Jump to content

SZD 21 Kobuz - napędzany EDF'em - 1800mm


Tender79
 Share

Recommended Posts

Kobuz to była miłość od pierwszego wejrzenia i zawsze marzyłem żeby go mieć. Chcę zrobić Kobuza napędzanego EDF’em 70mm 6s. Bryła i założenia aero są już gotowe:
- rozpiętość 1800mm
- profil MH 43 - zwichrzenie: root 1,5st; tip -1st
- SW NACA 0006 - 0st
Technika wykonania laminat - drukuję kopyta pod klasyczną formę ponieważ jestem zawiedziony drukiem form bezpośrednio z modelu - to się bardziej nadaje na owiewki i inne mniejsze elementy.
  

SZD 21 kobuz v2d.png

SZD 21 kobuz v2e.png

SZD 21 kobuz v3.png

SZD 21 kobuz v3aaa.png

SZD 21 kobuz v3qqq.png

SZD 21 kobuz v4as.png

SZD 21 kobuz v4df.png

SZD 21 kobuz v4ff.png

SZD 21 kobuz v4ss.png

SZD 21 kobuz v4ssdd.png

SZD 21 kobuz v11fgg.png

SZD 21 kobuz v11ssss.png

SZD 21 kobuz v11sx.png

SZD 21 kobuz v11vv.png

SZD 21 kobuz v21.png

SZD 21 kobuz vz.png

SZD_21_kobuz_2022-Oct-17_09-29-24PM-000_CustomizedView25091551079.png

SZD_21_kobuz_2022-Oct-18_10-46-37AM-000_CustomizedView29616014005.png

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Piękny projekt, choć EDF do Kobuza troszkę nie pasuje. To przecież klasyk no chyba że będzie chowany do kadłuba. Składane śmigło i zgrabny kołpaczek jest myślę tutaj bardziej na miejscu. Oczywiście tak jak go przedstawiasz też będzie super ale piszę poprostu swoje zdanie. Pozdrawiam 

Link to comment
Share on other sites

Wiem, że ortodoksi zarzucą profanację ale cóż jest i sacrum jest i profanum. EDF'a w tej rozpiętości nie da rady schować do kadłuba - jest za wąski. Będzie latał z plecaczkiem ;) No i plan główny na ten model to NEED FOR SPEED stąd takie założenia ma być jak błyskawica rozdzierająca ze świstem powietrze. Kopyto pod formę już się drukuje.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, Tender79 napisał:

EDF'a w tej rozpiętości nie da rady schować do kadłuba

Przy tak małej rozpiętości mechanizm chowania byłby ciężki i trudny w realizacji.

Jeśli turbina ci nie przeszkadza to w porządku. Weź jedynie pod uwagę ,że w locie ślizgowym będzie stawiała bardzo duży opór co w znaczny sposób obniży doskonałość szybowca. 

A czy jestem ortodoksem? Chyba tak:) Absolutnie nie zarzucam profanacji bo kazdy robi jak chce i jak mu się podoba , choć nie ukrywam ,że mnie by raziła taka turbinka na tak ładnej półmakiecie.

Niemniej jednak życzę powodzenia. Technika budowy zacna: czhciałbym tak umieć posługiwać sie komputerem.

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, Ares napisał:

Przy tak małej rozpiętości mechanizm chowania byłby ciężki i trudny w realizacji.

Jeśli turbina ci nie przeszkadza to w porządku. Weź jedynie pod uwagę ,że w locie ślizgowym będzie stawiała bardzo duży opór co w znaczny sposób obniży doskonałość szybowca. 

A czy jestem ortodoksem? Chyba tak:) Absolutnie nie zarzucam profanacji bo kazdy robi jak chce i jak mu się podoba , choć nie ukrywam ,że mnie by raziła taka turbinka na tak ładnej półmakiecie.

Niemniej jednak życzę powodzenia. Technika budowy zacna: czhciałbym tak umieć posługiwać sie komputerem.

Jesteś w stanie ogarnąć program Fusion360 w dwa 2mc serio jak chcesz mogę podesłać Ci tutoriale. 

A tym czasem kopyto idzie pełną parą

IMG20221107071128.jpg

IMG20221106200542.jpg

IMG20221106200538.jpg

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, Tender79 napisał:

Jesteś w stanie ogarnąć program Fusion360 w dwa 2mc serio jak chcesz mogę podesłać Ci tutoriale. 

 

Witam, od dłuższego czasu zbieram się żeby przesiąść się z Sketchup'a do Fusion'a.

Jeśli to nie problem to poproszę o te tutoriale :)

Link to comment
Share on other sites

Tez mam w planach pokombinowac z kompozytami i drukiem 3d ale ja planuje drukowac forme w negatywie od razu. Przy odlewach z silikonu po prostu malowalem forme z PLA zywica i efekt byl naprawde dobry i szybko bo nawet nie szlifowalem gdyz zywica ladnie zalala schodzki zostajace po druku.

Link to comment
Share on other sites

Cytat

Zastanawiam się czy kryć tkaniną szklaną czy tylko szpachla w spreju i żelkot?

Ja przygotowując kopyto z wydruku 3D pokryłem czterokrotnie całość akrylowym podkładem wypełniającym szlifując każdą warstwę. Ponieważ chciałem uzyskać powierzchnię satynową ostatnia warstwę szlifowałem na mokro 800 tką.

Link to comment
Share on other sites

Drukowałem z PLA, niestety mam mieszane uczucia co do druku form negatywowych, sprawdza to się przy mniejszych elementach ale już tam gdzie trzeba łączyć dużo kawałków ze sobą wychodzą problemy z symetrią prawej i lewej połówki. Moja lekcja jest taka, że zawsze trzeba drukować na raz prawą i lewą część, a całość klocków zawsze w tej samej orientacji na stole - w tym samym miejscu prawe i w tym samym miejscu lewe fragmenty formy. Przy projektach takich jak robi RamyRC jest trochę łatwiej bo kształt airlinera jest stosunkowo prosty, a gabaryty znaczne. 

Ten pomysł z wielokrotnym naniesieniem podkładu akrylowego jest kuszący bo odejdzie spora część pracy związanej z laminowaniem i doprowadzeniem kopyta do idealnego stanu.

Link to comment
Share on other sites

55 minut temu, Tender79 napisał:

Ten pomysł z wielokrotnym naniesieniem podkładu akrylowego jest kuszący

owszem jest kuszący .Pytałem z czego drukujesz  bo czy składniki tego podkładu nie nadgryzą trochę wydruku. Wszak to podklad 2K

Link to comment
Share on other sites

25 minut temu, d9Jacek napisał:

owszem jest kuszący .Pytałem z czego drukujesz  bo czy składniki tego podkładu nie nadgryzą trochę wydruku. Wszak to podklad 2K

A jakiego podkładu używałeś? 2K to marka?

Link to comment
Share on other sites

2K  to oznaczenie  - lakier, podkład, szpachlówka  2-wu komponentowa ( skladnikowa) czyli baza + utwardzacz

używam tylko materiałow NOVOL-a.

Tylko pamiętaj o jednym nie należy mieszać typów- jeżeli akryl to szpachlówka natryskowa , podkład  też akryl. Jeżeli szpachlujesz  szpachlówka poliestrową, bo te sa najwygodniejsze, to pamiętaj o tym aby dać pomiędzy kolorem a szpachlówka  podkład,Inaczej   bedziesz miał na wierzchnim lakierze  bardzo trudna do usunięcia  plamę

Link to comment
Share on other sites

@d9Jacek Mam pytanko bo widze ze masz doswiadczenie w temacie - czy jezeli do szpachlowania uzyje szpachlowki poliestrowej , do malowania lakieru dupli-color na ktorym pisze ze jest na bazie zywic syntetycznych i zeby nie uzywac akrylu to czy do tak przygotowanej formy ma znaczenie czy uzyje zywicy epoksydowej czy poliestrowej? 

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, JacekCichy napisał:

czy do tak przygotowanej formy

chodzi Ci o forme czy o kopyto?

jezeli o formę, to forma  z zywicy poliestrowej będzie  zdecydowanie tańsza, natomiast z epoksydowej droższa ale jednocześnie  trwalsza, odporna  na wilgoć, z mniejszym skurczem. Trzeba poszukać karty technicznej produktu i porównać.

Jeżeli chodzi o szpachlówkę poliestrową, to tak jak napisałem musi być międzywarstwa między szpachlówką a warstwą wierzchnią.  Natryśnij  podkład 2K przeszlifuj  na mokro , wysusz , odpyl, odtłuśc i lakieruj..A dlaczego  taki lakier "Dupli" wybrałes ?Kopyto powinno mieć wierzchnia warstwę bardzo twardą aby można ją było spolerować i jednocześnie trudno uszkodzić

Link to comment
Share on other sites

On 11/6/2022 at 10:05 PM, Ares said:

Przy tak małej rozpiętości mechanizm chowania byłby ciężki i trudny w realizacji.

Jeśli turbina ci nie przeszkadza to w porządku.

 

Wszystko jest możliwe, jak weźmie się masę pakietu 6s + EDF versus klasyczny napęd śmigłowy z mniejszym pakietem to chyba warto wprowadzić modyfikację uwzględniającą chowaną gondolę EDF i zwiększoną masę o dźwignię i mechanizmy chowania gondoli. Nawet kosztem poszerzenia kadłuba. 

Druga opcja to ciekawy stożek, który w momencie wyłączenia EDF wysuwalby się z kadłuba lub był częścią osłony EDF (Jak reversy w silniku turbowentylatorowym) i osłaniałby wlot silnika rozpraszając strugi w czasie szyfrowania bez napędu znacznie podwyższając doskonałość modelu.  

Świetny projekt i trzymam kciuki...  👍👍

Oby tak dalej 👍😀

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.