mayster8405 Opublikowano 11 Lipca 2022 Opublikowano 11 Lipca 2022 Jakiś czas temu oglądając Yu Tube ,spodobało mi się skrzydełko Crack Wing rozpiętości 750m/m. Model nie jest specjalnie drogi ,ale postanowiłem wykonać go sam z dostępnych materiałów które miałem w domu.Dokładne plany modelu / kopia/ wykonał dla mnie nasz kolega Bob Roy /plany nie do upubliczniania/. Materiałem jest depron Diall 6m/m zaprasowany folią od Marka Rokowskiego i kolorowa taśma przylepna. Klej to Uchu -Por. W modelu zastosowałem stopień KMF dla usztywnienia skrzydła oraz pręty węglowe 2.5x 06m/m. Wyposażenie modelu to; silnik 2204/2400kv, śmigło 6x4.5", regulator 12A, serwa SG 90,pakiet Zippy 2S 500mAh,odbiornik FS2A 4CH Fly Sky. W sumie gotowy do lotu model waży tylko 181gram. Jak będzie latał okarze się w najbliższych dniach. 1
Marek_Spy Opublikowano 11 Lipca 2022 Opublikowano 11 Lipca 2022 A co ma nie latać ? będzie spoko tylko ogranicz wychylenia sterów
mayster8405 Opublikowano 12 Lipca 2022 Autor Opublikowano 12 Lipca 2022 Marku, model jeszcze nie latał?. Myślałem o małych wychyleniach do 20 stopni , ale gdzieś czytałem, że jest wskazane aby lotka w dół miała wychylenie mniejsze niż do góry.Czy jest to prawda ?, czy zrobić wychylenie jednakowe. 20 stopni na początek to dużo , czy mało???
Irek M Opublikowano 12 Lipca 2022 Opublikowano 12 Lipca 2022 Tak się robi; w górę większe wychylenie, w w dół mniejsze. Te 20 st. to chyba bardzo dużo, skrzydełka są z reguły bardzo zwrotne. poza tym widzę mały błąd, który kiedyś pewnie wywołałby dyskusję - popychacze sterów powinny działać prostopadle do osi obrotu sterów, a u Ciebie jest to pod kątem rozwartym czyli pewnie osłabiona siła działania serwa(?)
mayster8405 Opublikowano 12 Lipca 2022 Autor Opublikowano 12 Lipca 2022 Dzięki za radę. Popychacze do poprawy, a z lotkami zacznę od 10stopni. Model ładnie się wyważył to bynajmniej z tym nie będzie kłopotów. Jeszcze raz dzięki?
japim Opublikowano 12 Lipca 2022 Opublikowano 12 Lipca 2022 To skrzydlo mikrus - popychacze możesz zostawić jak są. Różnica jest pomijalna w tym przypadku.
Marek_Spy Opublikowano 12 Lipca 2022 Opublikowano 12 Lipca 2022 Na początek OK 10 bo skrzydełka to dziki zwłaszcza w osi poziomej jeżeli masz w aparaturze D/R to ustaw na 30- 40 i na spokojnie z luzem bo naprawa jest prosta. ?
mayster8405 Opublikowano 13 Lipca 2022 Autor Opublikowano 13 Lipca 2022 Popychacze jednak poprawilem bo roboty nic, wychylenia ok 10 stopni i D/R jw. Pomimo pakieciku 2S modelik w domu, z pozycji pionowej chętnie startuje.Nie chcę szatana modelu, tylko chcę pobujać po niebie i trochę się nim nacieszyć Deltami latałem ale skrzydełkami jeszcze nie, nie wiem czy jest jakaś wielka różnica.
Marek_Spy Opublikowano 13 Lipca 2022 Opublikowano 13 Lipca 2022 Jest to są dziki bardzo zwrotne góra/dół
mayster8405 Opublikowano 17 Lipca 2022 Autor Opublikowano 17 Lipca 2022 Szanowni koledzy, rady były trafne i część z nich zrealizowałem przed lotem a resztę zweryfikowało "życie-loty" Na pierwszy lot wybrałem nie najlepsze warunki wietrzne , już na "lotnisku" miałem dylemat lecieć- nie lecieć?, wiatr z lekkimi porywami a modelik to tylko 181 gram do lotu.W sumie ciekawość zwyciężyła. Loty nie najlepsze i pechowe, z jednej strony wiatr z drugiej moje niedbalstwo bo model stracił dobrą przerobioną antenkę.Ogólnie, model spisuje się bardzo dobrze i jestem zadowolony pomiomo filmiku z którego trzeba wyciągnąć wnioski. Wyjątek, i tu też pech, bo w ostatnim locie zapomniałem z emocji załączyć kamerkę a modelik pokazał że lata ładnie i ląduję ale trzeba poświęcić mu uwagę. Wyciągnąłem wnioski że trzeba dać mniejsze wychylenia jak sugerujecie w gr <10, lepsze serwa z dobrym centrowaniem, śmigło mniejsze do 5x4" ew 6X3" bo model faktycznie narywisty.D/R zrobione jak radziliście. W dobrą pogodę ponowię próby i pochwalę się efektami. Rady i krytyka mile widziane
Marek_Spy Opublikowano 17 Lipca 2022 Opublikowano 17 Lipca 2022 No i fajnie a nerwowy jest i będzie taki, lepsze centrowanie uzyskasz zmieniając dźwignie w serwach tzn, duża dźwignia na lotce a mała na serwie tak ze powstanie przekładnia.
mayster8405 Opublikowano 17 Lipca 2022 Autor Opublikowano 17 Lipca 2022 O tym myślałem i Twoja wypowiedż mnie w tym utwierdziła.?Działam ,ale z dzisiejszych lotów nici!!!
Irek M Opublikowano 17 Lipca 2022 Opublikowano 17 Lipca 2022 Ale jeśli model narowisty, znaczy szybki jeśli chcesz zmieniać śmigło, to zmieniając na mniejsze może być jeszcze szybszy. Dlatego ja w swoich skrzydłach niefabrycznych zawsze wstawiałem silniki o małym Kv by moc była duża, a nie szybkość. Bardziej zależało mi na stromym wznoszeniu niż na szybkości poziomej.
jarek_aviatik Opublikowano 18 Lipca 2022 Opublikowano 18 Lipca 2022 13 godzin temu, Irek M napisał: Ale jeśli model narowisty, znaczy szybki jeśli chcesz zmieniać śmigło, to zmieniając na mniejsze może być jeszcze szybszy. Dlatego ja w swoich skrzydłach niefabrycznych zawsze wstawiałem silniki o małym Kv by moc była duża, a nie szybkość. Bardziej zależało mi na stromym wznoszeniu niż na szybkości poziomej. Hmm, dość dziwna ta fizyka Wzór na moc N = (π * n *Mo)/3000 π = 3,14 n - obroty wału Mo - moment obrotowy przenoszony przez wał im większa prędkość obrotowa, tym większa moc. Jeśli model norowisty (skrzydło), to: - zbyt duże wychylenia sterów, lub - źle dobrane położenie SC, przy braku zwichrzenia )jeśli nie jest to plank) lot po prostej wymaga wychylenia elevonów w górę, inaczej walczysz cay czas.
Irek M Opublikowano 18 Lipca 2022 Opublikowano 18 Lipca 2022 Nie wdając się w niuanse fizyki: duże Kv - małe śmigło - duża prędkość pozioma, tak samo jak jazda na wysokim biegu, natomiast małe Kv - duże śmigło, tak samo jak jazda na niskim biegu. Jarek, pod górę jedziesz na wysokim biegu czy na niskim?
Marek_Spy Opublikowano 18 Lipca 2022 Opublikowano 18 Lipca 2022 To trochę inaczej ale od czego jest gaz ? wyciągnij wysoko i zdejmuj gaz i zobaczysz jak lata na małym ciągu az będziesz wiedział co i jak
jarek_aviatik Opublikowano 18 Lipca 2022 Opublikowano 18 Lipca 2022 2 godziny temu, Irek M napisał: Nie wdając się w niuanse fizyki: duże Kv - małe śmigło - duża prędkość pozioma, tak samo jak jazda na wysokim biegu, natomiast małe Kv - duże śmigło, tak samo jak jazda na niskim biegu. Jarek, pod górę jedziesz na wysokim biegu czy na niskim? Irek Tworzysz nową teorię śmigieł. Mniejsze kV - większy moment obrotowy silnika, możesz zastosować śmigło o większym skoku - silnik go uciągnie. skok śmigła i średnica są dobierane. Dla danej średnicy masz jakieś tam dostępne skoki śmigieł. Prędkość pozioma modelu zależy od obrotów jakie ma śmigło i skoku śmigła. Wynika to podstawowego wykresu z teorii śmigieł. Kąt skoku śmigła jest uzależniony od prędkości obrotowej, a z tego od prędkości liniowej przekroju łopaty śmigła i prędkości lotu Nie wiem jak są liczone śmigła modelarskie, ale w rzeczywistych samolotach podje się skok i dokonuje pomiarów w 0,7 promienia łopaty Projektując śmigła - max średnica dobierana jest tak aby prędkość obwodowa końcówki łopaty była poniżej prędkości dźwięku - ze względu na opory Załóżmy, że robimy wszystko do końcówki łopaty, aby uprościć. To jest duże uproszczenie. Powyższy wykres można przełożyć na kąty i wymiary śmigła Kąt skoku to baza - powiedzmy, że powyższy rysunek pokazuje nam to co chcemy osiągnąć czyli dla danych max obrotów - maksymalna prędkość lotu Jak zaprojektować śmigło? Rysujemy taki sam trójkąt ale linia poiomu to obwód okręgu zatoczonego przez końcówkę łopaty. Skok długościowy wyjdzie nam z trójkąta β - kąt skręcenia łopaty śmigła - równy kątowi skoku śmigła dla tzw średnicy referencyjnej (my przyjęliśmy końcówkę łopaty) Długo szukałem dobrego rysunku aby wyjaśnić zależność pomiędzy skokiem śmigła np w calach a kątem skoku śmigła. Wniosek Przy odpowiednio dobranym silniku is śmigle możesz latać z taką samą prędkością poziomą (lotu) ze śmigłem o małej średnicy jak i o dużej. Tu chłopski rozum i porównanie do jazdy pod górę nie ma nic wspołnego. 1
Marek_Spy Opublikowano 18 Lipca 2022 Opublikowano 18 Lipca 2022 Dokładnie tak Jarku a jak pisałem po to jest gaz żeby ciągiem sterować ?
Irek M Opublikowano 18 Lipca 2022 Opublikowano 18 Lipca 2022 Wy sobie chyba jaja robicie, prawda? Podejrzewam Marek, że zupełnie nie zastanowiłeś się zanim dokonałeś wpisu, a szkoda. Lecisz z max szybkością poziomo, zaciągasz wysokość by wzbić się i oczywiście zrobisz to przez pewien czas po czym model zwali się na skrzydło. Przy małym Kv leciałem pionowo tak długo jak byłem w stanie stwierdzić to wzrokowo. Może udawało mi się to bo nie rozpatrywałem tego tak naukowo jak Jarek... ale dalej nie zamierzam i będę stosował sprawdzone w lotach zestawy. Marku, lataj więcej, nie teoretyzuj.
Rekomendowane odpowiedzi