MASK Opublikowano 5 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2010 Mam nadzieję, że w tym wątku uda nam się zgromadzić możliwie dużo wiedzy na temat polskich konstrukcji silników modelarskich. Zapraszam do umieszczania zdjęć, skanów instrukcji i pisania wspomnień, przemyśleń i opinii związanych z tematem. Na początek IZ-5 pierwszy polski silnik modelarski produkowany w Krakowie w latach 1938-39. Wyprodukowano około 50 szt. tych silników. Silnik ma pojemność 6 ccm, osiągał moc 0.17 KM przy 4500 rpm. W owym czasie za silnik trzeba było wyłożyć 180 zł, czyli przeciętną pensję miesięczną. Mój egzemplarz niestety nie jest kompletny (brak rozpylacza) i był modyfikowany. Ma dodany kołnierz mosiężny na dolnej krawędzi tulei cylindrowej mocujący tuleję do karteru. Prawdopodobnie ktoś chciał w ten sposób naprawić zerwany gwint korpusie silnika - ale to tylko moje przypuszczenie. Numer silnika? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 6 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 6 Stycznia 2010 Wspaniała inicjatywa chętnie sam się dołączę do tego tematu i dodam co nieco... Zacznę od mojego najcenniejszego motorka: Jaskółki-0 funkiel nówki nie śmiganej w oryginalnym pudełeczku z instrukcją, kluczykiem i śrubkami montażowymi.... http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=1184 tak takie też się trafiają....kiedyś chciałem ją sprzedać za 1000 euro ale już nie chcę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jędrek Opublikowano 7 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Stycznia 2010 Witam Takie "cuś" w rzeczonym temacie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartosz Mesjasz Opublikowano 7 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Stycznia 2010 IZ-5 pierwszy polski silnik modelarski produkowany w Krakowie w latach 1938-39 silnik dwusuwowy, benzynowy, z zapłonem iskrowym. " Konstrukcja była dość oryginalna. skok tłoka wynosił 18mm i był mniejszy niż jego średnica, która wynosiła 20,5mm . Była to cecha raczej rzadko spotykana w silnikach owego okresu. Inna oznaka nowoczesności było sterowanie wlotu mieszanki wałem korbowym - również rzadko wówczas stosowane" cytat z książki "Miniaturowe silniki spalinowe " Wiesława Schiera :wink:jędrek, Twój to SiM-2b w latach 1948-54 najpopularniejszy silnik w Polsce. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MASK Opublikowano 9 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2010 jędrek, bardzo ładny SiMek. Ja wciąż szukam tego motorka do swojej kolekcji. Paweł, mam nadzieję, że z czasem wstawisz skan instrukcji J-0. Super Sokół, też nie smigany: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jędrek Opublikowano 13 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2010 Witam Dzięki pomocy Henia SiMek "zagadał" . Na razie z zadużym śmigłem, ale zawsze coś. Króciutki filmik z pierwszego rozruchu. Później nakręcę lepsiejszy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 13 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2010 Jędrek bardzo wielkie podziękowania - po raz pierwszy w życiu widziałem i słyszałem ten motorek w akcji. Z tego co słyszałem to był lekko przelany. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MASK Opublikowano 14 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2010 Dzięki jędrek za film, też nie widziałem SiMa w akcji. Czasem się zastanawiam czy by nie wystrugać modelu pod jakiegoś starocia :?: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jędrek Opublikowano 14 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2010 ...... Z tego co słyszałem to był lekko przelany. Witam I lekko przelany, a przede wszystkim za duże śmigło i "chodził" na stosunkowo małych obrotach. Jak doprowadzę go do właściwych warunków pracy to nagram lepszy filmik . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartosz Mesjasz Opublikowano 14 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2010 Czasem się zastanawiam czy by nie wystrugać modelu pod jakiegoś starocia :?: też mi się marzy ... uwielbiam modele z epoki zapach paliwa na eterze :mrgreen: :mrgreen: w tajemnicy powiem ze mój tato składa model który przeleżał ok 40lat nie złożony w pudelku !! (niestety będzie napędzany mvvs-em .77 ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jędrek Opublikowano 24 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2010 Witam Filmik z pracą Jaskółki 0 zamontowana w Wicherku 25 Henia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
instruktor Opublikowano 24 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2010 Jędruś normalnie łezka w oku mi się zakręciła , po 42 latach znów usłyszałem Sima Kiedyś, mój instruktor, uczył nas odpalac silniki ,właśnie na takim Simie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jędrek Opublikowano 24 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2010 Szczepan spokojnie . Na razie to był tylko pierwszy rozruch. Poźniej pokażę jak powinien "chodzić". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jager Opublikowano 30 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2010 A który waszym zdaniem z silników polskich zasługuje na najwyzszą ocene chodzi o dokładnosć wykonania?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 30 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2010 Według mnie ten a tak przy okazji wrzucę jeszcze fotkę moich Jaskólek - 2, które uważam za bardzzzzo fajne http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3633 ponieważ lubię polskie silniczki, bardzo :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 31 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2010 jager, chyba nie zrozumiałeś mojego dwuczęściowego posta, napiszę więć w prostszy sposób Za najbardziej zaawansowane technologicznie (czytaj-wykonane najbardziej precyzyjnie) uważam TE silniczki BTW muszą takie być ponieważ w innym przpadku pewnie by się rozleciały w trakcie pracy Marcin jeśli chodzi o VIS-a to trudno się germańcom dziwić w końcu wpadła im w łapki cała fabryka przystosowana właśnie do ich produkcji.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 6 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2010 Wracając do tematu, to mam jeszcze coś takiego (stan idealny): http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3708 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MASK Opublikowano 6 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2010 Zazdroszczę. Jaki numer? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 10 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2010 numer 202 A dlaczego zazdrościsz? Wydaje mi się, że też takowy sprzęt posiadasz.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MASK Opublikowano 16 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2010 A dlaczego zazdrościsz? Wydaje mi się, że też takowy sprzęt posiadasz.... Stanu zazdroszcze, stanu. Ja mam dwa. Jeden (ten lepszy) ma ułamane żeberko, dorabiane czesci i pozrywane gwinty, kompresji brak. Drugi to kompletny złom, mocno przerabiany przez jakiegoś zapalonego miłośnika rasowania :? Numery to: 075 i 121. Na forum mamy zatem 075, 121, 202 i 277. Może ktoś się jeszcze dopisze? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi