Jump to content

Moje skrzydełko Ckack Wing


Recommended Posts

Jakiś czas temu oglądając  Yu Tube ,spodobało mi się skrzydełko Crack Wing  rozpiętości 750m/m. Model nie jest specjalnie drogi ,ale postanowiłem wykonać go sam z dostępnych materiałów które miałem w domu.Dokładne plany modelu / kopia/ wykonał dla mnie nasz kolega  Bob Roy /plany nie do upubliczniania/.

Materiałem jest depron Diall 6m/m zaprasowany folią od Marka Rokowskiego i kolorowa taśma przylepna. Klej to Uchu -Por. W modelu zastosowałem stopień KMF dla usztywnienia skrzydła oraz pręty węglowe 2.5x 06m/m.

Wyposażenie modelu to; silnik 2204/2400kv, śmigło 6x4.5", regulator 12A, serwa SG 90,pakiet Zippy 2S 500mAh,odbiornik FS2A 4CH Fly Sky.

W sumie  gotowy do lotu model waży tylko 181gram.

Jak będzie latał okarze się w najbliższych dniach.

 

100_2095.JPG

100_2114.JPG

100_2115.JPG

100_2116.JPG

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Marku, model jeszcze nie latał?. Myślałem o małych wychyleniach do 20 stopni , ale gdzieś czytałem, że jest wskazane aby lotka w dół miała wychylenie mniejsze niż do góry.Czy jest to prawda ?, czy zrobić wychylenie jednakowe. 20 stopni na początek to dużo , czy mało???

Link to comment
Share on other sites

Tak się robi; w górę większe wychylenie, w w dół mniejsze. Te 20 st. to chyba bardzo dużo, skrzydełka są z reguły bardzo zwrotne. poza tym widzę mały błąd, który kiedyś pewnie wywołałby dyskusję - popychacze sterów powinny działać prostopadle do osi obrotu sterów, a u Ciebie jest to pod kątem rozwartym czyli pewnie osłabiona siła działania serwa(?)

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za radę. Popychacze do poprawy, a z lotkami zacznę od 10stopni. Model ładnie się wyważył to bynajmniej z tym nie będzie kłopotów.

Jeszcze raz dzięki👍

Link to comment
Share on other sites

Na początek OK 10 bo skrzydełka to dziki zwłaszcza w osi poziomej jeżeli masz w aparaturze D/R to ustaw na 30- 40  i na spokojnie z luzem bo naprawa jest prosta. 😀

Link to comment
Share on other sites

Popychacze jednak poprawilem bo roboty nic, wychylenia ok 10 stopni i D/R jw. Pomimo pakieciku 2S modelik w domu, z pozycji pionowej chętnie startuje.Nie chcę szatana modelu, tylko chcę pobujać po niebie i trochę się nim nacieszyć:)

Deltami latałem ale skrzydełkami jeszcze nie, nie wiem czy jest jakaś wielka różnica.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Szanowni koledzy, rady były trafne i część z nich zrealizowałem przed lotem a resztę zweryfikowało "życie-loty"

Na pierwszy lot wybrałem nie najlepsze warunki wietrzne , już na "lotnisku" miałem dylemat lecieć- nie lecieć?, wiatr z lekkimi porywami a modelik to tylko 181 gram do lotu.W sumie ciekawość zwyciężyła. Loty nie najlepsze i pechowe, z jednej strony wiatr z drugiej moje niedbalstwo bo model stracił dobrą przerobioną antenkę.Ogólnie, model spisuje się bardzo dobrze i jestem zadowolony pomiomo filmiku z którego trzeba wyciągnąć wnioski. Wyjątek, i tu też pech, bo w ostatnim locie zapomniałem z emocji załączyć kamerkę a modelik pokazał że lata ładnie i ląduję ale trzeba poświęcić mu uwagę. Wyciągnąłem wnioski że trzeba dać mniejsze wychylenia jak sugerujecie w gr <10, lepsze serwa z dobrym centrowaniem, śmigło mniejsze do 5x4" ew 6X3" bo model faktycznie narywisty.D/R zrobione jak radziliście.

W dobrą pogodę ponowię próby i pochwalę się efektami.

Rady  i krytyka mile widziane :)

 

Link to comment
Share on other sites

No i fajnie a nerwowy jest i będzie taki, lepsze centrowanie uzyskasz zmieniając dźwignie w serwach tzn, duża dźwignia na lotce a mała na serwie tak ze powstanie przekładnia.

Link to comment
Share on other sites

Ale jeśli model narowisty, znaczy szybki jeśli chcesz zmieniać śmigło, to zmieniając na mniejsze może być jeszcze szybszy. Dlatego ja w swoich skrzydłach niefabrycznych zawsze wstawiałem silniki o małym Kv by moc była duża, a nie szybkość. Bardziej zależało mi na stromym wznoszeniu niż na szybkości poziomej.

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, Irek M napisał:

Ale jeśli model narowisty, znaczy szybki jeśli chcesz zmieniać śmigło, to zmieniając na mniejsze może być jeszcze szybszy. Dlatego ja w swoich skrzydłach niefabrycznych zawsze wstawiałem silniki o małym Kv by moc była duża, a nie szybkość. Bardziej zależało mi na stromym wznoszeniu niż na szybkości poziomej.

Hmm, dość dziwna ta fizyka

 

Wzór na moc

 

N = (π * n *Mo)/3000

π = 3,14

n - obroty wału

Mo - moment obrotowy przenoszony przez wał

 

im większa prędkość obrotowa, tym większa moc.

 

Jeśli model norowisty (skrzydło), to:

- zbyt duże wychylenia sterów, lub

- źle dobrane położenie SC, przy braku zwichrzenia )jeśli nie jest to plank) lot po prostej wymaga wychylenia elevonów w górę, inaczej walczysz cay czas.

 

Link to comment
Share on other sites

Nie wdając się w niuanse fizyki: duże Kv - małe śmigło - duża prędkość pozioma, tak samo jak jazda na wysokim biegu, natomiast małe Kv - duże śmigło, tak samo jak jazda na niskim biegu.

Jarek, pod górę jedziesz na wysokim biegu czy na niskim?

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Irek M napisał:

Nie wdając się w niuanse fizyki: duże Kv - małe śmigło - duża prędkość pozioma, tak samo jak jazda na wysokim biegu, natomiast małe Kv - duże śmigło, tak samo jak jazda na niskim biegu.

Jarek, pod górę jedziesz na wysokim biegu czy na niskim?

Irek 

Tworzysz nową teorię śmigieł.

Mniejsze kV - większy moment obrotowy silnika, możesz zastosować śmigło o większym skoku - silnik go uciągnie.

skok śmigła i średnica są dobierane. Dla danej średnicy masz jakieś tam dostępne skoki śmigieł.

 

Prędkość pozioma modelu zależy od obrotów jakie ma śmigło i skoku śmigła.

Wynika to podstawowego wykresu z teorii śmigieł.

Kąt skoku śmigła jest uzależniony od prędkości obrotowej, a z tego od prędkości liniowej przekroju łopaty śmigła i prędkości lotu

1562776745_Zrzutekranu2022-07-18o13_28_27.thumb.png.af4be53a89456d9e87071245a697ff44.png

 

 

Nie wiem jak są liczone śmigła modelarskie, ale w rzeczywistych samolotach podje się skok i dokonuje pomiarów w 0,7 promienia łopaty

Projektując śmigła - max średnica dobierana jest tak aby prędkość obwodowa końcówki łopaty była poniżej prędkości dźwięku - ze względu na opory

Załóżmy, że robimy wszystko do końcówki łopaty, aby uprościć.

To jest duże uproszczenie.

Powyższy wykres można przełożyć na kąty i wymiary śmigła

Kąt skoku to baza - powiedzmy, że powyższy rysunek pokazuje nam to co chcemy osiągnąć czyli dla danych max obrotów - maksymalna prędkość lotu

Jak zaprojektować śmigło?

Rysujemy taki sam trójkąt ale linia poiomu to obwód okręgu zatoczonego przez końcówkę łopaty.

Skok długościowy wyjdzie nam z trójkąta

620876452_Zrzutekranu2022-07-18o13_23_09.png.0c7c6b4a1ba802c3f2ee190b74a8b80e.png

 

β - kąt skręcenia łopaty śmigła - równy kątowi skoku śmigła dla tzw średnicy referencyjnej (my przyjęliśmy końcówkę łopaty)

 

Długo szukałem dobrego rysunku aby wyjaśnić zależność pomiędzy skokiem śmigła np w calach a kątem skoku śmigła.

 

pas-helice.jpeg.82155a8293a6f5da97117c43bd24481b.jpeg

 

Wniosek

Przy odpowiednio dobranym silniku is śmigle możesz latać z taką samą prędkością poziomą (lotu) ze śmigłem o małej średnicy jak i o dużej.

 

Tu chłopski rozum i porównanie do jazdy pod górę nie ma nic wspołnego.

 

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Wy sobie chyba jaja robicie, prawda? 

Podejrzewam Marek, że zupełnie nie zastanowiłeś się zanim dokonałeś wpisu, a szkoda.  Lecisz z max szybkością poziomo, zaciągasz wysokość by wzbić się i oczywiście zrobisz to przez pewien czas po czym model zwali się na skrzydło. Przy małym Kv leciałem pionowo tak długo jak byłem w stanie stwierdzić to wzrokowo.

Może udawało mi się to bo nie rozpatrywałem tego tak naukowo jak Jarek... ale dalej nie zamierzam i będę stosował sprawdzone w lotach zestawy.

Marku, lataj więcej, nie teoretyzuj.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.