Skocz do zawartości

ELAPOR czy EPP


Marcin83
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio oglądałem filmik na rc-network, w temacie OZE, jak pewien Austriak używa CA do klejenia kesonu w RES-ie. Dla mnie szok - z 10 min nakłada dość gęsty ( w moim mniemaniu) CA na balsowe żeberka, potem kładzie przycięty keson balsowy i psika keson dociskając go do żeberek.... I przed położeniem kesonu widać, że Ca ani nie wsiąkł w żeberka, ani nie stwardniał.... Nawet na tych pierwszych ! Jak nakładam na 3-cie żeberko CA to na pierwszym - albo wchłonęła go balsa, albo stwardł !

Ale - wracając do pianek:  CA potraktowany akceleratorem mocno się grzeje. Nadtapia w trakcie reakcji polipropylen - czyli "spawa" go w miejscu spoiny. I ten moment moim zdaniem jest na "+" jego działania ! Jeśli jest nadmiar CA to robi się miejscowe usztywnienie struktury materiału, które nie zawsze jest na "+" ! Z reguły - takie miejscowe usztywnienia (przypadkowe) powodują więcej szkody niż pożytku !

Marcin 83 - Latasz (?) modelem o wiele bardziej wymagającym ! Czyli - potrafisz ?? Jeżeli potrafisz - za czorta nie potrafię zrozumieć - dlaczego chcesz się cofać w rozwoju ????? Bo co - na lotnisku, na którym latasz królują  "piankowce" ?? Chcesz nie wyróżniać się z "tłumu" ?????  Jeżeli tak - to niech "tłum" bierze przykład z Ciebie, a nie - odwrotnie !

1,6m z EPP - to mały model ? O.K. - trochę mały na nasze lotnisko. Źle się startuje, jak trawa nie jest świeżo wykoszona. Vide- relacja RWD-10. Ale już myślę nad większym. I nie sztywność EPP mnie ogranicza ! Tylko rozmiary auta - a tego, z powodu modeli zmieniać nie będę.

Model 1,2m  z EPP o masie do lotu > 1,5 kg to totalne niezrozumienie ! I nie ma sensu przywoływać obciążenia jednostkowego oryginału i ile to powinno ważyć w podziałce... To jest nieporozumienie ! Wiem - na zrozumienie tego  nie ma czasu. Dziś musi być wszystko  szybko, na tą chwilę, bez zastanowienia ? 

Pozdrawiam _ Jurek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Marek_Spy napisał:

jego łatwość naprawy czy dobudowy jakiegoś fragmentu najczęściej nosa

Na początek dobre są modele z napędem odpychającym, bo wtedy dziób jest łatwiejszy w naprawie, bo silnik jest w innym, bezpieczniejszym miejscu. Porównując modeltypu pionier i easy glidet to oba modele są prostsze. Po nauce pionierkiem easy glider lata bardzo przyjemnie.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Patryk Sokol napisał:

Zapracowałeś sobie.

Jakbyś po prostu zrobił błąd, to bym go po prostu poprawił. Ale pisanie rzeczy całkowicie z czapy, z całkowitą pewnością, to już inny temat.

To mój ostani post w tym temacie bo nie zamierzam wchodzić w polemikę z kimś kto zwyczajnie się czepia i jest wrogo do mnie nastawiony ( nie wiem z jakiego powodu choć chyba się domyślam.....). Po pierwsze kulturalne zachowanie i szacunek wobec innych to powinność każdego człowieka : Ciebie również to dotyczy bez wyjatku .

Godzinę temu, Patryk Sokol napisał:

Nie pierwszy raz z resztą.

Tak tutaj się zgadzam , nie pierwszy już raz spotykam sie z krytyką z Twojej strony i to bez względu na to co bym napisał.....chyba nigdy nie napisałeś czegokolwiek choćby neutralnego pod moim adresem. To również wiele wyjaśnia.

 

Godzinę temu, Patryk Sokol napisał:

A to jest akurat bzdura.

Kolejny raz pokazujesz brak kultury do drugiego człowieka na forum

 

Godzinę temu, Patryk Sokol napisał:

I tak widzę - tę szpilę o wiedzy teoretycznej

Napisałem to bez cienia złościwości: pomino twojego niegrzecznego i aroganckiego zachowania wobec mojej osoby cenię Twoją wiedzę teoretyczną i nie miałem zamiaru pisząc to obrażać Ciebie. Także "szpila" o której piszesz to jedynie błędny odbiór tego co napisałem.

Nie ma ludzi doskonałych , wszyscy popełniamy błędy : Ty także. To ,że zaprojektowałeś kilka wyczynowych modeli zapewne wyróżnia cię wśród "przeciętnej". Ja to doceniam i szanuję ,ale to nie powód aby zadzierać nosa i używać stwierdzeń "bzdura" itp.

Można zwyczajnie napisać: "słuchaj , mylisz to jest tak a nie tak" a nie w takim tonem jak to robisz. 

Zastanów się na spokojnie czy aby nie przesadzasz  bo moim zdaniem tak właśnie jest.

Forum nie jest ani twoją ani moją własnością więc warto o tym pamiętać i pisać tak aby kogoś nie urazić.

Wiele razy tutaj na forum  przyznawałem się do błędu, nie miałem z tym problemu: natomiast nie przypominam sobie abyś Ty kiedykolwiek to zrobił. To też wiele wyjaśnia.

Proponuję zakończyć na tym tą dyskusje a jak chcesz to kontynuować zapraszam na PW. Tutaj już nie zamierzam nic więcej w tym temacie pisać.

Godzinę temu, Marek_Spy napisał:

Czytam i się zastanawiam o czym piszecie bo w zderzeniu z ziemia decyduje prędkość uderzenia i typ modelu a mniej materiał z jakiego jest zrobiony tak ze początkującemu polecam coś co samo lata jak easy glider albo coś podobnego i nie ważne z czego będzie zrobiony bo i tak go rozwali tylko pytanie jakie będą zniszczenia jak i jego łatwość naprawy czy dobudowy jakiegoś fragmentu najczęściej nosa

Różnie z tym bywa. Masz rację i często tak jest gdy ktoś się uczy sam. Natomiast z pomocą doświadczonego modelarza można ograniczyć uszkodzenia modelu do miniumum.

Jednak myślę ,że model elaporowy do nauki w dzisiejszych czasach to najlepszy wybór. Też polecam Easy Glidera. Bardzo udany i dopracowany model.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Patryk, szczególnie za opis doświadczeń z przyśpieszaczami. Ja mam z nimi doświadczenie raczej tylko z zawodów gdzie trzeba działać szybko więc jest to doświadczenie bardzo wąskie. Potwierdza się też w praktyce, że droższe kleje są nie tylko drogie bo "firmowe" ale mają dopracowany skład chemiczny aby kleiło się lepiej. Warto czasem kupić coś droższego i samemu przetestować czy to coś poprawi. Zwłaszcza, jeżeli danego produktu/surowca używa się często. No i wymieniać się doświadczeniem szczególnie warto 🙂

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Patryk Sokol napisał:

Ale.....

od siebie dodam ,że jest cudowna metoda  na wszelkiego typu trudnoklejace się tworzywa a mianowicie "Podkład na zderzaki- polipropylen, polietylen etc...."

a poózniej to już można  kleić ,szpachlowac i lakierowac do woli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, d9Jacek napisał:

od siebie dodam ,że jest cudowna metoda  na wszelkiego typu trudnoklejace się tworzywa a mianowicie "Podkład na zderzaki- polipropylen, polietylen etc...."

a poózniej to już można  kleić ,szpachlowac i lakierowac do woli

Przepraszam za off top 
Jacek rozumiem że chodzi Ci o podkład do plastików stosowany przed lakierowaniem. 
Brzmi ciekawie, wszak mam do naprawy model MIG29 EDF dokładnie ten co na fotce.
image.png.c8a083cb68f596fadfd3a71c85d9235e.png
Wykonany jest z jakiejś podłej pianki i za cholerę nie wiem jak do tego się zabrać.
Póki co leży odłogiem, ale po Twojej podpowiedzi zrobię eksperyment z klejeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, sbogdan1 napisał:

Przepraszam za off top 
Jacek rozumiem że chodzi Ci o podkład do plastików stosowany przed lakierowaniem. 
Brzmi ciekawie, wszak mam do naprawy model MIG29 EDF dokładnie ten co na fotce.
image.png.c8a083cb68f596fadfd3a71c85d9235e.png
Wykonany jest z jakiejś podłej pianki i za cholerę nie wiem jak do tego się zabrać.
Póki co leży odłogiem, ale po Twojej podpowiedzi zrobię eksperyment z klejeniem.

Ładny model. A CA próbowałeś ? Raczej powinien łapać chociaż w dzisiejszych czasach przy obecnej różnrodności chemii i klejów różnie z tym bywa.

Są też cyjanoakryle dedykowane specjalnie do EPP może taki? Ale nie próbowałem tego w praktyce .

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, sbogdan1 napisał:

Musze to potestować,

Koledzy kleili EPP Multiplexy klejem poliuretanowym Soudal D4 ale widać żółte ślady i model gorzej wygląda.

Jeśli element odpadł albo można go odłamać do ponownego klejenia to potestuj UHU POR . Bardzo dobry klej . Używałem do sklejenia kadłubów w Heronie i Easy Gliderze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Ares napisał:

i EPP Multiplexy klejem poliuretanowym Soudal D4

EPP czyli polipropylen spieniony jest tzw tłustym tworzywem więc SOUDAL D4 nie jest własciwym klejem. Tak jak pisałem powyżej,  należy użyc własciwego podkładu. i pózniej kleić..ale co tam  kazdy buduje jak chce....CERTUS w ostateczności tez się nada tak  jak i "perełka"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, d9Jacek napisał:

EPP czyli polipropylen spieniony jest tzw tłustym tworzywem więc SOUDAL D4 nie jest własciwym klejem. Tak jak pisałem powyżej,  należy użyc własciwego podkładu. i pózniej kleić..ale co tam  kazdy buduje jak chce....CERTUS w ostateczności tez się nada tak  jak i "perełka"

Być może , koledzy kleili tak Soliusa i klej trzyma .Ja osobiście nigdy nie próbowałem.

Jedyne co mogę stwierdzić to ,że EPP po przeszlifowaniu papierem ściernym jest bardziej matowe i kleje lepiej trzymają.

Z podkładem nigdy nie miałem do czynienia więc nie mam porównania.

Zawsze stosowałem CA lub UHU POR i nie miałem problemów z klejeniem . Przynajmniej jeśli chodzi o modele MPX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Ares napisał:

Jedyne co mogę stwierdzić to ,że EPP po przeszlifowaniu papierem ściernym jest bardziej matowe i kleje lepiej trzymają.

to jest  prawidłowe działanie z każdą powierzchnią przeznaczoną do klejenia. Sugeruję jeszcze odpylenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę temat wątku zszedł na bok, myślę że Marcin nie będzie miał za złe.
To jeszcze moje trzy grosze w kwestii klejów, opieram się na praktycznym zastosowaniu,

 w głównej mierze posiadam modele z firmy Multiplex i do tych  się odniosę.
Klejenie połówek kadłuba itp. używam zawsze UHU Por - sprawdza się bardzo dobrze, niestety żółknie

po jakimś czasie, a że u mnie modele żyją bardzo długo, ( z małym wyjątkiem  ;) ) .... tym bardziej jest to widoczne.
Drobne rzeczy plastikowe wklejam na CA + ewentualnie przyspieszacz. 
Natomiast kiedyś kupiłem sobie takie cudo - Foam TAC 

Był dostępny w motionrc.eu, obecnie nie do zdobycia w EU ... jedynie USA 
Ten klej to przysłowiowa petard ... transparentny, nie żółknie, bardzo mocny, elastyczny.
Np. pęknięty zawias lotki można skleić na styk i po minucie jest po zabawie, zero śladu spoiny, zalet oczywiście jest więcej. 


 image.png.5982a5962c518ef080d89e779e996299.png

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Boguś spoko. No wlasnie jak tak się gada na temat to potem człowiek sam nie wie kiedy przechodzi w inny temat. Ale to tylko oznaka tego, że jest się  w doborowym towarzystwie 😉

3 godziny temu, sbogdan1 napisał:

Trochę temat wątku zszedł na bok, myślę że Marcin nie będzie miał za złe.
To jeszcze moje trzy grosze w kwestii klejów, opieram się na praktycznym zastosowaniu,

 w głównej mierze posiadam modele z firmy Multiplex i do tych  się odniosę.
Klejenie połówek kadłuba itp. używam zawsze UHU Por - sprawdza się bardzo dobrze, niestety żółknie

po jakimś czasie, a że u mnie modele żyją bardzo długo, ( z małym wyjątkiem  ;) ) .... tym bardziej jest to widoczne.
Drobne rzeczy plastikowe wklejam na CA + ewentualnie przyspieszacz. 
Natomiast kiedyś kupiłem sobie takie cudo - Foam TAC 

Był dostępny w motionrc.eu, obecnie nie do zdobycia w EU ... jedynie USA 
Ten klej to przysłowiowa petard ... transparentny, nie żółknie, bardzo mocny, elastyczny.
Np. pęknięty zawias lotki można skleić na styk i po minucie jest po zabawie, zero śladu spoiny, zalet oczywiście jest więcej. 


 image.png.5982a5962c518ef080d89e779e996299.png

 

 

 

 

 

A masz może skład tego kleju podany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem go w którymś z niemieckich sklepów. Cena... odstająca od naszych przyzwyczajeń. Po włożeniu do koszyka okazało się, ze brak na magazynie. Zostawiłem adres do powiadomienia jak uzupełnią magazyn, ale od pół roku - cisza.

Ale gdyby ktoś namierzył to w jakimś europejskim sklepie - będę wdzięczny za informację.

Pozdrawiam - Jurek

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.