prawidłowe wyznaczenia położenia SC, to nie 100% sukcesu. Położenie SC musi być skorelowane z delalażem.

W normalnym modelu (samolocie) to różnica kątów zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego.

W latającym skrzydle:

  • typ plank - stosuje się specjalne profile o Cm >0
  • skrzydło skośne - stosuje się zwichrzenie skrzydła, lub unosi elevony
  • delta, nie widziałem delty ze zwichrzeniem (nie wszystko widziałem w życiu)  Aby delta (bez zwichrzenia) szybowała bez unoszenia w górę elevonów powinna mieć SC zupełnie w innym miejscu, to moja na razie nie potwierdzona teoria. Co prawda nie jest to do końca moja teoria, a wygrzebana z rosyjskiej książce sprzed II WŚ. Symulacje to potwierdzają - pora na testy praktyczne.

Gdy jeden z naszych kolegów z Forum będzie miał czas, to zrobi rzutka do swojego modelu (obaj mamy dylemat co do położenia SC, delta bez zwichrzenia) - i albo potwierdzi moją teorię, albo: teoria nie będzie zbieżna z praktyką.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

W delcie 120 min wyznaczyłem SC - już nie pamiętam jakim programem. Trudno mi było ją opanować. Dopiero drastyczne ograniczenie wychylenia lotek pozwoliło nią sterować. Szybowała kiepsko.  Podgięcie lotek zmusiło ją do szybowania oraz - co najważniejsze do wolnego lotu. Generalnie starałem się latać jak najwolniej. Nie wiem czy jest dobrze ustawiona - mój starz w powietrzu to raptem 2-3 godz. lotu, a delta latała tak ( proszę wyciszyć komentarz, jest głównie dla mnie)

 

 

Ten cyrkiel na końcu nie zrobił na niej wrażenia - pozbierała się i latała dalej ... 😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nie jestem zbyt dobry w analizach filmów.

Problem ze skręcaniem w jedną stronę może być spowodowany momentem żyroskopowym silnika i śmigła.  Oprócz pakietu,  to jedna z większych mas modelu. Nie ma reakcji do pewnego wychylenia steru, a potem jest gwałtowna.

 

Zgadza się, że jest czuła na wychylenia sterów 

Ja jestem kiepski w ustawianiu expo, ale stosuje dual-rates. Czasem na przełączniku trójpozycyjnym mam 100%, 50%, 30%

 

Czułość na stery pokażę na wykresie

Tu analizuję, o ile trzeba wychylić elevony w górę, aby model szybował

988590519_Zrzutekranu2022-06-5o14_28_01.thumb.png.1a204c5513e62035d1962edf0cf5fa7a.png

 

Jakiś taki profil:

1133558377_Zrzutekranu2022-06-5o14_29_05.thumb.png.be3937af34e5ee3fb935ead922722686.png

 

 

 

 

Bez wychylenia elevonów w górę model ma tendencje do nurkowania

Przy wychyleniu w górę o 3 stopnie dalej nie tyrymuje się na dodatnim kącie natarcia.

Przy wychyleniu w górę o 10 stopni, trymuje się na kącie natarcia ponad +7 stopni. Trochę za dużo.

Po wychyleniu 5,5 stopnia w górę, trymuje się na kącie natarcia ok. +1,7 st.  i szybuje z prędkością ok. 16,3 m/s

250653778_Zrzutekranu2022-06-5o15_16_07.thumb.png.c1b05607ebae80ccd8be0caaa7959529.png

 

Ale to ciągle trzeba wychylać i przez to tracić, głównie współczynnik siły nośnej spada i rośnie prędkość.

 

Jak widać SC jest wyznaczony dla zapasu stateczności podłużnej 17,5%.

 

Gdyby przesunąć SC poza Punkt Neutralny, można uzyskać trymowanie na dodatnim kącie natarcia bez wychylenia elevonów.

Muszę teorię sprawdzić z praktyką.

Tu pokazane, że model trymuje się na kącie natarcia  ~ + 1,5 stopnia, szybuje z prędkością 11,5 m/s. 

Jest różnica 11,5 m/s bez wychylenia elevonów w górę, a 16,3 m/s z wychylonymi w górę o 5,5 st.

 

1928159610_Zrzutekranu2022-06-5o15_23_31.thumb.png.d166e4ec56bc8b2f8b1419bd005987d0.png

 

 

Wracając do czułości na wielkość wychyleń sterów.

Wychylenie o 10 stopni, to naprawdę dużo w efekcie reakcji modelu.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Starałem się zmierzyć wychylenie sterów - wychodziło + 8 st.

Z tym że z tym pomiarem jest taki problem że skrzydło kończy się grubością 2x6 mm=12 mm a lotki miałem z 6 XPS do tego wyrównane do górnej krawędzi skrzydła, co wzmacniało efekt podgięcia.

 W tej chwili Delta jest w kline reanimacyjnej ... nie ma pewności ze z niej  wyjdzie odnowiona ;-).

Jak będzie jeszcze latać to spróbuje pomierzyć jeszcze raz kąty i  ustawienia.

Co do ustawień aparatury  - mam Fly Sky i6x, też korzystam z ustawień Dual Rate ale na podwójnym przełączniku ( nie wiem czy można w niej ustawić "potrójny" wariant). Latałem przy ustawieniu wychyleń na poziomie 40% i Expo 60, ale to chyba dużo zależy od tego jakie są długie dźwignie na serwie i lotce, jak zamontowane, Bardziej precyzyjne byłoby chyba podanie długości dźwigni.

Aby serwo pracowało w większym zakresie kątowym zamontowałem popychacz bliżej osi o dwie dziurki - wtedy miałem wrażenie że sterowanie jest płynniejsze.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 12.06.2022 o 23:54, RobRoy napisał:

 

Aby serwo pracowało w większym zakresie kątowym zamontowałem popychacz bliżej osi o dwie dziurki - wtedy miałem wrażenie że sterowanie jest płynniejsze.

To zależy od długości dźwigni - czyli przełożenia. Jeśli w obu dźwigniach popychacz jest w tej samej odległości od osi obrotu, to jest 1:1.

Jeśli masz tak jak na rysunku poniżej, to jest reduktor - czyli mechaniczne ograniczenie maksymalnego wychylenia steru. Tu mamy dźwignię steru 2x dłuższą od dźwigni serwa

1227508895_Zrzutekranu2022-06-14o09_00_53.thumb.png.fda346fcf7fb7374f07f68a098689878.png

 

 

Jeśli serwo wychylisz o 45 stopni, to dźwignia steru wychyli się w tym przypadku o 20,2 stopnia

 

2122651020_Zrzutekranu2022-06-14o09_58_41.thumb.png.8995e89355ffc68631a68268406687f3.png

 

 

 

Jeśli nie masz kątomierza do sterów, to zamień wymiar kątowy na liniowy robiąc rysunek

Potem przykładasz coś płaskiego do bazy i mierzysz.

 

949273510_Zrzutekranu2022-06-13o20_06_44.thumb.png.fe3aff5831952025f4b3b7106ead0dd3.png

 

 

 

 

1759350539_Zrzutekranu2022-06-13o20_07_03.thumb.png.1809a23871ec306cc9685a21b2e6165f.png

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.