kamil369 Opublikowano 23 Sierpnia 2009 Opublikowano 23 Sierpnia 2009 Przymierzam się do zrobienia wręgi pod Easy Glidera Electric. wiem już, że mam uciąć 40 mm kadłuba z przodu i wstawić tam wręgę ze sklejki, wręga ma mieć mniej więcej 3 mm ,4 mm. 1. Ale jeżeli wytnę z EG te 40 mm to czy to nie osłabi konstrukcji kadłuba ?? Jak widać na obrazku wręgę mam zamontować za łączeniem kadłuba z przodu: 2. Czy ktoś ma jakiś poradnik, żeby poszerzyć moją wiedzę o wręgach ??
mammuth Opublikowano 23 Sierpnia 2009 Opublikowano 23 Sierpnia 2009 1. Jeżeli wytnę z EG te 40 mm to czy to nie osłabi konstrukcji kadłuba ??Wycinasz kawalek styropianu i w to miejsce wklejasz 3-4mm sklejke - jak myslisz co jest mozniejsze - styropian czy sklejka ? - nie ma to znaczenia dla wytrzymalosci kadluba - jedyne co to po krecie - to miejsce nie pochlonie energi uderzenia- tylko przeniesie ja dalej. 2. Czy ktoś ma jakiś poradnik, żeby poszerzyć moją wiedzę o wręgach ?? Chcesz sam projektowac modele ??
madrian Opublikowano 23 Sierpnia 2009 Opublikowano 23 Sierpnia 2009 1 - Nie. Silnik będzie pełnił rolę strefy zgniotu kontrolowanego. :twisted: 2 - Wręga = kawałek deski lub czasami innego materiału (w znaczeniu : A - Silnikowa, do której przykręcamy silnik. Musi być na tyle mocna, by ten silnik utrzymać. B - Usztywniająca, w kadłubach konstrukcyjnych usztywnia kadłub. Może być z podobnego materiału i nie musi być tak mocna. Silnikową wklejać na dobry, mocny klej, najlepiej żywicę epoksydową. Koniec poradnika. No chyba, że chcesz z tego PDF-a... Ale nie mam. A poważnie, poczytaj po prostu relacje z elektryfikacji EG i pooglądaj obrazki. Po trzech samodzielnie zrobionych wręgach będziesz wiedział o co chodzi. :mrgreen:
marcin133 Opublikowano 23 Sierpnia 2009 Opublikowano 23 Sierpnia 2009 TaaaRaaaaaaa.....! .... pooglądaj sobie resztę obrazków, tematów o EG jest sporo na naszym forum i przy okazji włącz to co masz między uszami.
kr3cik Opublikowano 23 Sierpnia 2009 Opublikowano 23 Sierpnia 2009 Z tego co pamiętam to kazano Ci odciąć tyle przodu, żeby średnica po odcięciu miała 40 mm a nie odcinać 40 mm
krankor Opublikowano 23 Sierpnia 2009 Opublikowano 23 Sierpnia 2009 Masz zamiar założyć kołpaczek o średnicy 40 mm? Wtedy tak jak pisze kr3cik po obcięciu masz mieć fi 40. A to otrzymasz najłatwiej nakładając na początek kadłuba jakąś rurkę o fi wewn. 40 albo wytnij w czymś twardszym (sklejka, twarda tektura ostatecznie) otwór fi 40 i nałóż a potem odrysuj. Dobrze byłoby żeby od razu nanieść poprawki pochyleń wręgi w pionie i w poziomie
Patryk Sokol Opublikowano 23 Sierpnia 2009 Opublikowano 23 Sierpnia 2009 Panowie bez przesady, to nie jest zabawne. :roll: Niewiedza jest rzeczą bardziej ludzką jak wiedza, w końcu nikt się nie rodzi od razu wszechwiedzący. Poza tym doceńcie to, że kolega chce się czegoś dowiedzieć (czyli szuka poradnika, a nie po prostu pyta jak to zrobić), ponadto ma też sensowne wątpliwości na temat wytrzymałości kadłuba. Zresztą gdzie ma się takich rzeczy dowiedzieć? Nie każdy ma pod nosem modelarnię. Dobra wracamy do tematu: 1.)Nie. Samo wycięcie owszem, bardzo osłabiłoby kadłub. Pamiętaj jednak, że wklejasz tutaj kawałek bardzo sztywnego materiału na przód, który skutecznie ustabilizuje położenie obu ścianek kadłuba względem siebie i wręcz poprawi sztywność. 2.) Poradnika jako takiego nie uświadczysz, niestety. Nie załamuj się jednak, zaraz wszystko wyjaśnię. 3.) Jak zakładasz kołpak o średnicy 40mm to musisz obciąć kadłub w miejscu gdzie ma on średnicę 40mm. Dzięki temu kołpak będzie dopasowany jak należy i nie będzie wystawał. A teraz krótki poradnik jak zrobić wręgę: 1.) Szukamy miejsca gdzie średnica kadłuba odpowiada średnicy kołpaka. 2.) Obrysowujemy tą średnicę. 3.) Obcinamy nosek grubszym nożem do tapet (jest sztywniejszy) w taki sposób prowadząc ostrze, aby cały czas przecinało linię (czyli prowadzimy ostrze z góry na dół, w taki sposób, aby miejsca gdzie wychodzi z elaporu zawsze stykały się z narysowaną linią) 4.) Jeśli kadłub ma przekrój kołowy, to rysujemy koło o średnicy jaką ma kołpak, jeśli nie to zdejmujemy przekrój kadłuba przykładając odcięty kawałek elaporu do kartki i obrysowujemy. 5.) Po otrzymaniu przekroju wyznaczamy na nim środek. 6.) Od środka wyznaczamy miejsca przez które będą przechodzić wkręty mocujące silnik. 7.) Przenosimy kształt na sklejkę, nawiercamy potrzebne otwory (czyli otwory o średnicy wkrętów mocujących i o mm większy niż średnica osi na środku wręgo), a następnie wycinamy wręgę włośnicą ze sklejki. Na koniec obrabiamy już do linii papierem ściernym. 8.) Kleimy wręgę na żywicę do kadłuba i gotowe. Napisanie tego tekściku zajęło mi nie wiele czasu, nie bolało, ba nawet mam satysfakcję, że komuś pomogłem. Zresztą takie naiwne pytania ja "Czy wręga nie zmniejszy wytrzymałości kadłuba?" są naprawdę ważne i potrafią doprowadzić do zadziwiających wniosków. Jak macie tak pisać, to lepiej czasem nie pisać.
czomiq Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Spostrzeżenie: istotne są tez kąty pod jaką będzie oś śmigła (wklejona wręga). Jakie powinny być to nie wiem, ale na pewno maja znaczenie. Kolejna istotna sprawa to chłodzenie silnika ... o tym też nikt jeszcze nie wspomniał. O wyważeniu modelu po tej operacji to już nie wspomnę. Ukroić kromkę chleba tez trzeba umieć
kamil369 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Kamil, możesz jeszcze tylko napisać jaki silnik, kołpak i śmigiełka zastosujesz. No i czy silnik za czy przed wręgą ?? http://www.modelemax.pl/product_info.php?products_id=4169 - kołpak taki http://www.rc-modele.pl/product_info.php?products_id=1949 - silnik taki No i śmigło jakieś 10x6, ewentualnie 8x6. Silnik będzie przed wręgą.
jary14 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Pamiętaj, że kołpak może być mniejszy niż kadłub, ale nie większy. Nic nie tnij do puki nie będziesz miał kołpaka na stole, żebyś sobie dobrze wszystko dopasował. Chociaż ja bym dał jednak mniejszy kołpak max 45... A śmigiełka to bierz 10 jeśli masz zasilanie 2S. Moim zdaniem w takim modelu jak EG 3S nie ma większego sensu.
wojcio69 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Witam Kamil dałeś ciała jak mało kto na tym forum. Wybierasz kołpa o średnicy 55mm, który jest dedykowany do Easy Glidera PRO. OK Twoja sprawa (nie wiem czy Twój kadłub tyle ma, bo prawdopodobnie masz wersję Easy Glider Electric). Zwróć tylko uwagę, że ten kołpak jest na wał silnika o średnicy 4mm, a silnik jaki zamierzasz zastosować ma wał o średnicy 3mm. Gratuluję jak będzie Ci to wszystko grało i pasowało. :rotfl: A prosiłem czytać ze zrozumieniem. Poza tym jak widzisz rozwiązanie mocowania silnika przed wręgą i mocowanie na nim kołpaka? A co z przestrzenią między kołpakiem a wręgą? Silnik będzie na wierzchu? :shock: Jak możesz zrób szkic jak to ma wyglądać.
kamil369 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Wybierasz kołpa o średnicy 55mm, który jest dedykowany do Easy Glidera PRO. OK Twoja sprawa (nie wiem czy Twój kadłub tyle ma, bo prawdopodobnie masz wersję Easy Glider Electric). Przecież sam mi taki kołpak wybrałeś. W takim bądź razie mogę dać taki: http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=8_192&products_id=2239 ?? czy te 0,2 mm sprawią różnice ?? Poza tym jak widzisz rozwiązanie mocowania silnika przed wręgą i mocowanie na nim kołpaka? A co z przestrzenią między kołpakiem a wręgą? Silnik będzie na wierzchu? Mój błąd, miało być za wręgą.. taki spec jak ty powinien się domyśleć.
ahaweto Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Witam. kamil 369 zerknij na to zdjęcie Kadłub został obcięty tyle aby powstał otwór o średnicy 34mm po to żeby w nim zmieścił się silnik o średnicy 28mm plus po 2mm luzu na stronę. jednocześnie został tak obcięty aby powstał skłon ok. 2stopnie w dół. Wręga została wykonana z czterowarstwowej sklejki gospodarczej 5mm. W niej zostały wykonane otwory mocujące silnik i między nimi otwory dla przepływu powietrza chłodzącego silnik i pakiet. Wręga została przyklejona cyjanoakrylem do kadłuba oszlifowana do kształtu kadłuba i polakierowana również cyjanoakrylem. Wręgę przyklejałem z zamocowanym do niej silnikiem po to aby silnik znajdował się dokładnie w osi otworu. W późniejszym czasie skłon i wykłon regulowałem podkładkami w zależności od potrzeby. Więcej napisałem o EG w tym temacie http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=14232 a szczegóły konstrukcyjne dotyczące lotek tutaj http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=2053&postdays=0&postorder=asc&start=375 i tutaj http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=2053&postdays=0&postorder=asc&start=390. Wszystko sprawowało się bardzo dobrze. W maju EG został sprzedany i lata teraz po pięknym krakowskim niebem. Pozdrawiam Adam.
wojcio69 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Witam Kamil jak sobie przypominam to proponowałem kołpak 40-45mm z tendencją na 40mm, silnik KEDA A22-20L i łopatki 10x6. Zacznij czytać ze zrozumieniem. Oryginalny multiplex'owy podałem tylko jako przykład. To czy silnik jest mocowany za czy przed wręgą decyduje "konstruktor" a ja nie jestem Harry Potter ani inna wróżka aby przewidzieć co miałeś na myśli pisząc przed wręgą. Takie teksty to w szkole na lekcjach języka polskiego "co autor miał na myśli pisząc słowa..." Teoretycznie (praktycznie też) jest możliwość zamocowania silnika przed wręgą z wykorzystaniem obciętego noska i pokusiłbym się nawet o niestosowanie wówczas kołpaka lub możliwie jak najmniejszy, tak że daruj sobie "wycieczki" typu "taki specjalista jak ja...", bo wcale nim nie jestem. Jeżeli kołpak jest dedykowany na wał silnika 4mm, to wał silnika ma mieć 4mm a nie 3,8mm. Te 0,2mm robi duuużą różnicę. Takie rzeczy wiedzą nawet... nie chcę Cię dyskryminować. Jak uważasz inaczej to proponuję koła w samochodzie (prawdziwym, nie RC) przykręcić śrubami (nazywa się je szpilkami) o średnicy 0,2mm mniejszymi jak fabryczne dla tego samochodu i przejechać się nim testując jego maksymalną prędkość. :rotfl:
Irek M Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Czemu ty uparłeś sie na te kołpaki? Moim zdaniem są one zbyt cięzkie do silnikó typu dzwonek.
jary14 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 Opublikowano 24 Sierpnia 2009 No właśnie to samo pisałem(PW do Kamila) - do takich silników kołpaki nie mają sensu, że już o wyglądzie nie wspomnę... Proponuję, albo jakiś inny silnik z montowaniem przed wręgą, albo zostawić tego dzwonka i dać najzwyklejszy prop-saver (piasta na gumkę)
wojcio69 Opublikowano 25 Sierpnia 2009 Opublikowano 25 Sierpnia 2009 Witam Dlaczego kołpak? Jak dla mnie, to z tego samego powodu dla którego do garnituru nie zakłada się obuwia typu sandał. Aczkolwiek jeżeli komuś nie zależy na wyglądzie i estetyce może zrobić tak jak proponuje jary14. Uważam, że modelarstwa nie należy traktować na zasadzie byle się trzymało, byle się kręciło, byle latało a że wygląda jak pół :ass: zza krzaka... A tak łatwo nauczyć się przy modelarstwie, dokładności, estetyki, cierpliwości i pokory... Ehh... szkoda gadać. Róbcie sobie jak chcecie. Kamil, Twój model i Twoja sprawa co i jak zrobisz, tylko po co pytasz jak zrobić, skoro robisz i tak po swojemu?
khertal Opublikowano 25 Sierpnia 2009 Opublikowano 25 Sierpnia 2009 Ja jeszcze tylko dodam,że kołpak z ostatniego linku Kamila jest do śmigieł stałych,więc składanych łopatek raczej do niego nie zamontujesz.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.