Jump to content
MASK

Polskie silniki spalinowe

Recommended Posts

O ile się nie mylę, to jest polski silnik o nazwie Piorun. Były one produkowane w Bydgoszczy przez Pana śp. Jerzego Zielińskiego, wielokrotnego mistrza europy w samochodach prędkich na uwięzi. Produkowane były o pojemności 2.5 ccm oraz 5 ccm.

W muzeum lotnictwa w Krakowie jest interesująca kolekcja silników ze świata w tym również jest silnik Piorun chyba 2,5 ccm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dopisuje sie "do pioruna ":

162,217,216,154 . Czyli mamy najstarszego Nr.075 i najmlodszego Nr.277 slyszalem ze wiecej niz ca.300 nie wyprodukowano ciekawe czy ktos sie zglosi z Nr.wyzszym niz 300 wtedy padnie ta Teoria ...

My juz (Polska ) nie musimy produkowac silnikow spalinowych tlokowych bo inni robia to za nas /dla nas (Chiny ,Czechy,Ukraina,BRD itd) tylko czekac jak Chinczycy wypuszcza nasza Jaskolke Replike ...niech sie tylko dowiedza ze jest tak poszukiwana ! ;D

 

PIORUN-a 2,5 ccm nie widzialem jeszcze, ale 1 ccm -no no nie powiem -musial byc gdzies produkowany lub produkcja w przygotowaniu bo mam czesci....

 

Ostatnim wyprodukowanym polskim tlokowym silnikiem modelarskim jest wspomniany przezemnie silnik konstrukcji p.J.Synakiewicza JJS 6,5 ccm rok prod. 2008(wspolpraca z p.A.Rachwalem) Jezeli ktos zna/wie o innych silnikach -prosze pisac...

 

Oczywiscie trzeba tu wspomniec o wspanialej polskiej Turbinie Modelarskiej GTM 67 ktora do dzis jest produkowana ....to chyba jedyny silnik spalinowy modelarski produkowany obecnie ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Anonymous

Janku o JJS2 to chyba jednak ja pierwszy napisałem na tym forum, a Ty temat rozwinąłeś...

Zresztą o polskiej turbince również to ja pierwszy coś tutaj napisałem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

o polskiej turbince również to ja pierwszy coś tutaj napisałem...

... oj chyba nie.

 

No to mamy na forum Pioruny: 075, 121, 154, 162, 202, 216, 217, 277. Karlem w innym wątku pisał że też ma, mam nadzieję, że tu zajrzy i się wpisze na listę :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Anonymous

o polskiej turbince również to ja pierwszy coś tutaj napisałem...

... oj chyba nie.

 

W takim razie musiałem coś przeoczyć. Sorki.

W sumie na sedno sprawy wpływu to nie ma żadnego....

Share this post


Link to post
Share on other sites

tym którzy nie wiedzą chcę powiedzieć że historia pioruna produkowanego w bydgoszczy zaczęła się od półtorówki samochodowej kupionej no od braci zza . :wink: . tak więc myślę janek że posiadasz części nie 1 a 1,5 pioruna nie wiem na pewno ale się dowiem , jeśli takowy był robiony . a wspomniana tu osoba śp.jerzego zielińskiego przezywana przez przyjaciół papa zieliński nie był producentem tylko inicjatorem produkcji tychże silników , bodajże w warsztatach szkolnych

Share this post


Link to post
Share on other sites

Całkiem możliwe, ponieważ nie znam szczegułów tamtej produkcji, a moje wiadomości pochodzą z lużnych rozmów z p. Zielińskim.Z całą pewnością więcej szczegułów na ten temat będzie miał p.Koronka z Bydgoszczy, który do tej pory startuje w klasach modeli samochodów prędkich a był bardzo blisko związany z P. Zielińskim. A powracając do tematu zasadniczego to znalazłem w swoich materiałach dokumentację budowy silnika o nazwie WIS-101 o pojemności 10 ccm. Rysunki sygnowane są W-wa - XI - 1966 i parafką chyba konstruktora. Może ktoś z modelarzy zna dalsze dzieje tej konstrukcji, czy taki silnik został wykonany itp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moje Pioruny to 128 i 212. Byłem pewien, że mam trzy, ale ... :?:

128 w wersji marine, nie wiem, czy fabrycznie, czy samoróba; naciśnięty pierścień na żebra z króćcami na wężyki doprowadzające wodę, na karterze nacięte rowki, jak mniemam coś w rodzaju żebrowania, ucięty gaźnik, jakby ktoś miał zamiar wstawić rc, mosiężne koło zamachowe na wale.

212 lotniczy, niekompletny, bo brak iglicy, ale nakrętka blokująca jest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mój też chyba był przerabiany na wersję wodną (ten sponiewierany). Ma stoczone żeberka (na płaszcz wodny?) i obcięty gaźnik jakby pod RC. Ktoś nie dokoczył "dzieła".

No to mamy już dziesięć Piorunów na forum: 075, 121, 128, 154, 162, 202, 212, 216, 217 i 277.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Anonymous

linki do zdjęć nie działają :?

edit:

wstrzymajcie się z odpowiedzią do jutra, sprawdzę na innym kompie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potwierdzam!! Wyrób na 500% POLSKI. Ja wiem co to jest za silnik :jupi: i kto takie motorki produkował ( i nie wiadomo czy nie będzie następnych). Jedno mogę powiedzieć o tym motorku. Jakość jego wykonania jest na najwyższym światowym poziomie. W tym przypadku mozemy mieć powód do dumy. Jak nikt nie zgadnie co to za motorek to za jakiś czas powiem co to za silnik :wink: dla ułatwienia powiem ,że wyprodukował te motory jeden z największych polskich fachowców, którzy się tym zajmują. Produkcja z północnej Polski.

A.C.

Share this post


Link to post
Share on other sites

panie kolego :wink: z torunia , z torunia . ale nie był to ojciec dyrektor. :lol: pochwalę się że nawet raz mu świecę dobrałem bo kiepsko chodził , był to chyba wtedy JEGO pierwszy egzemplarz .

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nieźle, czekam na więcej szczegółów dot. silnika. Piszcie panowie, piszcie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.