Skocz do zawartości

Canadair cl415 skala 1:7


Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie jak wspomniałem w przywitalni skupiam się na dwóch projektach SEA KING MK.41 i CANADAIR CL415 ale tutaj będę się skupiał na samolocie i w założeniu ma to być makieta z pełną mechaniką i wszystkimi bajerami. Na początku miał być CL215 ale moja połówka stwierdziła że 415 ma ładniejsze gondole silników i łatwiej będzie schować silniki , planuję wsadzić DL55RE wydech skierowany do tyłu. Mam dwa pytania do kolegów ,na razie później będzie więcej, po pierwsze chodzi mi o profil skrzydła nie mogę nigdzie znaleźć a tworzenie w programie wychodzi poza moje możliwości. Jak by ktoś mi pomógł i np. w pdf podrzucił byłbym do zgonnie wdzięczny, i drugie może ktoś już robił podobny model i dało by się wymienić doświadczeniem, mój dotychczasowe osiągnięcia to jedno silnikowy dwu metrowy egzemplarz budowany w czasach analogu gdzie dopiero pojawiało się 2,4ghz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Tubek74 napisał:

Fotki profilu mogę podrzucić mam tylko na podstawie modeli ale oryginalny wydaję się taki sam 

Podeślij na PW ale orginalnego nie proponuje robić,bo to co w duzym jest ok nie zawsze do modelu się nadaje.A napisz rownież jakie cięciwy Ciebie intwresują .

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś siedziałem nad tym modelem niestety nic nie powstało tylko kilka części kadłuba. To był zestaw chyba jakiejśc firmy kanadyjskiej narysowany w calach. Chciałem to przerobić na nasze arkusze balsy, zapału jak zwykle zabrakło. Model miał mieć 80"

 

kadlub18.png

cl-415-80-tail-rev3.jpg

cl-415-80-wing-rev3.jpg

cl-415-complet-011.jpg

cl-415-complet-021.jpg

cl-415-complet-031.jpg

cl-415-complet-041.jpg

cl-415-complet-051.jpg

cl-415-complet-061.jpg

cl-415-complet-071.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Grzesiek napisał:

Jakie te profile potezebujesz?Podaj cięciwy i rodzaj profilu to ci podeśle.

Cięciwa ma mieć 546mm a to są fotki tego profilu, a jeszcze jedno jakie powinno być obciążenie płata dla takiego modelu mnie wychodzi że skrzydło i ster wysokości będą miały 28 116 cm2

20230424_000325.jpg

20230424_000220.jpg

2 godziny temu, Osa napisał:

Kiedyś siedziałem nad tym modelem niestety nic nie powstało tylko kilka części kadłuba. To był zestaw chyba jakiejśc firmy kanadyjskiej narysowany w calach. Chciałem to przerobić na nasze arkusze balsy, zapału jak zwykle zabrakło. Model miał mieć 80"

 

kadlub18.png

cl-415-80-tail-rev3.jpg

cl-415-80-wing-rev3.jpg

cl-415-complet-011.jpg

cl-415-complet-021.jpg

cl-415-complet-031.jpg

cl-415-complet-041.jpg

cl-415-complet-051.jpg

cl-415-complet-061.jpg

cl-415-complet-071.jpg

Bardzo fajne plany mnie bardzo interesują gondole silników byłbyś w stanie coś mi podesłać?

To kilka fotek z początku budowy trochę nie po kolei ale widać co i jak 

20230417_185925.jpg

20230421_105914.jpg

20230406_194948.jpg

20230406_194945.jpg

20230406_194920.jpg

20230406_194846.jpg

20230406_194820.jpg

20230205_235639.jpg

20230205_235801.jpg

20230205_235721.jpg

20230215_204103.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.04.2023 o 21:29, Osa napisał:

Kiedyś siedziałem nad tym modelem niestety nic nie powstało tylko kilka części kadłuba. To był zestaw chyba jakiejśc firmy kanadyjskiej narysowany w calach. Chciałem to przerobić na nasze arkusze balsy, zapału jak zwykle zabrakło. Model miał mieć 80"

 

kadlub18.png

cl-415-80-tail-rev3.jpg

cl-415-80-wing-rev3.jpg

cl-415-complet-011.jpg

cl-415-complet-021.jpg

cl-415-complet-031.jpg

cl-415-complet-041.jpg

cl-415-complet-051.jpg

cl-415-complet-061.jpg

cl-415-complet-071.jpg

 

Wyglada super! Przeciez to juz zasadniczo gotowe do budowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.04.2023 o 16:20, Osa napisał:

Ode mnie wszystko co mam folder 7z.

Smacznego może się komuś przyda

https://drive.google.com/file/d/1A-Ogg1r96Fk1QHVhnfWtwVaaUXWODken/view?usp=sharing

 

Przydac, to by sie przydalo, w 3D jako podstawa do przerobki na wczesniejsza wersje z silnikami gwiazdowymi. Ale pliki niedostepne - Google zada upowaznienia, ktore moze wystawic jedynie wlasciciel plikow.

 

screenshot.jpg.6a26e607d0fcd302c14e1acd842efe0b.jpg

1 godzinę temu, Tubek74 napisał:

Jeszcze jedno pytanie jakie obciążenie płata przyjąć dla takiej makiety powierzchnia płatów 28116 cm2 i woda ok 16 l 

 

Oblicz: planowany ciezar calkowity modelu podziel przez powierzchnie nosna.

 

Stary juz jestem i byc moze czegos tutaj nie chwytam. Dobrze licze? Okolo 28000/10000=2.8m² powierzchni plata i 16kg samego ladunku? To jak wielki ma byc ten model? Jesli podzielic powierzchnie plata przez wczesniej podana przez Ciebie cieciwe (w zaokragleniu 2.8/0.55=5.1), wychodziloby jakie piec metrow rozpietosci! Juz nawet nie wnikam w dokladne proporcje rozpietosci do cieciwy, ale wynikaloby, ze jakis nieprawdopodobny gigant ma powstac.

 

Pozary w lasach chcesz tym gasic, koty po niebie wozic, czy jak? ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Cięciwa ma mieć 546mm a to są fotki tego profilu,

Budowa modelu RC na podstawie modelu kartonowego, tego chyba jeszcze nie widziałem ale chętnie zobaczę ?

 

Profil NACA 4417 ... nie zgłębiłem tematu ale jak rozumiem, to oryginalny profil skrzydła samolotu a pytanie jak zawsze aktualne czy oryginalny profil będzie odpowiedni dla budowanego modelu?

Moim zdaniem masz dwie drogi:

1. jeżeli faktycznie chcesz budować na oryginalnym profilu bo zależy Ci na wiernym odwzorowaniu oryginału to proponowałbym kontakt z kimś na forum kto przeprowadzi uproszczoną analizę aerodynamiczną ... inna wielkość modelu niż oryginał, inna waga, inna prędkość, inny wpływ wiatru czy oporu powietrza a ten sam profil ... to zwykle jest trudne do pogodzenia i kończy się porażką. 

2. jeżeli chcesz zbudować model latający to zastosuj sprawdzony w modelach RC profil skrzydła i raczej wysoki, co zapewni dużą nośność przy mniejszej prędkości.

 

Pytanie o obciążenie powierzchni nośnej:

Nie wiem czy ktoś odpowie na to pytanie bo ten wskaźnik na Twoim etapie budowy  jest teoretyczny i nic nie wnosi.

Jeżeli założysz sobie 50g/dm2 to zapewne wcześniej niż w połowie budowy będziesz musiał się zatrzymać bo go nie uzyskasz a jeżeli uzyskasz większy ... to co ?

Zasada jest prosta, im będziesz miał większe obciążenie powierzchni nośnej tym szybciej będziesz musiał lecieć aby utrzymać model w powietrzu. Rzucony kamień leci całkiem dobrze do czasu kiedy ma dużą prędkość ? 

Jeżeli ten parametr jest Ci obecnie konieczny do obliczeń wytrzymałościowych Twojego dźwigara w skrzydle to bazując jedynie na swoim doświadczeniu mogę założyć, że przy takim modelu (technika wykonania styropian + sklejka+ listewki sosnowe+ zapewne elementy laminowane) i nie uzyskasz w modelu dwusilnikowym mniej niż 75g/dm2 

Jeżeli faktycznie planujesz automatykę podwozia i kolejne serwa lub sprężone powietrza do jego obsługi, wprowadzisz kolejne serwa na obsługę klap i slotów oraz to raczej oczekuj ostatecznie obciążenia powierzchni nośnej na poziomie 100-120g/dm2 

Czy powyższe coś zmienia w Twoim projekcie ?

... może jedynie tyle, że naprawdę trzeba zrobić sztywne/mocne skrzydło aby to unieść ale jednocześnie wzmocnienie skrzydła to kolejna waga i pętla się zaczyna ?

ms

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mirku, jesli wczesniej sie nie pomylilem (chyba, ze tworca watku zamiescil tutaj bledne dane), to ma byc model-gigant. Do takiego modelu nie da sie podejsc metoda chalupnicza, na zasadzie analogii do innych modeli. Tu trzeba wszystko dokladnie policzyc. Oj, oj, juz widze, ze cos interesujacego sie tutaj kroi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, mr.jaro napisał:

Stary juz jestem i byc moze czegos tutaj nie chwytam. Dobrze licze? Okolo 28000/10000=2.8m² powierzchni plata i 16kg samego ladunku? To jak wielki ma byc ten model? Jesli podzielic powierzchnie plata przez wczesniej podana przez Ciebie cieciwe (w zaokragleniu 2.8/0.55=5.1), wychodziloby jakie piec metrow rozpietosci! Juz nawet nie wnikam w dokladne proporcje rozpietosci do cieciwy, ale wynikaloby, ze jakis nieprawdopodobny gigant ma powstac.

Model jak w tytule skala 1:7 daje nam to 4,08 m rozpiętości 2.82 długi prawie 1,5 wysokości i sam statecznik poziomy ma 1,46 m rozpiętości model podzielę na 7 części , myślałem że ogon zrobię w jednym kawałku ale nie przejdzie przez drzwi więc ster wys. osobno 2 elementy , ogon , kadłub  , i skrzydło w trzech częściach . ?

1 godzinę temu, mirolek napisał:

Profil NACA 4417 ... nie zgłębiłem tematu ale jak rozumiem, to oryginalny profil skrzydła samolotu a pytanie jak zawsze aktualne czy oryginalny profil będzie odpowiedni dla budowanego modelu?

Kolego profil canadira jest dość nietypowy bo to NACA4417 MOD i to mod odnosi się do modyfikacji krawędzi natarcia w związku z tym jest to zupełnie inny profil niż standardowe naca 4417 , przeglądałem internet i te modele latają na profilu oryginału . Problem polega na tym że w trakcie przeskalowywania mogę popełnić błąd i skopać profil dlatego zależy mi na zdobyciu wzorca w dość dużym rozmiarze . Po kolejne model będzie miał 4m rozpiętości a takie coś zachowuje się jak prawdziwy samolot . CRI CRI ma takie rozmiary . Nie mam bladego pojęcia ile będzie ważył mój model ale nie mam zamiaru robić wydmuszki bo woda wcale nie jest taka miękka a rozmiar i masa swoje robią a praw fizyki nie oszukam . Ostatecznie mam nadzieje że wyrobię się w pusty  - pełny w ok 120-150g /dm2 . Muszę was trochę zmartwić bo projekt przewiduję na ok 3-4 lata , zarówno  na możliwości czasowe jak i budżet bo szacunkowy koszt materiałów to ok 10-12 tys.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oha, ambitnie! Waga bedzie pokazna. Mam nadzieje, ze wiecz, na co sie porywasz i go z pianki nie chcesz budowac... Juz nawet pomijajac mechanike lotu i koniecznosc sprawdzenia wynikajacych z tejze katow sklinowania oraz polozenia srodka ciezkosci, nalezaloby bezwarunkowo policzyc wytrzymalosc glownych elementow konstrukcyjnych (dzwigary, wszelkie zlacza itp.) takiego modelu. Bez tego ani rusz, inaczej taka zabawa moze sie zle skonczyc, przede wszystkim dla otoczenia. Koszty budowy tez moga okazac sie, hmm, bardzo pokazne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Tubek74 napisał:

Jeszcze jedno pytanie jakie obciążenie płata przyjąć dla takiej makiety powierzchnia płatów 28116 cm2

Czy on ma rzeczywiście gasić pożary ?.

Przy skali 1:7 wg. Wikipedi

powierzchnia wychodzi 20408 cm2 a autor podaje  

,,Jeszcze jedno pytanie jakie obciążenie płata przyjąć dla takiej makiety powierzchnia płatów 28116 cm2"przy rozpiętości 4,054 m

dane techniczne (CL-415) wg.Wikipedi :

  • Rozpiętość skrzydeł: 28,38 m (93,11 stopy)
  • Wysokość: 9,01 m (29,55 stopy)
  • Powierzchnia skrzydła: 100 m 2 (1080 stóp kwadratowych)
  • przy tych wszystkich ,,bajerach" z mechanizacją , gdyby liczyć optymistycznie 15 kg/m2 + 16 l wody , to waga takiego modelu wyszła by ok. 46,6 kg. ,,planuję wsadzić DL55RE" - nie uważam jak niektórzy że model nie będzie latał jak ciąg jest mniejszy niż waga modelu , ale przy tych parametrach to mam poważne wątpliwości .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.