Skocz do zawartości

Polskie silniki spalinowe


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam nadzieję, że w tym wątku uda nam się zgromadzić możliwie dużo wiedzy na temat polskich konstrukcji silników modelarskich. Zapraszam do umieszczania zdjęć, skanów instrukcji i pisania wspomnień, przemyśleń i opinii związanych z tematem.

 

Na początek IZ-5 pierwszy polski silnik modelarski produkowany w Krakowie w latach 1938-39. Wyprodukowano około 50 szt. tych silników. Silnik ma pojemność 6 ccm, osiągał moc 0.17 KM przy 4500 rpm. W owym czasie za silnik trzeba było wyłożyć 180 zł, czyli przeciętną pensję miesięczną.

 

Mój egzemplarz niestety nie jest kompletny (brak rozpylacza) i był modyfikowany. Ma dodany kołnierz mosiężny na dolnej krawędzi tulei cylindrowej mocujący tuleję do karteru. Prawdopodobnie ktoś chciał w ten sposób naprawić zerwany gwint korpusie silnika - ale to tylko moje przypuszczenie.

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Numer silnika?

Dołączona grafika

Gość Anonymous
Opublikowano

Wspaniała inicjatywa chętnie sam się dołączę do tego tematu i dodam co nieco...

Zacznę od mojego najcenniejszego motorka: Jaskółki-0 funkiel nówki nie śmiganej w oryginalnym pudełeczku z instrukcją, kluczykiem i śrubkami montażowymi....

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=1184

tak takie też się trafiają....kiedyś chciałem ją sprzedać za 1000 euro ale już nie chcę :D

Opublikowano

IZ-5 pierwszy polski silnik modelarski produkowany w Krakowie w latach 1938-39

silnik dwusuwowy, benzynowy, z zapłonem iskrowym. " Konstrukcja była dość oryginalna. skok tłoka wynosił 18mm i był mniejszy niż jego średnica, która wynosiła 20,5mm . Była to cecha raczej rzadko spotykana w silnikach owego okresu. Inna oznaka nowoczesności było sterowanie wlotu mieszanki wałem korbowym - również rzadko wówczas stosowane" cytat z książki "Miniaturowe silniki spalinowe " Wiesława Schiera :wink:

jędrek, Twój to SiM-2b w latach 1948-54 najpopularniejszy silnik w Polsce.

Opublikowano

jędrek, bardzo ładny SiMek. Ja wciąż szukam tego motorka do swojej kolekcji.

Paweł, mam nadzieję, że z czasem wstawisz skan instrukcji J-0.

 

Super Sokół, też nie smigany:

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika Dołączona grafika

Opublikowano

Witam

Dzięki pomocy Henia SiMek "zagadał" :D . Na razie z zadużym śmigłem, ale zawsze coś. Króciutki filmik

z pierwszego rozruchu. Później nakręcę lepsiejszy :D
Opublikowano
Jędrek bardzo wielkie podziękowania - po raz pierwszy w życiu widziałem i słyszałem ten motorek w akcji. Z tego co słyszałem to był lekko przelany.
Opublikowano

Dzięki jędrek za film, też nie widziałem SiMa w akcji. Czasem się zastanawiam czy by nie wystrugać modelu pod jakiegoś starocia :?:

Opublikowano

...... Z tego co słyszałem to był lekko przelany.

Witam

I lekko przelany, a przede wszystkim za duże śmigło i "chodził" na stosunkowo małych obrotach. Jak doprowadzę go do właściwych warunków pracy to nagram lepszy filmik :D .

Opublikowano

Czasem się zastanawiam czy by nie wystrugać modelu pod jakiegoś starocia :?:

też mi się marzy ... uwielbiam modele z epoki zapach paliwa na eterze :mrgreen: :mrgreen: w tajemnicy powiem ze mój tato składa model który przeleżał ok 40lat nie złożony w pudelku !! (niestety będzie napędzany mvvs-em .77 )
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Jędruś normalnie łezka w oku mi się zakręciła , po 42 latach znów usłyszałem Sima :D

Kiedyś, mój instruktor, uczył nas odpalac silniki ,właśnie na takim Simie

Opublikowano

jager, chyba nie zrozumiałeś mojego dwuczęściowego posta, napiszę więć w prostszy sposób :D

Za najbardziej zaawansowane technologicznie (czytaj-wykonane najbardziej precyzyjnie) uważam TE silniczki

BTW muszą takie być ponieważ w innym przpadku pewnie by się rozleciały w trakcie pracy :D

 

 

 

 

Marcin jeśli chodzi o VIS-a to trudno się germańcom dziwić w końcu wpadła im w łapki cała fabryka przystosowana właśnie do ich produkcji....

Gość Anonymous
Opublikowano

numer 202

A dlaczego zazdrościsz? Wydaje mi się, że też takowy sprzęt posiadasz....

Opublikowano

A dlaczego zazdrościsz? Wydaje mi się, że też takowy sprzęt posiadasz....

Stanu zazdroszcze, stanu. Ja mam dwa. Jeden (ten lepszy) ma ułamane żeberko, dorabiane czesci i pozrywane gwinty, kompresji brak. Drugi to kompletny złom, mocno przerabiany przez jakiegoś zapalonego miłośnika rasowania :? Numery to: 075 i 121.

 

Na forum mamy zatem 075, 121, 202 i 277. Może ktoś się jeszcze dopisze?

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.