sp350D Opublikowano 2 Czerwca 2022 Opublikowano 2 Czerwca 2022 Jak w CGcalc zamodelować latające skrzydło z kadłubem? Takie jak: Uwzględniać jakoś ten kadłub czy pominąć? Chciałbym policzyć dla podobnego modelu ale ze 3 razy większego. Jakie macie z tym doświadczenia?
jarek_aviatik Opublikowano 2 Czerwca 2022 Opublikowano 2 Czerwca 2022 Nie trzeba uwzględniać Ale kilka razy przejechałem się na cgCalc przy latających skrzydłach - najlepiej wyznaczyć SCA i obliczyć wg wzoru SCA/6 Pokazałem tutaj jak to zrobić Działa dobrze - sprawdzałem, 1
Irek M Opublikowano 2 Czerwca 2022 Opublikowano 2 Czerwca 2022 Ja też wyważałem jak zwykłe skrzydło bez kadłuba. Ewentualnie w locie korekcja niewielka. 1
RobRoy Opublikowano 3 Czerwca 2022 Opublikowano 3 Czerwca 2022 Jak uwzględnić wycięcie części skrzydła - w przypadku DELTY - trójkąta, pod silnik. Czy w ogóle uwzględniać. Zrobiłem Deltę i żeby to latało sensownie, szybowało , musiałem mocno podgiąć lotki.
jarek_aviatik Opublikowano 4 Czerwca 2022 Opublikowano 4 Czerwca 2022 8 godzin temu, RobRoy napisał: Jak uwzględnić wycięcie części skrzydła - w przypadku DELTY - trójkąta, pod silnik. Czy w ogóle uwzględniać. Zrobiłem Deltę i żeby to latało sensownie, szybowało , musiałem mocno podgiąć lotki. Nie musisz odejmować wycięcia na silnik/śmigło. To normalne, że musisz unieść elevony - to robi tzw dekalaż. Zawsze powtarzam, że prawidłowe wyznaczenia położenia SC, to nie 100% sukcesu. Położenie SC musi być skorelowane z delalażem. W normalnym modelu (samolocie) to różnica kątów zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego. W latającym skrzydle: typ plank - stosuje się specjalne profile o Cm >0 skrzydło skośne - stosuje się zwichrzenie skrzydła, lub unosi elevony delta, nie widziałem delty ze zwichrzeniem (nie wszystko widziałem w życiu) Aby delta (bez zwichrzenia) szybowała bez unoszenia w górę elevonów powinna mieć SC zupełnie w innym miejscu, to moja na razie nie potwierdzona teoria. Co prawda nie jest to do końca moja teoria, a wygrzebana z rosyjskiej książce sprzed II WŚ. Symulacje to potwierdzają - pora na testy praktyczne. Gdy jeden z naszych kolegów z Forum będzie miał czas, to zrobi rzutka do swojego modelu (obaj mamy dylemat co do położenia SC, delta bez zwichrzenia) - i albo potwierdzi moją teorię, albo: teoria nie będzie zbieżna z praktyką.
RobRoy Opublikowano 4 Czerwca 2022 Opublikowano 4 Czerwca 2022 W delcie 120 min wyznaczyłem SC - już nie pamiętam jakim programem. Trudno mi było ją opanować. Dopiero drastyczne ograniczenie wychylenia lotek pozwoliło nią sterować. Szybowała kiepsko. Podgięcie lotek zmusiło ją do szybowania oraz - co najważniejsze do wolnego lotu. Generalnie starałem się latać jak najwolniej. Nie wiem czy jest dobrze ustawiona - mój starz w powietrzu to raptem 2-3 godz. lotu, a delta latała tak ( proszę wyciszyć komentarz, jest głównie dla mnie) Ten cyrkiel na końcu nie zrobił na niej wrażenia - pozbierała się i latała dalej ... ?
jarek_aviatik Opublikowano 5 Czerwca 2022 Opublikowano 5 Czerwca 2022 Nie jestem zbyt dobry w analizach filmów. Problem ze skręcaniem w jedną stronę może być spowodowany momentem żyroskopowym silnika i śmigła. Oprócz pakietu, to jedna z większych mas modelu. Nie ma reakcji do pewnego wychylenia steru, a potem jest gwałtowna. Zgadza się, że jest czuła na wychylenia sterów Ja jestem kiepski w ustawianiu expo, ale stosuje dual-rates. Czasem na przełączniku trójpozycyjnym mam 100%, 50%, 30% Czułość na stery pokażę na wykresie Tu analizuję, o ile trzeba wychylić elevony w górę, aby model szybował Jakiś taki profil: Bez wychylenia elevonów w górę model ma tendencje do nurkowania Przy wychyleniu w górę o 3 stopnie dalej nie tyrymuje się na dodatnim kącie natarcia. Przy wychyleniu w górę o 10 stopni, trymuje się na kącie natarcia ponad +7 stopni. Trochę za dużo. Po wychyleniu 5,5 stopnia w górę, trymuje się na kącie natarcia ok. +1,7 st. i szybuje z prędkością ok. 16,3 m/s Ale to ciągle trzeba wychylać i przez to tracić, głównie współczynnik siły nośnej spada i rośnie prędkość. Jak widać SC jest wyznaczony dla zapasu stateczności podłużnej 17,5%. Gdyby przesunąć SC poza Punkt Neutralny, można uzyskać trymowanie na dodatnim kącie natarcia bez wychylenia elevonów. Muszę teorię sprawdzić z praktyką. Tu pokazane, że model trymuje się na kącie natarcia ~ + 1,5 stopnia, szybuje z prędkością 11,5 m/s. Jest różnica 11,5 m/s bez wychylenia elevonów w górę, a 16,3 m/s z wychylonymi w górę o 5,5 st. Wracając do czułości na wielkość wychyleń sterów. Wychylenie o 10 stopni, to naprawdę dużo w efekcie reakcji modelu.
RobRoy Opublikowano 12 Czerwca 2022 Opublikowano 12 Czerwca 2022 Starałem się zmierzyć wychylenie sterów - wychodziło + 8 st. Z tym że z tym pomiarem jest taki problem że skrzydło kończy się grubością 2x6 mm=12 mm a lotki miałem z 6 XPS do tego wyrównane do górnej krawędzi skrzydła, co wzmacniało efekt podgięcia. W tej chwili Delta jest w kline reanimacyjnej ... nie ma pewności ze z niej wyjdzie odnowiona ;-). Jak będzie jeszcze latać to spróbuje pomierzyć jeszcze raz kąty i ustawienia. Co do ustawień aparatury - mam Fly Sky i6x, też korzystam z ustawień Dual Rate ale na podwójnym przełączniku ( nie wiem czy można w niej ustawić "potrójny" wariant). Latałem przy ustawieniu wychyleń na poziomie 40% i Expo 60, ale to chyba dużo zależy od tego jakie są długie dźwignie na serwie i lotce, jak zamontowane, Bardziej precyzyjne byłoby chyba podanie długości dźwigni. Aby serwo pracowało w większym zakresie kątowym zamontowałem popychacz bliżej osi o dwie dziurki - wtedy miałem wrażenie że sterowanie jest płynniejsze.
jarek_aviatik Opublikowano 14 Czerwca 2022 Opublikowano 14 Czerwca 2022 W dniu 12.06.2022 o 23:54, RobRoy napisał: Aby serwo pracowało w większym zakresie kątowym zamontowałem popychacz bliżej osi o dwie dziurki - wtedy miałem wrażenie że sterowanie jest płynniejsze. To zależy od długości dźwigni - czyli przełożenia. Jeśli w obu dźwigniach popychacz jest w tej samej odległości od osi obrotu, to jest 1:1. Jeśli masz tak jak na rysunku poniżej, to jest reduktor - czyli mechaniczne ograniczenie maksymalnego wychylenia steru. Tu mamy dźwignię steru 2x dłuższą od dźwigni serwa Jeśli serwo wychylisz o 45 stopni, to dźwignia steru wychyli się w tym przypadku o 20,2 stopnia Jeśli nie masz kątomierza do sterów, to zamień wymiar kątowy na liniowy robiąc rysunek Potem przykładasz coś płaskiego do bazy i mierzysz.
RobRoy Opublikowano 15 Sierpnia 2023 Opublikowano 15 Sierpnia 2023 W dniu 5.06.2022 o 15:29, jarek_aviatik napisał: Gdyby przesunąć SC poza Punkt Neutralny, można uzyskać trymowanie na dodatnim kącie natarcia bez wychylenia elevonów. Muszę teorię sprawdzić z praktyką. Czy teoria została sprawdzona ? Mama teraz do ulotnienie skrzydło, profil PW1211 - czy dla tego profilu też trzeba podnosić elevony ? Po wyważeniu (myślę że właściwym- wiele modeli takich już latało) - zachowuje się jak kamień. Niestety nie zdążyłem podnieść lotek bo po 2-3 rzutach ... nadaje się do ...lekkiej naprawy.
jarek_aviatik Opublikowano 17 Sierpnia 2023 Opublikowano 17 Sierpnia 2023 W dniu 15.08.2023 o 22:24, RobRoy napisał: Czy teoria została sprawdzona ? Jeszcze nie, ale pamiętam o tym, bo mnie to bardzo ciekawi.\ W dniu 15.08.2023 o 22:24, RobRoy napisał: Mama teraz do ulotnienie skrzydło, profil PW1211 - czy dla tego profilu też trzeba podnosić elevony ? Dla małych Re może być taka potrzeba: http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=pw1211-pw Gdzieś tak do ok. 500 000 1
RobRoy Opublikowano 17 Sierpnia 2023 Opublikowano 17 Sierpnia 2023 Nie wiem skąd mam taką informację - że to profil samostateczny. Bardziej wygląda na profil szybki ...z podgiętą krawędzią spływu. Nikt z wcześniej budujących nie wspominał że trzeba podgiąć lotki. Chyba że latali na dużym wietrze... duże Re ... i dlatego profil się inaczej zachowywał. No nic to ...pozostaje podgiąć rękawy (lotki) i spróbować polecieć jeszcze raz. Kadłub już się drukuje .... Jarek - dziękuję za pomoc.
Patryk Sokol Opublikowano 18 Sierpnia 2023 Opublikowano 18 Sierpnia 2023 Ogólna zasada praktyczna, już abstrahując od wykresów. Latające skrzydła zawsze lepiej oblatywać na przednim ŚC i lotkach wychylonych w górę. Przy zbyt przednim jedyne co nam grozi, to mułowaty model, z gorszymi osiągami (bo mamy wtedy skrzydło od którego chcemy wysokich kątów natarcia, a wychylamy mu klapę do góry) Przy zbyt tylnym grozi nam gleba. Więc jeśli się robi inne skrzydło niż klasyczne Zagi (czyli wielkie lotki, podniesione do góry itp.) zawsze zaczynajmy od przedniego ŚC, później można cofać. Jest jeszcze jedna ciekawa zależność, która na wykresach nie jest łatwo ujrzeć. W paru moich skrzydełkach, nawet ze stabilizacją dynamiczną (np. Tigra z Arthobby, która ma autopilota i cyfrowe serwa, żeby zapewnić szybką reakcję), to bardzo tylne ŚC nie działają dobrze. Tzn. stabilizacja zapewnia stateczność podłużną i osiągi są naprawdę fajne (bo faktycznie można schować lotki całkowicie w obrys profilu), ale używanie lotek powoduje straszne odchylanie nosa w stronę przeciwną do zakrętu. I nawet nie udaje mi się tego ograć za pomocą różnicowego wychylenia, ta tendencja pozostaje niezwyciężona. A gdy dam ŚC lekko do przodu - problem znika jakby nigdy nie było. 1 1
RobRoy Opublikowano 19 Sierpnia 2023 Opublikowano 19 Sierpnia 2023 W dniu 18.08.2023 o 08:30, Patryk Sokol napisał: Ogólna zasada praktyczna Wyważyłem bardziej do przodu, podniosłem lotki i jest lepiej. Zrobiłem kilka lotów, a raczej krótkich skoków w powietrze - kilka udało się zarejestrować z czapy... . skrzydło nie bardzo mnie słuchało i pojawił się jakiś dziwny efekt - ruch szybkiego pompowania, takie trochę pływanie delfinem. Być może za dużo podniosłem lotki, ale nie udało się tego do końca sprawdzić bo ... skończył mi się kadłub, po kilku uderzeniach w glebę (wydruki to tylko pięknie wyglądają a druk w trybie Wazy...to tragedia) . Może uda się kadłub pokleić to sprawdzę w najbliższym czasie. A to kilka ujęć...może ktoś podpowie co dalej...
Rekomendowane odpowiedzi