Jump to content

Trochę o śmiglach


jarek_aviatik
 Share

Recommended Posts

20 godzin temu, young napisał:

Dla mnie maluczkiego modelarza taki wykład jest bezcenny - dziękuję:)

E no nie przesadzaj Mariusz, nie umniejszaj sobie. Jeden wie to, a inny tego nie wie, za to wie coś, czego tamten nie wie. Nie ma wszechwiedzących.

Cieszę się, że Ci się przydało.

 

Wracając do arkusza.

Dostałem jedną odpowiedź od producenta śmigieł modelarskich, że nie mają jednego wykresu - chciałem: sprawność  śmigła vs obroty. Zapytałem o inny: sprawność vs J. Standardowy wykres dla śmigła. Zobaczymy.

Jeśli będę miał więcej czasu, to połączę te dwa arkusze dla doboru silnika z tym doboru śmigła.

 

Idea, aby to napisać ten wątek zrodziła się z tego, że na Forum pojawiły się dziwne teorie i porady, które nijak się mają do rzeczywistych informacji o śmigłach.

 

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Super! Dzieki, Jarek. Wiedzy nigdy nie za malo.

 

Ja napotkalem sie na spore trudnosci z pozyskaniem wiarygodnych charakterystyk smigiel modelarskich. Podejrzewam, ze owe trudnosci biora sie stad, iz pomiary w locie sa w warunkach modelarskich dosyc trudne i czasochlonne (czyli tez kosztowne), natomiast na stanowiskach stacjonarnych nie sa miarodajne ze wzgledu na brak mozliwosci uwzglednienia wektora predkosci modelu. By stworzyc takie warunki na stanowisku stacjonarnym producent musialby dysponowac tunelem aerodynamicznym, a na to nie kazdy moze lub chce sobie pozwolic. Albo siegnac po kosztowne smigla probiercze o znanej (a wiec parametrach wczesniej pomierzonych w adekwatnych warunkach) charakterystyce i podobnej geometrii do badanego i przeliczac wyniki badan na warunki w locie, co tez chyba nie byloby calkiem pozbawione bledow.

 

Byc moze ponosi to czesciowa wine takze za bledne wyniki, jakie "wypluwaja" typowe programiki, sluzace do doboru komponentow napedu elektrycznego. eCalc jeszcze nie stosowalem, ale na przyklad w DriveCalc (ten jest popularny w Niemczech i jedni go bezkrytycznie chwala, inni przeklinaja) praktycznie kazdy moze uzupelniac baze danych lub tworzyc wlasna na podstawie wlasnorecznie przeprowadzonych pomiarow. I wielu to robi w sposob najprostszy z mozliwych, a wiec na stanowisku stacjonarnym, bez uwzgledniania wektora predkosci modelu. Jak wiarygodne sa wyniki obliczen na podstawie takich pomiarow oraz odniesione do modelu bedacego w locie, nie trudno sie domyslec.

 

Chwala Tobie, ze podjales sie tego tematu.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jarku, 

Wysłałem maile do kilku producentów śmigieł modelarskich. Dwóch odpisało.

Najbardziej popularny programik do liczenia śmigieł modelarskich to Bearcontrol - aplikacja uruchamiana z Matlaba.

Potem koordynaty przerzucają do solidowrks'a.

Nie sprawdzałem tej aplikacji.

 

W swoim życiu zaprojektowałem i wykonałem jedno śmigło do motolotni kolegi - i dobrze się spisywało (dwuosobowa, z silnikiem od Trabanta)

Myślę, że do tej pory parolotniarze korzystają z publikacji prof. inż. Bukowskiego "Katalog śmigieł" i wybierają typ M56

 

Odnośnie charakterystyk śmigieł modelarskich, to wczoraj przez przypadek znalazłem dużą bazę ze wszystkimi charakterystykami wielu śmigieł modelarskich wykonaną przez University of Illinois (UIUC) - znane pewnie dobrze ludziom którzy poszukują oryginalnych profili do samolotów.

https://m-selig.ae.illinois.edu/props/propDB.html

 

Np. Volume 4 to charakterystyki śmigieł typu APC (załączyłem pdf)

To jest to co chciałem uzyskać od producentów śmigieł, a nawet duuużo więcej.

Mając chwilę czasu opiszę, jak wykorzystać tego typu dane. Na razie czas u mnie jest mocno deficytowy.

 

 

DantskerCaccamoDetersSelig-2022-AIAA-Paper-2022-4020-APCEPropTestsVol4.pdf

Edited by jarek_aviatik
poprawki (literówki), uzupełnienie
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Obiecane uzupełnienie do teorii śmigieł i ich doboru do silnika.

 

Tutaj przedstawiłem sposób obliczania i projektowania śmigła modelarskiego przy pomocy programu OpenVSP: http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=69&t=2044

 

Nie odniosłem wielkiego sukcesu w pozyskiwaniu danych od producentów śmigieł.

Master Airscrew odpisał tak:

1147214656_Zrzutekranu2022-08-4o11_10_51.thumb.png.374e29d3d083903b530654362482a0ca.png

 

 

Jedynie APC sprawiło mi niespodziankę, okazuje się, że mają wszystkie dane śmigieł opublikowane na swojej stronie https://www.apcprop.com/technical-information/file-downloads/

Plik PE0-FILES_WEB-202206.zipx dane geometryczne łącznie z zastosowanym profilem

Plik PERFILES_WEB-202103.zipx - dane osiągów śmigieł.

Pliki maj rozszerzenie *.dat, otwierają się jako txt

 

Zakładka: sprawdzenie śmigła APC - plik Excel załączony

874096795_Zrzutekranu2022-08-4o13_24_04.thumb.png.bede40f51619b415711f51540c2e23c7.png

 

 

Jeśli robiliśmy dobór silnika przy pomocy zakładki silnik - część danych zostanie automatycznie pobrana do tej zakładki.

Wpisujemy sobie zalecane rozmiary śmigieł przez producenta silnika i sprawdzamy.

Jedynie co musimy to wpisać, to zakładaną maksymalną prędkość naszego modelu w locie poziomym.

 

Już to pisałem:

Dobrze dobrane śmigło do silnika to takie, którego moment oporowy jest równy momentowi użytecznemu silnika.

 

Sprawdzamy pierwsze śmigło 22 x 10

maksymalne obroty silnika (i zarazem śmigła) 7215 - wybieramy dane dla RPM 7000

APC_01.thumb.png.403306680a8381e1e6781bcab714e040.png

 

130 km/h to 80,8 mph

szukamy w kolumnie: Torque dla zakresu prędkości około 80 mph

Widać, że maksymalny  moment to 17,141 In-lbs, a nasz silnik wytwarza moment 41,84 In-lbs

To śmigło jest za lekkie do tego silnika i zakładanej prędkości maksymalnej

 

Sprawdzamy drugie śmigło: 22x12E

APC_02.thumb.png.d4ca43b85a17fb60bb0bc9cfc6caf867.png

 

Też za lekkie

 

Sprawdzamy trzecie śmigło: 22x12WE

APC_03.thumb.png.40e497d2e4ff2a47cc62b24b751b46c7.png

 

Śmigło jest OK 

 

Sprawdzamy śmigło 24x12E - 24x12 AXI zaleca do akrobacji 3D

APC_04.thumb.png.73695bc3ea6d91298d468fbc714bbd97.png

 

EDIT

To śmigło jest za ciężkie do zakładanej prędkości maksymalnej - generowany moment oporowy jest większy niż moment generowany przez silnik.

Model będzie miał większą prędkość maksymalną 

 

Załączam arkusze Excel. 

Jeden z przykładem, drugi pusty.

 

kalkulator_V3.xlsx kalkulator_V3-pusty.xlsx

Edited by jarek_aviatik
uzupełnienie
  • Upvote 1
  • Dzięki 2
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.