Skocz do zawartości


Zdjęcie

Partenavia P.59 Jolly


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
28 odpowiedzi w tym temacie

#1 kossimon

kossimon
  • Modelarz
  • 181 postów
  • Age: 35
  • SkądWrocław
  • Imię:Szymon

Napisano 12 November 2015 - 00:09

Cześć,

 

Czytałem, czytałem i uznałem, że muszę spróbować zbudować samolot z depronu.

 

Nie przepadam za tego typu konstrukcjami ale żeby sprawdzić czy mi się uda i żeby poćwiczyć budowę z różnych materiałów uznałem, że warto spróbować.

 

Kupiłem w castoramie 3mm niebieski podkład.

Plany znalazłem tutaj:

http://rcplans.ru/pa...via-p-59-jolly/

 

Ze zmian:

- powiększyłem skrzydła o jakieś 2cm

- obudowałem elementy balsą,

- wszystko oprócz skrzydeł okleiłem folią.

 

Pakiet redox 7,4/500

Regulator hobbyking 6A

Silnik T1811-3800

Serwa SG-50

Śmigło APC 4,5x4,1

 

Budowa prosta jak drut, dowiedziałem się, że CA topi depron :)

waga wyszła 120g.

 

Efekty:

20151102_230314_small.jpg

20151104_211215_small.jpg

20151104_211224_small.jpg

20151105_000550_small.jpg

20151105_000600_small.jpg

20151105_000606_small.jpg

20151111_234339_small.jpg

20151111_234348_small.jpg

 

Jeszcze nie oblatany.


  • 0

#2 Hotpoint

Hotpoint
  • Modelarz
  • 265 postów
  • Age: 39
  • SkądBarlinek
  • Imię:Adrian

Napisano 12 November 2015 - 00:22

Zbyt urodziwy to on nie jest :D
  • 0

#3 kossimon

kossimon
  • Modelarz
  • 181 postów
  • Age: 35
  • SkądWrocław
  • Imię:Szymon

Napisano 12 November 2015 - 00:24

Oj tam, oj tam, to w celach edukacyjnych  :D


  • 0

#4 PK999

PK999

    Piankomiłośnik.

  • Modelarz
  • 1311 postów
  • Age: 27
  • SkądLublin
  • Imię:Przemysław

Napisano 12 November 2015 - 00:40

Odpalałeś napęd? kv3800 na 2s i na tym śmigle to będzie problem.

Masz małe śmigiełko które chowa się za maską silnika, będzie problem z efektywnością tego napędu. Samo śmigło też masz nieodpowiednie.

To co masz jest ciężkie - z piastą waży pewnie tyle co sam silnik. Takie śmigło mam w szybkim modelu o wadze 700g.

Bardziej odpowiednie byłoby jakieś leciutkie gws.

 

Co się stało ze skrzydłem? Jakoś zanikło przy kadłubie. Tak masz w planach?

 

Jeśli wyważenie jest ok to możesz próbować. Powodzenia przy oblocie!

No i wytrwałości w próbach.


  • 0

#5 jethrotull

jethrotull
  • Modelarz
  • 411 postów
  • Age: 35
  • SkądPoznań
  • Imię:Piotr

Napisano 12 November 2015 - 08:21

Skrzydła założyłeś tyłem do przodu. Na planie masz strzałkę z napisem "Flugrichtung" (kierunek lotu), która wskazuje na krawędź natarcia.

Na podstawie wyglądu modelu wnioskuję, że używałeś CA nawet już po tym jak się dowiedziałeś że topi depron.
  • 0

#6 mayster8405

mayster8405
  • Modelarz
  • 538 postów
  • Age: 67
  • SkądDąbrowa Górnicza
  • Imię:Henryk

Napisano 12 November 2015 - 16:48

Fakt, jak Ci się udało spasować odwrotnie skrzydło, musiałeś coś szliować  Za wczasu zmień to.Zbudowałem ten model i opisałem w dziale Parkflyery.W moim modelu zastosowałem silnik PARK 250 i śmigło GWS 6x3.Okazało się w trakcie oblatywania, że śmigło jest za duże do jego wagi, model jest bardzo czuły na podmuchy, nawet wiaterku.!/4 gazu i model leciał w powietrze.Wyrzuć APC i daj jakiegoś GWS-a 5x 4.bo na tym silniku będzie natychmiastowe bęc!!!!Oblatuj w całkowitej ciszy.Wychylenia dawałem takie; wysokość 10 w dół, 25 w górę.Ster kierunku po 25 stopni.Jest ładny, ale mnie zniechęcił i odłożony do czasu gdy mój pilotaż będzie lepszy.Pilnuj, abyś czegoś nie zwichrował. Powodzenia.


  • 0

#7 skippi66

skippi66
  • Modelarz
  • 347 postów
  • Age: 51
  • SkądŁódź
  • Imię:Michał

Napisano 18 November 2015 - 09:56

Bo żeby załozyć skrzydła spływem do przodu, to widzę pierwszy raz w życiu. Się uśmiałem. :)

Oczywiście przepraszam Kolegę i życzę powodzenia w oblocie.


  • 0

#8 jethrotull

jethrotull
  • Modelarz
  • 411 postów
  • Age: 35
  • SkądPoznań
  • Imię:Piotr

Napisano 18 November 2015 - 11:02

TO patrz tu:

0015p42.jpg

http://archiwum.alle...4328390320.html


  • 0

#9 kossimon

kossimon
  • Modelarz
  • 181 postów
  • Age: 35
  • SkądWrocław
  • Imię:Szymon

Napisano 20 November 2015 - 23:41

Spokojnie - mam dość duży dystans do tego co robię i jak się zorientowałem z tymi skrzydłami to też się uśmiałem.

 

Próbowałem nim polecieć, skrzydło było delikatnie zwichrowane (początkowo próbowałem je okleić folią ale to był średni pomysł) i to był błąd że z takim próbowałem polecieć - po kilku metrach dość mocny przechył na prawą stronę (pomimo wzniosu skrzydeł) i ostre opikowanie - mocowanie silnika delikatnie ucierpiało ale naprawiłem.

Uznałem że trzeba zrobić nowe skrzydła, a jak nowe to można też "lepsze" i sztywniejsze :) Wziąłem listewki sosny i depron 6mm (reszta samolotu jest z 3mm) i wyszło coś takiego:

20151120_232903_small.jpg

20151120_232945_small.jpg

 

Chyba powinienem zmienić dział tematu ze względu na rozpiętość - 106cm, waga do lotu 140g, obciążenie siły nośnej w okolicach 10g/dm2.

 

Skrzydło jest dużo sztywniejsze, środek ciężkości przesunął się delikatnie do przodu.

 

Zmieniłem śmigło na 5x5 - ciąg przy maksymalnych obrotach jest taki że prawie stoi w pionie.

 

Wiatr jest co prawda za duży ostatnio, nie mam dostępu do sali gimnastycznej ani niczego podobnego ale jak tylko się uspokoi wiatr to spróbuję ponownie bo delikatne puszczanie z ręki wygląda bardzo obiecująco.


  • 0

#10 kossimon

kossimon
  • Modelarz
  • 181 postów
  • Age: 35
  • SkądWrocław
  • Imię:Szymon

Napisano 22 November 2015 - 21:35

Silnik przy pierwszym krecie - po mało udanym kilkusekundowym locie i krecie odmówił posłuszeństwa. Zmieniłem na park250-2200 bo tylko taki miałem i śmigło 6x4 - to było wczoraj.

 

Przed chwilą pierwszy lot z nowym silnikiem też od razu kret, złamało się skrzydło, skleiłem taśmą klejącą jeszcze na miejscu, druga próba i w końcu poleciał  :D niestety nie nagrane

 

Lot trwał około minuty ale zbyt nerwowo bo albo 0% albo 100% sterowałem gazem i złamałem mocowanie silnika przy kolejnym krecie.

Szczerze mówiąc po wcześniejszych doświadczeniach powiedziałem sobie, że skończę pitts'a i jak on nie poleci to kończę zabawę z modelarstwem rc. Po dzisiaj wróciła wiara że jednak te moje modele potrafią latać tylko pilot do .... no za małe ma umiejętności i doświadczenie  :)

 

Kolejne próby postaram się nagrać.


  • 0

#11 sławek

sławek
  • Modelarz
  • 1082 postów
  • Age: 50
  • GG:
  • SkądWrocław
  • Imię:Sławek

Napisano 23 November 2015 - 20:43

Zbuduj nowy -bo  to nie będzie latać  - w stosunku do skrzydeł  (nowych) masz nie dość że mały statecznik poziomy to jeszcze jest blisko skrzydeł .

Przy wklęsłym profilu ustatecznienie w poziomie  wymaga większych sił stabilizujących w porównaniu z jakimkolwiek innym profilem .

 

Zrób którąś ze sprawdzonych konstrukcji na początek , RWD Skazoo  , Magnum FF ,   STS , czy może nawet bardziej ambitnie konstrukcyjnie :np któreś TOTO

 

Załóż relację od początku  to poprowadzimy cię przynajmniej do prawidłowo wykonanego modelu który będzie miał szanse polecieć.

Jeśli nie czujesz jeszcze "lepienia" modeli to kup KITa np Pioneera ,Bixlera    a wyposażenie jakie dobrać znajdziesz na wielu tematach .

 

Do tego wyposażenia które już masz powinien pasować TO-masz

Lata rewelacyjnie i jest bazowany na Magnumie  ,Relacja tu

 

Wymienione modele są z EPP lub Elaporu  i maja duże szanse przetrwania pierwszych lotów  w niedoświadczonych rękach

Inaczej zrazisz się tylko a szkoda bo to fajne hobby .

 

PS był już na naszym forum ktoś kto przykleił skrzydła odwrotnie , nazwał to coś  "jakotakolotem" , potopił  podkłady (ale klejem na gorąco a nie CA) i był z Wrocławia ....... chyba się wyprowadzę ;)


  • 1

#12 kossimon

kossimon
  • Modelarz
  • 181 postów
  • Age: 35
  • SkądWrocław
  • Imię:Szymon

Napisano 27 November 2015 - 00:07

Chyba nie do końca mnie zrozumieliście odnośnie przyklejenia skrzydeł - profil wygięcia był prawidłowy, tylko przy wyginaniu zacząłem od strony ze zwężeniem profilu a nie od prostego - jakoś mi to umknęło.

Przy mocowaniu do kadłuba profil się zgadzał, cięciwa też tylko zwężenie cięciwy zaczynało się z przodu a nie z tyłu.

Odnośnie topienia podkładów przez CA to zauważyłem to na kadłubie, przy oklejaniu SW balsą w rogach delikatnie też się podtopiło ale już wiedziałem i starałem się uważać.

 

A propos EPP, elaporu itp to jakoś serce mam po drugiej stronie i jak sam nie zbuduję chociaż pół konstrukcyjnego modelu to nie będę miał fun'u z tego, że lata. Wiem, że te styropiano-podobne materiały są wytrzymalsze i wiem że to RTF'y albo ARF'y i nie bardzo jest jak popełnić błąd przy montażu ale jak dla mnie po prostu nie tędy droga.

Budowałem dużo szybowców, które bardzo ładnie latają - z górki wysokości 1,5m fregata (F1H) potrafi przelecieć jakieś 70 metrów, po prostu silnik, sterowanie i nowego typu konstrukcje.

eHawk 1500 z tego co próbowałem jest bardzo sterowny tylko po prostu za szybko lata i na razie leży w szafie, czeka na umiejętności.

Ten tutaj to bardziej fun i eksperymenty, zbudowany w 3 wieczory - przed chwilą go próbowałem ponownie oblatać i niestety skrzydło się złamało w trakcie lotu (zaraz za żeberkiem) wyglądało to tak jak by ciąg je złamał, bo lot był stabilny i wyrównany - chyba faktycznie jest za duże, zrobię nowe mniejsze.


  • 0

#13 jethrotull

jethrotull
  • Modelarz
  • 411 postów
  • Age: 35
  • SkądPoznań
  • Imię:Piotr

Napisano 27 November 2015 - 09:51

Nie zgodzę się że profil był prawidłowy. Jeśli ugięcie było takie jak zakładane przy kadłubie, to w miarę oddalania się od kadłuba skos powodował że kąt natarcia wzrastał (bo ze względu na skos skrzydła "ubywało" frontowej części profilu, albo mówiąc inaczej, krawędź natarcia przesuwała się w tył, a tym samym w górę profilu). Miałeś więc zwichrzenie aerodynamicznę nie w tę stronę co trzeba.

 

Również mnie nie dziwi że skrzydło się złamało. Było podparte zastrzałem w zupełnie nieodpowiednim miejscu. Poczytaj może http://balsamodels.c....php?f=2&t=3393 i wyciągnij wnioski (albo podpatrz w którym miejscu skrzydła - wzdłuż rozpiętości- zazwyczaj zamocowane są zastrzały w innych modelach czy pełnowymiarowych samolotach).


  • 0

#14 kossimon

kossimon
  • Modelarz
  • 181 postów
  • Age: 35
  • SkądWrocław
  • Imię:Szymon

Napisano 27 November 2015 - 10:54

Masz rację odnośnie profilu na całej długości - chodziło mi o to, że do momentu zwężenia było ok bo cięciwa była stała i wygięcie było prawidłowe, później nieprawidłowe. 

 

Odnośnie zastrzałów, dzięki, poczytam.


  • 0

#15 adamsamolot

adamsamolot
  • Modelarz
  • 35 postów
  • Age: 13
  • SkądStarachowice
  • Imię:Adam

Napisano 15 December 2015 - 17:20

Zrób toto nie sądzę by ten samolot latał tu masz link http://tbm.lasowice.net/toto000a.html na tej stronie znajdziesz też wiele innych podpowiedzi.


  • 0

#16 mayster8405

mayster8405
  • Modelarz
  • 538 postów
  • Age: 67
  • SkądDąbrowa Górnicza
  • Imię:Henryk

Napisano 15 December 2015 - 18:12

Adasiu zobacz sobie ten filmik, to jest ten model

 Chyba lata!? Mam ten modelik.


  • 0

#17 kossimon

kossimon
  • Modelarz
  • 181 postów
  • Age: 35
  • SkądWrocław
  • Imię:Szymon

Napisano 27 December 2015 - 00:33

Po kilku złamaniach wręgi silnika i z 4 kompletów skrzydeł uznałem, że dam mu spokój i zrobię taki sam tylko ... porządniej.

 

20151225_164710_small.jpg

20151225_175939_small.jpg

20151225_210259_small.jpg

20151225_215423_small.jpg

20151226_131731_small.jpg

20151226_185809_small.jpg

20151226_190318_small.jpg

20151226_232948_small.jpg

20151226_233022_small.jpg

 

Wyposażenie:

- silnik redox 250/900

- serwa Turnigy TS531A

- pakiet turnigy nano-tech 300mAh 7.4

- regulator hobby king 10A

- odbiornik sanwa rx-60 bez obudowy.

- śmigło 5x4

 

Dało by się zejść jeszcze na skróceniu kabli i regulatorze 6A ze 2-3g ale uznałem, że gra nie warta świeczki.

 

Waga do lotu 86g - czyli ponad 50g mniej od poprzednika. Właściwości aerodynamiczne też powinien mieć lepsze 

 

Mam też dwa pytania estetyczne a propos obrabiania depronu:

- co zamiast folii, która by przytyła pewnie ze 20g ?

- pomalować ? żeby nie było takie niebieskie, mam akryle model-master - na próbę pomalowałem wręgę silnika i maskę - wydaje się być okey ale nie wiem czy nie zwichruje skrzydła na większej powierzchni.

- jak zamaskować dziurki po szpilkach i drobne ubytki (np. przy łączeniu z balsą) 

 


  • 0

#18 poharatek

poharatek
  • Modelarz
  • 756 postów
  • Age: 45
  • SkądSłomniki/Kraków
  • Imię:Marcin

Napisano 27 December 2015 - 08:46

Modelarskie farby akrylowe są bezpieczne dla depronu i nic się z modelem nie podzieje (to nie balsa, żeby po zamoczeniu się zwichrowała ;)). Tylko wiadomo - trzeba uważać z jej ilością, żeby model mocno nie przytył, zwłaszcza jeśli będziesz malował pędzlem.

 

Dziury i ubytki najlepiej zaszpachlować lekką szpachlą akrylową. Ja używam Den Bravena (ale każda się nada - Soudal np.). Lepiej kupić kupić taką w tubie, bo do celów modelarskich zużycie na tyle małe, że te w wiaderkach będą Ci zasychać na wierzchu.

 

Powodzenia w wykończeniu i oblocie :)


  • 0

#19 mayster8405

mayster8405
  • Modelarz
  • 538 postów
  • Age: 67
  • SkądDąbrowa Górnicza
  • Imię:Henryk

Napisano 28 December 2015 - 18:28

Nie oklejaj niczym.Dobierz jakś kolorek do modelu , masz lakiery i nie wymyślaj coś extra. Szpachlę zrobisz z odrobiny kleju akrylowego z odrobiną talku i szybko nanosisz na otworki.


  • 0

#20 kossimon

kossimon
  • Modelarz
  • 181 postów
  • Age: 35
  • SkądWrocław
  • Imię:Szymon

Napisano 11 January 2016 - 00:13

Okey, samolocik w końcu poleciał - 3 lądowania bez urazów :) Jak wróciłem z całym do domu to domownicy się zdziwili :D

 

Na początku z silnikiem redox 250 i śmigłem 5x4 ledwo odrywał się od ziemi, leciał co prawda ale ciągu mu zdecydowanie brakowało a na śmigle 6x4 znowu silnik się bardzo grzał już po kilku sekundach. Druga sprawa, że statecznik poziomy strasznie był niestabilny, łącznie ze sterem wysokości. Dodałem zastrzały a ster wysokości wyciąłem jeszcze raz z balsy 2,5mm - jest znacznie lepiej.

20160110_235528_small.jpg

 

Jak zmieniłem silnik na hk park250 i śmigło 6x4 - zrobiło się też zdecydowanie lepiej z ciągiem.

 

Wygląda ostatecznie tak:

20160110_235441_small.jpg

 

Jest bardzo wrażliwy na wiatr - przy około 3m/s nie da się latać (skrzydła się gną prawie na 90' i znosi go strasznie) musi być kompletnie bezwietrznie - albo na jakiejś hali.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych