MASK Opublikowano 5 Stycznia 2010 Opublikowano 5 Stycznia 2010 Mam nadzieję, że w tym wątku uda nam się zgromadzić możliwie dużo wiedzy na temat polskich konstrukcji silników modelarskich. Zapraszam do umieszczania zdjęć, skanów instrukcji i pisania wspomnień, przemyśleń i opinii związanych z tematem. Na początek IZ-5 pierwszy polski silnik modelarski produkowany w Krakowie w latach 1938-39. Wyprodukowano około 50 szt. tych silników. Silnik ma pojemność 6 ccm, osiągał moc 0.17 KM przy 4500 rpm. W owym czasie za silnik trzeba było wyłożyć 180 zł, czyli przeciętną pensję miesięczną. Mój egzemplarz niestety nie jest kompletny (brak rozpylacza) i był modyfikowany. Ma dodany kołnierz mosiężny na dolnej krawędzi tulei cylindrowej mocujący tuleję do karteru. Prawdopodobnie ktoś chciał w ten sposób naprawić zerwany gwint korpusie silnika - ale to tylko moje przypuszczenie. Numer silnika?
Gość Anonymous Opublikowano 6 Stycznia 2010 Opublikowano 6 Stycznia 2010 Wspaniała inicjatywa chętnie sam się dołączę do tego tematu i dodam co nieco... Zacznę od mojego najcenniejszego motorka: Jaskółki-0 funkiel nówki nie śmiganej w oryginalnym pudełeczku z instrukcją, kluczykiem i śrubkami montażowymi.... http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=1184 tak takie też się trafiają....kiedyś chciałem ją sprzedać za 1000 euro ale już nie chcę
jędrek Opublikowano 7 Stycznia 2010 Opublikowano 7 Stycznia 2010 Witam Takie "cuś" w rzeczonym temacie
Bartosz Mesjasz Opublikowano 7 Stycznia 2010 Opublikowano 7 Stycznia 2010 IZ-5 pierwszy polski silnik modelarski produkowany w Krakowie w latach 1938-39 silnik dwusuwowy, benzynowy, z zapłonem iskrowym. " Konstrukcja była dość oryginalna. skok tłoka wynosił 18mm i był mniejszy niż jego średnica, która wynosiła 20,5mm . Była to cecha raczej rzadko spotykana w silnikach owego okresu. Inna oznaka nowoczesności było sterowanie wlotu mieszanki wałem korbowym - również rzadko wówczas stosowane" cytat z książki "Miniaturowe silniki spalinowe " Wiesława Schiera :wink:jędrek, Twój to SiM-2b w latach 1948-54 najpopularniejszy silnik w Polsce.
MASK Opublikowano 9 Stycznia 2010 Opublikowano 9 Stycznia 2010 jędrek, bardzo ładny SiMek. Ja wciąż szukam tego motorka do swojej kolekcji. Paweł, mam nadzieję, że z czasem wstawisz skan instrukcji J-0. Super Sokół, też nie smigany:
jędrek Opublikowano 13 Stycznia 2010 Opublikowano 13 Stycznia 2010 Witam Dzięki pomocy Henia SiMek "zagadał" . Na razie z zadużym śmigłem, ale zawsze coś. Króciutki filmik z pierwszego rozruchu. Później nakręcę lepsiejszy
Gość Anonymous Opublikowano 13 Stycznia 2010 Opublikowano 13 Stycznia 2010 Jędrek bardzo wielkie podziękowania - po raz pierwszy w życiu widziałem i słyszałem ten motorek w akcji. Z tego co słyszałem to był lekko przelany.
MASK Opublikowano 14 Stycznia 2010 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Dzięki jędrek za film, też nie widziałem SiMa w akcji. Czasem się zastanawiam czy by nie wystrugać modelu pod jakiegoś starocia :?:
jędrek Opublikowano 14 Stycznia 2010 Opublikowano 14 Stycznia 2010 ...... Z tego co słyszałem to był lekko przelany. Witam I lekko przelany, a przede wszystkim za duże śmigło i "chodził" na stosunkowo małych obrotach. Jak doprowadzę go do właściwych warunków pracy to nagram lepszy filmik .
Bartosz Mesjasz Opublikowano 14 Stycznia 2010 Opublikowano 14 Stycznia 2010 Czasem się zastanawiam czy by nie wystrugać modelu pod jakiegoś starocia :?: też mi się marzy ... uwielbiam modele z epoki zapach paliwa na eterze :mrgreen: :mrgreen: w tajemnicy powiem ze mój tato składa model który przeleżał ok 40lat nie złożony w pudelku !! (niestety będzie napędzany mvvs-em .77 )
jędrek Opublikowano 24 Stycznia 2010 Opublikowano 24 Stycznia 2010 Witam Filmik z pracą Jaskółki 0 zamontowana w Wicherku 25 Henia.
instruktor Opublikowano 24 Stycznia 2010 Opublikowano 24 Stycznia 2010 Jędruś normalnie łezka w oku mi się zakręciła , po 42 latach znów usłyszałem Sima Kiedyś, mój instruktor, uczył nas odpalac silniki ,właśnie na takim Simie
jędrek Opublikowano 24 Stycznia 2010 Opublikowano 24 Stycznia 2010 Szczepan spokojnie . Na razie to był tylko pierwszy rozruch. Poźniej pokażę jak powinien "chodzić".
jager Opublikowano 30 Stycznia 2010 Opublikowano 30 Stycznia 2010 A który waszym zdaniem z silników polskich zasługuje na najwyzszą ocene chodzi o dokładnosć wykonania??
Gość Anonymous Opublikowano 30 Stycznia 2010 Opublikowano 30 Stycznia 2010 Według mnie ten a tak przy okazji wrzucę jeszcze fotkę moich Jaskólek - 2, które uważam za bardzzzzo fajne http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3633 ponieważ lubię polskie silniczki, bardzo :wink:
Gość Anonymous Opublikowano 31 Stycznia 2010 Opublikowano 31 Stycznia 2010 jager, chyba nie zrozumiałeś mojego dwuczęściowego posta, napiszę więć w prostszy sposób Za najbardziej zaawansowane technologicznie (czytaj-wykonane najbardziej precyzyjnie) uważam TE silniczki BTW muszą takie być ponieważ w innym przpadku pewnie by się rozleciały w trakcie pracy Marcin jeśli chodzi o VIS-a to trudno się germańcom dziwić w końcu wpadła im w łapki cała fabryka przystosowana właśnie do ich produkcji....
Gość Anonymous Opublikowano 6 Lutego 2010 Opublikowano 6 Lutego 2010 Wracając do tematu, to mam jeszcze coś takiego (stan idealny): http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3708
Gość Anonymous Opublikowano 10 Lutego 2010 Opublikowano 10 Lutego 2010 numer 202 A dlaczego zazdrościsz? Wydaje mi się, że też takowy sprzęt posiadasz....
MASK Opublikowano 16 Lutego 2010 Opublikowano 16 Lutego 2010 A dlaczego zazdrościsz? Wydaje mi się, że też takowy sprzęt posiadasz.... Stanu zazdroszcze, stanu. Ja mam dwa. Jeden (ten lepszy) ma ułamane żeberko, dorabiane czesci i pozrywane gwinty, kompresji brak. Drugi to kompletny złom, mocno przerabiany przez jakiegoś zapalonego miłośnika rasowania :? Numery to: 075 i 121. Na forum mamy zatem 075, 121, 202 i 277. Może ktoś się jeszcze dopisze?
Rekomendowane odpowiedzi