Skocz do zawartości

Guppy MK II


Grzesiek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

W tym wątku kolega Jarek tłumaczy wiele na temat drewna i konstrukcji skrzydła. Generalnie najkorzystniejsze jest ułożenie pod kątem 45 stopni. Jest też film kolegi Callaba pokazujący wytrzymałość dźwigara z przekładkami ułożonymi wzdłużnie i poprzecznie https://pfmrc.eu/forum/23-warsztat/#:~:text=drewno w modelarstwie lotniczym

  • Lubię to 1
  • Dzięki 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Grzesiek napisał:

A jescze jedno pytanie.Najłatwiej bylo by zamknąc w profil zamknięty lub C .Czy tylko w dwuteownik?

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem o co Tobie chodzi: jeśli o połączenie dźwigarów to w przypadku skrzydła bez kesonu koniecznie należy dźwigar z dwóch stron połączyć balsą.Tworzy to wtedy rodzaj zamknięfego profilu prostokątnego odpornego na zginanie i częściowo choć niewiele na skręcanie.

Ja osobiście jestem zwolennikiem stosowania kesonu ale to już jak mawiają o gustach się nie dyskutuje.

Była dyskusja odnośnie kierunku  słojów.Pozwól że wyrażę swoją opinię. A więc słoje mają być prostopadle do dźwigara,niby wydaje się to dziwne ale trzeba to sobie wyobrazić jakby chciało się rozerwać te nakładki i wtedy balsa wzdłuż słojów jest wytrzymała A w poprzek praktycznie nie ma żadnej wytrzymałości.

Możesz mi wierzyć, bo jest o tym sporo w literaturze modelarskiej czasów PRL.

Analizując plany modeli wielu autorów umieszcza zarys kierunku słojów także widać to również i tam.

Pozdrawiam.

 

 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 20.09.2023 o 22:59, Ares napisał:

Grzegorz , gratulacje bo budujesz ładnie i naprawdę to wygląda elegancko.

Do napędu takiego modelu proponuje jednak zasilanie 3S , będzie moc a z prądem zejdziesz w stosunku do 2S.

W modelach tej wielkości i masy nie praktykuje się zasilania 2S. 

To tak nawiasem mówiąc , na 2S tez polecisz tyle ,że sprawność napędu gorsza  i wszystko niepotrzebnie się grzeje.

Zakupiłem akusa SLS 1000mA/h 3s i dedykowane smigło.Niestety Twoja teoria nie do konca jest zgodna.Na 2S silnik chidzi 12min ciągle na 3S 8min ale jest taki grący że aż parzy i smierdzi lakierem ze zwoi.Cug ma dużo lepszy ale wole 2s.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Grzesiek napisał:

Na 2S silnik chidzi 12min ciągle na 3S 8min ale jest taki grący że aż parzy i smierdzi lakierem ze zwoi.Cug ma dużo lepszy ale wole 2s.

To nie do końca jest tak jak piszesz.

Po pierwsze nie wiem jaki masz silnik. Jeśli silnik jest dedykowany pod 2S a podłączysz 3S no to będzie tak jak piszesz. 

Natomiast jeśli silnik może być zasilany napięciem 11,1V (3S) i zakładając ,że masz dobrze dobrane śmigło nie ma prawa się nic nagrzewać a już na pewno nie tak jak napisałeś powyżej. To jest fizyka : prawo Ohma także nie ma tu nic z teorii czy na zasadzie "wydaje mnie się".

Prawdopodobnie twój silnik nie jest przewidziany pod zasilanie napięciem 11,1 V stąd takie a nie inne wyniki próby.

Właśnie po to się podnosi napięcie aby pozbyć się strat w postaci ciepła. U Ciebie jest odwrotnie : grzeje się wszystko .

Mam/miałem w swojej karierze modelarskiej 8 szt. modeli z napędem elektrycznym i nigdy w żadnym modelu nie było nic nadmiernie gorące: co najwyżej lekko ciepłe.

Proponuję nawiązać kontakt z kolegami zajmującymi sie modelami z napędem elektrycznym i podpytać.

Albo lataj na 2S i tyle. Ale z tego co piszesz ewidentnie popełniłeś błąd prawdopodobnie przewoltowując silnik nieodpowiednim do niego pakietem.

Bądź ostrożny bo w skrajnym przypadku można doprowadzić do pożaru w modelu jeśli silnik aż tak bardzo się grzeje.

Dobór napędu / regulatora/ akumulatora/śmigła to nie jest wbrew pozorom taka banalnie prosta sprawa także najlepszą strategią jest pytanie innych lub trzymanie się parametrów z instrukcji. Ja tak robię bo też nie jestem ekspertem w dziedzinie elektryków.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Grzesiek napisał:

Zakupiłem akusa SLS 1000mA/h 3s i dedykowane smigło.Niestety Twoja teoria nie do konca jest zgodna.Na 2S silnik chidzi 12min ciągle na 3S 8min ale jest taki grący że aż parzy i smierdzi lakierem ze zwoi.Cug ma dużo lepszy ale wole 2s.

Ale, chyba nie masz zamiaru latać cały czas na włączonym silniku?

Przy okazji pochwalę się moim.

 

IMG_20210813_125448.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Ares napisał:

 

Prawdopodobnie twój silnik nie jest przewidziany pod zasilanie napięciem 11,1 V stąd takie a nie inne wyniki próby.

 

 

 

https://modelemax.pl/pl/kavan-combo/31889-kavan-c2822-1400-kavan-r-20b-combo-set-kav300104c

To jest ten zestaw 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Grzesiek napisał:

Zakupiłem akusa SLS 1000mA/h 3s i dedykowane smigło.Niestety Twoja teoria nie do konca jest zgodna.Na 2S silnik chidzi 12min ciągle na 3S 8min ale jest taki grący że aż parzy i smierdzi lakierem ze zwoi.Cug ma dużo lepszy ale wole 2s.

Cud ze jeszcze CI działa po ugotowaniu . 

 

Specyfikacja dla tej wersji jest tylko 30 sekund max a u Ciebie gotował się przez 8 min 😁 na śmigle  6X4 czy było większe !

 

W zestawie: silnik z zalutowanymi konektorami, krzyżak, mocowanie z piastą, śruby, regulator obrotów

Dane techniczne:

  • Zasilanie [LiXX]: 2 - 3
  • KV [obr/V]: 1400
  • Max. moc (30s / 3S LiPo) [W]: 90  < Tu jest odpowiedz zagotowania silniczka 
  • Prąd bez obciążenia (2S) [mA]: 400
  • Max. prąd szczytowy (30s) [A]: 11
  • Średnica [mm]: 27,8
  • Długość [mm]: 23
  • Średnica walu [mm]: 3,175
  • Waga [g]: 34
  • Liczba pól: 14
  • Zalecany regulator [A]: 18 - 20
  • Waga modeli do [g]: szybowce - 350 / trenerki - 350 / akrobaty - 300 / 3D - 250
  • zalecane śmigło ["]: 2S: 8x4" / 3S: 6x4"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smigło było 6x4 ale dla czego moze chodzić tylko 30s na 3s?No jakoś nie wyobrażam sobie latać akrobatem 30s.Wytłumaczcie jak czytać te parametry.Jest to mój pierwszy projekt elektryczny.Jak sprawdzić czy silnik moze chodzić na 3 s czy 4s a moze na 2s

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Grzesiek napisał:

Smigło było 6x4 ale dla czego moze chodzić tylko 30s na 3s?No jakoś nie wyobrażam sobie latać akrobatem 30s.Wytłumaczcie jak czytać te parametry.Jest to mój pierwszy projekt elektryczny.Jak sprawdzić czy silnik moze chodzić na 3 s czy 4s a moze na 2s

Na 3s bierze więcej mocy (bo wyższe napięcie i wyższy prą), to potrzebuje lepszego chłodzenia.

Testowanie tego długo na ziemi to proszenie się o zamordowanie silnika.

 

Jak testowałeś na 2s, to i napięcie, i prąd mniejszy, więc mniej mocy w ciepło, a więc znosił to bez przeplywu powietrza.

 

A akrobatem nawet jak się lata, to nigdy przecież non stop na pełnej mocy.

Sam dobieram tak napęd (w akrobatach), żeby pełnej mocy znieść zbyt długo nie mógł, dzięki temu mam lżejszy silnik, a pełnej mocy i tak używam rzadko i raczej impulsowo.

 

Tu nei ma żadnej magi, im więcej mocy ma przejść przez silnik, tym więcej potrzebujesz chłodzenia.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Grzesiek napisał:

To jest ten zestaw 

Koledzy już wszystko napisali: tak to właśnie wygląda. Ja dodam od siebie ,że jeśli chcesz wyciągać się na pełnej mocy to wtedy trzeba dobrać silnik z nadwyżką mocy i tak jak napisał Patryk włączasz go na np.20 s wychodzisz na pułap i napęd stop.

W samolocie wszystko trzeba przewymiarować ( regiel, aku, silnik ,) śmigło ze środka specyfikacji nie największe i napęd dobierasz tak aby model normalnie latał na pół gazu a maksymalna moc tylko do niektórych figur przez dosłownie parę sekund.

Ty jesteś przyzwyczajony do napędów spalinowych a elektryki rządzą się innymi prawami. 

Aha , jeszcze jedno w kadłubie musi być przeciąg: inaczej przegrzejesz każdy napęd i akumulatory. Trzeba zrobić wlot i wylot powietrza chłodzącego.

 

 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli ten pakiet 3S mogę odstapić?Czy mogę go eksploatować?Nie chcę zabić silnika.No nawyki mam tylko ze spalin.Z chłodzeniem wymuszonym też będzie problem ,ze względu na opływowość kadłub -kołpak.Eeee ze spaliną mniejszy kłopot.Coś czuję że się nie polubimy.Ja i bateryjka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Grzesiek napisał:

Czyli ten pakiet 3S mogę odstapić?Czy mogę go eksploatować?Nie chcę zabić silnika.No nawyki mam tylko ze spalin.Z chłodzeniem wymuszonym też będzie problem ,ze względu na opływowość kadłub -kołpak.Eeee ze spaliną mniejszy kłopot.Coś czuję że się nie polubimy.Ja i bateryjka

Możesz używać pobór prądu w locie i tak spada.

 

jak chcesz być bezpieczniejszy, to zejdź o 1" ze średnicą śmigla.

 

Odbierz to jak regulację mieszanki, na zbyt ubogiej, to mocy będziesz miał więcej, ale możesz silnik zatrzeć :D 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Grzesiek napisał:

Czyli ten pakiet 3S mogę odstapić?Czy mogę go eksploatować?Nie chcę zabić silnika.No nawyki mam tylko ze spalin.Z chłodzeniem wymuszonym też będzie problem ,ze względu na opływowość kadłub -kołpak.Eeee ze spaliną mniejszy kłopot.Coś czuję że się nie polubimy.Ja i bateryjka

Przyzwyczaisz się, kwestia polatania i poznania. 

Myślę że do niedużych  modeli latających napęd elektryczny jest lepszy niż spalinowy.

Jeśli nie ma jak zrobić chłodzenia to kup kołpak typu turbo. On ma w środku otwór i we wrędze silnikowej trzeba zrobić po obwodzie otworki aby powietrze miało przepływ.

Tylko uważaj aby za mocno nie podziurawić wręgi i nie osłabić jej zbytnio.

No i trzeba zrobić ujście dla powietrza bi inaczej zrobić się ciśnienie wewnątrz kadłuba.

Pakiet możesz używać ale tak jak jest napisane w instrukcji silnik około 30s i potem dłuższa przerwa na szybowanie.

Wtedy nic się nie przegrzeje.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.