Skocz do zawartości

Polskie silniki spalinowe


MASK
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Mam nadzieję, że w tym wątku uda nam się zgromadzić możliwie dużo wiedzy na temat polskich konstrukcji silników modelarskich. Zapraszam do umieszczania zdjęć, skanów instrukcji i pisania wspomnień, przemyśleń i opinii związanych z tematem.

 

Na początek IZ-5 pierwszy polski silnik modelarski produkowany w Krakowie w latach 1938-39. Wyprodukowano około 50 szt. tych silników. Silnik ma pojemność 6 ccm, osiągał moc 0.17 KM przy 4500 rpm. W owym czasie za silnik trzeba było wyłożyć 180 zł, czyli przeciętną pensję miesięczną.

 

Mój egzemplarz niestety nie jest kompletny (brak rozpylacza) i był modyfikowany. Ma dodany kołnierz mosiężny na dolnej krawędzi tulei cylindrowej mocujący tuleję do karteru. Prawdopodobnie ktoś chciał w ten sposób naprawić zerwany gwint korpusie silnika - ale to tylko moje przypuszczenie.

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Numer silnika?

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Gość Anonymous

Wspaniała inicjatywa chętnie sam się dołączę do tego tematu i dodam co nieco...

Zacznę od mojego najcenniejszego motorka: Jaskółki-0 funkiel nówki nie śmiganej w oryginalnym pudełeczku z instrukcją, kluczykiem i śrubkami montażowymi....

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=1184

tak takie też się trafiają....kiedyś chciałem ją sprzedać za 1000 euro ale już nie chcę :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IZ-5 pierwszy polski silnik modelarski produkowany w Krakowie w latach 1938-39

silnik dwusuwowy, benzynowy, z zapłonem iskrowym. " Konstrukcja była dość oryginalna. skok tłoka wynosił 18mm i był mniejszy niż jego średnica, która wynosiła 20,5mm . Była to cecha raczej rzadko spotykana w silnikach owego okresu. Inna oznaka nowoczesności było sterowanie wlotu mieszanki wałem korbowym - również rzadko wówczas stosowane" cytat z książki "Miniaturowe silniki spalinowe " Wiesława Schiera :wink:

jędrek, Twój to SiM-2b w latach 1948-54 najpopularniejszy silnik w Polsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasem się zastanawiam czy by nie wystrugać modelu pod jakiegoś starocia :?:

też mi się marzy ... uwielbiam modele z epoki zapach paliwa na eterze :mrgreen: :mrgreen: w tajemnicy powiem ze mój tato składa model który przeleżał ok 40lat nie złożony w pudelku !! (niestety będzie napędzany mvvs-em .77 )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

jager, chyba nie zrozumiałeś mojego dwuczęściowego posta, napiszę więć w prostszy sposób :D

Za najbardziej zaawansowane technologicznie (czytaj-wykonane najbardziej precyzyjnie) uważam TE silniczki

BTW muszą takie być ponieważ w innym przpadku pewnie by się rozleciały w trakcie pracy :D

 

 

 

 

Marcin jeśli chodzi o VIS-a to trudno się germańcom dziwić w końcu wpadła im w łapki cała fabryka przystosowana właśnie do ich produkcji....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego zazdrościsz? Wydaje mi się, że też takowy sprzęt posiadasz....

Stanu zazdroszcze, stanu. Ja mam dwa. Jeden (ten lepszy) ma ułamane żeberko, dorabiane czesci i pozrywane gwinty, kompresji brak. Drugi to kompletny złom, mocno przerabiany przez jakiegoś zapalonego miłośnika rasowania :? Numery to: 075 i 121.

 

Na forum mamy zatem 075, 121, 202 i 277. Może ktoś się jeszcze dopisze?

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.