Skocz do zawartości

Moje skrzydełko Ckack Wing


Rekomendowane odpowiedzi

Jakiś czas temu oglądając  Yu Tube ,spodobało mi się skrzydełko Crack Wing  rozpiętości 750m/m. Model nie jest specjalnie drogi ,ale postanowiłem wykonać go sam z dostępnych materiałów które miałem w domu.Dokładne plany modelu / kopia/ wykonał dla mnie nasz kolega  Bob Roy /plany nie do upubliczniania/.

Materiałem jest depron Diall 6m/m zaprasowany folią od Marka Rokowskiego i kolorowa taśma przylepna. Klej to Uchu -Por. W modelu zastosowałem stopień KMF dla usztywnienia skrzydła oraz pręty węglowe 2.5x 06m/m.

Wyposażenie modelu to; silnik 2204/2400kv, śmigło 6x4.5", regulator 12A, serwa SG 90,pakiet Zippy 2S 500mAh,odbiornik FS2A 4CH Fly Sky.

W sumie  gotowy do lotu model waży tylko 181gram.

Jak będzie latał okarze się w najbliższych dniach.

 

100_2095.JPG

100_2114.JPG

100_2115.JPG

100_2116.JPG

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marku, model jeszcze nie latał?. Myślałem o małych wychyleniach do 20 stopni , ale gdzieś czytałem, że jest wskazane aby lotka w dół miała wychylenie mniejsze niż do góry.Czy jest to prawda ?, czy zrobić wychylenie jednakowe. 20 stopni na początek to dużo , czy mało???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się robi; w górę większe wychylenie, w w dół mniejsze. Te 20 st. to chyba bardzo dużo, skrzydełka są z reguły bardzo zwrotne. poza tym widzę mały błąd, który kiedyś pewnie wywołałby dyskusję - popychacze sterów powinny działać prostopadle do osi obrotu sterów, a u Ciebie jest to pod kątem rozwartym czyli pewnie osłabiona siła działania serwa(?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popychacze jednak poprawilem bo roboty nic, wychylenia ok 10 stopni i D/R jw. Pomimo pakieciku 2S modelik w domu, z pozycji pionowej chętnie startuje.Nie chcę szatana modelu, tylko chcę pobujać po niebie i trochę się nim nacieszyć:)

Deltami latałem ale skrzydełkami jeszcze nie, nie wiem czy jest jakaś wielka różnica.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowni koledzy, rady były trafne i część z nich zrealizowałem przed lotem a resztę zweryfikowało "życie-loty"

Na pierwszy lot wybrałem nie najlepsze warunki wietrzne , już na "lotnisku" miałem dylemat lecieć- nie lecieć?, wiatr z lekkimi porywami a modelik to tylko 181 gram do lotu.W sumie ciekawość zwyciężyła. Loty nie najlepsze i pechowe, z jednej strony wiatr z drugiej moje niedbalstwo bo model stracił dobrą przerobioną antenkę.Ogólnie, model spisuje się bardzo dobrze i jestem zadowolony pomiomo filmiku z którego trzeba wyciągnąć wnioski. Wyjątek, i tu też pech, bo w ostatnim locie zapomniałem z emocji załączyć kamerkę a modelik pokazał że lata ładnie i ląduję ale trzeba poświęcić mu uwagę. Wyciągnąłem wnioski że trzeba dać mniejsze wychylenia jak sugerujecie w gr <10, lepsze serwa z dobrym centrowaniem, śmigło mniejsze do 5x4" ew 6X3" bo model faktycznie narywisty.D/R zrobione jak radziliście.

W dobrą pogodę ponowię próby i pochwalę się efektami.

Rady  i krytyka mile widziane :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jeśli model narowisty, znaczy szybki jeśli chcesz zmieniać śmigło, to zmieniając na mniejsze może być jeszcze szybszy. Dlatego ja w swoich skrzydłach niefabrycznych zawsze wstawiałem silniki o małym Kv by moc była duża, a nie szybkość. Bardziej zależało mi na stromym wznoszeniu niż na szybkości poziomej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Irek M napisał:

Ale jeśli model narowisty, znaczy szybki jeśli chcesz zmieniać śmigło, to zmieniając na mniejsze może być jeszcze szybszy. Dlatego ja w swoich skrzydłach niefabrycznych zawsze wstawiałem silniki o małym Kv by moc była duża, a nie szybkość. Bardziej zależało mi na stromym wznoszeniu niż na szybkości poziomej.

Hmm, dość dziwna ta fizyka

 

Wzór na moc

 

N = (π * n *Mo)/3000

π = 3,14

n - obroty wału

Mo - moment obrotowy przenoszony przez wał

 

im większa prędkość obrotowa, tym większa moc.

 

Jeśli model norowisty (skrzydło), to:

- zbyt duże wychylenia sterów, lub

- źle dobrane położenie SC, przy braku zwichrzenia )jeśli nie jest to plank) lot po prostej wymaga wychylenia elevonów w górę, inaczej walczysz cay czas.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wdając się w niuanse fizyki: duże Kv - małe śmigło - duża prędkość pozioma, tak samo jak jazda na wysokim biegu, natomiast małe Kv - duże śmigło, tak samo jak jazda na niskim biegu.

Jarek, pod górę jedziesz na wysokim biegu czy na niskim?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Irek M napisał:

Nie wdając się w niuanse fizyki: duże Kv - małe śmigło - duża prędkość pozioma, tak samo jak jazda na wysokim biegu, natomiast małe Kv - duże śmigło, tak samo jak jazda na niskim biegu.

Jarek, pod górę jedziesz na wysokim biegu czy na niskim?

Irek 

Tworzysz nową teorię śmigieł.

Mniejsze kV - większy moment obrotowy silnika, możesz zastosować śmigło o większym skoku - silnik go uciągnie.

skok śmigła i średnica są dobierane. Dla danej średnicy masz jakieś tam dostępne skoki śmigieł.

 

Prędkość pozioma modelu zależy od obrotów jakie ma śmigło i skoku śmigła.

Wynika to podstawowego wykresu z teorii śmigieł.

Kąt skoku śmigła jest uzależniony od prędkości obrotowej, a z tego od prędkości liniowej przekroju łopaty śmigła i prędkości lotu

1562776745_Zrzutekranu2022-07-18o13_28_27.thumb.png.af4be53a89456d9e87071245a697ff44.png

 

 

Nie wiem jak są liczone śmigła modelarskie, ale w rzeczywistych samolotach podje się skok i dokonuje pomiarów w 0,7 promienia łopaty

Projektując śmigła - max średnica dobierana jest tak aby prędkość obwodowa końcówki łopaty była poniżej prędkości dźwięku - ze względu na opory

Załóżmy, że robimy wszystko do końcówki łopaty, aby uprościć.

To jest duże uproszczenie.

Powyższy wykres można przełożyć na kąty i wymiary śmigła

Kąt skoku to baza - powiedzmy, że powyższy rysunek pokazuje nam to co chcemy osiągnąć czyli dla danych max obrotów - maksymalna prędkość lotu

Jak zaprojektować śmigło?

Rysujemy taki sam trójkąt ale linia poiomu to obwód okręgu zatoczonego przez końcówkę łopaty.

Skok długościowy wyjdzie nam z trójkąta

620876452_Zrzutekranu2022-07-18o13_23_09.png.0c7c6b4a1ba802c3f2ee190b74a8b80e.png

 

β - kąt skręcenia łopaty śmigła - równy kątowi skoku śmigła dla tzw średnicy referencyjnej (my przyjęliśmy końcówkę łopaty)

 

Długo szukałem dobrego rysunku aby wyjaśnić zależność pomiędzy skokiem śmigła np w calach a kątem skoku śmigła.

 

pas-helice.jpeg.82155a8293a6f5da97117c43bd24481b.jpeg

 

Wniosek

Przy odpowiednio dobranym silniku is śmigle możesz latać z taką samą prędkością poziomą (lotu) ze śmigłem o małej średnicy jak i o dużej.

 

Tu chłopski rozum i porównanie do jazdy pod górę nie ma nic wspołnego.

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wy sobie chyba jaja robicie, prawda? 

Podejrzewam Marek, że zupełnie nie zastanowiłeś się zanim dokonałeś wpisu, a szkoda.  Lecisz z max szybkością poziomo, zaciągasz wysokość by wzbić się i oczywiście zrobisz to przez pewien czas po czym model zwali się na skrzydło. Przy małym Kv leciałem pionowo tak długo jak byłem w stanie stwierdzić to wzrokowo.

Może udawało mi się to bo nie rozpatrywałem tego tak naukowo jak Jarek... ale dalej nie zamierzam i będę stosował sprawdzone w lotach zestawy.

Marku, lataj więcej, nie teoretyzuj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.