MASK Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Mam nadzieję, że w tym wątku uda nam się zgromadzić możliwie dużo wiedzy na temat polskich konstrukcji silników modelarskich. Zapraszam do umieszczania zdjęć, skanów instrukcji i pisania wspomnień, przemyśleń i opinii związanych z tematem. Na początek IZ-5 pierwszy polski silnik modelarski produkowany w Krakowie w latach 1938-39. Wyprodukowano około 50 szt. tych silników. Silnik ma pojemność 6 ccm, osiągał moc 0.17 KM przy 4500 rpm. W owym czasie za silnik trzeba było wyłożyć 180 zł, czyli przeciętną pensję miesięczną. Mój egzemplarz niestety nie jest kompletny (brak rozpylacza) i był modyfikowany. Ma dodany kołnierz mosiężny na dolnej krawędzi tulei cylindrowej mocujący tuleję do karteru. Prawdopodobnie ktoś chciał w ten sposób naprawić zerwany gwint korpusie silnika - ale to tylko moje przypuszczenie. Numer silnika? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Wspaniała inicjatywa chętnie sam się dołączę do tego tematu i dodam co nieco... Zacznę od mojego najcenniejszego motorka: Jaskółki-0 funkiel nówki nie śmiganej w oryginalnym pudełeczku z instrukcją, kluczykiem i śrubkami montażowymi.... http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=1184 tak takie też się trafiają....kiedyś chciałem ją sprzedać za 1000 euro ale już nie chcę Link to comment Share on other sites More sharing options...
jędrek Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Witam Takie "cuś" w rzeczonym temacie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartosz Mesjasz Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 IZ-5 pierwszy polski silnik modelarski produkowany w Krakowie w latach 1938-39 silnik dwusuwowy, benzynowy, z zapłonem iskrowym. " Konstrukcja była dość oryginalna. skok tłoka wynosił 18mm i był mniejszy niż jego średnica, która wynosiła 20,5mm . Była to cecha raczej rzadko spotykana w silnikach owego okresu. Inna oznaka nowoczesności było sterowanie wlotu mieszanki wałem korbowym - również rzadko wówczas stosowane" cytat z książki "Miniaturowe silniki spalinowe " Wiesława Schiera :wink:jędrek, Twój to SiM-2b w latach 1948-54 najpopularniejszy silnik w Polsce. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MASK Posted January 9, 2010 Author Share Posted January 9, 2010 jędrek, bardzo ładny SiMek. Ja wciąż szukam tego motorka do swojej kolekcji. Paweł, mam nadzieję, że z czasem wstawisz skan instrukcji J-0. Super Sokół, też nie smigany: Link to comment Share on other sites More sharing options...
jędrek Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Witam Dzięki pomocy Henia SiMek "zagadał" . Na razie z zadużym śmigłem, ale zawsze coś. Króciutki filmik z pierwszego rozruchu. Później nakręcę lepsiejszy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Jędrek bardzo wielkie podziękowania - po raz pierwszy w życiu widziałem i słyszałem ten motorek w akcji. Z tego co słyszałem to był lekko przelany. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MASK Posted January 14, 2010 Author Share Posted January 14, 2010 Dzięki jędrek za film, też nie widziałem SiMa w akcji. Czasem się zastanawiam czy by nie wystrugać modelu pod jakiegoś starocia :?: Link to comment Share on other sites More sharing options...
jędrek Posted January 14, 2010 Share Posted January 14, 2010 ...... Z tego co słyszałem to był lekko przelany. Witam I lekko przelany, a przede wszystkim za duże śmigło i "chodził" na stosunkowo małych obrotach. Jak doprowadzę go do właściwych warunków pracy to nagram lepszy filmik . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartosz Mesjasz Posted January 14, 2010 Share Posted January 14, 2010 Czasem się zastanawiam czy by nie wystrugać modelu pod jakiegoś starocia :?: też mi się marzy ... uwielbiam modele z epoki zapach paliwa na eterze :mrgreen: :mrgreen: w tajemnicy powiem ze mój tato składa model który przeleżał ok 40lat nie złożony w pudelku !! (niestety będzie napędzany mvvs-em .77 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jędrek Posted January 24, 2010 Share Posted January 24, 2010 Witam Filmik z pracą Jaskółki 0 zamontowana w Wicherku 25 Henia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
instruktor Posted January 24, 2010 Share Posted January 24, 2010 Jędruś normalnie łezka w oku mi się zakręciła , po 42 latach znów usłyszałem Sima Kiedyś, mój instruktor, uczył nas odpalac silniki ,właśnie na takim Simie Link to comment Share on other sites More sharing options...
jędrek Posted January 24, 2010 Share Posted January 24, 2010 Szczepan spokojnie . Na razie to był tylko pierwszy rozruch. Poźniej pokażę jak powinien "chodzić". Link to comment Share on other sites More sharing options...
jager Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 A który waszym zdaniem z silników polskich zasługuje na najwyzszą ocene chodzi o dokładnosć wykonania?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Według mnie ten a tak przy okazji wrzucę jeszcze fotkę moich Jaskólek - 2, które uważam za bardzzzzo fajne http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3633 ponieważ lubię polskie silniczki, bardzo :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 jager, chyba nie zrozumiałeś mojego dwuczęściowego posta, napiszę więć w prostszy sposób Za najbardziej zaawansowane technologicznie (czytaj-wykonane najbardziej precyzyjnie) uważam TE silniczki BTW muszą takie być ponieważ w innym przpadku pewnie by się rozleciały w trakcie pracy Marcin jeśli chodzi o VIS-a to trudno się germańcom dziwić w końcu wpadła im w łapki cała fabryka przystosowana właśnie do ich produkcji.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Wracając do tematu, to mam jeszcze coś takiego (stan idealny): http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3708 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MASK Posted February 6, 2010 Author Share Posted February 6, 2010 Zazdroszczę. Jaki numer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted February 10, 2010 Share Posted February 10, 2010 numer 202 A dlaczego zazdrościsz? Wydaje mi się, że też takowy sprzęt posiadasz.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MASK Posted February 16, 2010 Author Share Posted February 16, 2010 A dlaczego zazdrościsz? Wydaje mi się, że też takowy sprzęt posiadasz.... Stanu zazdroszcze, stanu. Ja mam dwa. Jeden (ten lepszy) ma ułamane żeberko, dorabiane czesci i pozrywane gwinty, kompresji brak. Drugi to kompletny złom, mocno przerabiany przez jakiegoś zapalonego miłośnika rasowania :? Numery to: 075 i 121. Na forum mamy zatem 075, 121, 202 i 277. Może ktoś się jeszcze dopisze? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts