Jump to content

modyfikacja pierwszego modelu


tom-ek

Recommended Posts

Witam wszystkich,

 

Wlasnie koncze budowe mojego pierwszego szybowca RC. Model jest calobalsiany, z jakichs starych planow podrzuconych przez kolege. Jak widac na zalaczonym obrazku, sylwetka jest malo szybowcowa, proporcjami przypomina raczej jakiegos trenerka (przynajmniej mi sie tak wydaje). Profil blizej nie zidentyfikowany, pewnie clark.

 

Dołączona grafika

 

Model ma 1m rozpietosci, co przy cieciwie 18cm daje 18dm2 powierzchni plata. Ptaszek jeszcze nie latal bo czekam na pakiet. Zamowilem pakiet wazacy ok. 80g bo takim uda mi sie mniej wiecej poprawnie wywazyc ten model. Z tymze pakietem bedzie wazyl jakies 410g do lotu, co daje obciazenie powierzchni rzedu 23 g/dm2. Jednym slowem ciezko.

 

I tutaj wlasnie mam pytanie do szanownego grona. Rozwazam dwie mozliwosci :

 

1. Od razu dac mu w dziob dzwonek i przerobic go na trenerka, zapominajac o szybwcowym przeznaczeniu. Mysle ze calosc zmiescilaby sie w 500g co daloby obciazenie rzedu 28g/dm2. Tez ciezko, ale przynajmniej nie prosilbm go o szybowanie lecz o lot na silniku.

 

2. Probowac uratowac szybowca. Nie bardzo wiedzac z czego (ani jak) go odchudzic, jedyne co mi przychodzi do glowy to zwiekszyc powierzchnie nosna przez dodanie uszu. Powiedzmy ok 25cm na ucho co daloby jakies 7,5 dm2 wiecej przy dodatkowych 50g wagi. Obciazenie spadloby do jakichs 19 g/dm2. I tutaj sie waham. Patrzac na proporcje modelu, czy moge tak wydluzyc plat, przy stosunkowo malej odleglosci od splywu do natarcia statecznika poziomego (ok 31cm - mniej niz dwie cieciwy)? Sam statecznik poziomy wydaje mi sie troche na wyrost wiec moze nie trzebaby dorabiac wiekszego ?

 

Co wy na to ?

 

Pozdrawiam,

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Zacznijmy od tego co tyle waży

Hmmmm, tez sie zastanawiam :? Staralem sie go robic maksymalnie zgodnie z planami, ale nie ustrzeglem sie paru dodatkowych wzmocnien kadluba, ktore moze nie byly potrzebne. Dodalem tez mocowanie statecznika poziomego na srubke, aby byl demontowalny. Niewiele myslac, zgodnie z planami dalem bagnet mosiezny (nie najlzejsza opcja). Folia ktora pokryty jest model tez chyba za ciezka, ale taka mialem i nie chcialem mnozyc kosztow tej pierwszej, niejako eksperymentalnej konstrukcji. No i kleju na pewno sie za duzo polalo. Ogolnie suma drobnych niedopatrzen. Samo wyposazenie to dwa serwa TP 90 (2x9g), odbiornik 22g i wspomniany wyzej pakiet 80g ktory zapewni wywazenie modelu.

 

No coz, na moje usprawiedliwienie mam jedynie to ze to moj pierwszy model. Juz teraz robiac go od nowa na pewno zaoszczedzilbym sporo na wadze. Ale to do przyszlego projektu. Teraz jest pytanie co z ta cegielka ? :)

 

Tomek

 

PS. Obecny wznios na centro to po ok. 4 stopnie na strone.

 

PPS. A trzecie serwo to do czego ? Do ewentualnych lotek (do wyciecia)?

Link to comment
Share on other sites

Guest Kuba.K

2 serwa na stateczniki i jedno serwo na lotki (choć możesz 2 ale zawsze to te 10 gram więcej ) A skrzydła masz rozłączalne ??

Silnik : np. Tower pro 2408-21T / Emax C2822 KV1200

Regiel jakiś 20A

Pakiet 3s 1500mAh-2000mAh

Link to comment
Share on other sites

Tak, skrzydla sa dzielone, z tym nieszczesnym mosieznym bagnetem.

 

Czy rzeczywiscie potrzebuje pakietu 1500mAh ? Mniejszy by nie wystarczyl do trenerkowatego latania, bez szalonych akrobacji (oprocz tych nie kontrolowanych :) ) ? Myslalem bardziej o 1300mAh (jak ten zalecany do Tota 0) czy nawet 1100 mAh. Czy chodzi tu o moc czy tez pojemnosc, czyli dlugosc lotu ? Chyba jeszcze do konca nie rozumiem zasad doboru trojcy pakiet-regiel-silnik. Nie bardzo wiem jak interpretowac podawane parametry. I przyznam szczerze ze czytalem poradnik ertmana , ale jest on pisany w duzym skrocie (przynajmniej jak dla poczatkujacego).

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Guest Kuba.K

3s- trzy cele czyli 11.1 V ;)

Pojemość to np. 1500mAh

20C to wydajność prądowa mnoży się ja przez pojemność pakietu np. Pakiet 1500mAh i 20c to 1,5A (zamiana jednostek) 1,5 x 20C = 30A Czyli pakiet może "dać" 30A ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja bym się nie bał pakietu 1300mAh.

W 2 metrowym Radianie przy 30A regulatorze i wadze do lotu ok 850g , pakiet Dualsky 1300mAh 30C 11,1V (114g) pozwala na jakieś 30 min lotu. Co prawda to szybowiec i pozwala latać w termice o wiele dłużej.

A większe pakiety to dłuższy lot silnikowy ale i większa, choć nie aż tak dużo waga, więc trzeba założyć jakiś kompromis.

Link to comment
Share on other sites

No wiec ok, odchudze go z czego sie da, dam silnik i bedzie trenerek. Jak zasluzy to dostanie nowy plat z lotkami.

 

A przygode z szybowcami zaczne od wspominanego juz w tym dziale projektu Pelikan. I tu postaram sie pilnowac wagi od poczatku, a nie biadolic na koniec ze ciezko wyszlo :D

 

W kazdym dziekuje za sugestie i dam znac po oblocie co z tego wyszlo.

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Mam jednak jeszcze jedno pytanie co do doboru aku-regiel-silnik. Chodzi mi o parametry tych urzadzen. Wezmy na przyklad :

 

silnik TP BM 2408-21 - zasilanie 2-3 cele Lipol, max pobor pradu 13,8A/60 sek przy 10V

 

regiel TP 20A - prad operacyjny: ciagly 20A, max 25A, BEC : 5V, 1A, napiecie operacyjne : 6-12V, ilosc ogniw 2-3 Lipol.

 

aku Li-pol 11,1V 1000mAh, 28C

 

I pytania :

 

1. Jak sie ma fakt oddawania 28A przez aku do pradu operacyjnego regla rzedu 20A? Czy reglowi moze to zaszkodzic ?

 

2. A jak sie ma te 28A aku do 13A powyzej ktorych silnik sie spali ? Czy regiel przepusci dalej prad o nizszym natezeniu zeby ochronic silnik ?

 

3. Jesli dobrze rozumiem, regiel moze dac 20A do silnika. A ze silnik pobiera max 13A, to dostanie ile trzeba (czyli regiel dobieramy powyzej potrzeb silnika). Czy regiel programuje sie tak aby nie dawal wiecej niz te 13A i nie spalil silnika ?

 

Ogolnie, co z czym porownywac aby odpowiednio dobrac aku-regiel-silnik ?

 

Z gory dzieki,

Tomek

Link to comment
Share on other sites

1 - Nie, Nie zaszkodzi. W przypadku pakietu, prąd maksymalny, jaki może bezpiecznie oddać pakiet to tylko "możliwość". Nikt nie każe ci pobierać maksymalnego prądu. Wręcz przeciwnie - niższy prąd, dłuzsze latanie, dłuższa żywotność pakietu.

 

W przypadku regla jest podobnie. Prąd obciążenia mówi ile są w stanie wytrzymać mostki zasilające. Regulator reguluje napięcie. Prąd wynika zaś z obciążenia silnika i jego parametrów. Silnik to takie mądre bydle, że sam sobie ustala jaki prad jest mu potrzebny w danej chwili w zależności od napiecia zasilania i obciążenia wirnika.

 

2 - Jak wyżej. To silnik ustala ile prądu potrzebuje przy takim napięciu, jakie otrzymuje.

Regulator to znosi, albo nie. Jak nie znosi - to się spali.

Silnik, jeśli nei przekroczysz parametrów obciążenia, na jakie został zbudowany, nie spali się, poprzestając na nominalnym prądzie. Jeśli zaś przekroczysz, silnik po prostu zacznie "żreć" więcej i więcej prądu, aż sie spali. Dlatego tak ważne są dobory śmigła i mocy silnika, do modelu.

 

3 - Dobrze rozumujesz. Nie. Regiel się programuje na napięcie zasilajace, by odcinał silnik, przy zbyt niskim poziomie zasilania. Chroni wówczas pakiet od nadmiernego rozładowania i zostawia "rezerwę" energii dla serw, na czas lądowania.

 

Silnik dobierasz tak, by dał radę napędzić napęd modelu (śmigło, turbina), bez przekraczania swoich parametrów pracy.

Regiel tak, by wytrzymał maksymalny prąd silnika.

Pakiet tak, żeby dał radę zasilić silnik ma maksymalnym obciążeniu i jeszcze mu coś tam zostawało na serwa (czyli tak ze dwa - trzy ampery więcej, co najmniej). Ale najlepiej, jak pakiet ma duży zapas, tak, by max. prad silnika nie przekraczał jakiś 70% maksymalnego obciążenia pakietu, a nawet więcej.

Link to comment
Share on other sites

Dzieki madrian, teraz mam duzo jasniej w glowie.

 

Czy jedyna funkcja regla to odciecie pradu przy wyczerpujacym sie pakiecie by chronic model zostawiajac zapas na ladowanie ? Pomijam tu zasilanie odbiornika przez BEC co mozna zalatwic malym pakietem RX. Inaczej mowiac, czy mozna podlaczyc silnik bezposrednio do aku ? Oczywiscie to rozwazania teoretyczne, regiel zakupie, nie mam ciagot autodestrukcyjnych :)

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Czy jedyna funkcja regla to odciecie pradu przy wyczerpujacym sie pakiecie by chronic model zostawiajac zapas na ladowanie ?

Ja znam jeszcze jedną :P - aby nie zajechać pakietu zbyt mocno go rozładowując.

czy mozna podlaczyc silnik bezposrednio do aku ?

Nie nie można.
Link to comment
Share on other sites

A dlaczego nie mozna ? Co by sie stalo ?

Ja tylko probuje pojac jak to dziala... W mlodych latach bralo sie silniczek + baterie i jechalo. Dlaczego tutaj nie da rady ?

 

Edycja : czy po prostu chodzi o to ze to dzieki reglowi mozna sterowac moca silnika z aparatury ? I pomijajac regiel silnik dzialalby stale na pelnej mocy bez mozliwosci kontroli ?

Link to comment
Share on other sites

Wszyscy Ci radzą 3F wsadzić, a ja jako zapalony szybownik powiem - spróbuj poszybować. Na DLG 420g to za dużo, na termika raczej też, chociaż może się okazać że będzie się trzymał kominów. Ale najlepiej jakbyś miał jakieś zbocze, nawet niewielkie, fajna zabawa i radocha że bez silnika się lata :P ja mam teraz modelik F3P, polatałem nim trochę i powiem Ci że umieram z nudów - ileż można wisieć, robić beczki i latać nożem ?! 8)

Link to comment
Share on other sites

Tak czy tak oblatam go w wersji szybowcowej bo ta jest juz gotowa. Ale z ewentualna mysla o przeksztalceniu na trenerka jesli loty beda kiepskie.

 

Zbocza w okolicy mam, ale boje sie ze to wyzwanie jak na pierwsze obloty :crazy:

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Guest Kuba.K

A dlaczego nie mozna ? Co by sie stalo ?

Z Silnika (wytłumaczę to jakoś) wychodzą 3 kable które są połączone z uzwojeniem. Z pakietu wychodzą 2 + i -

Dlatego potrzeba specjalnego regla aby silnik zaczął działać. A regulator steruje dopływem prądu do silnika dzięki temu zmieniają się jego obroty. Zresztą jeżeli lata się na Li-pol'ach trzeba uważać aby nie rozładować poniżej 3V na cele ponieważ pakiet ulegnie trwałemu uszkodzeniu. Jeżeli był by to silnik szczotkowy plus jakieś ni-cd proszę bardzo można tak robić.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.